چگونه بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۰
چگونه بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنیم؟

آیا از قضاوت شدن توسط اطرافیان می‌ترسید؟ قضاوت چه تاثیری در عملکرد ما دارد؟ چگونه در مورد قضاوت دیگران کمترین اهمیت را بدهیم؟ هرکاری هم انجام دهید گاهی اوقات افرادی وجود دارند که عملکرد شما را قضاوت می‌کنند. حتی اگر سعی کنید بهترین باشید و هیچ خطایی نیز انجام ندهید باز هم ممکن است مورد قضاوت قرار بگیرید. پس یکی از چیزهای که همه ما در معرض آن قرار داریم قضاوت است.

قضاوت ممکن است زندگی را مختل کند و بر کسانی که روحیه و اعتماد به نفس قوی ندارند تاثیرات مخربی بگذارد. با علم به اینکه ما نمی‌توانیم در برابر قضاوت دیگران در امان باشیم می‌توانیم تصمیمات درست‌تری را در زندگی کنیم و بدانیم که قضاوت شدن توسط دیگران ترس ندارد و باید در برابر این قضاوت‌ها بی تفاوت باشیم تا بتوانیم فرد موفقی شویم.

خیلی از افراد به دلیل آنکه از قضاوت شدن توسط اطرافیانشان ترسیده‌اند از رویاهای بزرگشان دست کشیده‌اند و محتاطانه‌ترین راه را برای خود انتخاب کرده‌اند. اگر شما هم از قضاوت دیگران می‌ترسید و این موضوع بر تصمیمات شما تاثیر می‌گذارد، نگران نباشید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم تا بر ترس قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنید و به کاری که دوست دارید بپردازید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ترس از قضاوت شدن

هیچ کسی دوست ندارد که نسبت به خود احساس ناخوشایندی، بی‌ارزشی و مفید نبودن را داشته باشد. برخی دوست دارند که همیشه مورد تایید دیگران باشند چراکه از قضاوت دیگران ترس دارند.

مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، در هرصورت مردم به قضاوت شما می‌نشینند چه این کار را دوست داشته باشید چه نداشته باشید. اما نباید به این ترس اجازه بدهید که در شما رخنه کند و افسار زندگی‌تان را بر عهده بگیرد.

اگر نتوانید جلوی ترس خود را بگیرید، بر اساس نظر و حرف مردم درمورد شما نگرش‌تان را نسبت به خود تعیین می‌کنید. نمی‌توان مانع قضاو‌ت شد و شما نمی‌توانید آن را کنترل کنید. اما راه‌هایی وجود دارد که بتوانید بر آن تسلط داشته باشید. در ادامه به تعدادی از راه‌های غلبه بر ترس از قضاوت خواهیم پرداخت.

1. اولویت‌ خود را به درستی مشخص سازید

 اولویت‌ خود را به درستی مشخص سازید

اگر تحت تاثیر قضا‌وت دیگران قرار می‌گیرید، این نشان می‌دهد که دیگران را مقدم بر خود می‌دانید. باید برای خودتان اولویت قائل شوید و اگر نظر دیگران را بسیار جدی می‌گیرید وقتش رسیده که از آن دست بکشید.

همه کاره‌ زندگیتان خودتان هستید و بهتر از هر کس دیگری خود را می‌شناسید و می‌دانید باید چه کنید، به نظر دیگران چه کار دارید؟ تا نتوانید توانایی‌های خود را باور کنید، هرگز نمی‌توانید خوب بودن خود را در هر کاری تصدیق کنید.

نظرات مهم را اولویت‌بندی کنید و از نظرات بی‌اهمیت چشم‌پوشی کنید. زمانی‌که این کار را انجام دهید، می‌توانید نقاط مثبت و منفی شخصیت‌تان را شناسایی کنید و عادت‌های منفی خود را کنترل کنید.

2. سعی کنید از قضاوت خودداری کنید

 اهمیتی ندارد که قضاوت امری اجتناب‌ناپذیر است. حداقل کاری که شما می‌توانید بکنید این است که کمتر خودتان و دیگران را قضاوت کنید. حتی اگر دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهید به نوع لحن و گفتار خود توجه داشته باشید.

استاد احمد محمدی
فقط خودت در قبال زندگی‌ات مسئول هستی، نه جامعه، نه خانواده، نه دیگران، فقط خودت!
استاد احمد محمدی

اگر شما دیگران را قضاوت می‌کنید حق ندارید انتظار داشته باشید که دیگران این رفتار را با شما نداشته باشند. یک راه موثر برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران این است که در وهله اول مهربان و دلسوز باشید. اگر این خصلت را داشته باشید می‌فهمید که وقتی فردی مورد قضاوت قرار می‌گیرد چه حس و حالی دارد.

بدین ترتیب به راحتی درمورد آن‌ها قضاوت نمی‌کنید. وقتی شما این‌گونه عمل کنید اطرافیان شما هم دلسوز و مهربان می‌شوند. هرچند که ما نمی‌توانیم جلوی افکار دیگران را بگیریم، قضاوت نکردن دیگران باعث می‌شود که دیگران هم کمتر درمورد ما قضاوت کنند.

3. دلخور شدن را کنار بگذارید

دلخور شدن را کنار بگذارید

گاهی ما در مورد چیزهایی که به ما کوچک‌ترین ارتباطی ندارد قضاو‌ت می‌کنیم. همیشه شخصیت شما مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد. گاهی قضاوت شامل امور سطحی مثل نوع پوشش‌تان یا کاری که در همان لحظه دارید انجام می‌دهید، است.

وقتی به قضاوت دیگران توجه می‌کنید، این بدان معناست که نظر دیگران برایتان مهم است و با این کار عزت نفس خود را پایین می‌آورید. کمتر به قضا‌وت دیگران توجه کنید تا بر ترس از قضاوت غلبه کنید.

4. به توانایی‌های خود اعتماد کنید

وقتی از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی داشته باشید، به نظر و گفته دیگران نسبت به خودتان توجهی ندارید و به دیگران این اجازه را نمی‌دهید که شخصیت و علایق‌تان را از شما بگیرند.

ما همیشه نگرانیم که چگونه جلوی دیگران ظاهر شویم و سعی می‌کنیم خود واقعیمان را پنهان کنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم. در هرصورت مردم ما را قضاوت می‌کنند و اگر این شیوه را ادامه دهیم خودمان را گم خواهیم کرد.

آگاهی از توانایی‌ها و ضعف‌های خود قضا‌وت دیگران را بی‌معنا می‌سازد. در برابر نظرات دیگران مقاومت کنید. وقتی با احساس‌تان نسبت به خود کنار آمدید، می‌توانید بدون هیچ ترس و فشاری به مشکلات بپردازید.

5. مراقب نجوای انتقاد درونی باشید

چگونه بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنیم؟

گاهی نجوایی درونی داریم که با قضاوت شدن، احساس گناه را در ما ایجاد می‌کند. اگرچه گاهی نقد سازنده می‌تواند باعث حرکتی رو به جلو باشد، بعضی اوقات هم تردید یا ترسی دائمی را در ما به وجود می‌آورد. افکار منفی باعث می‌شوند که شما دچار ترس شوید و بازدهی شما را کم می‌کنند.

تنها زمانی‌که بتوانید افکار منفی را تحت کنترل خود درآورید، می‌توانید احساس‌تان را نسبت به خود بهتر کنید. وقتی ذهن‌تان را به سوی افکار مثبت و خوش‌بینانه سوق می‌دهید، هیچ قضاوتی از طرف خودتان یا دیگران شما را ناراحت نخواهد کرد.

قضاوت، اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل کنترل است. اما آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از منفی‌گرایی خودداری کنیم و با دلسوزی و شفقت بیشتری به کار خود ادامه دهیم.

فواید قضاوت شدن

با توجه به مقاله فوق متوجه می‌شویم که هرکسی ترس از قضا‌وت را تجربه می‌کند، اما چاره کار در جلوگیری از آن نیست. با دنبال کردن برخی از این راه‌ها، می‌توانید تاثیر قضا‌وت را از بین ببرید. بنابراین این بار که مورد قضاوت کسی قرار گرفتید به تحلیل آن نپردازید.

در عوض به این فکر کنید که قضاوت چه ارزشی و چه خوبی‌هایی برای شما دارد. اگر آن قضاوت، شما را متوجه ضعف‌ها‌ و عیب‌های واقعی شما می‌سازد، آن نقد سازنده است و به فکر رفع عیوب خود و بهبود رفتار و شخصیت خود باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ترس از دست دادن

ولی اگر آن قضاوت فقط عزت نفس شما را تضعیف می‌کند و شما را دچار ترس می‌سازد، تنها چاره‌اش عدم توجه به آن به روش‌های فوق و حفظ نمودن نگرش مثبت خود در همه‌ امور است. 

افزایش اعتماد به نفس باعث غلبه بر ترس از هرگونه قضا‌وت می‌شود. معجزه اعتماد به نفس می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

3.6/5 - (14 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

22 پاسخ

  1. من تمام این ها هم به طوری میدانم و متوجه میشم که بخاطر وجود افکار منفی است و واقعیت ندارد ولی همچنان احساس ناخوشایند و دل اشوبی از قضاوتها و رویداد های اینده دارم .

    1. سلام مهبد عزیز
      شما باید علاوه براینکه افکار منفی رو از خودتون دور میکنید، افکار و انرژی مثبت رو به سمت خودتون جذب کنید در قبالش.
      شما میتونید برای شروع از مقاله: ترک اعتیاد از غم و ناراحتی و زندگی به سبک یک فرد مثبت اندیش بخوانید.

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  2. اگه ادم بخواد به حرف مردم زندگی کنه که انگار پایه های زندگیشو رو اب ساخته زندگیش اصلا نمیتونه ثبات داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی