چگونه به مرخصی ذهنی برویم؟

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
مرخصی ذهنی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

قطعا شما با واژه مرخصی آشنا هستید اما با واژه مرخصی ذهنی چطور؟ بعضی افراد تصور می‌کنند که فقط جسم آن‌ها خسته شده و نیاز به استراحت دارد‌. اما حقیقت چیز دیگریست.

مغز شما مرکز کنترل شماست. این ارگان بیشتر از هر قسمت دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد پس طبیعتا نیاز به مرخصی و استراحت دارد تا بتواند کارها را به بهترین نحو انجام دهد. اگر مرخصی ذهنی انجام نشود، تمام فعالیت‌های انسان دچار افت کیفیت و مشکلات دیگر می‌شود.

مرخصی ذهنی باعث باز شدن قفل فکری شما می‌شود و می‌توانید با آن تمرکزتان را افزایش داده و در کارها بهتر عمل کنید. در واقع با کمک مرخصی ذهنی می‌توان به یک سلامت روانی دست پیدا کرد و به لحاظ فکری به یک شارژ کامل رسید. 

چگونه به مغز خود استراحت دهیم؟

در این مقاله ضمن آشنایی با اصطلاح مرخصی ذهنی شما می‌توانید با فواید و تاثیرات مثبت آن آشنا شده و با یک تکنیک جدید شرایط روحی و ذهنی بهتری را برای خود ایجاد کنید.

در واقع مرخصی ذهنی نوعی استراحت دادن به ذهن است تا از این طریق بتوان به یک آرامش ذهنی دست پیدا کرد.

در رابطه با مرخصی ذهنی شما با چند راهکار ساده می‌توانید خود را به مرخصی ذهنی برده و برای دقایق و حتی لحظاتی ذهن را از هر گونه دغدغه، خیال و حتی پریشانی رها کنید. برای این کار کافیست کارهای زیر را انجام دهید.

1. آنچه دوست دارید در ذهن خود تجسم کنید

 آنچه دوست دارید در ذهن خود تجسم کنید

در هر شرایطی که قرار دارید چشمان خود را ببندید و به آنچه که دوست دارید فکر کنید.

به یک رویای شیرین یا خلق یک تصویر ذهنی زیبا. مثلا قدم زدن بر روی شن‌های ساحل یا تماشای غروب آفتاب.

راه رفتن زیر باران یا نشستن بر قله کوه. همه این افکار نوعی آرامش ذهنی را برای شما به‌وجود می‌آورد.

البته شما می‌توانید با نگاه کردن به یک تابلو زیبای نقاشی و حتی با محو تماشای گلدان گل روی میزتان حس خوبی را در ذهن خود ایجاد کنید.

2. مرور و یادآوری ذهنی

در خیلی مواقع تکرار یکی دو بیت از شعر مورد علاقه‌تان یا تکرار بعضی از جملات مثبت و آرام بخش آنچنان آرامشی را در شما ایجاد می‌کند که احساس سبکی در ذهن می‌کنید.

حتی مرور تجربیات مفید دیگران یا به یادآوری خاطرات خوش در ذهن نقش مهمی در این زمینه دارد.

مرخصی ذهنی

مرخصی ذهنی

اکثر افراد گاهی اوقات مر‌خصی می‌گیرند. اما هرکسی هر وقت که دلش خواست، نمی‌تواند کار را رها کند و به مر‌خصی برود. شاید در سال یک یا دو بار مر‌خصی بگیرد. نوع دیگری از مر‌خصی هم وجود دارد به نام مرخصی ذهنی که بدون اجازه گرفتن از کسی می‌توانید از آن لذت ببرید.

تقریبا در هر زمان و مکانی می‌توانید به این مرخصی بروید. تاثیرات این مرخصی کمتر از مر‌خصی واقعی نیست که در آن کار و خانه را رها می‌کنید و به مسافرت می‌روید. منظور من مرخصی ذهنی است.

آیا می‌دانید که واژه vacation (مرخصی) از ریشه vacate (تهی و خالی کردن) گرفته شده است؟ مرخصی گرفتن به معنای خالی کردن زندگی‌تان از مسئولیت‌ها و کارهای روزانه است. آرامش ذهن و بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است و قطعا مرخصی ذهنی به چنین کاری کمک می‌کند.

عجیب به نظر می‌رسد؟ نه! اصلا عجیب نیست. شکل‌های مختلفی از مرخصی ذهنی وجود دارد. اما یکی از آن‌ها برای‌تان آشناست که تقریبا هرکسی در طی روز از آن بهره می‌برد. آن‌ها افکار خیالی هستند. هرکسی حداقل چند بار در روز خیال پردازی می‌کند.

استاد احمد محمدی
برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم.
استاد احمد محمدی

برای چند لحظه کار و مشکلات را فراموش می‌کند و از بودن در جهانی متفاوت لذت می‌برد. در اینجا صحبت از موافقت یا مخالفت من با خیال‌پردازی نیست.

من از آن فقط به عنوان یک حقیقت یاد می‌کنم. خیال‌پردازی فقط یک نوع از مرخصی ذهنی است اما شکل‌های دیگری از مرخصی ذهنی هم وجود دارند. بدون مرز رویاپردازی کنید و بی‌وقفه تلاش کنید.

راهکارهای مرخصی ذهنی

راهکارهای مرخصی ذهنی

از خیال‌پردازی سخن گفتیم. شما باید تلاش کنید فقط درمورد موقعیت‌های خوشایند و درمورد هر آنچه که واقعا می‌خواهید یا از انجامش لذت می‌برید، خیا‌ل‌پردازی کنید.

راه اول: خواب

خواب هم نوعی از مر‌خصی است. برای این‌که مرخصی لذ‌ت‌بخش‌تری داشته باشید، قبل از خواب در شب به اتفاقات خوب گذشته یا چیزهای دوست داشتنی فکر کنید و جلوی افکار منفی را بگیرید.

بیشتر بخوانید: چقدر فرصت داریم تا موفق شویم؟

راه دوم: مدیتیشن

سعی کنید به همه‌ چیز به طور خاص فکر نکنید. اگر مدیتیشن را تجربه کرده‌ باشید این کار برای شما راحت‌تر است.

فقط آنچه را که در حال انجامش هستید، با‌ آرامش و بی‌خیالی انجام دهید. شاید در آغاز این کار آسان نباشد اما با داشتن پشتکار به تدریج این مهارت مهم را به دست خواهید آورد. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.

راه سوم: خالی کردن ذهن

خالی کردن ذهن‌تان از افکار یک مر‌خصی واقعا آرامش‌بخش است. این نوع مرخصی می‌تواند ادامه پیدا کند، حتی در حال کار، مطالعه یا انجام کارهای دیگر. اما این کار در بین مردم بسیار رایج نیست چراکه به آموزش و تلاش درونی نیاز دارد.

راه چهارم: خواندن کتاب نقل قول

نقل قول

خواندن چند نقل‌قول‌ الهام‌بخش ذهن‌تان را آرام می‌کند و این کار برای انگیزه‌ گرفتن شما موثر است.

روش‌های کاربردی در هر زمان

شیوه‌های دیگری برای مرخصی ذهنی وجود دارند اما من ترجیح می‌دهم تنها بر راه‌هایی تمرکز کنم که شما در هر زمان و مکانی می‌توانید انجام دهید.

برای مثال می‌توان به مدیتیشن، لذت بردن از یک سرگرمی یا خواندن یک کتاب اشاره کرد.

این روش‌ها، راه‌های خوبی برای آرامش ذهن هستند اما نمی‌توانید در هر مکان و زمانی آن‌ها را انجام دهید.

می‌توانید شیوه‌های فوق را برای چند لحظه در محل کار، هنگام پیاده‌روی، مسافرت با قطار یا اتوبوس، شستن ظرف یا تماشای تلویزیون به کار ببرید.

فواید مرخصی ذهنی

فواید مرخصی ذهنی

در این شرایط سخت با مرخصی ذهنی مغز و ذهن‌تان استراحت می‌کنند و به آرامش می‌رسند و به تمرکز بهتر شما کمک می‌کند.

مرخصی ذهنی باعث می‌شود که همانند یک مر‌خصی واقعی برای مدتی، مشکلات، موانع و سختی‌ها را فراموش کنید و هنگام کار یا مطالعه استراحتی داشته باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
از ذهنت درست استفاده کن

زمانی که می‌توانید ذهن خود را ساکت نگه دارید، تمرکزتان بیشتر می‌شود، شفاف‌‌تر فکر می‌‌کنید، درک‌تان افزایش می‌یابد و آگاهی‌تان از جهان اطراف‌تان بالا می‌رود.

در بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» تمامی مهارت‌هایی که افراد موفق با داشتن‌شان به موفقیت دست یافته‌اند، را می‌آموزید.

سخن پایانی

نتیجه گیری در استراحت و مرخصی

همانطور که همه ما به سلامت جسمی خود اهمیت می‌دهیم داشتن یک روحیه شاد و سالم هم به همان میزان از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است. یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توان به یک آرامش ذهنی رسید و از روحیه‌‌ای سالم و شاد برخوردار بود، مرخصی ذهنی است که به عنوان یک راهکار بسیار مفید در این زمینه نقش بسیار مفیدی دارد.

شما می‌توانید در هر شرایطی با کمک آن به نوعی آرامش فکری و یا به تعبیری یک استراحت ذهنی را برای خود ایجاد کنید. در مرخصی ذهنی همه نگرانی‌ها و دغدغه‌های فکری از شما دور شده و مانع هجوم افکار منفی و احساسات ناخوشایند در شما می‌شود.

به عنوان مثال خلق تصاویر زیبا مانند قدم زدن کنار ساحل، دیدن یک آبشار یا بوستانی پر از گل، همچنین مرور خاطرات خوش و تکرار جملات امیدوار کننده و هر آنچه که احساس خوبی را در شما ایجاد می‌کند از نمونه مواردی محسوب می‌شود که در مرخصی ذهنی، شما را به آرامش ‌رسانده و افکارتان را از استرس و فشار روحی دور می‌‌سازد.

وقتی شما وضعیت خود را در مرخصی ذهنی قرار می‌دهید نه تنها تمرکزتان بیشتر می‌شود بلکه ایده‌های جدیدی در ذهنتان شکل می‌گیرد و انرژی صرف شده شما دوباره تجدید می‌شود. در این حالت از سنگینی خیال و دغدغه‌های روزمرگی دور شده و آرامش و بازده کاریتان افزایش پیدا می‌کند.

لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *