چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

چگونه کنترل خشم و عصبانیت موثری داشته باشیم؟ چه عواملی در این کنترل کمک کننده هستند؟ حس شوخ طبعی و ورزش کردن چه تاثیراتی در کنترل خشم دارند؟ چگونه از خشم، عصبانیت و احساساتی که جریحه‌دار شده رهایی یابیم؟ بسیاری از متخصصان و روانشناسان خشم را به عنوان یک احساس ثانویه می‌شناسند.

در واقع افراد در مواقعی که به نیازهای اولیه خود پاسخ مناسب نمی‌دهند یا پاسخ درستی نمی‌دهند، دچار احساس خشم و عصبانیت می‌شوند. در واقع این حس اولیه قبل از بروز خشونت و عصبانیت ایجاد می‌شود. این حس اولیه گاها می‌تواند عامل اصلی بروز خشونت‌های ناگهانی و عدم کنترل خشم باشد.

احساس خشم گاهی ناشی از عدم توجه یا رفتار نامناسب شخص مقابل پیش می‌آید. در این مواقع نیز باید توانایی خود را برای کنترل خشم و مدیریت آن افزایش دهیم. اگر خشم شما از کنترل خارج شود، باعث انجام کارهایی می‌شود که قطعا شما از انجام آن پشیمان خواهید شد.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

کنترل خشم

خشم‌ یکی از احساسات انسان است که در صورتی که به خوبی کنترل نشود تبعات بسیار نامناسبی خواهد داشت. رفتاری با عصبانیت همواره یکی از موارد ناهنجار در زندگی افراد است. کنترل خشم از طریق راهکارهای مختلفی صورت می‌گیرد.

در کنار این موضوع باید به عوامل ایجاد خشم نیز توجه کرد و از این موارد دور شد. موقعیت‌های تنش‌زا و استرس‌زا، از جمله محیط‌هایی است که باعث خشم و عصبانیت افراد می‌شود. روش‌های مدیریت و کنترل خشم را یاد بگیرید.

توجه به ساختارهای آموزشی و ارائه منابع مناسب برای کنترل خشم کمک زیادی به فرهنگ سازی در این زمینه می‌کند. در این مقاله به نکاتی در مورد چگونگی کنترل خشم صحبت می‌کنیم.

به عواقب رفتار خود فکر کنید

به عواقب رفتار خود فکر کنید

یکی از تکنیک‌هایی که برای کنترل خشم استفاده می‌شود توجه به عواقب رفتار خشونت بار است. در اکثر مواقع پس از رفتارهای خشونت بار افراد دچار پشیمانی و ناراحتی می‌شوند.

این ناراحتی و پشیمانی می‌تواند باعث افسردگی و سرخوردگی افراد شود. معمولا پیشنهاد می‌شود قبل از بیان کلمات خشونت بار، چند لحظه‌ای صبر کنید و در ذهن خود تحلیل کنید. دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد صبر شما را به انسانی مفیدتر تبدیل ‌می‌کند.

کلمات نامناسب و ناسزا به صورت پنهانی باعث افزایش عصبانیت و خشونت افراد می‌شود. کنترل خشم در این مواقع با توجه به ایجاد موقعیتی پر تنش سخت می‌شود.

استفاده از این کلمات می‌تواند خود به خود باعث ایجاد حس ناخوشایند و عصبانیت در افراد شود. صبر و تمرکز بیشتر بر روی کلمات کمک زیادی به کنترل خشم و کاهش تنش در اجتماع می‌شود.

از عوامل ایجاد خشم دوری کنید

یکی از مهم‌ترین مسائل برای کنترل خشم، کشف دلیل خشونت است. این دلیل خشونت می‌تواند فرد یا موقعیت خاص باشد. این موارد را می‌توانید در زمان آرامش خود پیدا کنید. اگر عامل عصبانیت شما فرد خاصی است سعی کنید با مشورت و صحبت با وی آن را حل کنید.

استاد احمد محمدی
عالی شو، دنیا پر است از افراد معمولی و متوسط.
استاد احمد محمدی

در صورتی که این موضوع جوابگو نبود تلاش کنید تا موقعیت شغلی خود را تغییر دهید. در صورتی که هیچ کدام از این موارد امکان پذیر نبود باید توانایی کنترل خشم خود را در هنگام برخورد با اینگونه افراد داشته باشید. با چه تیپ افرادی معاشرت و دوستی می‌کنید؟ این سوال بسیار مهم است.

سعی کنید مسائلی که در نظر دارید با وی در میان بگذارید را هر چه سریع‌تر و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. از ارتباط گسترده با وی بپرهیزید. خود را برای ایجاد یک ارتباط منفی و نامناسب آماده کنید.

از عذر خواهی کردن نترسید

از عذر خواهی کردن نترسید

عذر خواهی کردن یکی از بهترین روش‌ها برای رفع ناراحتی و سو تفاهم به وجود آمده بین افراد می‌باشد. این کار را سعی کنید بدون واسطه و با شوخی به فرد مورد نظر برسانید. اما آیا همه ما جرات عذرخواهی کردن را داریم؟

همواره به این موضوع توجه کنید حتی در بهترین شرایط کنترل خشم گاهی عصبانیت افراد بروز پیدا می‌کند. طبق تحقیقات عذر خواهی‌هایی که همراه با کمی شوخ طبعی همراه باشد می‌تواند تاثیر بیشتری روی افراد بگذارند.

شوخ طبعی

در واقع این شوخ طبعی کمک می‌کند فضای تنش‌دار تلطیف شده و با آرامش بیشتری مکالمه کنید. خشونت نیز همانند سایر احساسات انسان دارای علت خاصی می‌باشد. حفظ تعادل، لازمه داشتن زندگی سالم و رضایت‌بخش است.

عوامل مختلفی می‌تواند روی میزان خشونت شما تاثیر بگذارد. عوامل محیطی و شرایط سخت زندگی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث افزایش خشونت افراد در جامعه شود.

در هر صورت بروز هر کدام از دلایل بالا می‌تواند باعث بروز خشم شود. توانایی عذر خواهی کردن از جمله بهترین روش‌ها برای رفع کدورت است.

ورزش کنید

ورزش کنید

ورزش کردن و فعالیت بدنی یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل خشم و عصبانیت است. این روش کمک می‌کند تا افکار منفی و استرس از شما دور شود. این روش کمک می‌کند که در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و از زندگی خود لذت کافی را ببرید. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد کنترل خشم راهکارهای مختلفی دارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
روش‌ های کنترل خشم

استفاده از روش‌هایی مانند ماساژ درمانی و مدیتیشن نیز به کنترل خشم کمک می‌کند. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است. روز خود را با افکار مثبت شروع کنید و مطمئن باشید این انرژی مثبت باعث رشد فکری و قدرت تفکر بالای شما می‌شود و همچنین از بروز تنش و عصبانیت برای شما جلوگیری می‌کند.

توجه کنید که بروز تجربه‌های تلخ در زندگی همواره ناگوار نیستند بلکه این موارد به مرور باعث رشد فکری افراد شده و می‌تواند عامل بروز اتفاقات خوب در زندگی باشند.

کنترل خشم و عصبانیت یکی از موضوعاتی است که ما هر روز با آن روبه‌رو هستیم. آکادمی بازار با تلاش زیاد بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» را برای شما فراهم کرده است. این بسته متد‌های افراد موفق را با شما در میان می‌گذارد.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *