چگونه با استفاده از تصویر سازی می‌توانیم رؤیاهایمان را به واقعیت تبدیل کنیم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۵ آبان, ۱۴۰۰
چگونه با استفاده از تصویر سازی می‌توانیم رؤیاهایمان را به واقعیت تبدیل کنیم

چگونه تصویر سازی ذهنی نماییم؟ تصویر سازی (Visualization)، یکی از تمرین‌های بسیار مفیدی می‌باشد، که می‌توانید هر روز برای چند دقیقه در اوقات فراغت خود انجام دهید و از مزایای فوق العاده آن لذت ببرید. با انجام مداوم این تمرین، شما ذهن ناخودآگاه خود را برنامه ریزی نموده و آن را برای موفقیت آماده می‌نمایید.

این تمرین، تمرینی می‌باشد که همه ورزشکاران حرفه‌ای المپیک و سایر افراد موفق از آن استفاده می‌نمایند. در حقیقت اگر شما این تمرین را به صورت کاملا منظم و روزانه انجام دهید، خود را روی هدف هیپنوتیزم می‌نمایید و رسیدن به آن، برای شما بسیار ساده‌تر خواهد گشت.

در روانشناسی، تصویرسازی ذهنی به معنای درک و شناخت حاصل شده از موضوعات مختلفی است که در ذهن افراد به تصویر کشیده می‌شود. در واقع تصویرسازی در روانشناسی به برداشتی اطلاق می‌شود که هر شخصی از مسائل و موضوعات مختلف در ذهن خود دارد و آن را به تصویر کشیده و تجسم می‌کند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تصویر سازی

بسیاری از افراد برای برآورده ساختن خواسته‌های درونی خود از تصویر سازی و قدرت بی‌نظیرش سخن می‌گویند. این مهم است که درک کنید که تصویر سازی مهارتی طبیعی برای شماست. به عبارتی، ذهن شما به طور طبیعی با تصاویر سر و کار دارد، پس درحقیقت این تکنیک توانمندی درونی شماست.

تصویر سازی یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به آرزوها از طریق طراحی کردن است. اگر این تکنیک را دائما به کار گیرید، خواسته‌هایتان به آسانی برآورده می‌شود.

تصویر سازی به معنای داشتن تصویری گیرا و واضح در ذهنتان درمورد چیزهای دلخواهتان است. تصاویری که در ذهن دارید، می‌تواند همراه با صدا، رایحه و حس لامسه باشد تا در حد امکان در واقعیت ظاهر شوند. زمانی‌که تصویر سا‌زی می‌کنید، ذهنتان تصاویری جعلی می‌سازد.

چگونه یک دفتر تصویری و ذهنی قدرتمند بسازیم؟ در تصویر سازی کاری با بینایی و احساس ادراک ندارید و تنها از نیروهای درونی خیالی استفاده می‌کنید یعنی در تصویر سازی از افکارتان استفاده می‌کنید. افکار شما ارتعاشات خاصِ خوب یا بد دارد. وقتی تصویر مثبتی در ذهن دارید، ارتعاشات مثبت منتشر می‌کنند و به نوبه خود باعث بازگشت چیزهای خوب به سوی شما می‌شود.

اما زمانی که تصویر منفی را در ذهن دارید، ارتعاشات منفی پخش می‌کنند و در نتیجه شما چیزهای بد و منفی را به زندگی جذب می‌کنید با نکات زیر می‌توانید برای واقعیت بخشیدن به رویاهایتان، مهارت تصویر سازی خود را بهبود دهید.

نکات و آموزش تصویر سازی

نکات و آموزش تصویر سازی

همانطور که در مقاله New To Visualization? Here Are 5 Steps To Get You Started از سایت forbes.com آمده است؛ باید خاطر نشان کنیم که تصاویر باید روشن، واضح و رنگین باشند. می‌توان از تصاویر رنگی پر زرق و برق استفاده کرد تا آن‌ها را شفاف‌تر سازید. این‌ها باعث می‌شود که زودتر به خواسته‌هایتان برسید. مهم است که بتوانید از وجود تصاویر تیره و مبهم به ذهن خودداری کنید.

زمان تصویر سازی شما باید اداراکات حسی خود را به کار گیرید تا ماهیت کلی را شکل دهید. اگر از صداها در تصویر سازی استفاده می‌کنید باید آن‌ها واضح باشند یعنی حسی که شما تصور می‌کنید باید شبیه چیز واقعی باشند.

شرط مهم برای شما این است که تنها خواسته‌هایتان را تصور کنید. هرگز آنچه را که نمی‌خواهید، تصور نکنید، چرا که اگر این کار را انجام دهید همان چیزهای ناخوشایند شما جذب می‌شوند. ذهنتان جذب کننده است و هیچ چیز را پس نمی‌زند.

هنگام تصویر سازی باید خود را به طور یکپارچه و کامل در تصویر قرار دهید و یکی از آن‌ها شوید. هنگام تصور خواسته‌هایتان باید خودتان را درون جسمتان ببینید. یکپارچگی به این معناست که خود را در شرایط دلخواه و مطلوب خود ببینید.

شما باید خود را به عنوان شریک اصلی در تصاویری که مجسم می‌سازید، تلقی کنید. اصلی‌ترین قهرمان در صحنه تصویر‌سازی، خود شما هستید. نباید همچون یک مشاهده‌گر بیرونی از خارج به خود نگاه کنید.

رویاها را به واقعیت تبدیل کنیم

چرا گاهی اوقات تصویرسازی ذهنی نتیجه بخش نیست؟ به منظور ایجاد بینش واقعی‌تر، می‎‌توانید تصور کنید که گفتمان درونی شما مثبت است؛ گویی که به هدف خود دست یافته‌اید. به عنوان مثال اگر از خودتان این تصور را دارید که ثروتمند هستید، می‌توانید جملاتی مثل این را بگویید: من خوشبختم، آدم ثروتمندی هستم.

زمانی که خواسته‌های دلخواه خود را تصویر سازی می‌کنید، مهم است که با نیروهای جهان هستی ارتباط برقرار کنید؛ به منبع بی حد و حصر جهانی که به بهترین شیوه تمام خواسته‌هایتان را برآورده می‌سازد، اعتماد کنید.

استاد احمد محمدی
فیلمنامه زندگی‌ات را دوباره بازنویسی کن، نقش اول را به خودت بده، قهرمان زندگی‌ات شو.
استاد احمد محمدی

شما نباید تصویر سازی را به این هدف به کار گیرید که دیگران را تحت سلطه خود درآورید یا هر نیروی ذهنی را بر آن‌ها اعمال کنید. زمانی که تصویر سا‌زی را برای تسلط بر دیگران به کار گیرید، کاملا بی‌تاثیر می‌شود. هنگامی که دیگران را مجبور می‌کنید که برخلاف میل و اراده خود عمل کنند، تصویر سازی فایده‌ای ندارد. مهم این است که تصورتان را به محیط اطراف القاء نکنید. تصویر را در ذهن متمرکز شده بر خودتان نگه دارید.

هنگام تصویر سازی سعی نکنید با تصوراتتان خیلی منطقی باشید. شما همیشه باید فراتر از منطقه امن خود بروید. مجبور نیستید تنها آنچه را که شدنی است، تصور کنید. این تصورات باید بی‌حد و حصر، بزرگ و مشخص باشند. سعی کنید که خود را با چیزهایی تصور کنید که دوست دارید، داشته باشید اما الان آن‌ها را ندارید. اهمیتی ندارد رسیدن به آنچه را که تصور می‌کنید، غیرممکن به نظر برسد. به این روند اعتماد کنید و به خود ایمان داشته باشید، در نهایت به خواسته‌هایتان می‌رسید.

هنر تجسم و آشنایی با تکنیک های آن

هنر تجسم و آشنایی با تکنیک های آن

برای بهتر شدن در تصویر سازی، می‌توانید به یک جسم مثل میز ناهارخوری نگاه کنید. چند ثانیه به آن خیره شوید و تمام جزئیاتش را در نظر داشته باشید. پس از آن، سعی کنید که با چشمانی بسته تصویرش را در ذهنتان ایجاد کنید. آنگاه چشم‌هایتان را باز کنید و تصورتان را با جسم واقعی مقایسه کنید.

باید از تصورسازی یا ظرفیت ایجاد تصاویر به طور فعالانه استفاده کنید و با جدیت مشغول تصویر سا‌زی رویاهایتان شوید. باید احساس کنید که کاملا درگیر فرآیند تصویر سازی هستید. در طی این کار شما باید کاملا حواستان جمع باشد و توجه نباید درهم شکسته شود.

تمرکزتان باید واضح، ثابت، شدید و آرام باشد. این کارآمدترین روش برای نقش بستن تصویر در ذهن ناخودآگاه و درنتیجه دست یافتن به رویاهایتان است.به منظور تصویر سازی مفید باید بادقت بر تصاویری که خلق می‌کنید، تمرکز داشته باشید. این به این معناست که با هر فکری نباید حواستان پرت شود. تمرکز و آرامش مهم‌ترین شروط رسیدن به خواسته‌هایتان هستند. شما نباید تکنیک تصویر سازی را با نگرانی یا به اجبار انجام دهید.

به عقیده کارشناسان تصویر سازی همانند عکس گرفتن با دوربین است؛ شما این کار را بدون هیچ زحمتی انجام می‌دهید. به این معنا که شما باید بر تصاویر در ذهنتان با تداوم و در عین حال آرام تمرکز کنید. هرگز نباید حواستان از طریق عکس‌های مختلف دیگر پرت شود. برای جلوگیری از حواس‌پرتی، فقط بر موضوع دلخواه خود تمرکز کنید.

آموزش تصویرسازی

آموزش تصویرسازی

می‌توانید شرایط بد و منفی را به عنوان نقطه شروعی برای موثرتر بودن فرآیند تصویر سازی در نظر بگیرید. به بیان ساده‌تر، هنگام تصویر سازی، شما می‌توانید از شرایط منفی (مثلا نداشتن پول) به عنوان ابزاری برای رسیدن به شرایطی بهتر استفاده کنید.

در این مثال شما شرایط منفی فعلی (نداشتن پول) را در نظر می‌گیرید و خلاف آن (داشتن پول فراوان) را تجسم می‌کنید. شما باید در این دیدگاه جدید ثابت قدم باشید و به طور طبیعی اوضاع بد را بهتر کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
داشتن رویا

سرانجام اینکه در هنگام تصویر سا‌زی، تصاویر باید احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهند. احساساتتان به بینشتان وسعت می‌بخشد. شما از طریق احساسات مثبت، هنگام تصویر سازی رویاهایتان به کل فرآیند سرعت می‌بخشید. سعی کنید که این احساسات در نواحی از بدن -گردن تا انتهای ستون فقرات- نفوذ کند. خالص‌ترین احساسات کاربردی شادی، اشتیاق، تایید، عشق و قدردانی هستند.

تصویر سازی ذهنی، مهارتی بسیار مفید و کاملا اکتسابی می‌باشد. در صورتی که تصویر سازی ذهنی به درستی انجام گیرد، احتمال دستیابی به رویا و هدف شما بیشتر می‌گردد. هر چه رویایی را دست یافتنی‌تر تصور کنید، انگیزه شما هم بیشتر و در نتیجه تلاش بیشتری برای دستیابی به آن خواهید کرد. در مقاله فوق هم نکاتی برای بهبود کیفیت روش تصویر سازی ارائه شده است، که رعایت این نکات سبب بازدهی بیشتر این روش خواهد شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی