ویدئو های استاد احمد محمدی

چگونه از شر عادت‌های بد خلاص شویم؟

ویدئو انگیزشی دکتر احمد محمدی

چرا برخی از آدم‌ها در زندگی نمی‌توانند طعم شیرین موفقیت را بچشند؟ چرا برخی از افراد نمی‌توانند از استعدادهای خود به‌درستی استفاده کنند؟

دکتر احمد محمدی موسس آکادمی بازار، در ویدئوی عادت‌ها، در مورد مکانیزم ذهن و همچنین عادت‌های خوب و بد صحبت کردند. ما عادت‌‌های مختلفی داریم. هر کاری که غیرارادی شده، عادت گفته می‌شود. یعنی کارهایی که بدون فکر آنها را انجام می‌دهیم.

آیا تغییر عادت‌ها کار ساده‌ای است؟ آیا به ‌راحتی می‌توان از عادت‌های بد خلاص شد؟ چطور می‌توان عادت‌‌های خوب را جایگزین عادت‌های خوب کرد؟ عادت‌های بد از کجا می‌آیند؟ چرا برخی افراد عادت‌های بد بیشتری نسبت به عادت‌های خوب دارند؟ چرا تغییر عادت‌ها کار سختی است؟ از کجا بدانیم کدام عادت‌ها را باید در خودمان تغییر بدهیم؟

مطالعه بیشتر: با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید

مطالعه بیشتر: خلاصه کتاب « قدرت عادت‌ » نوشته چارلز داهیگ

عادت به تنبلی
عادت به تنبلی

قانون ۲۱ روز را اجرا کنید

اگر می‌خواهید عادت خوبی را در خود تثبیت کنید، سعی کنید به‌صورت پیوسته به مدت ۲۱ روز آن کار را به انجام برسانید. وقتی کاری را به‌مدت ۲۱ روز انجام می‌دهیم، آن عادت در ما بیشتر تثبیت می‌شود. یا اگر می‌خواهیم از عادت بدی را کنار بگذاریم، باید به مدت ۲۱ روز آن عادت را کنار بگذاریم. دکتر احمد محمدی نیز در مورد این قانون در ویدئوی آموزشی توضیحاتی ارائه کردند.

راهکار مقابله با عادت‌های بد چیست؟

کاغذ و قلم را بردارید. ابتدا فهرست عادت‌های خوب خودتان را بنویسید. سپس عادت‌های بد خودتان را فهرست برداری کنید. باید با خودتان رو راست باشید تا بتوانید از شر عادت‌های بد خلاص شوید. اگر عادت‌های بد خودتان را با دقت مشخص نکنید، خب راهی هم برای خلاصی از آن عادت‌ها پیدا نمی‌شود. اطرافیان گاهی می‌توانند به‌خوبی به ما بگویند کدام عادت‌های ما، جزو عادت‌های بد محسوب می‌شوند.

وقتی عادت‌های بد خودتان را فهرست برداری کردید. از بین آنها یکی که بیشترین ضربه را به شما می‌زند انتخاب کنید. مثلا شخصی به دلیل دیر سر کار رفتن در آستانه‌ی اخراج قرار دارد. سحرخیزنبودن و همچنین بی‌نظمی عادت بدی است که زندگی این فرد صدمه وارد می‌کند و حتی ممکن است باعث از دست رفتن شغلش شود.

یا فرد دیگری ممکن است به دلیل بیماری که دارد باید برخی غذاها را نخورد. یا فردی به بیماری حاد ریوی دچار شده ولی کماکان سیگار می‌کشد و باید سیگار کشیدن را کمتر و در نهایت ترک کند.

مطالعه بیشتر: ۱۰ عادتی که باید ترک کنید تا فردی موفق شوید

قبل از حضور در سمینار موفقیت، این کتاب‌ها را بخوانید
بخوانید

مطالعه بیشتر: ۱۰ عادت روزانه رهبران موفق

مصداق عادت‌های بد کم نیستند. اینکه کدام عادت بد را باید کنار بگذاریم، به زندگی فرد، شرایط آن و ضروریات زندگی آن فرد بستگی دارد. پس باتوجه به زندگی و شرایط خودتان مشخص کنید چه عادتی ابتدا باید از زندگی شما حذف بشود. می‌توانید برای شروع سه عادت مخرب و ضربه زننده را انتخاب کنید.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که عادت‌های بد یک شبه از زندگی ما خارج نمی‌شوند. تصور کنید کسی به بیماری مهلکی گرفتار شده است. این فرد باید به پزشک مراجعه کرده و طول درمان را با دقت به پایان برساند و در طول دوران درمان نیز تحت نظر پزشک باشد.

برخی عادت‌های بد ما مانند بیماری‌های حاد هستند. مثلا فردی سال‌ها با بی‌نظمی، بدقولی، بددهنی و … زندگی کرده است. نباید تصور کند که یک شبه قرار است تمام این عادت‌ها از زندگی‌اش حذف بشوند. برای کنار گذاشتن عادت‌های بد از زندگی باید تلاش کرد. تمرین کرد. وقت گذاشت و مصمم و پیگیر جلو رفت.

وقتی عادت‌های بد خودتان را یادداشت برداری کرده و مهم‌ترین آنها را باتوجه به شرایط زندگی‌تان مشخص کردید. باید آستین بالا بزنید و برای ترک آنها برنامه‌ریزی کنید. مثلا فردی همیشه ساعت ۱۱ صبح از خواب بیدار می‌شود. وقتی تصمیم می‌گیرد سحرخیز باشد، آیا این امکان وجود دارد، یک شبه و از فردای آن روز بتواند ساعت ۶ صبح بیدار شود ؟ قطعا پاسخ منفی است. چنین روش‌‌هایی برای ترک عادت نه تنها به جسم شما بلکه به اراده‌ی شما نیز صدمه وارد می‌‌کند. ما می‌خواهیم عادت بدی را کنار بگذاریم ولی قرار نیست صدمه‌ی جدیدی به خودمان وارد کنیم.

درنظر بگیرید فردی که سال‌ها ساعت ۱۱  صبح از خواب بیدار شده، سیستم مغزی‌اش به این روش زندگی کردن عادت پیدا کرده و حتی زمان خواب و بیداری مغزش هم روی همین روال تنظیم شده است. وقتی چنین فردی به یک باره تصمیم می‌گیرد ساعت شش صبح بیدار شود، فشار شدیدی به سیستم عصبی و مغزی خودش وارد می‌کند.

پس در ترک عادت‌های بد باید همه جوانب را درنظر گرفت. این فرد چاره‌ای جز ترک تدریجی عادت بد خودش ندارد. ابتدا باید با کم شروع کند و طبق برنامه‌ای منظم پیش برود. مثلا تصمیم بگیرد با توجه به سیستم بدنی‌اش، هفته‌ی اول نیم ساعت زودتر از معمول یعنی ساعت 10 و نیم بیدار شود. وقتی روی ساعت ۱۰ و نیم تثبیت شد، برای هفته‌ی بعد روی ساعت ۱۰ بیدار شود. به همین روش ادامه بدهد تا بتواند در نهایت زمانی بیداری خودش را به تدریج به ساعت ۶ صبح برساند.

آیا از تحت فشار قرار گرفتن می‌ترسید؟
بخوانید

شاید برخی تصور کنید چنین کاری خیلی طول می‌کشد و ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر از شر عادت بد خودمان خلاص شویم. درنظر بگیرید، عادتی که زمان طولانی طول کشیده به سیستم زندگی ما وارد شود، به این راحتی ممکن است گاهی از زندگی ما خارج نشود. برخی مواقع هم پای جسم و سلامتی ما در میان است. مثلا در سحرخیز بودن مکانیزم جسمی ما نباید صدمه بخورد و ما باید همه چیز را درنظر بگیریم.

درنهایت

درنهایت باید همه جوانب را درنظر گرفت. برای ترک عادت‌های بد باید واقع بین باشید. شرایط زندگی خودتان را درنظر بگیرید و براساس آن برنامه ریزی کنید. ترک عادت‌های بد گاهی ممکن است سریع اتفاق بیفتد و گاهی زمان ببرد. مثلا فردی که بد دهن است، ممکن است بتواند به سرعت روی کلام خودش مراقبه کرده و بددهنی را کنار بگذارد. ولی کسی که اهل ورزش کردن نبوده، نمی‌تواند یک شبه قهرمان المپیک شود. پس در نظر بگیرید چه عادنی را با چه روشی و در چه بازه‌ی زمانی می‌توان ترک کرد و برای همان برنامه ریزی کنید.

ترک همه عادت‌ها شبیه هم نیستند. ترک برخی عادت‌ها نیاز به زمان بیشتری دارند. برخی عادت‌ها در زندگی ما ریشه کرده‌اند و برخی سطحی تر هستند. باید ببینید عادت بدی که قرار است کنار بگذارید جزو کدام گروه است و برای حذف و جایگزین کردنش برنامه ریزی کنید.

آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی، مجموعه‌ای از ویدئوهای آموزشی و انگیزشی منتشر کرده است که می‌تواند پاسخگوی برخی دغدغه‌های ذهنی کاربران باشد. عناوین برخی از این ویدئوهای آموزشی عبارتند از: منتظر معجزه بمانم یا قوانین موفقیت را یاد بگیرم؟، از کجا بفهمیم در آینده موفق خواهیم شد یا خیر؟ ، چگونه می‌توانیم زندگی را طور دیگری ببینیم؟، نقش مشکلات در زندگی ما چیست؟، چه زمان به موفقیت می‌رسیم؟ و بسیاری از ویدئوهای آموزشی که می‌تواند راهگشا باشد.

به رشد فردی و کاری تون اهمیت میدین؟
در خبرنامه آکادمی بازار عضو بشین!
با عضویت در خبرنامه می تونید بهترین مطالب، پادکست ها و ویدئوهای سایت را از دست ندید
دنبال موفقیتم
یه امتحانی بکنید! هر وقت بخواهید می تونید اشتراکتون را لغو کنید 🙂

مطالب مرتبط

برای بهتر شدن و رشد در زندگی این فیلم انگیزشی را ببینید
چه چیزی به معنی واقعی حال شما را خوب می‌کند؟
با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید
خلاصه کتاب « ۴۸ قانون قدرت» نوشته رابرت گرین
۱۰ عادتی که باید ترک کنید تا فردی موفق شوید
برچسب ها

تینا پورشاهید

زندگی را باید ساخت. درکنار هم می‌توانیم بهترین‌ها را تجربه کرده و زندگی را با تلاش مستمر، پشتکار، آموزش و همراهی از نو بسازیم. در کنار هم قوی‌تر از قبل پیش خواهیم رفت. خستگی در ما راهی ندارد چون معتقدیم هیچ وقت برای ساختن زندگی دیر نیست.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
به رشد فردی و کاری تون اهمیت میدین؟
در خبرنامه آکادمی بازار عضو بشین!
با عضویت در خبرنامه می تونید بهترین مطالب، پادکست ها و ویدئوهای سایت را از دست ندید
دنبال موفقیتم
یه امتحانی بکنید! هر وقت بخواهید می تونید اشتراکتون را لغو کنید :)
close-link
بستن