چگونه به آرزوها و خواسته‌های زندگی برسیم؟ سه راه رسیدن به آرزوها

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۵ آبان, ۱۴۰۰
دستیابی به آرزو

با آرزوها و خواسته‌های خودتان چه کار می‌کنید؟ آیا برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی کرده‌اید یا آن‌ها را نادیده می‌گیرید؟ راه تبدیل آرزو به هدف و هدف به واقعیت بسیار ساده و در عین حال برای بیشتر مردم ناشناخته است.

اگر همین الان غول چراغ جادو در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شد و به شما می‌گفت فقط چند ثانیه زمان دارید تا بزرگترین آرزوی خود را بگویید و در لحظه برآورده می‌شود، چه پاسخی به او می‌دادید؟ آیا اصلا می‌دانستید بزرگترین و بهترین آرزویتان چیست؟

آیا اینقدر حضور ذهن دارید که آرزوی بزرگ زندگی‌تان چیست؟ رسیدن به آرزو چقدر برایتان مهم است؟ با ما همراه باشید تا با سه قدم  راه رسیدن به خواسته‌هایتان در زندگی را به شما نشان دهیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

آرزوها و خواسته‌ها

متاسفانه بسیاری از ما دقیقا نمی‌دانیم از زندگی چه می‌خواهیم؟ چه آرزویی داریم؟ خواسته واقعی ما چیست؟ راه رسیدن به آرزوها چیست؟ همین الان تصور کنید چند ثانیه زمان دارید، روی کاغذ سریع به این سوال پاسخ بدهید: بزرگترین آرزو و خواسته‌ شما در زندگی چیست؟ 

می‌توانید از دوستان و آشنایان هم این سوال را بپرسید. به آن‌ها بگویید مثلا سه ثانیه زمان دارند تا سوال شما را پاسخ بدهند. به جرات به شما می‌گویم تعداد افراد کمی هستند که بتوانند به این سرعت به سوالی که مطرح کردید پاسخ دقیق و روشنی بدهند. برخی افراد اصلا در مورد آرزوها و خواسته‌های خود فکر نمی‌کنند.

وقتی دقیقا نمی‌دانیم از زندگی چه چیزی می‌خواهیم، خب طبیعتا به وضعیت روشنی هم نمی‌رسیم و اکثر مواقع کار به خوبی هم پیش نمی‌رود و آرزوهایمان در حد خیال و تصور ذهنی باقی می‌مانند.

در این مقاله قصد داریم سه راه رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. دستیابی به آرزوها و خواسته‌ها بسیار اهمیت دارد.

قدم اول: بزرگترین آرزوی زندگی خودتان را بشناسید

چگونه به آرزوها و خواسته‌های زندگی برسیم؟ سه راه رسیدن به آرزوها

در قدم اول باید آرزو و خواسته خودتان را بشناسید. دقیقا بدانید از زندگی چه می‌‌خواهید. وقتی نمی‌دانیم به دنبال چه چیزی هستیم، به نتیجه درستی هم نمی‌رسیم.

افرد بسیاری را در اطراف خودمان می‌بینیم که دقیقا نمی‌دانند چه خواسته و آرزویی دارند. گاهی اوقات خیلی کلی و غیر مشخص در مورد آرزوهای خودشان صحبت می‌کنند. اگر خواسته و آرزوی شما واقعی است، مگر می‌شود حضور ذهنی در مورد آن نداشته باشید.

تصور کنید فردی به بیماری مهلک دچار شده است و پزشکان او را جواب کرده‌اند. بزرگترین آرزوی خودش و خانواده‌اش، شفای بیمار است. وقتی از آن‌ها سوال شود، چه آرزویی دارید، قطعا پاسخ، شفای بیماری خواهد بود. یعنی فرد نسبت به خواسته و آرزوی خودش حضور ذهنی کاملا دقیق و روشن دارد.

همین وضعیت در مورد آرزوها و خواسته‌های دیگر هم صدق می‌کند. مثلا فردی که بدهی بالایی دارد و ورشکست شده است، بزرگترین آرزویش شاید این باشد که از وضعیت مالی خراب خلاص شود. این خواسته کاملا با شرایط او مطابقت دارد.

پس در قدم اول باید آرزوی خود را بشناسید و بدانید دقیقا دنبال چه چیزی هستید. آرزوهای تصنعی و ساختگی که واقعا مربوط به خودتان نیست را کنار بگذارید. در اینجا در مورد آرزوهای واقعی خودمان صحبت می‌کنیم و نه آرزوهای تلقینی.

آرزو و خواسته‌های بزرگ داشته باشید

برخی افراد به کم قانع می‌شوند. آرزوها و خواسته‌های کوچکی دارند. آرزوهای بزرگی را در زندگی دنبال کنید. بزرگ فکر کنید. خود را برای رسیدن به افق‌های بزرگی در زندگی آماده کنید.

افکار بزرگی را در سر بپرورانید. افکار بزرگ و نقشه‌های بزرگ، جایگاه شما را در زندگی تغییر می‌دهند. برخی افراد آنقدر درگیر مسائل و مشکلات زندگی می‌شوند که دیگر به آرزوها و افکار بزرگ، خواسته‌ها و رویاهای بزرگ فکر هم نمی‌کنند.

فردی را می‌شناختم که روی درب اتاقش بزرگ نوشته بود: بزرگ فکر کن. 

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
رسیدن به سقف آرزوها

هر بار می‌خواست از اتاقش خارج شود، سه بار این جمله را با خود تکرار می‌کرد: “بزرگ فکر کن. بزرگ فکر کن. بزرگ فکر کن.”

همین تمرین باعث شده بود، در مدت زمانی که از اتاق خارج می‌شود تا زمانی که باز می‌گردد، بزرگ فکر کند.

با آرزوی بزرگ زندگی‌تان زندگی کنید

زندگی کردن با آرزوها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی آرزوی شما واقعی و حقیقی باشد، قطعا شبانه‌ روز به آن فکر می‌کنید. با آن زندگی می‌کنید. با آرزوی خود نفس می‌کشید و با آرزوی بزرگ خود، لحظه به لحظه می‌گذرانید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چطور می‌توان با آرزوی بزرگ زندگی، به‌صورت واقعی زندگی کرد؟ زندگی کردن با آرزوی بزرگ زندگی بدین معنی است که وقتی صبح چشمان خود را باز می‌کنید، اولین موضوعی که به ذهنتان می‌آید، آرزوی بزرگ زندگی شما است. اصلا صبح به عشق همان خواسته از خواب بیدار می‌شوید.

در طی روز و در اکثر ساعات مشغول آن موضوع هستید و تمام انرژی و توان خود را در جهت محقق شدن همان خواسته می‌گذارید. حتی شب که به بستر می‌روید نیز وضعیت به همین منوال است و با تصویری از آن خواسته چشمان خود را می‌بندید و به خواب می‌روید.

استاد احمد محمدی
قدر نعمت‌ها و منابع زندگیت (مانند: سلامتی، جوانی، خانواده و ...) را بدان، بسیاری از آن‌ها برای دیگران آرزوست.
استاد احمد محمدی

شاید حتی وقتی در خواب هم هستید، رویای آن خواسته را می‌بینید. در واقع از صبح تا شب و حتی در زمان خواب هم فکر آن خواسته را در سر دارید و دائما در حال نقشه کشیدن هستید.

هر نفسی که می‌کشید، هر غذایی که می‌خورید و هر دقیقه و ساعتی که از عمر شما می‌گذرد، در فکر همان خواسته هستید. گفتگوی شما با دوستان و اقوام حول مشورت گرفتن در مورد راهکارها و راه حل‌های رسیدن به آن موضوع است.

در واقع با خواسته خود زندگی می‌کنید و هر لحظه از آن لذت می‌برید. فکر و ذهن شما تماما حول همان موضوع می‌چرخد و بیشترین انرژی و زمان شما صرف آن می‌شود.

می‌توانید زندگی افراد موفق را مطالعه کنید تا درس‌هایی از زندگی آن‌ها بیاموزید.

قدم دوم: بزرگترین آرزوها را تبدیل به هدف کنید

قدم دوم: بزرگترین آرزو را تبدیل به هدف کنید

وقتی بزرگترین آرزو و خواسته خودتان را مشخص کردید، باید آن را تبدیل به هدفی دست یافتنی کنید. مشخص کنید در عرض چند سال می‌خواهید به این آرزو برسید؟ چه قدم‌هایی را باید طی کنید تا به آرزوی خود دست پیدا کنید؟ چه نقشه‌ای را باید قدم به قدم جلو بروید؟

برای هر قدم به قدم رسیدن به آرزو بزرگ خود باید برنامه ریزی داشته باشید و آن برنامه را قدم به قدم جلو ببرید. داشتن برنامه و هدف از موضوعات مهمی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

اهداف خود را مکتوب کنید

به یاد داشته باشید که نوشتن و مکتوب کردن اهمیت بسیار زیادی دارد. اهداف و آرزوهای شما باید مکتوب و نوشته شود. وقتی تصویر ذهنی با تصویر نوشتاری ترکیب شود، نیروی ذهنی، شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند.

ذهن انسان قوانین و فرمول‌های خاص خودش را دارد. سعی کنید فرمول‌ها و قوانین ذهن را یاد بگیرید و با کمک آن زندگی خودتان را بسازید. یکی از فرمول‌هایی که می‌تواند مفید و موثر باشد، نوشتن و مکتوب کردن است. آرزوها، اهداف و خواسته‌های خودتان را بنویسید.

برنامه‌ها و طرح‌های خودتان را مکتوب کنید. این نوشتن به ذهن شما نظم می‌دهد و همچنین به محقق شدن اهداف‌تان کمک می‌کند.

اهداف بزرگ را به هدف‌های کوچک‌تر تبدیل کنید

برخی افراد اهدافی بسیار بزرگ تعیین می‌کنند و بعد نمی‌دانند برای رسیدن به این اهداف بزرگ چه کاری باید انجام بدهند. داشتن اهداف بزرگ خیلی خوب است ولی باید بتوانید اهداف بلند مدت را به اهداف میان مدت و کوتاه مدت تبدیل کنید.

اگر نمی‌توانید برای ده سال آینده خودتان برنامه ریزی کنید، برای سال جاری و شش ماه آینده و چند هفته بعد برنامه ریزی کنید. اهداف بزرگ را به هدف‌های کوچک‌تر تبدیل کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.

افکار منفی را از خودتان دور کنید

یکی از موضوعات مهمی که باید بدان توجه داشته باشید آن است که افکار منفی را از خودتان دور کنید. مدیریت مناسبی روی افکارتان داشته باشید.

هر زمان افکار منفی به سراغتان آمد، یادتان باشد که در مسیر اشتباه قرار گرفته‌اید باید بتوانید کنترل مناسبی روی ذهن خود داشته باشید.

قدم سوم: سپاسگزاری و قدرشناسی را فراموش نکنید

قدم سوم: سپاسگزاری و قدرشناسی را فراموش نکنید در آرزوها

در هر لحظه‌ای از مسیر برای رسیدن موفقیت، شکرگزاری را فراموش نکنید. باید در هر گامی که طی می‌کنید قدرشناسی و سپاسگزاری را حتما مد نظر بگیرید و فراموش نکنید.

گاهی اوقات شرایط زندگی به گونه‌ای پیش می‌رود که دچار وضعیت‌های قدرنشناسی و ناسپاسی می‌شویم. در واقع در چنین مواقعی نعمت‌ها و فرصت‌های زندگی را نمی‌بینیم و روی داشته‌ها و دارایی‌ها تمرکز و توجهی نداریم.

بارها و بارها افرادی را دیده‌ایم که تعمت‌های بسیاری در زندگی دراختیار دارند ولی هیچ کدام از نعمات الهی را نمی‌بینند و به شکلی برخورد می‌کنند که گویی بدبخت‌ترین و ناتوان‌ترین فرد روی کره‌ی زمین هستند.

غافل از آنکه اگر کاغذ و قلمی برداریم و تمامی داشته‌ها و دارایی‌های معنوی و مادی خودمان را فهرست کنیم، شاید شامل فهرستی شود که هیچ وقت تمامی نداشته باشد. غافل از آنکه بسیاری از مواقع داشته‌ها را نمی‌بینیم و قدر آن را نمی‌دانیم.

همیشه به یاد داشته باشید که شکرگزاری، راهکاری برای پایان همه رنج ها است. می‌توانید مقاله مربوط به سخنرانی دارن هاردی -فواید شکر گزاری از داشته ها را بخوانید و بیشتر با فواید شکرگزاری آشنا شوید. معجزه شکر گزاری را فراموش نکنید.

باور کنید که می‌توانید به آرزوها برسید

رسیدن به آرزوها و محقق شدن خواسته‌ها، موضوع مهمی در زندگی تک تک ما است. در کنار همه تلاش‌هایی که در طی روز برای رسیدن به آرزوها انجام می‌دهیم باید روی باورهای ذهنی خودمان کار کنیم.

وقتی از نظر ذهنی باور داشته باشیم که به خواسته‌های خودمان می‌رسیم، از نیروی ذهن برای رسیدن به خواسته کمک می‌گیریم.

باورهای ما نقش مهمی در زندگی ما بازی می‌‌کنند. کسی را می‌شناختم که از صبح تا شب به گفته‌ خودش در مسیر اهداف و آرزوهای خود تلاش می‌کرد ولی هرچقدر بیشتر تلاش می‌کرد، کمتر به هدف نزدیک می‌شد.

یک بار در مورد این موضوع صحبت می‌کردیم و خودش در لابه‌لای صحبت‌ها، متوجه شد که درونا، قلبا و با تمام وجود باور ندارد که می‌‌تواند به اهدافش برسد.

در واقع او تلاش می‌کرد ولی با ذهنیت‌های محدودی که داشت، باعث می‌شد، هر روز از خواسته‌اش دورتر هم بشود. او درونا باور نداشت می‌تواند مسیر موفقیت را طی کند و به موفقیت‌‌های خوبی برسد.

استاد احمد محمدی

مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم، همان را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.

استاد احمد محمدی

بسیاری از ما وقتی با خودمان رو راست می‌شویم، همین وضعیت را داریم و باور نمی‌کنیم که می‌توانیم در مسیر موفقیت حرکت کنیم. باور نداریم مستحق اتفاقات خوب هستیم. باور نداریم که می‌توانیم به اهداف خودمان برسیم و همین باور در زندگی ما عینیت پیدا می‌کند.

در نظر داشته باشید که تغییر افکار منجر به تغییر زندگی‌تان می شود. درنظر داشته باشید که باور و اعتقاد به خود تاثیر بسیار مهمی در رسیدن به موفقیت دارد. پس فراموش نکنید که باور، کلید دستیابی به همه خواسته هایتان است.

اگر می‌خواهید در مسیر محقق شدن خواسته‌هایتان رسید، فقط کافیست به خودتان باور داشته باشید.

سخن پایانی برای آرزوها

چگونه به آرزوها و خواسته‌های زندگی برسیم؟ سه راه رسیدن به آرزوها

یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، قدرت تفکر و تعقل است. باید بتوانیم با این قدرتی که در اختیار داریم، برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌هایمان برنامه ریزی کنیم.

با شناخت بزرگترین آرزوی خود و تبدیل آن به هدف می‌توانیم به خواسته‌مان برسیم. کافیست سپاسگزار و قدردان خداوند باشیم و باور داشته باشیم که آرزوها در دسترس ما هستند.

4.5/5 - (103 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

23 پاسخ

  1. ببخشید من آرزوم اینه که یه سگ بخرم
    پولشو دارما اما مامانم راضی نمیشه میشه راهنماییم کنید؟؟؟؟؟
    میخوام این آرزوم خیلی زود برآورده بشه لطفا یه راهنمایی بکنید خیلی ممنون💔

    1. سلام مهسا عزیز
      به نظر من به دنبال آرزوهایی باشید که تغییرات خیلی اساسی و بزرگی در زندگیتون بجای می گذاره و چند سال آینده هم به اون آرزوها افتخار بکنید.😄

    1. سلام کاربر گرامی
      انشالله با برنامه ریزی و پیگیری بتونید به این هدف برسید و یکی از افراد موثر و موفق در کشور عزیزمون بشید.

  2. سلام
    متن خیلی خوبی در مورد آرزوها نوشتید..من تازه متوجه شدم کجای کارم اشتباست ولی موضوع اینه که الان یه آرزوی خیلی بزرگ دارم که متاسفانه راه تلاشی برای رسیدن بهش نیست جز یه معجزه..همون غول چراغ جادو..قبلا هم با نیروی ذهنی دوتا از آرزوهام براورده شدن که البته نه توسط خودم بلکه دیگران شرایطش رو برام فراهم کردن ولی دقیقا اون جوری که میخواستم نبود ولی خب براورده شدن..اما الان چیزی که میخوام واضح و شفاف تو ذهنمه و همیشه هم اینو با خودم تکرار میکنم که اگه بخواد کمتر از اون باشه اصلا نمیخوام براورده شه..یعنی من یه برنامه خیلی دقیق تو ذهنمه که بستگی به پیدا کردن غول چراغ جادو داره..شما فکر میکنید آیا مثلا میشه این غول چراغ جادو یهو جلوم ظاهر شه؟؟

    1. سلام شهرزاد عزیز
      روش تحقق آرزوی هر فردی ، یک روش کلی داره :
      1-بطور واضح وشفاف بدونی که چی چیزی می خواهی
      2- آرزوهات رو رو کتوب کنی و تبدیل به هدف کنی
      3- اهدافت رو برنامه زمانبندی بدی
      4- برنامه زمانبندی رو اجرا کنی و تا رسیدن به اونها ممارست کنی
      5- هیچ وقت ناامید نشی
      انشالله که به تمامی ارزوهای زندگیت برسی.

  3. سلام خسته نباشید
    من ارزو دارم به کره جنوبی مهاجرت کنیم
    رویای من هست همیشه بهش فکر میکنم و اون لحظه رو تصور میکنم من زبان کره ای هم دارم یاد میگیرم خیلی دوست دارم ارزوم بر اورده بشه ایا میشه؟؟؟؟؟؟؟

  4. سلام خسته نباشین. من یک دختریم که تنها ارزوش اینکه خلبان مسافر بری بشه و اینکه هدف اول اخرمه خیلی هم دارم با این موضوع لذت میبرم . ولی خوانوادم منو زیاد همایت نمیکنن . خب وقتی من همه وجودم شده خلبانی همه زندگیم شده خلبانی و علاقه دارم به این شغل چرا باید بقیه مخالفش باشن و همایتم نکنن اخه وقتی پدر مادر همایتت نکنه و رو سرت نباشن بچه میخواد چی بشه در اینده نباید پئر همایت کنه نباید مادر دلداریت بده ک اره تو به این شغلت میرسی . من همه شرایط خلبانی رو دارم و فقطط همایت ندارم. دوست دارم مشکلم حل بشه لطفا بگین چجوری درست کنم این مشکلو

    1. سلام هانیه عزیز
      هر آرزو و هدفی اگر به اهداف کوچکتر شکسته شود و گام به گام به پش رفت ، قابل دستیابی است
      به نظر من می بایست به دنبال اطلاعاتی جهت دوره های خلبانی بگردید و با خانواده خود مطرح کنید ، اگر خانواده شما را مصمم ببینند ، کم کم با شما همراه می شوند .
      برایتان ارزوی موفقیت داریم خلبان جوان .

    1. سلام محسن عزیز
      طبیعیه که در کنار خواسته ها و آرزوهامون باید تلاش هم همراه باشه. اول هدفتون رو مشخص کنید، براش تلاش کنید و ایشالا که بهش میرسید…

  5. سلام من ارزوم به نظر محال میاد البته به خودم تلقین میکنم که اینطور نیست. من ارزوم شخصی هست که در دنیای واقعی وجود ندارد آیا رسیدن به این شخص ممکنه؟؟
    من زیاد ارتعاش می‌فرستم ولی باز هم دچار شک میشم.
    من از یه درخواست کوچیک شروع کردم و بهش رسیدم ولی درمورد این آرزو تردید دارم…
    لطفا جواب بدید که به همچین رویایی میشه رسید؟
    از خیلی سایت ها خواستم کمکم کنن ولی خبری نیست ازتون میخوام بهم جواب بدین ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام فاطمه عزیز
      بهتره که درخواست های شما کاملا منطقی و قابل درک عقلانی باشه. اگر در این اندازه باشه صدرصد به خواسته هاتون خواهید رسید.

      1. سلام من تازه چند ماهی هست که به هدفی که میخوام برسم فکر کردم و الان اون هدف یه شغله که داره کم کم میشه زندگیم که باید به اون شغل برسم.
        و بعضی مواقع افکار منفی دیگران نمیزاره ولی من گفتم که فقط خدا بخواد کسی دیگه نخواد.
        ایا من با تلاشم میتونم به شغلی که میخوام برسم؟؟؟
        و یه سوال چجوری بیام این هدف رو به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و…. کنم؟؟؟؟؟؟
        سایتتون عالیه کلی انگیزه گرفتم و لطفا به من پاسخ بدید.
        مرسی ممنون سربلند و پیروز باشید

        1. سلام زهرا عزیز
          چقدر خوبه که هدف دارید و دارین برای اون تلاش میکنید. صدرصد همینطوره، با تلاش و پشتکار و برنامه ریزی میتونید بهش برسید. به افکار منفی توجه نکنید و بدونید که تنها کسی که قراره از زندگیش لذت ببره فقط خودتونید.
          خوشحالیم از اینکه از مقالات سایت ما لذت بردید، با ما همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی