چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

ارتباطات اجتماعی خوب یعنی از مهارت‌‌ها و ابزارهایی است که می‌تواند در مسیر زندگی به ما کمک شایانی کند. چگونه می‌توانیم ارتباطات اجتماعی خوبی داشته باشیم؟

ارتباطات اجتماعی خوب محصولات، اثرات و نتایج خوبی برای شما به‌همراه دارد. انسان موجودی اجتماعی است، پس ارتباطات اجتماعی یکی از اصول اساسی است که ازطریق آن می‌توان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد.

آیا همه‌ی انسان‌ها باید بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟ آیا همه شایسته‌ی برقراری ارتباط هستند؟ آیا ما باید بتوانیم با همه ارتباط برقرار کنیم؟ ارتباطات اجتماعی خوب چه محصولات و تبعاتی برای ما دارد؟ آیا برقراری ارتباط اجتماعی مهارت آموختنی است یا اینکه موضوعی در وجود ما است که نمی‌توانیم برای رشد آن کاری انجام بدهیم؟

موضوع ارتباطات اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که تاکنون آکادمی بازار به‌ شکل‌های مختلفی بدان پرداخته است. می توانید مقاله روش های بهبود ارتباطات اجتماعی را مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر: اهمیت روابط اجتماعی

مطالعه بیشتر: بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی

روابط اجتماعی
روابط اجتماعی

روش های بهبود ارتباطات اجتماعی 

برای بهبود ارتباطات اجتماعی لازم است مهارت هایی را یاد بگیریم. ارتباطات اجتماعی را باید ساخت. وقتی از ارتباطات اجتماعی صحبت به میان می آید، یعنی باید مهارت هایی را یاد بگیریم تا بتوانیم با افراد طراف خودمان به شکل درستی ارتباط برقرار کنیم. یکی از مسایل مردم زمان ما مشکلات ارتباطی است. به زندگی افراد مختلف که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که والدین و فرزندان بسیاری با یکدیگر مشکل دارند. همسران نیز از مشکلات ارتباطی گاها رنج می‌برند. کارفرمایان با پرسنل خود و کارمندان یک مجموعه کاری اغلب با یکدیگر مشکل ارتباطی دارند.

وقتی این مسایل حل نمی‌شود، تبدیل به معضل شده و بر راندمان کاری تاثیر منفی می‌گذارد. برای بهبود ارتباطات اجتماعی باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم.

درک طرف متقابل. اگر می خواهید در ارتباطات اجتماعی خودتان به شکل درستی عمل کنید، باید مهارت درک متقابل را یاد بگیرید. اگر یاد نگرفته باشیم چگونه طرف متقابل را درک کنیم، در برقراری ارتباطات اجتماعی دچار مشکل می شویم.

گوش دادن. یکی دیگر از مهارت‌هایی که باید برای بهبود ارتباطات اجتماعی فرابگیریم، مهارت خوب گوش کردن است. باید بدانیم خوب گوش کردن می‌توا‌ند بسیاری از مسایل ما را در ارتباطات حل کند. بسیاری از ما شنونده‌ی خوبی نیستیم.

با روی باز و گشاده با دیگران برخورد کنید. دیده‌اید برخی افراد همیشه عبوس و ناراحت هستند. این افراد اولین پالسی که به طرف مقابل منتقل می‌کنند، پالسی از یاس و ناامیدی است. برخورد اول خراب می‌شود و شاید نمی‌توان امیدی به ادامه راه داشت.

روحیه همکاری را در خود تقویت کنید. برای ارتباط خوب باید روحیه‌ی همکاری داشت. موضع و نقش خودتان را به‌جای آنکه در طرف مقابل فرد قرار دهید، روحیه همکارانه داشته باشید.

حضوری فعال و پرانرژی داشته باشید. اگر می‌خواهید ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید، در جمع‌های مختلف روحیه‌ی همکاری و مشارکت خود را بالا ببرید.

احساسات خود را بیان کنید. برای تقویت روابط اجتماعی باید بتوانید احساسات خود را بیان کنید. وقتی از موضوعی ناراحت هستید، باید سعی کنید با گفتمان مساله را حل کنید. نگذارید گره‌ها و مشملات کوچک به مسایل بزرگ و لاینحل تبدیل شود.

مطالعه بیشتر:‌ بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

آیا باید با همه روابطی دوستانه و صمیمی داشت؟

وقتی صحبت از ارتباطات اجتماعی به میان می‌آید برخی می‌گویند ما اصلا تمایلی نداریم با همه‌ی اطرافیان خود بسیار روابط نزدیکی ایجاد کنیم. برخی افراد دایره‌ی تنگی در دوستی دارند.

ابتدا باید یک چیز مهم را در نظر داشته باشید که هر کسی حریم و حدودی برای خودش دارد که هر کسی نباید و نمی‌تواند در آن حریم وارد شود. نکته‌ی مهم دیگر آن است که هر کسی ارزش‌ها و اعتقاداتی برای خودش دارد و به همین دلیل نمی‌تواند گاهی هر شخصی را در حوزه‌ی فردی خودش وارد کند.

اما این نکته‌ی مهم را هم فراموش نکنید که حتی در صورت تضاد عقاید باید بتوانیم به اعتقادات و ارزش‌های دیگران احترام بگذاریم. تصور کنید در محیط کاری هستید و یکی از همکاران شما به‌شدت تنبل است. تا جایی که به کار مربوط می‌شود و تنبلی وی برای کار ضرر زننده باشد، می‌توانید در این موضوع ورود کنید. ولی اگر آن همکار شما هیچ رابطه کاری با شما ندارد و اصلا خوشش هم نمی‌آید کسی وارد حریم خصوصی‌اش شود، تصمیم به نصیحت کردن وی کار درستی به‌نظر نمی‌رسد.

ولی تصور کنید خواهر کوچک شما تنبلی می‌کند. وظیفه‌ی خواهری آن است که به خواهر کوچکتر کمک کند تا بتواند از این مشکل تنبلی خلاص شود. برخی از مشکلات ارتباطی به این جهت به‌وجود می آید که افراد در زندگی و حریم خصوصی یکدیگر بدون اجازه وارد می‌شوند. نصیحت‌های نا به جا می‌کنند. هر کسی نقص‌ها و عیب‌هایی دارد و خود ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. پس بهتر است ابتدا از خودمان شروع کنیم.

ما به واسطه‌ی کارهای مختلفی با افراد مختلف ارتباط داریم. مثلا فردی فروشنده لبنیاتی  است و هر روز تعداد زیادی مشتری وارد مغازه وی می‌شود. ارتباطات اجتماعی در برخورد با مشتریان یک معنا دارد و ارتباط اجتماعی در برخورد با فامیل نزدیک معنای دیگری می‌دهد. ارتباط اجتماعی مهارتی است که باید آن را یاد بگیریم.

فروشندگان موفق عموما روی مهارت‌های ارتباطی خودشان کار می‌کنند. طیف بسیاری از مردم و یا بهتر بگوییم همه‌ی ما با مهارت ارتباط موثر سر و کار داریم . ما موجودی تک سلولی نیستیم که در غار تنهایی خودمان زندگی کنیم. انسان موجودی اجتماعی است که به واسطه‌ی ارتباطات اش می‌تواند مسیر موفقیت را بهتر طی کند.

در مسیر زندگی باید همه چیز را بسنجیم و جایگاه افراد را در محدوده‌ی خودمان مشخص کنیم. باید برای ما معلوم باشد فلان فرد جزو کدام دسته از دوستان ما است. باید بدانیم سطح ارتباط ما با هر شخصی چگونه تعیین و تعریف می‌شود. باید تقویت مهارت های ارتباطی را یاد بگیریم.

آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی، دوره‌های آموزشی مختلفی در موضوعات تکنیک های فروش موثر، برنامه ریزی فروش، مدیریت بازاریابی، مشتری مداری، اصول مدیریت و سرپرستی فروش، پرورش ویزیتور حرفه ای، بازاریابی تلفنی، نخبگان فروش، فن بیان و ارتباط موفق، اصول و فنون مذاکره موفق و زبان بدن و آداب معاشرت برگزار می‌کند.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments