خودباوری و چند توصیه کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰

آیا از کمبود خودباوری و اعتماد به نفس رنج می‌برید؟ چگونه می‌توانیم به توانایی‌های خود باور کنیم‌؟ تفکر مثبت چه تاثیری در خودباوری ما دارد؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خودباوری و اعتماد به نفس

خود‌باوری و اعتماد به نفس از خصوصیات افراد موفق و تلاشگر هستند. اما را‌ه‌های افزایش اعتماد به نفس و خودباوری کدامند؟

خودباوری و ا‌عتماد به نفس از جمله خصوصیت‌های شخصیتی است که برای رشد و پیشرفت در زندگی کاربرد فراوانی دارد. در بسیاری از مواقع اعتماد به نفس پلی است به سوی موفقیت و پیروزی و این پل جز با داشتن تفکر مثبت نسبت خود، ساخته نمی‌شود. خودتان باشید و تصور مثبت از خود را گسترش دهید.

در بسیاری از کتب علمی خود افرادی هستند که سازنده ا‌عتماد به نفس و رشد دهنده آن هستند. به همین دلیل برای رشد این خصوصیت در خود باید به شخص خود وابسته باشید. در این مقاله به تعدادی از کاربردی‌ترین توصیه‌ها برای افزایش ا‌عتماد به نفس اشاره شده است.

خودباوری و اعتماد به نفس


معنای اعتماد به نفس و خودباوری را اغلب مردم با هم اشتباه می گیرند. اعتماد به نفس معیار سنجش ایمان به توانایی های خود فرد است. خودباوری در مورد احساس خود ماست. هم شامل افکار و هم احساسات می شود و هم بر نحوه درک دیگران از ما و تعاملمتان با جهان بیرون تأثیر می گذارد.
وقتی افراد به خودباوری رسیده باشند، اعتماد به نفسشان نیز افزایش می یابد. به همین ترتیب ، اگر فردی دارای نگرش منفی به خود باشد و به خود باور نداشته باشد، این عدم خودباوری می تواند باعث عدم اعتماد به نفس آن فرد در ارتباط با افراد جامعه و انجام فعالیت های اجتماعی او شود.
برای افراد در اجتماع ، ضعف در روابط اجتماعی و ارتباط گیری می تواند عواقب جدی داشته باشد. این نه تنها منجر به تنهایی و ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره خواهد شد ، بلکه اغلب باعث احساس ناامیدی ، اضطراب و عصبانیت می شود.
اعتقاد به این که این افراد به نوعی از هوش و توانایی کمتری نسبت به دیگر افراد جامعه برخوردار هستند ، باعث کاهش اعتماد به نفس می شود، که با گذشت زمان به افسردگی نیز می انجامد.
ممکن است افراد را با عنوان “بی اعتماد به نفس” برچسب بزنند که بیشتر به عزت نفس آن ها آسیب می زند و یک چرخه معیوب را به راه می اندازد که منجر به مسائل رفتاری و اعمال نادرست از سمت آنان می شود.
به همین دلیل لازم است والدین از کودکی، علاوه بر اعتماد به نفس ، در راستای افزایش خودباوری فرزندان نیز تلاش کنند تا در بزرگسالی و ورود به جامعه آسیب نبینند. فرد زمانی که تصویر منفی از خود داشته باشد و به خودباوری نرسیده باشد، به سختی می توان این روحیات و باورها را در سنین بزرگسالی در او تغییر داد. ایجاد خودباوری مستلزم شناختن خود و پذیرش نقاط قوت و ضعف است.
با داشتن یک تصویرصحیح از افرادی که به خودباوری رسیده اند، می توان از راهکارهای کنار آمدن برای مقابله با چالش ها ، بهبود مهارت ها و بازیابی اعتماد به نفس استفاده کرد.
اعتماد به نفس این است که بدانیم چه کاری می توانیم انجام دهیم و چه کاری نمی توانیم انجام دهیم و به توانایی های خود ایمان داشته باشیم. افرادی که اعتماد به نفس دارند ممکن است تمایل بیشتری به پذیرش چالش ها و همچنین مسئولیت کارهای خود داشته باشند. آنها می توانند شکست را به راحتی از سر بگذرانند و تصمیم می گیرند که برای موفقیت در آینده تلاش بیشتری کنند. البته هرچه افراد بیشتر در اجتماع و فعالیتهایشان موفق شوند، اعتماد به نفس بیشتری نیز کسب می کنند.
عدم اعتماد به نفس اضطراب را در افراد افزایش می دهد و باعث می شود در انجام کارهایشان ناتوان بمانند و موفقیت هایشان را شانس و شکست هایشان را نقص تواناییهای خود بدانند.
همچنین؛ افراد با اعتماد به نفس ممکن است در موضوعی احساس اعتماد به نفس کنند اما به دلیل عدم امنیت در حوزه دیگر ، از خودباوری بالایی برخوردار نباشند. ممکن است فردی در زمینه های خاصی از زندگی خود به خود باور داشته باشد ولی همچنان اعتماد به نفس پایینی داشته باشد. به عنوان مثال ، ورزشکاری که در زمین بازی به خودش اعتماد دارد، اما در کلاس درس اعتماد به نفس ندارد ، ممکن است با خود فکر کند که باهوش نیست.
اغلب افرادی که در جامعه دارای موقعیت شغلی پایینی هستند ، هم با عدم خودباوری و هم با عدم اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنند. وقتی دیگران به خوبی کار می کنند اما شما به خوبی آن ها نیستید ، ممکن است خود را “احمق” یا به نوعی “ناتوان یا کم توان” ببینید. در بدترین حالت ها ، این امر می تواند باعث شود افراد از شغل خود استعفا دهند و با افسردگی دست و پنجه نرم کنند.
فاجعه این است که افرادی که دچار این مشکلات هستند، به سادگی می توانند آن ها را برطرف کنند و با تنظیم فعالیت های مناسب در اجتماع و تلاش بیشتر، می توانند تفاوت های زیادی در شیوه کار و زندگی خود ایجاد کنند.
این نکته را هرگز فراموش نکنید که همیشه باید واقع بین باشید. انتظار اینکه افرادی که به خودباوری نرسیده اند و اعتماد به نفس پایینی دارند، بتواند یک شبه در کسب این خصوصیت ها موفق باشند ، هم غیرواقعی و هم غیرمنصفانه است. برای دستیابی به پیشرفت ، به تلاش و تمرین متمرکز ، دستورالعمل استراتژی و تکرار فراوان نیاز است. با انجام این کارها و حمایت از اینگونه افراد، می توانید از هرگونه ناامیدی که ممکن است دراین مسیر در آن ها ایجاد شود، جلوگیری کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس توانایی‌های‌تان را بشناسید

از جمله مهم‌ترین قسمت خودباوری و ا‌عتماد به نفس در اشخاص، شناخت آن‌ها از خود می‌باشد. شناخت نقاط ضعف و قوت این افراد باعث می‌شود تا به چگونگی رفتار و نحوه گفتگو در محیط اجتماعی با دقت بالاتری برسند. شناخت و بهره برداری درست از تفاوت‌های فردی بسیار کمک کننده است.

این مورد را می‌توان از جمله مهم‌ترین توصیه‌ها برای افزایش ا‌عتماد به نفس و خودباوری دانست. شناخت توانایی‌های فردی و اجتماعی می‌تواند باعث پیشرفت فکری و شخصیتی افراد شود.

تعریف اعتماد به نفس

تعریف ا‌عتماد به نفس به سه صورت ارائه شده است. رفتاری، احساسی و معنوی که هر کدام هدفی مشخص را دنبال می‌کنند. هر یک از این تعاریف باعث رشد قسمتی از شخصیت افراد می‌شود. با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید.

شما برای خودباوری و افزایش ا‌عتماد به نفس شخصی خود باید شرایط و راهکارهای خاصی را در نظر بگیرید. در این موضوع شک نکنید که تنها یک نفر در دنیا با توانایی‌های خاص شما به دنیا آمده است.

استاد احمد محمدی
ما درک نمی‌کنیم که چه‌قدر قوی هستیم تا وقتی که مجبور به انجام کاری ‌شویم.
استاد احمد محمدی

این تفکر باعث اعتماد به نفس کودکان می‌شود. این موضوع که افراد بدانند به صورت خاص و ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند باعث رشد فکری، خودباوری و ا‌عتماد به نفس آن‌ها می‌شود. از ارزیابی بی‌رحمانه خود بپرهیزید تا بتوانید توانایی‌های خود را به خوبی درک کنید.

پشتکار و تلاش داشته باشید

برای داشتن خودباوری و ا‌عتماد به نفس بالا باید تلاش و پشتکاری مناسب با هدف خود داشته باشید. یکی از خصوصیت‌های رفتاری افراد با خودباوری بالا داشتن پشتکار و تلاش بالا است.

این تلاش و پشتکار باعث رشد فکری و در نتیجه موفقیت افراد در عرصه‌های مختلف می‌شود. توجه کنید که موانعی که بر سر راه شما است، متناسب با آن بر سر راه افراد اطراف شما نیز است. مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان شماست.

اینکه این مشکلات را بهانه‌ای برای پیشرفت نکردن قرار دهیم، یک موضوع کاملا نکوهیده است. تلاش و پشتکار باعث رشد ا‌عتماد به نفس افراد و در نتیجه پیشرفت آن‌ها می‌شود.

انرژی منفی را از خود دور کنید

یکی دیگر از توصیه‌های دیگر برای افزایش ا‌عتماد به نفس و خودباوری داشتن انرژی مثبت در طول زندگی و دوری از نکات منفی می‌باشد. عشق و احساسات از جمله بهترین بهانه‌ها برای داشتن انرژی مثبت کافی است.

این انرژی مثبت را همواره در ذهن خود داشته باشید تا مسیر رشد و پیشرفت خود را گم نکنید. راهکارهای مختلفی برای افزایش انرژی مثبت می‌باشد. یکی از راه‌های ساده، لبخند زدن است.

داشتن یک زندگی سرشار از انرژی مثبت غیرممکن نیست. افراد با لبخند می‌توانند علاوه ایجاد انرژی مثبت در درون خود این انرژی مثبت را در اطرافیان خود پراکنده کنند.

با ترس‌های خود مقابله کنید

ترس داشتن و هراس از هر موضوعی یکی از نشانه‌های عزت نفس پایین است. برای غلبه برای ترس و هراس معمولا پزشکان توصیه می‌کنند تا در مواقع مختلف با این ترس‌ها روبه‌رو شوید.

خودباوری افرادی که سعی می‌کنند این ترس‌ها را به مرور زمان در خود فرو برده و پنهان کنند، به مرور زمان کاهش می‌یابد. شجاعت داشتن در زندگی تمام ترس‌های‌تان را محو می‌کند.

افزایش ا‌عتماد به نفس به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این موارد بروز احساساتی مانند ترس یا استرس می‌باشد. کنترل و تنظیم این احساسات باعث رشد شخصیتی افراد و افزایش ا‌عتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

راهی که شروع کردید را به پایان برسانید

یکی دیگر از نشانه‌های اعتماد به نفس پایین افراد، به نتیجه نرساندن کارهایی است که شروع کرده‌اند. این موضوع ناشی از عدم اطمینان نسبت به تحقیقات یا موضوعاتی است که بر روی آن‌ها مطالعه کرده‌اند می‌باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اعتماد به نفس و عزت نفس

برای اینکه توانایی‌های خود را به اثبات برسانید سعی کنید مسیرهایی که شروع کرده‌اید را به پایان برسانید. برای خودباوری از طفره رفتن و تنبلی در طول این مسیر بپرهیزید و بر روی هدف تمرکز کنید.

اعتماد به نفس و خودباوری معجزه‌ایی است که زندگی را پویا می‌کند. راه‌های مختلفی برای بدست آوردن اعتماد به نفس وجود دارد. پیشنهاد آکادمی بازار دوره اعتماد به نفس می‌باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی