ورزشکاران موفق با یادگیری چه مهارتی از سایرین متمایز می گردند؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
فاکتورهای برتری ورزشکاران موفق

مطالعات اخیر در مورد فاکتورهای موثر بر موفقیت ورزشکاران موفق و برتر دنیا نشان می‌دهد که تمرینات ورزشی به تنهایی عملکرد فرد را بهتر نمی‌کند. در حقیقت، برای ورزشکاران معمولی، تمرین تنها روی ۱۸ درصد از توانایی‌های آنان تاثیر دارد، در حالی که این رقم برای ورزشکاران موفق و برتر تنها ۱ درصد می‌باشد!

بنابراین علاوه بر میزان تمرین، فاکتورهای دیگری همچون ژنتیک، روانشناسی و هوش نیز تا حد زیادی بر ذهن و جسم ورزشکاران موفق و برتر تاثیر گذار می‌باشند. با توجه به این نتایج شاید بهتر باشد از آن جمله معروف یعنی «۱۰ هزار ساعت فعالیت ورزشی می‌تواند هر فردی را به قهرمانی برساند» صرف نظر نماییم!

کمتر فرد عادی در مورد مهارت‌های دیگر ورزش کاران به‌جز ورزش کردن اطلاع دارد و به گونه‌ایی یک راز به حساب می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به راز موفقیت ورزشکاران موفق و حرفه‌ای دنیا پی ببرید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فاکتورهای برتری ورزشکاران موفق

با وجود اینکه تمرین در ورزشکاران موفق برای توسعه اولیه مهارت‌های ورزشی بسیار حیاتی و مهم می‌باشد، ولی در سطوح بالاتر و برای توسعه کامل مهارت‌‌ها به خصوص زمانی که شما از درک اصول اولیه‌ آن رشته ورزشی فراتر رفته باشید، تمرینات ورزشی همانند اوایل شروع فعالیت ورزشی موثر نخواهد بود.

این موضوع نشان می‌دهد که قابلیت‌های ورزشی از فاکتورهای دیگری غیر از میزان تمرین و پشتکار تاثیر می‌پذیرند. فاکتورهایی همچون ژن‌ها و وراثت که میزان توده‌ عضلانی را تعیین می‌نماید؛ عوامل روانی مانند اعتماد به نفس و عملکرد در حین استرس و عوامل ذهنی مانند ظرفیت حافظه. 

بر اساس دستاوردهای پژوهشگران این فاکتورها در حقیقت به میزان ۸۲ درصد روی عملکرد ورزشکاران به هنگام مسابقه و کیفیت کار آنان تاثیر می‌گذارند و تمرینات ورزشی تنها روی ۱۸ درصد باقی‌مانده موثر می‌باشد.

تعداد زیادی از این فاکتورها به عنوان نمونه عوامل ذهنی و روانی همچون اعتماد به نفس، استرس، حافظه و … قابل کنترل و در اختیار خود ما هستند. مهارت‌هایی غیر از مهارت‌های ورزشی، که ورزشکاران موفق و برتر به خوبی می‌دانند.

در حقیقت دانستن و به کارگیری مهارت‌های کنترل ذهن و افکار علاوه بر تمرینات ورزشی و پشتکار فراوان، راز موفقیت ورزشکاران موفق می‌باشد. جهت تبدیل شدن به یک ورزشکار موفق، باید علاوه بر تقویت ماهیچه‌ها به تمرکز ذهنی هم بپردازیم.

نقش ذهن در پیشرفت ورزشکاران موفق 

نقش ذهن در پیشرفت ورزشکاران موفق

همیشه از ورزش دوی ماراتن به عنوان یک ورزش استقامتی یاد می‌شود. زیرا یکی از رشته‌های ورزشی دشوار محسوب می‌گردد که هر ورزشکاری به راحتی در آن موفق نمی‌گردد. امروزه تحقیقات دنیای علم ثابت نموده که برای رسیدن به خط پایان، فقط تمرین و تقویت عضلات مهم نیست، بلکه باید به آموزش ذهن و تقویت روحیه نیز به همان اندازه توجه نمود.

به عنوان نمونه برای مسابقات دوی ماراتن نیویورک سیتی، ۴۷ هزار دونده با تمرین و همت بسیار جسم خود را برای یک رقابت منحصر به فرد آماده می‌نمایند. ‌آن‌ها برنامه غذایی مناسب جهت جذب کربوهیدرات‌ها (به عنوان اولین منبع تامین انرژی) رعایت می‌نمایند و همچنین به چگونگی تامین میزان مناسب آب بدن نیز به اندازه کافی توجه دارند.

اما به منظور رسیدن به خط پایان تنها داشتن جسمی قوی و آماده کافی نیست، بلکه یک ورزشکار به ذهنی آماده و روحیه‌ای قوی برای مقابله با درد، خستگی و فشار روحی در تمام طول مسیر مسابقه، نیز احتیاج دارد.

راز موفقیت ورزشکاران موفق در رشته های ورزشی سخت و استقامتی 

بسیاری از ورزشکاران موفق در مسافت‌های طولانی حین مسابقه ماراتن، راهکارهایی را جهت مقاومت در برابر ترک مسیر، امتحان می‌نمایند، ولی موفق‌ترین این افراد علاوه بر تمرینات ورزشی پیش از مسابقه و ماهیچه‌های قوی، با بیشترین مراقبت از ذهن و آموزش مغز خود می‌توانند، این مسیر را به بهترین شکل به پایان برسانند.

به گفته پژوهشگران روانشناسی ورزشی هنگامی که انرژی دونده رو به پایان می‌رود و بدن او سوخت زیادی را سوزانده است، سیگنال‌هایی برای کاهش سرعت به مغز ارسال می‌گردد، که او را از ادامه مسیر ناامید می‌سازد. 

راز موفقیت ورزشکاران موفق در تلاش برای پایداری و تداوم بر دویدن، این است که این سیگنال‌ها را نادیده می‌گیرند و آن‌ها را با پیغام استقامت جایگزین می‌نمایند.

آموزش ذهن باید یکی از نخستین مراحل شروع هر برنامه ورزشی به خصوص برای افراد مبتدی باشد. تحقیقات نشان داده که به منظور اجتناب از اندیشیدن به افکار بیهوده و ضعیف کننده، شنا کردن، دوچرخه‌سواری و دویدن به مدت‌های طولانی بسیار مفید است؛ این تمرینات ورزشی می‌توانند به تمرکز ذهن روی عملکرد هر یک از اعضای بدن به صورت جداگانه و شکل دادن آن‌ها جهت افزایش کنترل زمان و دقت روی آن‌ها کمک نماید.

تصویر سازی ذهنی – بهترین تکنیک توانمندسازی ذهن

تصویر سازی ذهنی تمرینات ورزشی - بهترین تکنیک توانمندسازی ذهن

تصویر سازی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها جهت آماده سازی ذهن می‌باشد که توسط بسیاری از ورزشکاران موفق به کار گرفته می‌شود. می‌توان از این مهارت جهت تقویت اعتماد به نفس، بهتر نمودن مهارت‌های ورزشی، تمرکز و بازیافت تمرکز استفاده نمود.

ورزشکاران موفق با تصویر سازی تجسم کاملی از فعالیتی که قبلا انجام داده‌اند یا در آینده می‌خواهند انجام دهند، در ذهن خود می‌سازند. طوری که تمام حواس واقعی که در اجرای حقیقی درگیر می‌باشند، در تجسم هم مورد توجه قرار گیرد. حواس واقعی همان حواس پنجگانه ما می‌باشند.

استاد احمد محمدی
راحت‌طلبی در زندگی‌، دشمن درجه یک موفقیت است، عاشق سختی باش.
استاد احمد محمدی

ورزشکاران موفق با تصویر سازی به این طریق، تصویر با وضوح بیشتری خواهند داشت و تاثیرات مثبت بیشتری نیز به دست می‌آورند. به گفته روانشناسان ورزشی قبل از شرکت در مسابقات ورزشی به خصوص در ورزش‌های انفرادی حداقل برای ۳۰ ثانیه نخست و انتهایی مسابقه باید تصویر سازی انجام پذیرد. تکرار و تمرین این مهارت، به مرور سبب می‌گردد که به هنگام حضور در مسابقه، مسیر را همان طور که می‌خواهیم آغاز نموده و به پایان برسانیم.

اگر تصویر سازی ذهنی جواب نداد چه کنیم؟!

اگر تصویر سازی ذهنی تمرینات ورزشی جواب نداد چه کنیم؟!

تصویر سازی ذهنی مهارتی است که به ورزشکاران موفق کمک بزرگی نموده است. اما هنگامی که تصویر سازی با شکست مواجه گردد، پرت کردن حواس می‌تواند راهی جایگزین و مفید باشد.

صحبت نمودن با خود یا فکر کردن به چیزها و کارهای دیگری غیر از فعالیت ورزشی سختی که مشغول آن هستید، به منظور عدم تمرکز روی درد و عبور از مرحله سخت، در بیشتر موارد مانند دویدن در مسیر دوی ماراتن بسیار مثمر ثمر می‌باشد.

راز موفقیت در هر زمینه ای!

صبر، پذیرش و تقسیم نمودن هدف‌های بزرگ به هدف‌های کوچک‌تر نکات ارزشمندی می‌باشد که پژوهشگران بر آن تاکید ویژه‌ای دارند. بسیاری از توانایی‌ها و استعداد‌ها با تلاش و آموزش رشد می‌نمایند و می‌توانند در دیگر حوزه‌های زندگی مثل نویسندگی و کسب و کار نیز مفید واقع گردند.

تحقیقات نشان داده است که اکثر ورزشکاران موفق استقامتی در دیگر حوزه‌های زندگی خود نیز موفق می‌باشند. این به آن معنی نیست که آن‌ها از این درد و رنج لذت می‌برند، بلکه آن‌ها در تمام مسیر مسابقه با استفاده از تصویر سازی ذهنی و کمک گرفتن از ذهن و توانایی‌های همه اعضای جسم خود برای ادامه مسیر و عبور از خط پایان کوشش می‌نمایند.

علل موفقیت یک ورزشکار

علل موفقیت یک ورزشکار

یکی از رازهای موفقیت ورزشکاران موفق تصویر سازی ذهنی می‌باشد. مهارت تصویرسازی ذهنی می‌تواند تاثیرات بی‌پایانی روی بدن و زندگی افراد داشته باشد. از آن جایی که همه اتفاقات و نتایج از ذهن خود ما منشا می‌گیرند. شما به هر چیزی که بیشتر بیاندیشید به همان تبدیل می‌گردید.

ورزشکاران علاوه بر تمرینات ورزشی و پشتکار و در کل آماده سازی جسم خود، باید ذهن را نیز پرورش دهند و آماده سازند. تصویر سازی ذهنی می‌تواند روی ذهن ناخودآگاه فرد تاثیر بگذارد. در نهایت ذهن ناخودآگاه هم بر افکار، احساسات، تصمیم‌گیری‌‌ها و واکنش‌‌های جسم تاثیرگذار می‌باشد. پس به طور کلی با کنترل ذهن خود می‌توانید واکنش‌های جسم خود را به هنگام شرایط سخت مسابقات ورزشی در جهت مثبت تغییر دهید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
زمان رسیدن به موفقیت

آیا شما هم قبول دارید که اغلب ورزشکاران موفق استقامتی در سایر حوزه‌های زندگی خود نیز موفق هستند؟ غیر از تصویرسازی ذهنی و تمرین، دانستن چه مهارت‌های دیگری را در موفقیت ورزشی موثر می‌دانید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید

سخن پایانی

بنابراین اگر تصور نماییم که برای قهرمان شدن فقط داشتن تمرینات زیاد، تغذیه، استعداد و امکانات کافی می‌باشد، کاملا اشتباه می‌کنیم. در حقیقت داشتن یک ذهن قهرمان لازمه اصلی قهرمان گشتن است. زیرا بسیاری از ورزشکاران می‌باشند که از همه موارد بالا چیزی کم ندارند، اما به نتایج دلخواه خود نمی‌رسند.

بنابراین باید بتوانیم افکار و ذهن خود را همانند افکار و ذهن یک قهرمان تغییر دهیم و اصلاح نماییم. ایجاد تغییرات و اصلاح عادات همیشه سخت بوده و هست و ممکن است بسیاری از افراد علی رغم تاثیرات مثبت زیادی که این تغییرات می‌توانند در زندگی آنان ایجاد نماید، از آن روی برگردانند!

آکادمی بازار پیشنهادی بسیار ساده‌ای برای شما دارد؛ شما می‌توانید با شرکت در دوره غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن» روش‌ها و مهارت‌های ساده‌ای را جهت کنترل ذهن و افکار خود بیاموزید. نتیجه یادگیری و به کارگیری این نکات و روش‌ها ایجاد تغییرات اساسی و مثبت در افکار و زندگی و مسلط گشتن بر ذهن و شرایط زندگی شما می‌باشد.

در نهایت با داشتن ذهن و افکاری همچون قهرمانان و افراد برتر و موفق دنیا، می‌توانید به هر آرزویی که در مورد زندگی شخصی و شغلی خود در ذهن دارید، تحقق ببخشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

21 پاسخ

  1. سلام مصطفی هستم
    دونده ماراتن وشناگر اسقامت
    دویدن داخل زندگی من خیلی تاتیر کذاشته.
    الان دارم دکتر تربیت بدنی در گرایش فیزیولوژی میگیرم

  2. من خیلی سختم بود که ورزش کنم امابرای خودم برنامه ریزی کردم و مثلا هر روز ۱۵ دیقه ورزش میکردم اوایل سختم بود اما الان عادت کردم بهش

  3. من یه مدتی به خاطر مرگ یکی از عزیزانم افسردگی داشتم و دکتر به من ورزش کردن رو پیشنهاد کرد تغییرات خوبی تو روحیه ام ایجاد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی