چگونه با خود انضباطی ثابت قدم بودن را در خود تقویت کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ فروردین, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
خود انضباطی

بدون شک همه ما با واژه انضباط آشنایی کامل داریم. اما اینکه چقدر دارای انضباط هستیم یا چقدر خود را ملزم به رعایت نظم می‌کنیم چیزیست که دیگران بهتر می‌توانند قضاوت کنند. چرا که ما اغلب اوقات به خودمان آسان می‌گیریم.

چه بسا، بسیاری از رفتارهایی که بیانگر بی‌نظمی در رفتار ماست از نظر خودمان هم قابل قبول نباشد در حالیکه واقعیت چیز دیگریست. پس بهتر است دیگران را نیز مبنای قضاوت خود قرار دهیم.

در این مقاله قصد داریم به موضوع نظم و خود انضباطی بپردازیم که چقدر می‌توانیم با کمک نظم در تصمیمات خود پا برجا و استوار باشیم و چگونه می‌توانیم خود را به فردی با انضباط و موفق تبدیل کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خود انضباطی و ثابت قدم بودن

چند بار تا حالا تصمیم گرفته‌اید که رژیم بگیرید و پس از چند روز از این کار دست ‌کشیدید؟ چند بار تا به حال شروع کردید که یک ورزش مثل شنا یا دو را انجام دهید و پس از مدتی آن را رها کرده‌اید؟ آیا سعی می‌کنید که سیگار را ترک کنید اما نمی‌توانید دوام بیاورید و دوباره به سراغش می‌روید؟

تسلیم شدن قبل از دستیابی به موفقیت در میان افراد بسیار شایع است. فقط به تصمیماتی که مردم در سال جدید می‌گیرند نگاه کنید. آیا آن‌ها شروع می‌کنند که تصمیماتشان را عملی سازند و اگر این کار را می‌کنند چه مدت طول می‌کشد؟ به سرانجام رساندن آنچه که شروع کرده‌اید، آسان نیست. کنار گذاشتن کارها بسیار آسان است و به هیچ تلاشی هم نیاز ندارد.

چگونه با خود انضباطی ثابت قدم بودن را در خود تقویت کنیم؟

چگونه با خود انضباطی ثابت قدم بودن را در خود تقویت کنیم؟

ابتدا لازم است تعریفی از خود انضباطی داشته باشیم. خود انضباطی یعنی خود را موظف به انجام کار یا تصمیمی که گرفته‌اید، بکنید.

اگر به این تعریف اعتقادی داشته باشید قطعا به هدف و خواسته خود می‌رسید درغیر اینصورت دستیابی به هدف و خواسته غیر ممکن است.

استاد احمد محمدی
برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم.
استاد احمد محمدی

مثلا اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که هنگام درآوردن کفشتان عادت دارید آن را همانطور رها کنید یا به محض رسیدن به خانه هر کدام از وسایل و لباس‌هایتان را به گوشه‌ای پرتاب کنید قطعا این بی نظمی در جنبه‌های دیگر زندگی شما مشاهده خواهد شد و تاثیر مستقیمی برعملکرد و حتی موفقیت‌های شما خواهد داشت.

خود انضباطی را از مسائل کوچک شروع کنید

  1. برای اینکه بتوانید خود انضباطی را در خود ایجاد و نسبت به آن عزم خود را جزم کنید، بهتر است از مسائل کوچک شروع کنید. به عبارتی همان انضباط شخصی. مانند مثالی که در بالا ذکر شد و کم کم نیز این انضباط را در دیگر جنبه‌های زندگی ایجاد نمایید.
  2. از مجموعه کارهایی که قرار است انجام دهید لیستی تهیه کنید تا چیزی از قلم نیوفتد و هر کاری به وقت و به موقع خود انجام شود.
  3. برای هر کاری یک وقت و زمان خاص و مشخصی در نظر بگیرید. خوبی این روش در این است که هر کاری به موقع انجام می‌شود و از سردرگمی و استرس ناشی از کمبود وقت می‌کاهد.

چرا در به ثمر رساندن تصمیماتمان ثابت قدم نیستیم؟

چرا در به ثمر رساندن تصمیماتمان ثابت قدم نیستیم؟

رسیدن به اهداف و کارها مستلزم تلاش است. همیشه رسیدن به لذت آنی آسان‌‌تر است و به تلاش آنچنانی هم نیازی ندارد. خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن و به تفریح رفتن تلاش نمی‌خواهد و آن چیزی است که می‌توانید سریع به آن برسید.

ولی بدنسازی و کاهش وزن به وقت و تلاش نیاز دارد. پس از اینکه شما کاری را رها می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ به خاطر نداشتن خودانضباطی احساس بدی خواهید داشت و سعی می‌کنید کار خود را توجیه کنید. پس از مدتی وقتی فردی را می‌بینید که با خودانضباطی توانسته در آن کاری که شما می‌خواستید انجام دهید،‌ موفق شود.

به او غبطه می‌خورید و از دست خود ناراحت می‌شوید. تفاوت بین شما و آن فرد در این است که او خودانضباطی داشته و برای رسیدن به نتیجه کارش مصر بوده ولی شما اینگونه نبوده‌اید. شاید بگویید که آن‌ها خوش‌شانس هستند اما این به شانس ربطی ندارد. موفقیت آن‌ها مستلزم خودانضباطی است که شما هم می‌توانید داشته باشید.

ویژگی افراد با انضباط

آن‌ها پس از رسیدن به آنچه که می‌خواهند، از آن لذت می‌برند. آن‌ها با چشم‌‌پوشی از برخی خوشی‌های خود، کنار گذاشتن تنبلی و تلاش کردن به دستاوردهای بزرگتری می‌رسند.

آن‌ها خودانضباطی می‌کنند تا بدنشان را فرم دهند، وزنشان را کاهش دهند و به اهداف مختلفی دست یایند، آنگاه از دستاوردهایشان لذت می‌برند و اغلب از سوی افرادی که خود نمی‌توانند کارهایشان را به سرانجام برسانند، تحسین می‌شوند.

افرادی هستند که مطالعه می‌کنند، به پست بالاتر و شغل بهتری می‌رسند. عده‌ای تلاش می‌کنند که زبان جدیدی را بیاموزند و برخی مصرند که شنا، دو یا بدنسازی را یاد بگیرند هرچند که در ابتدا کاری سخت باشد.

برخی هم یک حرفه و کسب و کار دارند. همه این افراد برای ادامه دادن به کارشان انضباط دارند. اگر قرار باشد که شما هرکاری را که شروع می‌کنید، تمام نکنید به هیچ چیزی نمی‌رسید. باید این عادت را کنار بگذارید و عادت به اتمام رساندن کارها را شروع کنید.

۷ راهکار برای تقویت ویژگی ثبات قدم در خود

۷ راهکار برای تقویت ویژگی ثبات قدم در خود

چند راهکاری که خودانضباطی در شما تقویت می‌کند و می‌توانید با انجام آن‌ها در به ثمر رساندن تصمیماتتان موفق‌تر عمل کنید، در زیر آمده است:

  1. چندین مرتبه راجع به مطالبی که در این مقاله خواندید، فکر کنید تا بفهمید که اهمیت خودانضباطی چقدر است.
  2. درمورد افراد موفقی مطالعه کنید که کار مشخصی را شروع کردند یا تصمیم مهمی گرفتند و دنبال آن را گرفتند تا اینکه آن را به سرانجام رساندند. آن‌ها اراده و اشتیاق شدیدی نسبت به کار یا تصمیمشان داشته‌اند. ببینید که آن‌ها چطور انگیزه خود را از دست ندادند، پشتکار خود را حفظ کردند و هرگز تسلیم نشدند.
  3. با کارهای کوچک و ساده روزانه که به وقت و تلاش زیادی نیاز ندارند، شروع کنید تا دوباره دوره اعتماد به نفس پیدا کنید و بر تنبلی نیز غلبه بیابید.
  4. خودانضباطی را تمرین کنید. برای آموزش در این زمینه به مقالات و کتب مربوطه مراجعه کنید.
  5. قبل از شروع هر کاری چه بزرگ و کوچک، درمورد اقدامات لازم و نحوه انجام آن‌ها فکر کنید.
  6. وقتی که انگیزه‌تان کم می‌شود، راجع به منفعت‌های پروژه و هدفتان و احساتتان پس از رسیدن به موفقیت، فکر کنید.
  7. سعی کنید دور و برتان را افرادی دربر بگیرند که به شما انگیزه می‌دهند و مشوق شما هستند.

سخن آخر

نظم و خود انضباطی عادتی است که به پشتکار، اراده و برنامه ریزی نیاز دارد. برای اینکه با خود انضباطی ثابت قدم بودن را در خود تقویت کنیم، لازم است تا در کارهایمان یک نظم و سازماندهی خاصی را ایجاد نمائیم و مهم‌تر از همه کارهایمان را اولویت یندی کنیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

اگر فکر می‌کنید ممکن است چیزی را فراموش کنید، یادداشت کنید تا از قلم نیوفتد و اگر تصمیم به انجام کاری دارید که باید مرحله به مرحله انجام شود حتما برای قدم‌های بعدی پیگیر باشید تا به موقع برای انجامش اقدام کنید در غیر اینصورت تمامی زحماتی که کشیده‌اید به هدر می‌رود.

در برخی مواقع حجم زیاد کارها باعث می‌شود تا با کمبود وقت مواجه شویم و نتوانیم به موقع کاری را انجام دهیم که این مشکل نوعی بی نظمی و هرج و مرج را در کلیه فعالیت‌های ما ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است برخی از کارها را به دیگران واگذار کنیم تا بهتر بتوانیم به کارهایمان سر و سامان دهیم.

از طرفی وقتی شما انجام کاری را به فردا موکول می‌کنید و این فرداها همچنان تکرار می‌‌شود بدون آنکه کاری صورت گیرد، نشان از بی برنامگی و بی نظمی است. که به مرور زمان به عادتی تبدیل می‌شود که نه نتها در تمام جنبه‌های زندگی تاثیر گذار خواهد بود بلکه مانع خلاقیت و بهره وری می‌شود. در واقع دوری از خود انضباطی شاید در نگاه برخی افراد موضوع قابل توجهی نباشد. اما وجود آن، قانونی برای رسیدن به موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی تلقی می‌شود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی