چگونه از طریق هوش مالی کسب درآمد کنید؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ آبان, ۱۴۰۱

روش های متعددی برای تقویت هوش مالی و استفاده از آن برای کسب درآمد و ارتقا اطلاعات مالی، عملکرد اقتصادی و… . داشتن ویژگی هایی بارز مانند برنامه ریزی صحیح، داشتن استراتژی در کسب و کار و پس انداز صحیح شما را به داشتن هوش مالی نزدیک می کند.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

هوش مالی، راهکاری است که می‌تواند به ما در افزایش درآمد و دو برابر کردن پول کمک کند. در واقع شناخت پایه و اساس علم اقتصاد، کسب درآمد و سرمایه‌گذاری صحیح، باعث می‌شود تصمیم‌های مالی درستی در کسب و کارمان بگیریم.

در نگاه اول به‌نظر می‌رسد تنها برخی دارای هوش مالی هستند. اما بهتر است بدانیم، همه‌ی ما تاحدودی از این هوش برخورداریم. با این وجود، از داشتن چینن قابلیتی بی‌‌خبریم. بنابراین تصور می‌کنیم برخی دارای هوش اقتصادی هستند و خودمان چنین قابلتی نداریم. تنها تفاوت افراد در حوزه‌ی مالی در این است که برخی می‌دانند که هوش مالی دارند، برخی نمی‌دانند. حتی برخی نمی‌دانند چگونه از هوش مالی خود استفاده کنند. بنابراین به‌منظور افزایش درآمد و پیدا کردن راهکارهایی برای پولدار شدن نیازی نیست همیشه بدوید و از نرسیدن به هدفتان ناامید نشوید.

تنها باید هوش مالی خود را بهتر بشناسید و بهبود بخشید تا در حساب مالی خود تغییرات مثبتی ایجاد کنید. در این مقاله از سری مقاله‌های کارآفرینی و کسب و کار به معرفی راه‌های کسب درآمد از‌طریق هوش مالی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با هوش مالی با آکادمی بازار همراه باشید.

تعریف هوش مالی 

اگر تصور می‌کنید در علم اقتصاد و پس‌اندازه سواد و اطلاعات کافی ندارید، بهتر است بدانید شما تنها نیستید. اکثر مردم در تلاش هستند که هزینه‌های خود را مدیریت کنند، اطلاعات اقتصادی کسب کرده، پس انداز کنند و هوش مالی خود را افزایش دهند. یک خبر خوب برایتان دارم: هوش مالی اکتسابی است، نه ذاتی. بنابراین شما می‌توانید این مهارت را خودتان بیاموزید.

در واقع شما باید به شرایط اقتصادی داخلی و خارجی هوشیار باشید. علاوه بر این باید اطلاعاتی از تجارت جهانی کسب کنید. مدیرانی موفق هستند که نه تنها اطلاعات مالی و اقتصادی خود را به‌روز می‌کنند، بلکه اطلاعات کارمندان و همکاران خود را افزایش می‌دهند. بنابراین زمانی شما در دنیای اقتصاد و تجارت پیروز هستید که اطلاعات خود را نسبت به استراتژی‌های اقتصادی بیشتر کنید و همیشه در حال یادگیری باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش های افزایش کسب درآمد از فضای مجازی

چرا هوش مالی اهمیت بسیاری دارد؟

اقتصاد و افزایش درآمد حرف اول را در دنیا و موفقیت در زندگی می‌زند. میزان موفقیت شما با میزان کسب درآمدتان سنجیده می‌شود.‌ بنابراین باور کنید یا خیر، هوش مالی کمک می‌کند تا مشکلات و ضعف اقتصادی خود را بشناسید و آن را رفع کنید. از این رو شما می‌توانید پله‌های موفقیت سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد و پس‌ اندازه را یکی‌یکی طی کنید. اما علت مهم بودن هوش مالی چیست؟

هوش مالی، راهکاری برای افزایش درآمد شما 

آیا کسی در دنیا وجود دارد که نخواهد درآمدش را بیشتر کند؟ آیا کسی می‌تواند منکر اهمیت پول و سرمایه در زندگی شود؟ در واقع افرادی که هوش اقتصادی و مالی بالایی دارند، با استفاده از روش‌های هوشمندانه، درآمد خود را افزایش می‌دهند. چه شما یک مدیر باشید یا یک کارمند، باید بدانید چگونه پول و سرمایه خود را افزایش دهید و برنامه مالی داشته باشید.

یکی از دلایلی که پولدارها روز‌به‌روز پولدارتر می‌شوند این است: آنها روی جریان مالی خود متمرکز هستند و همیشه گردش و مهارت های مالی را مدیریت می‌کنند. هنگامی که برنامه مالی خود را بشناسید، متوجه می‌شوید درآمد خود را در چه راهی خرج می‌کنید و چه مقدار پس‌انداز کره‌اید. در واقع آگاهی به برنامه کسب درآمد و خرج و مخارج، خود‌به‌خود باعث افزایش درآمد و سرمایه شما می‌گردد.

هوش مالی، راهکاری برای افزایش اطلاعات مالی شما 

هوش مالی باعث می‌شود که اطلاعات‌ مالی‌تان افزایش یابد. شما باید بدانید درآمدتان چقدر است؟ چقدر در ماه خرج می‌کنید؟ چقدر پول‌تان را پس انداز می‌کنید؟ چرا و چگونه می‌توانید سرمایه گذاری کنید؟ شما به روش‌های گوناگونی می‌توانید اطلاعات اقتصادی و مالی خود را افزایش دهید و در زندگی حرفه‌ای خود به کار برید.

اگر اهل کتاب هستید، حتما کتاب‌هایی درباره پول، اطلاعات مالی و اقتصادی مطالعه کنید. روز به روز به تعداد کتاب‌های موفقیت مالی افزوده می‌شود. همچنین می‌توانید وبلاگ یا وب‌سایت‌هایی درباره‌ی افزایش هوش مالی، شناخت پول و سرمایه‌گذاری جستجو و مطالعه کنید.

 علاوه بر این، شما می‌توانید کتاب‌های صوتی مرتبط را گوش کرده و فیلم‌های افزایش سرمایه و مصاحبه با سرمایه گذاران و ثروتمندان دنیا را تماشا کنید.

هوش مالی، راهکاری برای بهبود عملکرد اقتصادی شما

برخی از ما تصور می‌کنیم درآمد ماهانه‌ی اندکی کسب می‌کنیم و به همین دلیل در سرمایه گذاری و استراتژی‌های بازاریابی و مالی شکست می‌خوریم. بگذارید یک حقیقت را به شما بیان کنم: درآمد شما هر چقدر باشد، باز هم تصور می‌کنید پول و سرمایه کافی ندارید!

به همین دلیل، هر چه درآمد کسب می‌کنید، به سرعت و بدون برنامه مالی خرج می‌کنید. بنابراین بین کسب درآمد و مخارج شما رقابت تنگاتنگی بوجود می‌آید! در نتیجه میزان درآمد و افزایش درآمد شما اهمیتی ندارد.

استاد احمد محمدی

قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.

استاد احمد محمدی

با این حال از خودتان بپرسید، پول‌تان را صرف خرید چه چیزی می‌کنید؟ چرا و به چه دلیل پول خرج می‌کنید؟ آیا نیاز شما حقیقی است؟ راه حل چیست؟ شما باید برنامه‌ی مالی خود را تنظیم کنید و دست کم ۱۰ درصد از حقوق و دریافتی ماهانه خود را ذخیره کنید. همین مقدار کم طی ماه‌ها افزایش می‌یابد و در آینده می‌توانید یک استفاده بهینه از پول‌تان بکنید یا سرمایه گذاری کنید.

ویژگی‌های افرادی با هوش مالی

در این بخش به ویژگی‌های افرادی که هوش مالی دارند می‌پردازیم. این افراد در سرمایه گذاری، پس انداز و کسب درآمد از دیگر افراد متمایز هستند.

برنامه ریزی صحیح

افرادی که هوش مالی بالایی دارند و در تجات و سرمایه گذاری موفق هستند، برای ریز به ریز زندگی‌شان برنامه دارند. برنامه‌های مالی باید کاربردی باشد. به بیان دیگر، اگر برنامه‌ای در ذهن یا روی کاغذ دارید، باید عملی باشد و به آن عمل کنید (برنامه ریزی در کنار عملگرایی). در غیر این صورت همچون یک ایده باقی می‌ماند. اگر چه ایده‌ در برنامه ریزی‌های مالی باعث خلاقیت شما می‌گردد، اما بدون عمل فایده‌ای ندارد.

پس انداز ۱۰ درصد از درآمد

هر فرد شاغلی یک درآمد ماهانه دارد. اگر شما مدیر یک شرکت بزرگ هستید یا یک کارمند معمولی، تفاوتی ندارد. یکی از راه‌های موفقیت افرادی که هوش مالی دارند پس انداز ۱۰ درصد از کل درآمدشان به صورت ماهانه است. ممکن است در ابتدا این مبلغ چشمگیر نباشد و حتی ناچیز باشد، اما با گذشت زمان مقدار این مبلغ افزایش می‌یابد. شما با همان ۱۰ درصد جمع شده از درآمد چند ماه‌تان می‌توانید در جایی سرمایه گذاری کنید یا با برنامه ریزی صحیح خرج کنید.

تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

اگر می‌خواهید یکی از ویژگی‌های افرادی که هوش مالی دارند را بیاموزید، باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای سرمایه و درآمد خود تعیین کنید. در واقع اگر برای سرمایه‌تان یک هدف کارآمد تعیین کنید و برای هدف خود یک برنامه با جزئیات تنظیم کنید و اهداف خود را مکتوب کنید، می‌توانید سرمایه‌تان را افزایش دهید.

اهداف کوتاه مدت یعنی اهدافی که در مدت زمان کوتاهی به ثمر می‌رسند و شما را به سوی هدف بلند مدت و نهایی هدایت می‌کنند. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مالی کمک می‌کند تا با انگیزه بمانید و بر سرمایه، درآمد و دخل و خرج زندگی‌تان تمرکز کنید.

استراتژی در هزینه و خرج و مخارج

چرا افرادی که از هوش مالی خود بهره می‌برند موفق‌تر هستند؟ پاسخ ساده است: آنان در هزینه‌های و خرج و مخارج خود استراتژی دارند. در واقع این افراد می‌دانند اگر خریدی بدون آگاهی و بدون برنامه باشد، اندک اندک سرمایه‌ خود را کاهش می‌دهد. هر خرید و سرمایه گذاری بدون استراتژی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین افرادی که هوش مالی دارند آینده مالی خود را پیش بینی می‌کنند و طبق آن برنامه درستی تنظیم می‌کنند.

تعامل با سرمایه گذاران موفق

افرادی که هوش مالی بالایی دارند، با سرمایه گذاران و مدیران موفق همیشه در تعامل، ارتباط و یادگیری هستند. در واقع اگر می‌خواهید سرمایه و درآمد خود را به سادگی و درستی مدیریت کنید و مدیریت مالی داشته باشید، باید به عادات زندگی حرفه‌ای افراد موفق در زمینه مالی و اقتصادی توجه کنید. سرمایه‌گذاران موفق نیز همیشه در تعامل با مدیران و سرمایه گذاران موفق دیگر هستند. چرا که آن‌ها می‌دانند همیشه (حتی در رقابت) می‌توانند یک مسئله و استراتژی جدید بیاموزند.

تعیین اهداف مالی تاثیر گذار در هوش مالی

پیش از این گفتیم افرادی که هوش مالی بالایی دارند، همیشه اهداف مالی بلند‌مدت و کوتاه‌مدتی برای سرمایه خود تعیین می‌کنند. اما شما چگونه می‌توانید اهداف مالی برای خودتان تعیین کنید؟ در واقع چندین روش برای تعیین و دستیابی به اهداف وجود دارد. ما در این بخش یک روش ساده برای تعیین و دستیابی اهداف مالی‌ به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید هوش مالی خود را تقویت کنید.

  • هدف مشخص

اهداف مالی شما باید مشخص و جزئی باشد. به بیان دیگر اهداف‌تان نباید کلی نباشد. شما باید هدف خود را درک کنید و آن را بشناسید و بدانید چه اهدافی نادرست است.

  • هدف قابل اندازه گیری

اهداف مالی باید قابل اندازه گیری باشند. به بیان دیگر، شما باید شاهد رشد و پیشرفت موفقیت مالی و سرمایه گذاری خود باشید.

  • هدف قابل دستیابی

شما باید اهدافی تعیین کنید که دور از واقعیت نباشد. اهداف شما باید ساده، قابل دسترسی و دستیابی باشد.

  • هدف حقیقی

اهداف مالی شما باید حقیقی باشد. شما باید این اهداف را در شرایط کاملا منطقی (نه احساسی) تعیین کنید.

  • هدف قابل لمس

اهداف شما باید قابل‌لمس یا فیزیکی باشد. در این صورت شما می‌توانید هدف خود را ببینید و حتی لمس کنید.

  • هدف انگیزشی

اگر اهداف‌تان به شما انگیزه تلاش و ادامه مسیر را ندهد، ممکن است از اقدامات خود خسته شوید. بنابراین اهدافی تعیین کنید که انگیزه‌تان را افزایش دهد.

استراتژی در کسب درآمد بیشتر

شما می‌توانید از طریق روش‌های گوناگون درآمد خود را مدیریت کنید. اما چه استراتژی در کسب و افزایش درآمد وجود دارد؟

در بانک‌ها سرمایه گذاری کنید

اگر می‌خواهید درآمد خود را افزایش دهید، اولین و مطمئن‌ترین گزینه سرمایه گذاری در سیستم بانکی است. اگر شما سرمایه‌تان را در بانک مطمئنی سرمایه‌گذاری کنید، در طی مدت معینی چند درصد به سرمایه‌تان افزوده می‌شود.

سرمایه گذاری در تجارت‌ها

همیشه تجارت‌ها به سرمایه گذاری نیاز دارند. مهم نیست که کسب‌و‌کاری کوچک یا بزرگ باشد. چرا که می‌توانید از این روش سرمایه‌تان را بیشتر کنید.

پیش از سرمایه گذاری در یک تجارت، حتما تحقیقات مورد نیاز را انجام دهید و از بازگشت و سود سرمایه‌تان مطمئن شوید.

 این روزها تعداد کسب و کارها، چه به ‌صورت کسب و کار اینترنتی و چه به‌صورت حضوری، رو‌به‌افزایش است. بنابراین تحقیق کنید و گزینه مناسبی به منظور افزایش درآمدتان بیابید. از این طریق به رشد یک تجارت نیز کمک می‌کنید.

چگونه می‌توانید هوش مالی خود را افزایش دهید؟

روش‌های بسیاری در افزایش هوش مالی وجود دارد. در این بخش به‌صورت خلاصه چند روش و نکته‌ی مهم را به شما معرفی می‌کنیم.

بنابراین شما با استفاده از این روش‌ها می توانید هوش مالی خود را تقویت کنید و بهبود ببخشید:

  •  روش‌های سرمایه‌گذاری را بشناسید. 
  • با افرادی که هوش مالی بالایی دارند در ارتباط باشید.
  •  تحقیق کنید (حتی در سطح اینترنت و گوگل!). تحقیقات بازاریابی را بشناسید.
  •  در کلاس‌های آموزشی و افزایش کسب درآمد ثبت نام کنید.
  • کتاب‌های مدیریت مالی و افزایش درآمد بیشتری مطالعه کنید.
  •  پس انداز کنید و این مهارت را بیاموزید.
  •  هزینه‌های خود را یادداشت کنید.
  •  در سمینارهای افزایش درآمد، آموزش سرمایه گذاری و افزایش هوش مالی شرکت کنید.
  •  وبلاگ و وب سایت‌های مربوط به موفقیت‌های اقتصادی و هوش مالی را مطالعه کنید.
  •  از اپلیکیشن‌های مالی و پس انداز استفاده کنید.
  •  به اخبار اقتصادی گوش دهید.
  •  به پادکست‌های اقتصادی و کسب درآمد را گوش دهید.
  •  روزنامه و مجلات اقتصادی را مطالعه کنید.

هوش اقتصادی معجزه نمی‌کند!

هوش اقتصادی تنها مشکلات مالی شما را رفع می‌کند و به افزایش درآمد و سرمایه شما کمک می‌کند. با این حال در انتظار معجزه نباشید. شما می‌توانید اطلاعات خود را در زمینه کسب درآمد، سرمایه گذاری، کاهش هزینه‌ها، پس‌انداز و علم اقتصاد افزایش دهید.

استاد احمد محمدی
اگر از شغلت، درآمدت و زندگیت راضی نیستی، باید روی افکار و عادت‌هایت تمرکز کنی که تغییرشان دهی.
استاد احمد محمدی

با این روش می‌توانید هوش مالی خود را بهبود بخشید و این مهارت را در خودتان تقویت و ایجاد کنید. این خود قدم بزرگی در موفقیت مالی و اقتصادی است. چرا که می‌توانید ایده‌های تازه‌ای کسب کنید. اگر می‌خواهید در این مسیر موفق شوید، سوال بپرسید. از سوال و کمک دیگران نترسید.

همیشه از افرادی که هوش مالی دارند و در زندگی حرفه‌ای خود موفق هستند کمک بخواهید. ممکن است مشکلاتی در مسیر مالی و سرمایه گذاری شما بوجود آید که با هوش مالی خود نتوانید به تنهایی این مسائل را حل کنید. نگرانی را از خود دور کنید و با افراد موفق به تعامل اجتماعی بپردازید و نکات تازه‌ای را یاد بگیرید. بنابراین دنیای یادگیری خود را محدود نکنید. هر روز و هر لحظه در حال یادگیری باشید و به هوش مالی خود قدرت دهید.

پادکست - 30 ایده پولساز کسب و کار بدون سرمایه

شما در این راه دشوار تنها نیستید. آکادمی بازار با وجود کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای در این زمینه آماده ارائه مشاوره به شما هستند. علاوه بر آن شما می‌توانید با تهیه محصولات ما یا شرکت در سمینار و دوره‌ها خودتان را برای تغییر آماده کنید

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی