مقالاتموفقیت / انگیزشی

چند راهکار ساده برای کنترل خشم- قسمت اول

خشونت یکی از رفتارهای ناهنجار و نامناسب جامعه امروزی ما است. کنترل خشم یکی از هنر هایی است که باید از سنین پایین به افراد آموزش داده شود. بسیاری از مشکلات و دعاوی افراد در جامعه حال حاضر به دلیل عدم توانایی در کنترل خشم می باشد. متاسفانه سیاست گذاری های غلط و عدم اطلاع رسانی در این زمینه بسیار چشم گیر می باشد. مراکز آموزش گسترده کشور از جمله صدا و سیما در زمینه کنترل خشم و مهارت های مدیریت دچار کاستی های بسیاری هستند. اما با توجه به این شرایط نا مناسب افراد باید راهکار های کنترل خشم خود را از منابع دیگر تامین کنند. در این مقاله در مورد راهکار های کنترل خشم صحبت می کنیم.

راهکار های کنترل خشم چیست؟

رفتار خشونت آمیز از جمله رفتار هایی است که در اکثر جوامع بسیار ناپسند می باشد و وجود این رفتار در جامعه نشانه عدم تعادل رفتاری در جامعه است. برای کنترل خشم و مدیریت آن راهکار های متعددی وجود دارد. خشم نیز همانند احساسات دیگر انسان است و نیاز به توجه به ریشه آن است. شما برای کنترل خشم خود نیازی نیست به کلاس ها و همایش های گران بروید. کافیست چند راهکار ساده ای که در این مقاله به آن اشاره می شود را به کار بگیرید. کنترل خشم از طریق راهکار ها و درمان های مختلف امکان پذیر است که در این قسمت از مقاله به کنترل خشم با تنفس عمیق، شمارش و ترک موقعیت اشاره شده است.

توجه به اینکه در لحظه بتوان نحوه گفتار و بیان خود را تغییر داده تا حالت تهاجمی و خشونت آمیز رفتار در آن وجود نداشته باشد، بسیار مهم و اساسی است.

کنترل خشم با تنفس عمیق

در واقع خشم و عصبانیت براساس تحقیقات گسترده انجام شده پدیده ای صرفا روانی نیست، بلکه اجزا جسمانی و فیزیولوژیکی تاثیر زیادی در بروز آن دارد. همانطور که گفته شد برای کنترل خشم باید تمامی موارد و عوامل بالا در نظر گرفت تا بتوان منشا بروز خشونت را پیدا کرده و بهتر آن را مدیریت کنید. از جمله نشانه های جسمانی خشم و عصبانیت عبارتند از فشار خون، ضربان قلب، تعداد نفس، دمای بدن و سرعت سوخت و ساز است. تغییرات گسترده ای در این متغیر های جسمانی در هنگام عصبانیت ایجاد می شود. از جمله موارد جسمانی که باعث کنترل خشم می شود، تنفس عمیق است. در واقع تنفس عمیق باعث می شود که بقیه عوامل جسمانی کنترل شده و تحت مدیریت تنفس قرار بگیرند.

با تنفس عمیق ضربان قلب و فشار خون کاهش می یابد و می توانید با آرامش بیشتری روند کاری خود را ادامه دهید. این عمل باعث می شود هیجانات و اضطراب افراد نیز کنترل شود و تمامی این عوامل در کنار هم باعث آرامش فکری افراد می شود.

کنترل خشم با شمارش

از جمله موارد دیگری که باعث کنترل خشم می شود، استفاده از اعداد و جملات آرامش بخش است. شمردن از جمله روش هایی است که باعث تمرکز حواس و افزایش مدیریت افراد می شود. همچنین استفاده از جملات با بار مثبت می تواند به کنترل خشم شما کمک زیادی کند. از جمله این جملات می توان به (خشمت را با نفس بیرون بده) یا (عصبانی شدن کمکی به حل مسئله نمی کند) اشاره کرد. در حین که از این جملات استفاده می شود، تنفس عمیق به آرامش فکری کمک زیادی می کند.

پس از انجام این اعمال در موقعیت های خاص سعی کنید برای خود هدیه ای کنار بگذارید. این هدیه می تواند به صورت های جزئی باشد. توجه به این توانایی که من می توانم خشم خودم را کنترل کنم برای رشد وپیشرفت بسیار موثر می باشد.

کنترل خشم با ترک موقعیت

از جمله روش ها و راهکار های مناسب دیگر برای کنترل خشم، دوری از موقعیت و شرایط استرس زا می باشد. در زمانی که شما از این موقعیت فاصبه می گیرید سعی کنید به موقعیت فراسوی خود فکر کنید از موقعیتی که در آن شرایط پیش آمده است دوری کنید. فکر خود را مشغول کار و مسائلی خارج از محدوده بحث مورد نظر کنید.

نوشیدن آب و قدم زدن در مواقع استرس زا پیشنهاد می شود. در واقع باید گفت که در برخی از مواقع امکان کنترل خشم با ترک موقعیت وجود ندارد، شما باید نحوه مدیریت و کنترل خشم خود را به اندازه کافی تمرین کرده باشید. سعی کنید برای کنترل احساسات خود استاندارد هایی را داشته و براساس آن با اطرافیان خود رفتار کنید.

مطالب مرتبط

روش های مدیریت و کنترل خشم
چند راهکار ساده برای کنترل خشم- قسمت دوم
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن