مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه به آرامش ذهنی و تمرکز بالا دست پیدا کنیم؟

آیا ذهنتان مثل یک پروانۀ بی‌قرار از یک فکر به فکری دیگر در حال حرکت است؟ آیا با توجه به هجوم افکار بسیار سر و سامان دادن به ذهنتان کاری دشوار است؟ آیا افکار دائماً باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند و تمرکزتان را از بین می‌برند؟ واقعاً چگونه می‌توان به آرامش رسید؟

همگی ما در طول زندگی به آرامش و تمرکز ذهن نیاز داریم تا بتوانیم به طرز روشنی فکر کنیم، تصمیمات عاقلانه‌ای بگیریم، برنامه‌ریزی داشته باشیم یا مطالعه کنیم. گاهی برای استراحت  و فکر کردن شفاف به شیوه‌ای نیاز داریم تا حداقل برای چند لحظه ذهنمان را آرام کنیم. اگر به افکارمان اجازه دهیم تا زندگی‌مان را کنترل کنند، استقلال و آزادی خود را از دست می‌دهیم. همانند یک برگ پژمرده‌ای که اختیارش به دست باد است.

به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید، یک ذهن آرام دست‌نایافتنی نیست

هر کسی گه‌گاهی ذهن آرام را تجربه کرده است. ذهن که آرام باشد، افکار کمتری از آن می‌گذرند و شما احساس شادی، رضایت و آزادی می‌کنید. این در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد و قطعاً چنین تجاربی داشته‌اید. معمولاً بعد از حل یک مشکل، رسیدن به هدف مورد نظر، نگاه کردن به یک منظرۀ زیبا یا خواندن یک کتاب الهام‌بخش این آرامش به وجود می‌آید. این نوع تجربه معمولاً چندان دوام ندارد زیرا ذهن اینگونه نیست که آرامش خود را حفظ کند و بنابراین سریع به روال عادی خود بازمی‌گردد. این حالت‌ها معمولاً توسط حوادث بیرونی به وجود می‌آیند. برای یک لحظۀ کوتاه، هیاهوی ذهنی‌تان آرام می‌شود و شما احساس سربلندی، آرامش و آزادی می‌کنید. وقتی ذهن آرام است با وجود مشکلات و سختی‌ها لحظات آرامش‌ بخش و خوشایندی را رقم می‌زند. این حالت آرامش ذهن باعث می‌شود که به طور شفاف بیندیشید، راه‌حل‌هایی بیابید و تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرید.

حتی در حال پیاده‌روی، کار کردن، غذا خوردن یا صحبت کردن می‌توانید چنین لحظاتی را بیشتر تجربه کنید و بیشتر در این شرایط باقی بمانید. این ممکن است اما به مقداری تلاش درونی نیاز است. در این مقاله صحبت از تکنیک‌ها و روش‌های کنترل ذهن نیست، من دوست دارم که چند راهکار ساده برای‌ آرامش ذهن بیان کنم. بنابراین شما می‌توانید هنگام فکر کردن، مطالعه، تصمیم‌گیری یا هنگام نیاز به آرامش این راهکارها را به شیوه‌ای مؤثرتر به کار ببرید. لحظات آرامش‌ بخش را می‌توانید در زندگی تجربه کنید و این لحظات دست‌یافتنی هستند. اگر به لحظاتی از آرامش دست بیابید می‌توانید به لحظات بیشتری از آرامش برسید.

 

استاد احمد محمدی

راهکارهایی برای رسیدن به لحظاتی از آرامش در زندگی روزمره

راهکارهای زیر را در زندگی روزمره تمرین کنید تا از اوقات آرامش‌ بخش لذت ببرید.

  1. زمان زیادی را صرف خواندن روزنامه یا تماشای اخبار تلویزیون نکنید چرا که آنها اغلب خبرهای بد و منفی را بیان می‌کنند.
  2. در حد امکان بر مشکلات، سختی‌ها و ناکامی‌ها تمرکز نداشته باشید. فکر کردن به این موضوعات شرایط را بهتر نمی‌کند. اما وقت زیادی از شما می‌گیرد، باعث ناراحتی شما می‌شود و آرامش درونی‌تان را از بین می‌برد.
  3. از معاشرت با افراد منفی‌گرا اجتناب کنید. نباید گفتار و رفتار آنها ذهن شما را درگیر کند و حال و هوای شما را تغییر دهد.
  4. کینه به دل نگیرید. بخشش، فراموشی و رهایی را بیاموزید. باقی ماندن بر موارد آسیب‌زا باعث خشمی می‌شود که آرامش و روابط و دوستی‌هایتان را برهم می‌زند.
  5. در شب به اندازۀ کافی بخوابید. یک خواب شبانه خوب به شما انرژی دوباره می‌دهد و شما احساس بهتر و مثبت‌‌تر و انرژی بیشتر می‌گیرید. خوابیدن کافی حتماً شما را شادتر می‌سازد و کمتر به افکار منفی وسوسه می‌شوید.
  6. ورزش منظم بسیار اهمیت دارد. فعالیت بدنی باعث نشاط‌‌، از بین بردن استرس و رساندن انرژی به مغز و بدن می‌شود و احساس بهتری به ما می‌دهد.
  7. آنچه را که نمی‌توانید تغییر دهید، بپذیرید. این کار به شما تسکین می‌دهد. نیاز نیست که برای چیزهایی که قابل تغییر نیستند خود را ناراحت و عصبانی کنید.
  8. فکر کردن به خاطرات بد گذشته مانع آرامش شما می‌شود. گذشته تمام شده و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید و بازگردانید. از گذشته درس بگیرید، آن را فراموش کنید و حرکت کنید. بهتر است که بر زمان حال تمرکز و زندگی کنید.
  9. وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، همه چیز را رها کنید و برای چند دقیقه به پیاده‌روی بروید. این به آرامش شما کمک می‌کند.
  10. سعی کنید که در رویارویی با مردم و شرایط صبور و مقاوم باشید. این کار در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند.
  11. سعی کنید که از کسی یا چیزی دلخور نشوید. این کار آسان نیست اما برای اینکه اجازه ندهید حرف و نظر دیگران بر شما تأثیری بگذارد این کار بهترین کار است. اگر چنین کاری را انجام دهید، می‌توانید قوی‌تر باشید. کناره‌گیری عاطفی در این شرایط بسیار مفید خواهد بود.

اگر بخواهید کنترل بیشتری بر افکار و ذهن خود داشته باشید و به آرامش عادت کنید، به راهکارهای بیشتری نیاز دارید. باید تمرکز، آرام کردن پچ‌پچ‌های ذهنی و کناره‌گیری عاطفی را یاد بگیرید. وقتی بتوانید از این راهکارها استفاده کنید، زندگی‌تان بهتر خواهد شد و آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید و از افکار مشوش رها می‌شوید.

شاید شما این جمله را زیاد شنیده باشید که “برای رسیدن به موفقیت باید مشکلات و محدودیت های متعددی را پشت سر گذاشت.” شاید در تصور شما مشکلات فقط عوامل بیرونی مانند ضعف مالی یا نبود امکانات کافی باشد؛ اما همیشه محدود کننده ها مسائل بیرونی نیستند بلکه ما یک محدود کننده نسبتا قوی در درون خودمان داریم که تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بیرونی ما دارد و آن ذهن ماست. ذهن ما می تواد مانند یک اسب وحشی ناآرام و پر تلاطم باشد و هرچه سعی کنیم او را رام کنیم ما را بیشتر به اینطرف و آنطرف ببرد. کنترل ذهن مهارتیست که می توانیم با کمک آن این اسب وحشی را رام کنیم و افسار آن را در دست خود بگیریم. شاید برایتان غیر ممکن به نظر برسد اما هنگامی که کنترل ذهن خود را داشته باشید این شما هستید که آن را هدایت می کنید و کمتر در دام افکار بی ربط که روزانه در سر ما شناور هستند می افتید. جالب است بدانید که کنترل ذهن از مهارت های بسیار مهمی است که شما در راه رسیدن به اهدافتان به آن نیاز دارید. آکادمی بازار با ارائه راهکار های مناسب و قابل انجام به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید این مهارت مهم و دیگر مهارت های مورد نیازتان را یاد بگیرید، موانع را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و با قدرت هرچه تمام تر به سوی موفقیت قدم بردارید! برای شروع می توانید روی لینک زیر کلیک کرده و در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

مطالب مرتبط

نقل‌ قول‌ هایی از کتاب آرامش درونی در زندگی روزمره
نتیجه‌ی مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است
9 راهکار ساده برای اینکه مدیتیشن بهتری داشته باشید
آشنایی با فواید جادویی مدیتیشن و تاثیر آن بر زندگی افراد
چگونه در طوفان مشکلات و دغدغه ها، آرامش درونی مان را حفظ کنیم
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن