چرا از خودنمایی و جلب توجه دیگران لذت می‌بریم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۱ شهریور, ۱۴۰۰
چرا از خودنمایی و جلب توجه دیگران لذت می‌بریم؟

بیشتر مردم‌ مورد توجه قرار گرفتن را دوست دارند و به خودنمایی روی می‌آورند. به همین دلیل دست به کارهای احمقانه می‌زنند که نتیجه عکس دارد. با عزت نفس می‌توانید توجه اطرافیان را در جهت مثبت جلب کنید.

بیشتر افراد دوست دارند که در مرکز توجه باشند و تمام تمرکز بقیه روی آن‌ها باشد. اکثرا به نوعی دنبال خودنمایی هستند. برای در خیابان با پول و ماشین‌های خود اینکار را انجام می‌دهند. برخی در شبکه‌های اجتماعی سعی به خودنمایی دارند و بیشتر اوقات هم چیزی را نشان می‌دهند که واقعی نیست.

اما این خلا در زندگی ما انسان‌ها از کجا ناشی می‌شود؟ چرا به دنبال تایید شدن از طرف بقیه هستیم و چیزی را به نمایش می‌گذاریم که واقعی نیست؟ مگر خود واقعی ما چه مشکلی دارد؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خودنمایی

اکثر آدم‌ها دوست دارند خودنمایی کنند. این امری طبیعی است. آن‌ها می‌خواهند تصویر خاصی از خود ایجاد کنند که اغلب یک ماسک و پوشش است. آن‌ها می‌خواهند نزد دوستان و غریبه‌ها جلب توجه کنند. احساس ارزشمندی ما چگونه تقویت یا تخریب می‌شود؟ آیا موفق به انجام چنین کاری می‌شوند یا نتیجه‌ای برعکس خواسته‌شان می‌بینند؟

این بستگی به عملکردشان دارد. شما از اهمیت اعتماد به نفس در زندگی روزمره و میزان تاثیرگذاری آن اطلاع دارید. اگر کار خوب یا تحسین‌برانگیزی انجام داده باشید، ممکن است توجه دیگران را به خود جلب کنید. اما این همیشه درست نیست.

 فردی را در نظر بگیرید که با سرعت بالا رانندگی می‌کند و مردم می‌گویند: “چه راننده خوبی است. او بدون هیچ ترسی می‌تواند به خوبی ماشینش را کنترل کند.” حقیقت این است که اغلب مردم جور دیگری فکر می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: “چقدر او احمق است که برای جلب توجه دیگران بدون هیچ پروایی رانندگی می‌کند. طرز رانندگی او خطرناک است.”

اجازه بدهید که یک مثال دیگر بزنیم. یک پسر جوانی را در نظر بگیرید که در جمع دوستانش سیگار می‌کشد. او فکر می‌کند که سیگار کشیدن او را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و این‌گونه خودنمایی می‌کند، به ویژه زمانی که دختران هم او را ببینند. تصور او این است که سیگار کشیدن نمادی از اقتدار، قدرت و مهم بودن هست.

آیا دوستانش هم این‌گونه درموردش فکر می‌کنند؟ و با احترام بیشتری با او رفتار می‌کنند؟ حتی ممکن است که نظر دخترها در این مورد این باشد که او چقدر بوی سیگار می‌دهد. شما قضاوت می‌شود. چگونه بر ترس از قضاوت شدن توسط دیگران غلبه کنیم؟

بررسی افراد خودنما

بررسی افراد خودنما

در هر دو مثال فردی که سعی به جلب توجه دیگران و خودنمایی را دارد، درواقع عکس‌العمل برعکسی را از سوی مردم می‌گیرد. اگر به مردم اطراف خود نگاه کنید، این موارد را بسیار می‌بینید. مردم آگاهانه یا ناآگاهانه می‌خواهند تصویر خاصی از خودشان بسازند چرا که این‌کار باعث افزایش عزت نفس‌شان می‌شود. گاهی در این کار موفق می‌شوند و گاهی نه.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

چرا افزایش عزت نفس اهمیت دارد؟ اکثر افراد می‌خواهند بهتر از آنچه که هستند، نشان داده شوند و جلب توجه کنند. آن‌ها این‌کار را با شیوه‌های مختلفی انجام می‌دهند؛ با صدای بلند حرف می‌زنند، به طرز متفاوتی لباس می‌پوشند، به شیوه‌ای خاص رفتار می‌کنند یا کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهند.

همه دوست دارند در مرکز توجه باشند

اغلب هر کسی دوست دارد که حس مهم بودن داشته باشد و سعی می‌کند که خود را به گونه‌ای جلوه دهد که خود واقعی‌اش نیست. بیشتر رفتارهایی که مردم دارند، تصوراتی که می‌خواهند شکل دهند، به وجود نمی‌آورد. فرد شاید طرز فکر خاصی داشته باشد و به شیوه‌ای ویژه عمل کند،‌ اما مردم از دید خودشان او را قضاوت می‌کنند. به عبارتی دیگر ممکن است که فکر کند با کار خود دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، درحالی‌که برعکس است.

شما نمی‌دانید که دیگران درمورد شما چه طرز فکری دارند و آیا اصلا توجه آن‌ها به شما جلب می‌شود یا نه! غریبه‌ها معمولا به شما چیزی نمی‌گویند. نزدیکان هم نمی‌خواهند که احساسات شما را جریحه‌دار کنند و نظر واقعی خود را درمورد رفتارتان به شما نمی‌گویند. این خودنمایی و نیاز به توجه است که باعث می‌شود شما احساس مهم بودن و مورد احترام بودن داشته باشید.

کارهای احمقانه‌ای انجام دهید که نتیجه‌ای وارونه به بار می‌آورد. اگر می‌خواهید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید، کارهای مفید و سودمند انجام دهید. این کار ارزش شما را بیشتر می‌کند تا اینکه بخواهید رفتارهای نابخردانه داشته باشید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

از خودتان این سوالات را بپرسید آیا می‌خواهید جلب توجه و خودنمایی کنید و دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهید و اگر بله، علتش چیست؟ آیا اگر کسی از شما قدردانی کند احساس مهم بودن و قدرت می‌کنید؟ چرا به اندازه کافی دارای دوره اعتماد به نفس و عزت نفس نیستید و آن را منوط به نظر دیگران می‌دانید؟ چقدر مطابق علاقه و روحیات واقعی خودتان زندگی می‌کنید؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چطور جذاب بشیم؟

شما می‌توانید احساس مهم بودن و قدرت داشته باشید،‌ دارای اعتماد به نفس کودکان و عزت نفس باشید بدون اینکه نیازی به خودنمایی باشد. می‌توانید بدون هیچ بازی و نمایشی زندگی بسیار خوبی داشته باشید. با افزایش قدرت درونی و پیدا کردن ارزش خود می‌توانید این کار را انجام دهید. خودنمایی همانند باد کردن یک بالون است که هر لحظه امکان منفجر شدنش وجود دارد. قدرت واقعی متفاوت است.

با توجه به اهمیت اعتماد به نفس و رابطه مستقیم آن با استرس، موفقیت‌ها و شکست‌ها در زندگی شغلی و شخصی، آکادمی بازار تلاش نموده بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» را برای شما تهیه نماید که راه‌های افزایش و ساختن اعتماد به نفس را به شیوه‌ای ساده ارائه می‌دهد.

5/5 - (10 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

23 پاسخ

  1. ســـــــــلام
    خوب دوستان میخام جلب توجه صحیح رو بهتون بگم😉

    جلب توجه نه توی پر حرفی هست و نه توی………..

    سعی کنید وقتی توی جمع باشید پر حرفی نکنید:!
    سعی کنید مهارت ارطباط چشمی و زبان بدن رو یاد بگیرید! و مهارت کازیما رو هم یاد بگیرید

    یکی از دوستان رفته بود توی یه جای خیلی شلوغ و بدون هیچ صروصدای نشسته بود و بدون هیچ جلب توجه وقتی که بلند شد همه حاضرین با تعجب بهش زل زده که انگار یه ستاره اسمانی جلوشون بود

    بخاطر اینکه کازیما داره
    ببینید جلب توجه توی پر حرفی و …..ـــــــــــ……..نیست
    یک انسان اگه
    ›مهارت هارو یاد بگیره
    توجه مردم خود به خود به شما جلب میشه ::::::::

  2. چرا خیلی از احساس لذت ما از کارها منوط به جلب توجه دیگران هست؟ مثلا اگر عکسی از سفر برای بقیه بگذاریم لذت ما از سفر بیشتر میشه.

    1. سلام مهدی عزیز
      کاملا درست میگید. جهان امروزه کم کم داره به این سمت میره تا با انجام کارهای خاص و یا عادی نظر دیگران رو جلب و یا از فیدبک اونها استفاده کنیم. و این موجب سخت شدن تصمیم گیری و کم شدن حریم خصوصی میشه.
      این اتفاقات کم کم پیامدهای بسیار بد و خطرناکی رو به همراه داره. ما امیدواریم و تمام تلاشمون رو در این زمینه میکنیم تا افراد و جامعه ذهنیتشون تغییر کرده و به سمت درستی شکل بگیره.

  3. فقط جلب توجه و خودنمایی نیست که میتونه عزت نفس رو زیاد کنه بلکه مثل خویشتن داری هم یکی از کارهاییه که میتونه تو افزایش عزت نفس کمک کنه

  4. این حسه مقبولیت رو همه ادما تو وجودشون دارن یعنی دلشون میخواد که دیگران اونارو تایید کنن اما خب تو یکی بیشتر بروز میکنه تو یکی کمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی