چگونه خود را آزار ندهیم و دوست بداریم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۰ آبان, ۱۴۰۰
چگونه خود را آزار ندهیم و دوست بداریم؟

آیا صدایی درون شما آزارتان می‌دهد؟ راه رهایی از این آزار و دوست داشتن خودتان چیست؟ چگونه می‌توانیم با تغییر صدای درون، زندگی‌مان را تغییر دهیم؟ این جمله را همیشه به یاد داشته باشید: «خودت را دوست داشته باش» و برای محقق ساختن آن تلاش کنید.

عزیزترین و دوست داشتنی‌ترین فرد زندگی‌تان چه کسی است؟ آیا این فرد برای شما جذابیت دارد؟ چه رفتاری با وی دارید؟ حاضر هستید برای او چه کارهایی انجام بدهید و چه کارهایی را به خاطر او کنار می‌گذارید و انجام نمی‌دهید؟ برای رضایتمندی او حاضر هستید دست به چه کارهایی بزنید؟

عزیزترین و دوست داشتنی‌ترین فرد زندگی شما، چه جایگاهی در زندگی‌تان دارد؟ آیا او را محترم می‌شمارید و دوستش دارید و به منافعش فکر می‌کنید یا اینکه رفتاری غیرمحترمانه و بد با او دارید؟ یک لحظه با خودتان فکر کنید، فردی که عزیزترین فرد زندگی شما است را در ذهن‌تان مجسم کنید، با خودتان مرور کنید اگر این فرد همین الان کنار شما بود با وی چه رفتاری می‌کردید؟ چه برنامه‌هایی برایش داشتید؟ چگونه با او صحبت می‌کردید؟ چگونه با او برخورد می‌کردید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آزار و اذیت

گاهی اوقات صدای درون که ما را آزار‌ می‌دهد درون ذهن ما می‌پیچد و باعث می‌شود خود را دوست نداشته باشیم و خودمان را آزار دهیم.

  • تو برای پوشیدن این لباس خیلی چاقی.
  • آنقدر باهوش نیستی که سرگروه شوی.
  • همیشه روابط را خراب می‌کنی.
  • خیلی دوست داشتنی نیستی! نفرت انگیزی!

اگر با فردی این‌گونه صحبت کنید، مسلما باعث آزار و اذیت‌اش می‌شوید. اما چرا گاهی اوقات با خودمان این‌گونه صحبت می‌کنیم؟ ما سعی می‌کنیم در برخورد با دیگران از جملات منفی پرهیز کنیم، اما به راحتی خودمان را آزار می‌دهیم و قلب خود را می‌شکنیم. این جملات و کلمات منفی وارد ناخودآگاه ذهن ما می‌شوند و مانع رشد و شادی ما می‌گردند. چرا که انتظارات بیش از اندازه‌ای از خودمان داریم.

حتما این جمله را شنیده‌اید: «با دیگران به گونه‌ای رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود.» اما چرا این جمله را در رفتار با خودمان به کار نمی‌بریم؟ مانند فردی که می‌خواهید در آینده باشید رفتار کنید.

یک از دلایلی که خودمان را دوست نداریم این است که همیشه نگران حرف، فکر و قضاوت دیگران هستیم. این نگرانی نه تنها ما را از وجود و هستی خود دور می‌کنند، بلکه باعث می‌شود که خود را دوست نداشته باشیم و آزار دهیم.

اما اگر خودتان را دوست نداشته باشید و همیشه در جدال و آزار خود باشید، چگونه انتظار دارید دیگران شما را دوست بدارند؟ بنابراین برای آشتی و پذیرش خود، خواندن ادامه این مقاله را توصیه می‌کنیم.

قدم ۱: به صدای آزاردهنده درون خود سلام کنید

قدم ۱: به صدای آزاردهنده درون خود سلام کنید

هنگامی که صدای آزاردهنده درون ذهن را شنیدید، بدون پرسش و بررسی قبول نکنید. به صدای درون سلام کنید و حرف‌هایش را بشنوید. سپس فکر کنید که چه می‌گوید. آیا گفته‌های این صدا آزاردهنده نیست؟ آیا می‌توانید این حرف‌ها را مستقیما به دیگران بگویید؟ چگونه بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنیم؟

این جملات را بررسی کنید. احتمالا این حرف‌های آزاردهنده به ترس از قضاوت دیگران برمی‌گردد. بنابراین در پاسخ به صدا بگویید: «قضاوت دیگران برای من اهمیت ندارد. من خودم را دوست دارم.»

قدم۲: صدای آزاردهنده درون را تغییر دهید

اکثر ما افکار را به صورت تصویر، صدا یا احساس تجربه می‌کنیم. آیا صدایی در درون‌تان می‌گوید شما به اندازه کافی خوب نیستید؟ بیشتر مردم فکر آزاردهنده را به صورت صدا می‌شنوند که می‌گوید: «تو خوب نیستی.» به منظور کاهش احساس ناخوشایند از شنیدن صدای آزاردهنده، صدا را به صورت کارتونی و خنده‌دار تصور کنید.

اگر صدا را تغییر دهید، بار دیگر که صدای آزاردهنده را با صدای باب اسنفجی یا گلام در کارتون گالیور که همیشه می‌گفت: «من می‌دونم، کارمون تمومه…» بشنوید٬ خنده‌تان می‌گیرد و همچون شنیدن لطیفه از آن عبور می‌کنید. بی‌اهمیتی شما به صدای آزاردهنده قدم بزرگی است که کمک بسزایی به دوست‌ داشتن خودتان می‌کند.

قدم۳: تعبیر صدای آزاردهنده درون را تغییر دهید

قدم۳: تعبیر صدای آزاردهنده درون را تغییر دهید

هر حرفی که با صدای آزاردهنده درون خود می‌شنوید را به صورت مثبت تعبیر کنید. به مثال زیر توجه کنید:

صدای درونم می‌گوید در شغل خود خوب نیستم. من سعی می‌کنم به این حرف به گونه‌ای دیگر نگاه کنم و تعبیرم را مثبت کنم. بنابراین من فکر می‌کنم این صدا می‌خواهد به من کمک کنم تا در کارم شکست نخورم و تلاش خود را بیشتر کنم.

مهم‌ترین تغییرات زندگی با تغییر نگاه امکان پذیر است. البته ممکن است صدای درون از کلمات خوبی برای بیان احساسش استفاده نکند، اما این هنر شماست که حرف‌ها را به صورت مثبت تعبیر کنید.

قدم۴: جملات منفی را به مثبت یا خنثی تغییر دهید

صدای آزاردهنده درون همیشه از جملات و کلمات منفی استفاده می‌کند و باعث تخریب روحیه و اعتماد به‌نفس ما می‌شود. ما باید سعی کنیم برای جملات منفی یک جایگزین مثبت یا خنثی استفاده کنیم.

برای مثال اگر صدای درون به ما می‌گوید: «تو بازنده هستی.» جمله را تغییر دهیم و به خود بگوییم: «تو برنده هستی.» معجزه کلمات را جدی بگیرید.

استاد احمد محمدی
گرد و خاک وجودت را پاک کن، آن هنگام است که خود واقعی‌ات نمایان می‌شود، خود بی‌کرانت، خود بی‌کرانت.
استاد احمد محمدی

البته گاهی اوقات نمی‌توانیم کاملا مثبت فکر کنیم و حتی به جمله مثبت خود نیشخند می‌زنیم. بنابراین می‌توانیم به خود بگوییم: «من همیشه بازنده نیستم و در بعضی مسائل برنده هستم.» به جمله «من نمی‌توانم» توجه کنید. این جمله بار منفی قدرتمندی دارد و ممکن است در ناخودآگاه شما قرار بگیرد.

اکنون به جمله «من نمی‌توانم تا به این لحظه» توجه کنید. چقدر مفهوم جمله تغییر کرد؟ همین چند کلمه باعث شد به آینده خود نگاه دیگری داشته باشیم و قدم دیگری برداریم.

قدم۵: به خودتان اجازه متوسط بودن را دهید

کامل باشیم یا کمال گرا نباشیم؟ کدامیک مطلوب‌تر است؟ همه ما انسانیم و اجازه داریم که متوسط باشیم یا کامل نباشم. در حقیقت هیچ یک از ما فرد کاملی نیست و ما در مسیر رشد و تکامل قرار داریم. چرا که هر چه در این مسیر پیش برویم، جلوه تکامل بزرگ‌تر می‌شود.

بنابراین چرا متوسط نباشیم؟ چرا از احساسات خود فرار کنیم؟ چرا از احساسات کاملا طبیعی یک انسان، همچون خشم، غم و شکست پنهان شویم؟ احساسات منفی دشمن درجه یک موفقیت و کمال هستند.

گاهی بهتر است از «کامل باش» یا «کمال گرایی» خود دور شویم و انتظارات خودمان را کم کنیم. فردی که انتظارات کمتری از خود دارد بیشتر از زندگی لذت می‌برد. شاید زندگی همان لذت از مسیر باشد!

قدم۶: شما تنها نیستید و می توانید درخواست کمک کنید

قدم۶: شما تنها نیستید و می توانید درخواست کمک کنید

با گذشت زمان متوجه می‌شویم که گوش دادن و توجه به صدای آزاردهنده درون یک عادت شده و ترک این عادت بسیار دشوار است.

اگر فکر می‌کنید حتی با انجام این قدم‌ها نمی‌توانید از صدای درون خود خلاص شوید، بدانید که شما تنها نیستید و می‌توانید از فردی درخواست کمک کنید. تکنیک‌هایی که در داشتن ارتباط موثر با دیگران به کمک‌تان می‌آیند را یاد بگیرید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

شما می‌توانید از دوست، خانواده یا یک روانشناس کمک بخواهید. بنابراین هرگز خجالت نکشید. افراد دلسوز به شما کمک می‌کنند تا از قضاوت دیگران نگران نباشید و با خود حقیقی‌تان آشتی کنید.

نفرت و خودآزاری نه تنها باعث بروز بیماری و مشکلات روانی می‌گردد، بلکه شما را از جامعه دور و منزوی می‌کند. بنابراین تمام سعی و تلاش‌تان را کنید و با خود آشتی کنید و خود را دوست بدارید تا شاهد زیباتر شدن زندگی‌تان شوید. فقط کافیست به خودتان باور داشته باشید.

برای جلوگیری از آزار خود و دوست داشتن خودتان باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. می‌توانید با کمک پکیج آموزشی معجزه اعتماد به نفس این هدف را محقق سازید.

3/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی