چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
مثبت اندیشی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

افکار ما گستره‌ایی از انرژی مثبت یا منفی است. خیلی از اوقات بدون آنکه متوجه شدیم ذهن خود را مانند یک ذهن منفی‌گرا پرورش می‌دهیم و منفی نگری به یکی از صفات ما تبدیل می‌شود. چرا که ذهن مانند بدن عمل می‌کند و خیلی زود به همه چیز عادت کرده و منفی‌نگری را عادی جلوه می‌دهد.

اما نگران نباشید! اینکه چگونه می‌توان ذهن و فکر خود را به مثبت اندیشی عادت داد، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌شود در این زمینه از آن‌ها کمک گرفت. فقط اول قفل ذهن خود را باز کنید و با دیدی مثبت جلو بروید.

در این مقاله ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهید و با ذهن مثبت به تمام مسائل بنگرید. داشتن ذهن مثبت را دست کم نگیرید. همین حالا برای تربیت ذهن خود شروع کنید.

 

چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟

قطعا شما تاکنون این جملات را شنیده‌اید که می‌گویند:«فرمانروای ذهن مثبت خود باشید.» یا «شما سکاندار زندگی خود هستید.» بدین معنی که شما از آنچنان قدرت اراده و توانایی بی‌شماری برخوردارید که می‌توانید بر ذهن خود مسلط باشید و مطابق با میلتان، ذهن خود را مدیریت کرده و به هر سمتی که دوست دارید سوق دهید.

پس حال که این توانایی و قدرت در شما وجود دارد، که سکان این کشتی را بدست گیرید و ذهن و فکر خود را به بهترین جای ممکن هدایت کنید تا بهترین حال ممکن را پیدا کنید.

نباید فراموش کنید که برای داشتن بهترین حال ممکن در زندگی، برخورداری از افکار مثبت و تقویت نیروی مثبت اندیشی به عنوان اولین و مهم‌ترین عاملی محسوب می‌شود که نقش مهمی در این زمینه دارد. اما چگونه ؟

مثبت اندیشی و ذهن مثبت نیاز به تمرین دارد

مثبت اندیشی و ذهن مثبت نیاز به تمرین دارد

برای اینکه ذهنمان را به مثبت اندیشی عادت دهیم باید به حد کافی تمرینات لازم را در این زمینه انجام دهیم. در واقع مثبت اندیشی چیزی نیست که ظرف مدت کوتاهی مثلا یک شبه یا یک روزه و به یکباره در ما ایجاد شود. بلکه نیاز به تمرین و تمرکز دارد که باید به شکل مداوم انجام گیرد.

در اولین قدم باید قبل از هر چیز خود را باور داشته باشید که سزاوار بهترین‌ها هستید و سپس در جهت رسیدن به اهدافتان گام‌های مثبت بردارید. بدین شکل که در هر شرایطی از واژه‌های مثبت استفاده کنید. کتاب‌های الهام بخش بخوانید و با افرادی که نگرش مثبت و امیدوارکننده دارند در ارتباط باشید.

همواره شکرگزار باشید و نسبت به اهدافتان واقع بینانه و نگاهی مثبت داشته باشید. البته با این تفکر که هیچ عاملی نمی‌تواند شما را به بدبینی وادار کند، روی تخیلات خود کار کنید و زیباترین اهداف را برای خود تصور کنید. دوره زبان بدن و آداب معاشرت برای موفقیت و آرامش و احساس خوب را فرا گیرید.

برخی از افراد شکایت می‌کنند که گل سرخ خار دارد، من شاکرم که خارها گل دارند.

« آلفونس کار»

این سخنی عاقلانه است. یک موقعیت برای عده‌ای خوشایند و مثبت به نظر می‌رسد اما همان شرایط برای عده‌ای دیگر آزاردهنده و منفی است. این‌ها همه بستگی به دیدگاه افراد دارد.

چگونه به جنبه مثبت هرچیز تمرکز کنیم؟

چگونه به جنبه مثبت هرچیز تمرکز کنیم؟

جواب کوتاه و بسیار ساده است. در هرچیزی به سراغ جنبه مثبت آن بروید و بر آن تمرکز کنید. به همین سادگی! اما برای اکثر افراد این پاسخ کافی نیست. جنبه منفی هرچیزی اغلب بسیار پنهان و ناشناخته است و برای پیدا کردن آن به زمان و شیوه‌های مختلف نیاز است.

از ابزارهای سحرآمیزی که نگرش و دیدگاهتان را تغییر می‌دهند، مقاومت و تلاش درونی هستند. موارد بسیاری هستند که اکثر مردم به خصوص در این دوره و زمانه آن‌ها را دوست ندارند. اغلب آدم‌ها دوست دارند تا فورا و بدون هیچ تلاشی به نتیجه دلخواه خود برسند و اگر هم به نتیجه سریع دست نیابند، بازهم نمی‌خواهند تلاش و کوششی داشته باشند.

یک سخنی وجود دارد که می‌گوید: “اینکه الان اتفاقی برای شما رخ نداده به این معنا نیست که اصلا اتفاق نمی‌افتد. تمام پیشامدهای خوب زمان‌بر است.”

یک نقل‌قول دیگری از کاترین پولسیفر هم می‌گوید: “تحقق یافتن اهدافتان نیازمند تلاش و باور به پایداری و مصمم بودن است. وقتی شک کردید که آیا تلاش ارزشی دارد یا نه! تجسم کنید که هنگام رسیدن به هدفتان چه احساسی دارید و به چه چیزی دست می‌‌یابید.”

آیا می‌خواهید تغییر اساسی در زندگی خود بدهید؟ این کار به تمرین، استقامت و همچنین تمرکز کردن بر رویدادهای مثبت و فکر نکردن به رخدادهای منفی نیاز دارید.

نقل قول‌هایی برای جلوگیری از افکار منفی

“شما قدرتی دارید که ابرها را در ذهنتان پراکنده سازید و خورشید و آسمان آبی را به زندگی‌تان وارد سازید. این قدرت در دستان شماست تا ابرها را دور کنید و روزتان را زیبا، آفتابی و پر از نور سازید.”

“چه مقدار به افکار منفی اجازه می‌دهید تا زندگی‌تان را تحت سلطه خود بگیرند؟ هرچه بیشتر به افکار منفی اجازه دهید تا ذهنتان را به خود مشغول کنند، زندگی‌تان بدتر و منفی‌تر می‌شود و به مرور به عادت تبدیل می‌شوند.”

مقاله‌های بسیاری در رابطه با موضوع این متن می‌توانید بیابید. هرچه بیشتر در این زمینه مطالعه داشته باشید، راهکارهای بیشتری برای تمرکز بر امور مثبت و غلبه بر افکار منفی به دست می‌آورید. تمرکز بر جنبه مثبت‌ هر چیزی و غلبه کردن بر بعد منفی آن کار سختی نیست.

ما به این نیاز داریم که از حالت ذهنی خویش آگاه شویم و درباره منفی‌‌گرایی‌های ذهن خود کارهایی انجام دهیم. اگر بتوانیم به راهکارها عمل کنیم به تدریج زندگی‌مان تغییر می‌کند، شادتر خواهیم بود، مردم ما را بیشتر دوست دارند و زندگی به روی ما لبخند خواهد زد.

باید بارها به خودتان بگویید که من فقط به پیشنهادهای مفید و سازنده واکنش نشان خواهم داد. این سخن سلاح مثبتی علیه افکار منفی خود و دیگران است.

چگونه افکار مثبت داشته باشیم؟

چگونه افکار مثبت داشته باشیم؟

اینکه چگونه می‌توان ذهن و فکر خود را به مثبت اندیشی عادت داد، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌شود در این زمینه از آن‌ها کمک گرفت. همواره از واژه‌هایی استفاده کنید که سراسر مثبت و امیدوارکننده باشد.

با تکرار واژه‌ها و عبارات مثبت ذهن شما به آن عادت کرده و به راحتی می‌تواند با ورود هر واژه منفی بدون آنکه بر آن تمرکز کند آن را از ذهن عبور داده و خارج کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
به دنبال خبرهای مثبت باش

با توجه به اینکه نگرش شما بستگی به خودتان دارد و هیچ اهرم فشاری برای تحمیل افکار منفی و ناامید کننده بر شما وجود ندارد، پس به جای فکر کردن به افکار منفی که باعث نگرانی و اضطراب شما می‌شود، به چیزهایی فکر کنید که عشق و شورو امید را در شما زنده می‌کند.

در واقع در هر شرایطی که قرار می‌گیرید، دید باز و نگرش مثبتی نسبت به آن داشته باشید. البته شاید بگویید چطور می‌توان اینگونه بود و در هر شرایطی دید مثبت داشت؟ این بدان معنا نیست که از واقعیت‌ها چشم پوشی کنید و به تعبیری خودتان را گول بزنید.

بلکه باید برخورد و نگاه شما به مسائل سازنده باشد و آن را تجربه‌ای بدانید برای پیشرفت و ترقی خودتان. زیرا شما با این دیدگاه نگاه واقع بینانه ای به اهدافتان پیدا می‌کنید.

سعی کنید شیوه زندگی سالمی را دنبال کنید تا به موازات سلامتی جسمی و فیزیکی خود، روح و روان شما نیز سلامت بماند. چرا که شما بواسطه سلامتی روحی و جسمی خود در زندگی می‌توانید خوب فکر کنید. خوبی‌ها را ببینید و با فکری سالم در جهت رسیدن به اهدافتان گام بردارید و سلامتی به عنوان یک عامل مهم میتواند در نوع نگرش و افکار شما نقش بسیار موثری داشته باشد.

سخن پایانی

نحوه نگرش و دید ما به مسائل مشخص می‌کنند که مسیر ما به دوره موفقیت ختم می‌شود یا شکست! بنابراین باید به مثبت یا منفی بودن نگرش خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم و نهایت تلاش خود را نماییم که جنبه مثبت هرچیزی را ببینیم.

در واقع هر چه بیشتر تلاش کنیم تا منفی گرایی را کنار بگذاریم، بیشتر به این سمت کشیده می‌شویم که اتفاق‌های مثبت نیز برای ما خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *