چرا در ایجاد عادت های جدید در خودمان اغلب با شکست مواجه می‌شویم؟(۲)

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
شکست
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

چگونه در ایجاد عادت جدید موفق عمل کنیم؟ چه عواملی باعث شکست ما می‌شوند؟ با قسمت دوم مقاله همراه ما باشید.

عادت جدید

در مقاله قبلی، با هم از دشواری ایجاد عادت جد‌ید و متعهد ساختن خودمان به انجام آن‌ها و شکست نخوردن و موفقیت سخن گفتیم.

در پایان، به افرادی اشاره شد که توانسته‌اند عاداتی که شاید آرزوی بسیاری از ماها باشد، در خود ایجاد کنند؛ به شما گفتم آن‌ها هم مانند همه ما تلاش کرده‌اند و شکست خورده‌اند.

مجدد به تلاش‌شان ادامه داده‌اند و باز هم شکست خورده‌اند؛ آن‌قدر این چرخه را تکرار کرده‌اند تا به رازی پی برده‌اند. در حقیقت، آن‌ها توانسته‌اند به ۸ علت شکست و عدم موفقیت در ایجاد عادات پی‌ ببرند که در این مقاله بدان‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید

۱. عدم برنامه ریزی و آمادگی برای عادت جدید

شما یک دفعه تصمیم به انجام کاری می‌گیرید؛ شما می‌خواهید عادت جدیدی ایجاد کنید و به خودتان می‌گویید که من از امروز یا فردا صبح (شاید هم از شنبه) انجام آن کار را شروع خواهید کرد.

استاد احمد محمدی
زمین خوردن شکست نیست. بلکه بلند نشدن، شکست است.
استاد احمد محمدی

اما هیچ کاری در ارتباط با برنامه ریزی یا آماده ساختن خودتان و محیط اطراف‌تان انجام نمی‌دهید. در واقع، شما به لحاظ ذهنی، جسمی، احساسی و عملی آماده نمی‌کنید و خب، طبیعی هم هست که شکست بخورید.

۲. با اهداف بسیار بزرگی، کار را آغاز می‌کنید

فرض کنیم که شما می‌خواهید وزن کم کنید. تصمیم می‌گیرید که بدوید، رژیم بگیرید و کالری‌های مصرفی‌تان را بشمارید.

همین یک هدف کم کردن وزن، به خودی خود به ایجاد صد‌ها عادت جدید کوچک و بزرگ نیاز دارد. و شما ظرف چند هفته، اگر نگوییم چند روز، خسته و کلافه می‌شوید و به کل، بی‌خیال همه چیز می‌شوید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ عادتی که باید ترک کنید تا فردی موفق شوید

۳. برای عادت جدید زمان زیادی صرف می‌کنید

حتی اگر تصمیم به ایجاد عادت کوچکی بگیرید، باز هم دوست دارید و وسوسه می‌شوید که در مراحل ابتدایی، بارها و بارها آن را انجام دهید. مغز و حافظه‌تان می‌بایست خودشان را با سرعتی آهسته و یکنواخت به رفتاری کاملا جدید عادت دهند.

اگر می‌خواهید عادت جدیدی همچون دویدن، نوشتن، مراقبه یا هر چیز دیگری که به ۳۰ تا ۹۰ دقیقه وقت نیاز دارد در خود ایجاد کنید، سعی نکنید در همان ابتدای کار، همین قدر وقت صرفش کنید.

با کمترین زمان ممکن که شرایط را هم برای‌تان بیش از حد دشوار و پیچیده نکند، (مثلا ۵ دقیقه) کار را شروع کنید و کم کم بر میزان آن بیفزایید.

۴. به حافظه‌تان اعتماد می‌کنید

شما فکر می‌کنید به محض اینکه خودتان را به انجام عادت جدیدی متعهد کردید، یادتان می‌ماند که آن را هر روز انجام دهید.

البته در چند روز اول دقیقا هم همین طور است. اما پس از آن، شما، چه به صورت آگاهانه و نا‌خودآگاه  انجام آن را فراموش خواهید کرد. به همین دلیل شما باید یک یادآور برای خودتان مشخص کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟

۵. برای عادت جدید شما به هیچ کسی پاسخگو نیستید

اغلب ما وقتی که عادت جدیدی را شروع می‌کنیم، به دیگران چیزی نمی‌گوییم چرا که نمی‌خواهیم آن‌ها شاهد شکست خوردن ما باشند و از آن مطلع شوند. ما بی سر‌و‌صدا کار خودمان را می‌کنیم.

خب؛ باید به شما بگویم این نگاه، محکوم به شکست است؛ در واقع، با این کار به خودمان می‌گوییم که ما در تصمیم‌مان جدی نیستیم در غیر این صورت، دنیا را خبردار می‌کردیم.

دیگران را از تصمیم‌تان مطلع کنید و راجع به موفقیت‌ها و شکست‌ها با دیگران صحبت کنید؛ با این کار، خودتان را پاسخگو و مسئولیت پذیر‌تر احساس خواهید کرد.

۶. شما موفقیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسید

غلبه بر شکست برای ایجاد عادت جدید برای موفقیت

پاسخگویی و مسئولیت پذیر بودن می‌تواند احساسات منفی‌ای را هم در ما ایجاد کند: مانند ترس از خجالت‌زده شدن در مقابل دیگران.

برای جبران این احساسات منفی، بابت هر موفقیت کوچکی، به خودتان جایزه دهید و انگیزه و احساس مثبت‌تان را در قبال آن عادت تقویت کنید و بتوانید با قدرت بیشتری در ایجاد و تثبیت آن عادت به پیش بروید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ عادت صبحگاهی برای داشتن زندگی سالم‌تر

۷. عدم ارتباط با دیگران

اگر برنامه‌تان در ارتباط با ایجاد عادت جدید را با اطرافیان‌تان در میان نگذارید و نتوانید از حمایت آن‌ها استفاده کنید، کار را برای خودتان سخت می‌کنید.

به عنوان مثال، اگر عادت مد نظرتان، شرایط زندگی را برای اطرافیان‌تان دشوار سازد و آن‌ها از آگاهی و آمادگی لازم برخوردار نباشند، نمی‌توانند همکاری لازم را با شما بکنند و شاید حتی در صدد تخریب مسیرتان گام بردارند.

۸. شما از وقفه‌ها به عنوان بهانه‌ای برای جا زدن استفاده می‌کنید

در مرحله برنامه ریزی ایجاد عادت، باید وقفه‌ها را هم در نظر بگیرید. مثلا، ممکن است مریض شوید و نتوانید طبق برنامه پیش بروید.

در آن صورت شما باید تغییراتی را برای رسیدن به هدف‌تان صورت دهید. وقفه‌ها همیشه پیش می‌آیند اما نباید تبدیل به بهانه‌هایی برای توقف تلاش‌تان بشوند.

شما محکوم به شکست در ایجاد و تثبیت عادات جدید نیستید. شما با برنامه ریزی، آمادگی، تعریف اهداف کوچک، پاسخگویی، پاداش و درمیان گذاشتن تصمیم‌تان با نزدیکان می‌توانید بر مشکلاتی که در مسیر پیش می‌آیند غلبه کنید و به موفقیت برسید.

بیشتر بخوانید: چرا در ایجاد عادت‌های جدید در خودمان اغلب با شکست مواجه می‌شویم؟(۱)

موفقیت با عادت جدید

طبیعی است که در ابتدای ایجاد عادت‌های جدید با مشکل روبه‌رو شوید و حتی چندین بار شکست بخورید! خیلی از افراد این مشکل را دارند، اما برخی توانسته‌اند عادت‌های جدید زیادی در خود به وجود بیاورند و به موفقیت برسند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
عادت‌ های خوب و عادت‌ های بد (قسمت اول)

علت موفقیت این افراد و علت شکست بسیاری از ما در مقاله فوق آورده شده است، حال که ایراد کار را می‌دانید، راه حل ساده است و این بار می‌توانید با رعایت نکاتی که گفته شد عادت جدیدی را که نیاز دارید در خود ایجاد نمایید.

آکادمی بازار به منظور ارائه بهترین شیوه‌های موفقیت و ایجاد عادت‌های جدید بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی را در اختیارتان گذاشته است تا از شکست دوری و به موفقیت برسید.

لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استیو جابز چگونه میلیارد شد ؟
50,000 تومان
رایگان
small_c_popup.png
کمتر از 30 ثانیه
اطلاعات خود را تکمیل و محصول را دریافت کنید