چگونه بدون سرمایه‌ کسب‌ و کاری را شروع کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۹ اسفند, ۱۴۰۱
راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه

کوین کلی (kevin kelly) یک جمله‌ای دارد که الان که به موضوع شروع کسب و کار بدون سرمایه فکر کردم، یادش افتادم.

“متفاوت بهتر است”

وقتی در یک محدودیت گیر می‌کنیم حالا محدودیت زمانی، مکانی یا مالی هر کدام باعث می‌شود دست از کمال‌گرا بودن برداریم و راهی متفاوت پیدا کنیم. این آن متفاوت بودن است که از کمال هم بهتر است چون ریشه همه خلاقیت‌هاست.

یک‌زمان‌هایی باید لپ‌تاپتان یکهو خر شود و هیچ جور ورودی‌های فلش را شناسایی نکند تا شما بفهمید چقدر راه‌های عجیب‌ و غریبی بلدید که فایل‌هایتان را به لپ‌تاپتان منتقل کنید. یا باید جایی شارژ گوشی‌تان تمام شود تا بفهمید می‌توانید بدون اسنپ و با ماشین‌های خطی و اتوبوس به محل قرارتان برسید.

برای راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه باید از دانش و مهارت خود استفاده کرد. همچنین می‌توانید برای افزایش سرمایه خدماتی را ارائه یا اختراعی انجام دهید. سعی کنید از دیگران کمک بخواهید و از سایت‌های کراود فاندینگ (Crowdfunding) استفاده کنید و به یاد داشته باشید که یک‌ شبه ثروتمند شدن افسانه‌ای بیش نیست.

چه‌ بسا برخی با پشتکار فراوان و هوش مالی بتوانند از همین سرمایه کم کسب و کارهای بزرگی برای خودشان از همان خانه یا پشت دستگاه کامپیوتر و لپ‌تاپ راه‌اندازی کنند و چه‌ بسا افرادی که شاید نتوانند سرمایه‌دار بشوند اما از حداقل شرایط سرمایه یعنی کار مناسب و درآمد حداقلی یا شاید هم حداکثری بهره‌مند شوند و از بیکاری و تعطیلی و ورشکستگی نجات یابند.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

بدون سرمایه شروع کنید

بگذارید با این جمله شروع کنیم، راه‌اندازی کسب‌ و کار بدون سرمایه امکان‌پذیر است.

شما ایده‌ای دارید اما پولی ندارید. کمبود سرمایه یک بهانه معمول برای پذیرفتن شکست است. غلبه بر شکست راه و روش موفق‌ترین انسان‌ها است.

اگر شما اشتیاق لازم را برای شروع کسب‌ و‌ کار جدید دارید، دارای ایده متفاوتی نیز هستید و در عین‌ حال اشتیاق وصف‌ناپذیری برای رسیدن به موفقیت دارید، مطمئن باشید بدون سرمایه نیز می‌توانید شروع کنید.

شما به معجزه نیاز ندارید اما نیازمند یادگیری مراحل اصلی برای رسیدن به موفقیت هستید. اما چگونه از ایده‌های جدید راهکارهای خلاقانه بسازیم؟

1.     کار فعلی‌تان را رها نکنید

شروع یک کسب و کار، بسیار پر‌‌ ریسک است. راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه از آن هم پر ریسک‌تر است. دلایلی هستند که نشان می‌دهند ترس از تغییر و ریسک توهمی بیش نیست.

اما موقعیت مالی خانواده‌تان را به خطر نیندازید و خودتان را نیز در معرض فشار بیشتر قرار ندهید. در ابتدای شروع کسب‌ و‌ کار درآمد کافی برای مخارج خود نخواهید داشت، لذا تا قبل از توسعه کسب‌ و کار خود شغل فعلی‌تان را رها نکنید.

2.     از آنچه در آن دانش و مهارت دارید شروع کنید

از آنچه در آن دانش و مهارت دارید شروع کنید

بر‌طبق علاقه و تجربیات خود جلو بروید و کسب‌ و‌ کار خود را بر پایه دانش و مهارت‌های خود بنا کنید. درست است که همواره می‌توانید مهارت‌های جدید کسب کنید، اما این مسئله زمان و هزینه‌بر است.

اگر می‌خواهید هر‌ چه زودتر کسب و‌ کارتان را شروع کنید بهتر است روی توانایی فعلی‌تان تمرکز کنید. اهمیت داشتن تمرکز برای رسیدن به موفقیت را درک کنید.

3.     همه کارها را خودتان انجام دهید تا کارآفرین شوید

شروع یک کسب‌ و‌ کار بدون سرمایه بدین معنی است که شما مجبورید کارهایی را که تا قبل از آن به شرکت یا فرد دیگری واگذار می‌کردید، اکنون باید خودتان انجام دهید.

البته بسیار دشوار است که تمامی امور را خودتان به‌ تنهایی انجام دهید اما در‌واقع بودجه‌ای برای استخدام ندارید و این تنها راه ممکن است. خودتان را آماده کنید. 

بیشتر بخوانید : مهم‌ترین تکنیک‌ های موفقیت در کسب و کار

4.     خدمتی را ارائه دهید

یکی از ایده‌های کسب و کار بدون سرمایه این است که خدمتی را ارائه دهید. حتی اگر هدف شما در کسب‌ و‌ کار مورد‌ نظرتان فروش محصولی خاص است، ارائه سرویس‌های خدماتی در شروع کار شما را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند.

بیشتر بخوانید : ایده کسب و کارهای جدید و پردرآمد در ایران و دنیا

5.     از دیگران کمک بخواهید

از دیگران کمک بخواهید

هیچ‌کس نمی‌تواند بدون کمک به موفقیت دست یابد. اگر می‌خواهید بدون سرمایه شروع کنید باید از دیگران کمک بخواهید. به سراغ صاحبان کسب‌ و‌ کارهای کوچک بروید.

بسیاری از آن‌ها کسب‌ و کارشان را بدون سرمایه یا با سرمایه کم شروع کرده‌اند. از آن‌ها بخواهید تا نکات کلیدی موفقیتشان را با شما در میان بگذارند. تلاش همیشه به موفقیت می‌رسد اگر از آن خسته نشوید.

6.     چیزی اختراع کنید و آن را بفروشید

اگر تخصص خاصی دارید و می‌توانید آن را آموزش دهید، در ازای گرفتن خدماتی نظیر مکانی برای راه‌اندازی کسب‌ و‎ کار، محصول یا تجهیزات مورد نیازتان، آن را تهاتر کنید.

اگر فرد مخترعی هستید، اختراع خود را به یک شرکت ارائه کنید و از فروش آن درصدی را از آن خود کنید. بهترین راه این است که به سراغ تولیدکنندگان بروید.

لیستی از تولیدکنندگانی را که در زمینه تولید اختراع شما فعالیت دارند، تهیه کنید. می‌توانید از مشاوره کسب و کار متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید.

استاد احمد محمدی
اگر از شغلت، درآمدت و زندگیت راضی نیستی، باید روی افکار و عادت‌هایت تمرکز کنی که تغییرشان دهی.
استاد احمد محمدی

7.     با یک کارآفرین شریک شوید

در مقاله HOW TO START A BUSINESS از وب‌سایت howtostartanllc.com آمده که بسیاری از کارآفرینان به دنبال شریکی برای راه‌اندازی کسب‌ و‌ کار خود هستند. می‌توانید به دنبال کسب‌ و کارهایی بروید که صاحبان آن‌ها در حال ترک یا فروش آن‌ها هستند.

8.     استفاده از کراود فاندینگ (Crowdfunding)

کراود فاندینگ یا تأمین سرمایه از طریق گروهی از افراد، بدین معنی است که افراد فاقد سرمایه‌ای که می‌خواهند بدون گرفتن وام‌های دولتی کسب‌ و کاری را آغاز نمایند، با ایجاد کمپین‌هایی جهت جذب سرمایه از مردم به سرمایه موردنیاز خود دست می‌یابند.

استفاده از کراود فاندینگ

البته حامیان مالی نیز در ازای کمک ‌مالی که ارائه می‌دهند، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

برای مثال، آن‌ها می‌‌توانند بعد از تولید، آن محصول را با قیمتی کمتر تهیه کنند. استفاده از کراودفاندینگ نیازمند تلاش و استمرار زیادی است. اما گزینه بسیار فوق‌العاده‌ای است.

بخصوص برای افرادی که می‌خواهند یک کالای مصرفی تولید کنند. از جمله وب‌سایت‌هایی که در ایران عمل کراودفاندینگ را انجام می‌دهند می‌توان به وب‌سایت hamijoo و ۲nate اشاره نمود.

9.     از برنامه‌های یک‌ شبه ثروتمند شوید اجتناب کنید

چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی برنامه‌های بسیاری با نام‌های تخیلی به‌ سرعت ثروتمند شوید و … وجود دارند که هر آنچه که دوست دارید بشنوید را به شما می‌گویند. ثروتمند شدن در کمترین زمان و بدون کارکردن امری نشدنی است.

شما می‌توانید کسب‌ و کارتان را بدون سرمایه راه‌اندازی کنید اما بدون کار و تلاش، تفکر استراتژیک و صبر هرگز موفق نمی‌شوید. بدون مرز رؤیاپردازی کنید و بی‌وقفه تلاش کنید. به‌ هیچ‌ عنوان داستان‌های یک‌شبه پول‌دار شدن را باور نکنید، زیرا افسانه‌ای بیش نیستند.

پادکست - مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق

شروع کسب و کار و کارآفرین شدن

بسیاری از افراد دوست دارند که به‌ جای کارمند ماندن و کارکردن برای دیگران، برای خود کار کنند و کسب‌ و کار خودشان را اداره نمایند. فکر خوبی است و مطمئناً در صورت مدیریت مناسب و علمی، سود و درآمد بسیار بیشتری در مقایسه با شغل قبلی‌تان خواهید داشت.

اما نکته مهم این است که از کجا باید شروع کرد و چقدر سرمایه باید داشت؟ در مقاله فوق مطلب جالبی ارائه شده که می‌گوید بدون هیچ سرمایه‌ای هم می‌توانید کسب‌ و کار خودتان را شروع کنید.

زمانی که سرمایه‌ای نداشته باشید علاوه بر یک مدیریت علمی و صحیح، باید متحمل یک سری سختی هم شوید. ولی اگر در تصمیمتان مصمم باشید و حاضر باشید سختی‌های راه را به جان بخرید، با انجام راهکارهای فوق، قطعاً نتایج بسیار عالی خواهید گرفت.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (35 امتیاز)

سوالات متداول

بله. داشتن دانش و برنامه‌ریزی و پشتکار و کسب دانش اولیه مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا کسب و کار کوچک بدون سرمایه‌تان را شروع کنید.
دلایلی هستند که نشان می‌دهند ترس از تغییر و ریسک توهمی بیش نیست. اما موقعیت مالی خانواده‌تان را به خطر نیندازید و خودتان را نیز در معرض فشار بیشتر قرار ندهید.
کراود فاندینگ (Crowdfunding) یا تأمین سرمایه از طریق گروهی از افراد، بدین معنی است که افراد فاقد سرمایه‌ای که می‌خواهند بدون گرفتن وام‌های دولتی کسب‌ و کاری را آغاز نمایند، با ایجاد کمپین‌هایی جهت جذب سرمایه از مردم به سرمایه موردنیاز خود دست می‌یابند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی