چگونه حال خوب داشته باشیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ تیر, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۳ آبان, ۱۴۰۰
چگونه حال خوب داشته باشیم؟

چگونه حال خوب داشته باشیم؟ چگونه تحت بدترین و سخت‌ترین شرایط می‌توانیم سر حال و شاداب باشیم؟ آیا راهکارها و روش‌هایی برای شاد و خوشحال بودن و حس خوب داشتن در زندگی وجود دارد؟

برخی گله و شکایت می‌کنند که با این شرایط زندگی و روزگار مگر حس و حالی هم برایمان می‌ماند؟ مگر می‌توانیم با این همه مسئله و مشکل سر حال باشیم؟ وقتی صحبت از حال خوب می‌شود، حتی عده‌ای می‌گویند صدای شما از جای گرم درمی‌آید و به همین دلیل اینقدر سر حال هستید.

واقعیت این است که امروز، این لحظه و همین دقیقه‌ها و ثانیه‌ها، تنها سرمایه‌ای است که داریم. می‌توانیم آن را با غم و اندوه به هدر بدهیم و می‌توانیم با شادی و حال خوب، از آن بهترین بهره را ببریم. تصمیم با خود ما است که از این سرمایه‌ لحظه‌ای به چه صورتی استفاده می‌کنیم.

تمام افرادی که در اثر یک صانحه تصادف جان خود را از دست دادند، تمامی افرادی که در اثر زلزله، بیماری، سکته مغزی و … حتی مرگ طبیعی جان از این دنیا رفته‌اند، شاید تصور نمی‌کردند یک لحظه قبل از مرگ، آخرین فرصت نفس کشیدن و لذت بردن از زندگی بوده است.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

حال خوب

حال خوب، خوشحال بودن، شادی، سر حال بودن و … الان چه حس و حالی دارید؟ غمگین هستید یا خوشحال؟ شما جزو کدام گروه از افراد هستید، جزو افرادی که عموما حال و روزشان خوب نیست و غمگین هستند یا جزو افرادی هستید که حس و حال خوبی دارید و با انرژی هستید؟

هر کسی در طی روز و در ساعات مختلف، ممکن است حس و حال خوب و با انرژی یا حس و حال بد و ناراحت کننده‌ای را تجربه کند. واقعا چه چیزی به معنی واقعی حال شما را خوب می‌کند؟

اما آنچه اهمیت دارد، برآیند زندگی و دقایق و ساعات عمر شما در چه وضعیتی می‌گذرد؟ غمگین هستید یا خوشحال؟ سرحال هستید یا بد حال و بی‌حوصله؟

کلید داشتن حال خوب در دستان خود شما است

کلید داشتن حال خوب در دستان خود شما است

وقتی صحبت از حال خوب و حال بد می‌شود، عده‌ای بر این باورند که اگر شرایط بیرونی اصلاح شود، اگر مسائل حل شود، اگر فلان و بهمان شود، حالشان خوب می‌شود.

افرادی که چنین طرز فکری دارند، اطراف ما کم نیستند. شاید خود ما نیز یکی از همین افراد باشیم. باخودتان صادق باشید.

شادی، خوشحالی، حال خوب، سرحال بودن، بی انرژی بودن و … جایی بیرون از وجود خود ما نیست. همه‌ حس‌های خوب و بد در درون خود ما است. اگر کسی نخواهد سرحال و خوشحال باشد، هیچ کس نمی‌تواند برایش کاری کند. در واقع شادی و غم هر کسی در دستان خودش است.

استاد احمد محمدی

قدر نعمت‌ها و منابع زندگیت (مانند: سلامتی، جوانی، خانواده و ...) را بدان، بسیاری از آن‌ها برای دیگران آرزوست.

استاد احمد محمدی

با همه بالا و پایین‌های زندگی این سوال ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که چگونه می‌توانم سر حال باشم؟ چه کار کنم که حالم خوب باشد؟ چگونه سطح انرژی خودم را بالا ببرم؟ برای آنکه حال خوب داشته باشید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از آن راهکارها استفاده کرده و کمک بگیرید.

به حالت های فیزیکی و جسمی خود توجه کنید

از امروز با نگاهی هوشمندانه به حالت‌ها و ژست‌های فیزیکی خود توجه کنید. مثلا دقت کنید ببینید وقتی راه می‌روید سرتان را بالا می‌گیرد و سینه سپر می‌کنید یا شانه‌هایتان آویزان است؟

حالت‌های فیزیکی و جسمی ما می‌توانند تاثیر زیادی در حالت‌های روانی ما داشته باشند. همین الان وضعیت جسمی و ژست فیزیکی خودتان را بررسی کنید. آیا خمیده و آویزان هستید یا سینه سپر کرده‌اید؟

همین الان، اگر نشسته‌اید، سینه سپر کنید و صاف بنشینید. اگر ایستاده هستید، سر را بالا بگیرید، شانه‌ها را بالا بیندازید و وضعیت جسمی خود را به شکل مناسبی تغییر دهید.

وضعیت فیزیکی و ژست‌های ما تاثیر به سزایی در وضعیت روانی ما دارند. پس برای شروع می‌توانید روی وضعیت‌های فیزیکی خود دقت کنید.

افکار خود را مدیریت کنید

افکار خود را مدیریت کنید

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر فکری به خودش اجاره می‌دهد به ذهن و زندگی تان بیاید یا ممیزی روی افکار خودتان دارید؟

ذهن برخی افراد شبیه دروازه‌ای بدون نگهبان است که هر فکری چه مثبت یا منفی می‌تواند وارد آن شود. افکار منفی غارتگر انرژی مثبت ذهنی هستند و می‌توانند سرمایه‌های ذهنی ما را به یغما ببرند.

ولی برخی افراد بدون توجه به این مسئله به هر فکری چه مثبت و چه منفی بدون هیچ توجهی اجازه می‌دهند به ذهنشان بیاید. با خودتان این کار را نکنید و مدیریت افکار را در دست بگیرید و پیش بروید. نگذارید هر فکر غارتگری انرژی مثبت شما را بدزدد و ببرد.

افکار منفی حال شما را خراب می‌‌کند و نمی‌گذارد شاد و خوشحال باشید. پس دقت کنید دروازه‌های ذهن خود را به روی چه کسانی باز می‌گذارید. آیا درب خانه‌ شما به روی دوست و دشمن باز است؟ پس چطور اجازه می‌دهید ذهن‌تان به روی همه‌ افکار خوب و بد باز باشد؟

خودتان را دوست داشته باشید

این توصیه جدی است خودت را دوست داشته باش. شاید بگویید مگر می‌شود کسی خودش را دوست نداشته باشد؟ من به شما ثابت می‌کنم که بسیاری، خودشان را دوست ندارند. اگر کسی خودش را دوست داشته باشد، اجازه نمی‌دهد افکار مسموم و مخرب وارد ذهنش شود.

اگر کسی خودش را دوست داشته باشد، می‌داند که حال بد، غم و اندوه، افسردگی، بی‌حالی و … نه تنها روی روان بلکه روی جسم تاثیر مستقیم می‌گذارد. بسیاری از افرادی که دائما عصبی هستند و زندگی را به کام خودشان و بقیه تلخ می‌کنند، خود را دوست ندارند و اولین دشمن خودشان هستند.

مصداق‌های بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند بسیاری خود را دوست ندارند و همین مسئله باعث می‌شود که حال خوبی هم نداشته باشند.

وقتی خودمان، خود را دوست نداریم چطور می‌توانیم حال خوبی داشته باشیم؟ اگر حال خوب می‌خواهید خودتان را دوست داشته باشید. به جای آنکه همیشه کوله باری از غم را به دوش بکشیم، می‌توانیم شادی و خوشحال بودن را در زندگی متولد کنیم.

ورزش کنید، بالا و پایین بپرید، شادی کنید و خوشحال باشید

ورزش کنید، بالا و پایین بپرید، شادی کنید و خوشحال باشید

الان چه احساسی دارید؟ سر حال هستید یا غمگین؟ منظورم همین الان و همین لحظه است. به یک ساعت بعد، فردا، هفته آینده، عید سال بعدی و … کاری نداریم. در مورد همین الان صحبت می‌کنیم.

همین الان اگر سر حال نیستید، می‌‌توانید این تمرین ساده را انجام دهید. این تمرین خصوصا برای افردی که شادی و خوشحال بودن را در بیرون از جستجو می‌کنند، بسیار مفید است.

اگر سر حال نیستید، همین الان یک موسیقی تند و ریتمیک بگذارید و به مدت ۵ دقیقه ورزش کنید. برقصید، شادی کنید. حتی اگر رقصیدن بلد نیستید، تا حالا ورزش نکرده‌اید، فقط بالا و پایین بپرید.

با ریتم‌های آهنگ بالا و پایین بپرید و ۵ دقیقه این ریتم را نگهدارید. کودکی کنید. مثل زمانی که کودکی کوچک بودید بالا و پایین بپرید و شادی و خوشحالی کنید. حالا حالتان چطور است؟ آیا سرحال هستید یا غمگین؟ شادی و خوشحال بودن در درون خود ما است. در بیرون به دنبال چیزی نگردید.

در جمع افراد مثبت قرار بگیرید

وقتی خودتان حال و روز خوبی ندارید و سر حال نیستید، بهتر است از جمع دوستان منفی باف که سطح انرژی پایینی دارند دوری کنید. در جمع افراد مثبت قرار بگیرید. هر جمعی انرژی خاص خودش را دارد. مثلا وقتی در جمعی هستید که مواد مخدر مصرف می‌شود، آن جمع انرژی مثبت و خوبی ندارد. یادتان باشد که داشتن تفکر مثبت و مثبت اندیشی از خانواده آغاز می‌شود.

با افراد مثبت اندیش و قدرتمند رفت و آمد کنید. سعی کنید برای مدتی هم که شده روی ارتباطات خود مراقبه کنید و ببینید همنشین شما چه کسی است و به چه کاری مشغول است.

استاد احمد محمدی
روزانه زمانی را به خودت اختصاص بده، برای نگرشت، تخیلت و اهدافت.
استاد احمد محمدی

دوستان خود را ممیزی کنید و بهترین‌ها را برای دوستی انتخاب کنید. اگر می‌‌خواهید حالتان تغییر کنید باید شرایط را خودتان مهیا کنید. تصور کنید می‌‌خواهید حالتان خوب شود ولی با افراد منفی باف معاشرت می‌کنید، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد.

بخند تا دنیا به تو بخندد

از قدیم گفته‌اند که بخند تا دنیا به تو بخندد. دنیای پیرامون ما انعکاسی از ذهنیات و آنچه درون ما است را به تصویر می‌کشد. محال است کسی از درون شاد و خوشحال باشد و دنیا روی اخم آلود خودش را به او نشان دهد. هر زمان فرصت کردید بخندید. اگرخنده‌تان نمی‌گیرد، جوک نخوانید. با افراد شاد و خوش خنده معاشرت کنید.

با افراد شاد و خوش خنده ارتباط برقرار کنید. فردی را می‌شناختم که در هر جمعی وارد می‌شد، به سراغ افسرده‌ترین فرد جمع می‌رفت. این کار را با خودتان نکنید. سراغ شادی و خوشحال بودن بروید. شادی را جستجو کنید. عمر دنیا کوتاه‌تر از آن است که با گریه سپری شود.

بگذارید اگر اشکی هم از چشمانتان می‌آید اشک شوق و شادی باشد و نه غم و اندوه. نمی‌گویم همیشه در اوج انرژی باشید ولی اینکه برخی افراد همیشه نالان و غمگین هستند هم خوب نیست.

علاقه‌ مندی های خود را دنبال کنید

علاقه‌ مندی های خود را دنبال کنید

یکی از دلایلی که برخی افراد سر حال نیستند آن است که به دنبال علاقه خود نمی‌روند. سعی کنید ساعاتی از روز را به خودتان و موضوعات مورد علاقه‌تان اختصاص بدهید.

برای خودتان ارزش قائل شوید. اگر خطاطی، نقاشی، نواختن موسیقی، پیاده روی یا هر کار دیگری را دوست دارید، در روز زمانی را به این کارها اختصاص بدهید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم شغل مورد علاقه ی خود را پیدا کنیم؟ باید بتوانیم شناخت درستی از خودمان و توانمندی‌های خود داشته باشیم و بتوانیم موضوعات مورد علاقه خودمان را دنبال کنیم.

به دنبال حل مسئله باشید نه غصه خوردن

از قدیم گفته‌اند با غصه خوردن چیزی درست نمی‌شود. این صحبت را پدران و مادران ما به فرزندان خود می‌گفتند و ما نیز همین را به فرزندان خودمان می‌گوییم ولی هیچ کس به این صحبت‌ها عمل نمی‌کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

اگر مسئله و مشکلی هست راهکار آن غصه خوردن نیست. باید حل مسئله را یاد بگیرید. مسائل هستند تا به دستان پرتوان و ذهن قدرتمند ما حل شوند. هیچ مشکلی با غصه خوردن حل نشده و تا ابد نیز غصه خوردن توانایی حل کردن مشکلات را ندارد.

باید حل مسئله را یاد بگیرید و مسائل را به سمت حل شدن ببرید. انرژی خود را به جای غصه خوردن، صرف مبارزه و مقابله با مشکلات کنید. می‌توانید از کتاب‌ پرفروش در موضوع مهارت حل مسئله کمک بگیرید.

تصور کنید صبح با سطح انرژی از خواب بیدار شده‌اید و قرار است تا شب کارهایی را انجام دهید. این انرژی را می‌توانید صرف غصه خوردن کنید یا می‌توانید آن را صرف حل کردن مسائل و عبور موفق از مشکلات کنید. کلید حل مشکلات را در دست بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی