تاثیرنور پردازی برمیزان فروش
نورپردازی یکی از عوامل موثر در رونق تجاری و ترقی صنعت بوده و به طور کلی می تواند از مظاهر پیشرفت به شمار آید.
بازاریابی مکان از طریق نورپردازی، تأثیراتی را که در طول روز ممکن نیست به وجود آید ایجاد می کند و منجر به ارتقای جذابیت مکان ها و فضاهای شهری می شود که می تواند افراد زیادی را جذب نماید و زمینه ی سرازیر شدن جمعیت و سرمایه به این مکان فراهم می شود.
این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم بازاریابی مکان و نورپردازی و معرفی اجمالی نمونه های جهانی به ارائه موازین بازاریابی مکان با استفاده از نورپردازی می پردازد.
یکی از حقایق غیر قابل انکار در دنیای تجارت تاثیر فضای داخلی فروشگاه ها و دکور بر رفتار مشتریان اعم از جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه می باشد.گرایش صاحبان فروشگاه های مختلف به فراهم آوردن محیطی مناسب با کسب و کار مطلوبشان، دلپذیر و جذاب برای مشتریان خود تائیدی بر این مدعاست.
تاثیر نورپردازی بر نیرو
نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کار ها به کار برد، تاثیر نورپردازی در بازاریابی اینگونه است.
در مقاله How Lighting Affects Mood گفته شده نور می تواند بر خلق و خوی انسان تاثیر بگذارد.آلیسون جینگ ژو، محقق مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث وسترن، مطالعاتی را با هدف بررسی تناقض غیر معمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند که نتایج آن قابل توجه است:
- عواطف انسانی، چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدید تر احساس می شوند.
- اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهایی که نور بیشتری می تابد و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی تری را نسبت به روزهای خنک تر تجربه می کنند، قوی تر است.
- در روزهای آفتابی افراد درباره بازار سهام خوشبین تر هستند و مدعی اند از سلامتی بیشتری برخوردارند
- در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده تر می شوند.
- شرکت کنندگان در جریان انجام یک آزمایش کنترلی در اتاق روشن تری نسبت به وضعیت اول شخصیت های بد داستانی را خشن تر و زنان را جذابتر ارزیابی کردند
- درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد واژگان منفی احساس بد تری داشتند
- تحت نور شفاف از آب میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند. این است تاثیر نورپردازی بر بازاریابی.
انواع نورپردازی
برای تاثیر نور پردازی در فضا می توانید از سه روش برای انجام آن استفاده کنید.
نورپردازی عمومی
از طریق توزیع متوازن نور طبیعی در کل فضا انجام می گیرد و آن را در حد نیاز روشن می کند. سعی می شود از ایجاد گوشه های تاریک یا ورود نور خیره کننده جلوگیری شود.
نورپردازی موضعی
معمولاً برای تامین نور جهت فعالیت های خاص مانند مطالعه، صرف غذا و انجام کارهای ظریف مثل آبکاری طلا استفاده می شود. این نور معمولاً قابل تنظیم است و باعث تقسیم بندی فضا، افزایش جذابیت آن و تنوع در روشنایی می گردد.
نورهای موضعی استفاده رایجی برای روشنایی بخشی به میزهای غذا در رستوران ها دارند.
نورپردازی متمرکز
از روشنایی متمرکز برای ایجاد یک نقطه کانونی در فضا استفاده می شود. استفاده از نورهای متمرکز می تواند ضمن تفکیک روشنایی از تاریکی، یکنواختی فضا را از بین ببرد. مانند نور پردازی یک تابلو یا مجسمه که در نمایشگاه ها و نگارخانه ها شاهد هستیم.
فاکتورهای لازم برای تاثیر نورپردازی در فروش شما
برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه باید عوامل و ویژگیهای بسیاری را مد نظر داشت تا تاثیر نورپردازی در بازاریابی قابل رویت باشد از جمله:
- هزینه ی نصب و هزینههای جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
- طول عمر و ماندگاری چراغ ها
- میزان بهره وری سیستم روشنایی
- میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
- شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
- قابلیت هماهنگی با نور روز
- میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
- در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترینها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
- میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
- شرایط تعمیر و نگهداری چراغ ها
تاثیر نورپردازی بخشی مهم در سرفصل های بازاریابی فروشگاهی
تحقیقات جدید نشان می دهد که شش راه برای استفاده از نورپردازی در بازاریابی وجود دارد:
- از کنتراست استفاده کنید: کنتراست نور به افزایش سطح علاقه مشتریان و توجه آنها به برخی موارد خاص کمک می کند.
- از رنگ های گرم و سرد استفاده کنید: نورپردازی با رنگ های سرد، مانند رنگ های مایل به آبی حس طبیعی تری به فضا می دهد. استفاده از رنگ های گرم تر مانند زرد و قرمز تصور صمیمیت و راحتی ایجاد می کند. بازی با این رنگ ها تأثیر قابل توجهی بر روی مشتری می گذارد.
- نور را به شیوه ای موثر استفاده کنید: استفاده درست از نور موجب هدایت مشتریان به سمت دلخواه شما می شود. فروشگاه های IKEA به خوبی از این تکنیک برای راهبری مشتریان در فضای فروشگاه استفاده می کنند.
- از پنجره ها به شیوه ای جذاب بهره ببرید: استفاده از نور تابیده از پنجره تأثیر قدرتمندی بر نورپردازی فروشگاه می گذارد. همچنین استفاده از روشنایی روز در هزینه های شما صرفه جویی می کند.
- از نورهای با شدت کم استفاده کنید: نورپردازی پویا با شدت کم در قفسه ها باعث جلب توجه مشتری می شود.
- نور پس زمینه را روشن انتخاب کنید: یک نور پس زمینه روشن پشت قفسه ها باعث می شود که نورپردازی آنها جذاب تر شود.
موارد یاد شده تنها بخش کوچکی از سرفصل های بازاریابی است. با شرکت در دوره های جامع آموزش بازاریابی حضوری، و به کار بستن تکنیک های عملی آنها، افزایش چشمگیری در میزان فروش را تجربه خواهید کرد.