بازاریابی و فروشمقالات

نکاتی پیرامون تاثیر نورپردازی در بازاریابی

در سال های اخیر با افزایش بالا گرفتن رقابت بین شهر ها برای جذب سرمایه، گرایش به سیاست های بازاریابی و نمایش ویژگی های منحصر به فرد شهر در قالب برند جهانی و یا منطقه ای در ادبیات شهر سازی مانند تاثیر نورپردازی  در بازاریابی  رواج بسیاری یافته است.

تا جایی که امروزه اقدامات مربوط به بازسازی اماکن مختلف در شهر ها و روستاها بر اساس اصول برندینگ و بازاریابی مکان موضوع بسیاری از مداخلات طراحی و برنامه ریزی شهر ها و محلات را تشکیل می دهد.

همچنین مدیریت شهری بیشتر از طریق ارتقاء جایگاه و تصویر ذهنی مردم از شهر ها و محلات مختلف، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

اگر تاثیر نورپردازی در بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد  می تواند ارزش افزوده ی چشمگیری را برای ابنیه و مکان های تاریخی، تجاری، گردشگری و در نهایت خود شهر به ارمغان آورد.

با آکادمی بازار برای بررسی تاثیر نورپردازی در بازاریابی همراه باشید.

تاثیر نورپردازی در بازاریابی

نورپردازی یکی از عوامل موثر در رونق تجاری و ترقی صنعت بوده و به طور کلی می تواند از مظاهر پیشرفت به شمار آید.

بازاریابی مکان از طریق نورپردازی، تأثیراتی را که در طول روز ممکن نیست به وجود آید ایجاد می کند و منجر به ارتقای جذابیت مکان ها و فضاهای شهری می شود که می تواند افراد زیادی را جذب نماید و زمینه ی سرازیر شدن جمعیت و سرمایه به این مکان فراهم می شود.

این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم بازاریابی مکان و نورپردازی و معرفی اجمالی نمونه های جهانی به ارائه موازین بازاریابی مکان با استفاده از نورپردازی می پردازد.

یکی از حقایق غیر قابل انکار در دنیای تجارت تاثیر فضای داخلی فروشگاه ها بر رفتار مشتریان اعم از جذب مشتری و افزایش خرید آنها است. گرایش صاحبان فروشگاه های مختلف به فراهم آوردن محیطی مناسب با کسب و کار مطلوبشان، دلپذیر و جذاب برای مشتریان خود تائیدی بر این مدعاست.

بهترین مدرس بازاریابی و فروش
دکتر احمد محمدی

تاثیر نورپردازی بر نیرو

نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کار ها به کار برد، تاثیر نورپردازی در بازاریابی اینگونه است.

نکاتی که در طراحی چک لیست راه اندازی فروشگاه باید در نظر بگیرید
بخوانید

آلیسون جینگ ژو، محقق مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث‌ وسترن، مطالعاتی را با هدف بررسی تناقض غیر معمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند که نتایج آن قابل توجه است:

  • عواطف انسانی، چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدید تر احساس می ‌شوند.
  • اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهایی که نور بیشتری می تابد و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی ‌تری را نسبت به روزهای خنک ‌تر تجربه می کنند، قوی‌ تر است.
  • در روزهای آفتابی افراد درباره بازار سهام خوشبین‌ تر هستند و مدعی ‌اند از سلامتی بیشتری برخوردارند
  • در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده‌ تر می ‌شوند.
  • شرکت‌ کنندگان در جریان انجام یک آزمایش کنترلی در اتاق روشن‌ تری نسبت به وضعیت اول شخصیت­ های بد داستانی را خشن ­تر و زنان را جذابتر ارزیابی کردند
  • درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد واژگان منفی احساس بد تری داشتند
  • تحت نور شفاف از آب ‌میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند. این است تاثیر نورپردازی بر بازاریابی.

نور پردازی فضا به سه روش صورت می­ گیرد:

نور پردازی عمومی

از طریق توزیع متوازن نور طبیعی در کل فضا انجام می گیرد و آن را در حد نیاز روشن می کند. سعی می­ شود از ایجاد گوشه های تاریک یا ورود نور خیره کننده جلوگیری شود.

نور پردازی موضعی

معمولاً برای تامین نور جهت فعالیت های خاص مانند مطالعه، صرف غذا و انجام کارهای ظریف مثل آبکاری طلا استفاده می­ شود. این نور معمولاً قابل تنظیم است و باعث تقسیم بندی فضا، افزایش جذابیت آن و تنوع در روشنایی می گردد.

نورهای موضعی استفاده­ رایجی برای روشنایی بخشی به میزهای غذا در رستوران­ ها دارند.

نور پردازی متمرکز

از روشنایی متمرکز برای ایجاد یک نقطه کانونی در فضا استفاده می­ شود. استفاده از نورهای متمرکز می تواند ضمن تفکیک روشنایی از تاریکی، یکنواختی فضا را از بین ببرد. مانند نور پردازی یک تابلو یا مجسمه که در نمایشگاه ­ها و نگارخانه­ ها شاهد هستیم.

چکیده کتاب آنچه مدیران برتر جهان بگونه ای متفاوت انجام می دهند (2)
بخوانید

فاکتورهای لازم در عملیات نورپردازی

برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه خرده فروشی باید عوامل و ویژگی‌های بسیاری را مد نظر داشت تا تاثیر نورپردازی در بازاریابی قابل رویت باشد از جمله:

  • هزینه ی نصب و هزینه‌های جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
  • طول عمر و ماندگاری چراغ ها
  • میزان بهره وری سیستم روشنایی
  • میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
  • شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
  • قابلیت هماهنگی با نور روز
  • میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
  • در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترین‌ها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
  • میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
  • شرایط تعمیر و نگه‌داری چراغ ها

یکی از رسالت های مهم آکادمی بازار رواج دانش و علم روز دنیا در زمینه بازاریابی و فروش بین افرادی است که در این حوزه فعالیت دارند؛ از این رو روزانه با تولید محتوا و مقالات در این خصوص (همانند مقاله فوق که دربردارنده اطلاعاتی در خصوصتاثیر نورپردازی در بازاریابی است) و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید.

در سمینار موفقیت استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، اطلاعاتی بسیار مفید و جدیدی را در خصوص راه اندازی یک کسب و کار و کارآفرینی و همچنین چگونگی داشتن یک زندگی شاد و موفق را به شما خواهند آموخت. اگر می خواهید همانند افکار موفق و ثروتمند جهان بیاندیشید و عمل نمایید کافی است با کلیک بر روی لینک زیر در این سمینار شاد و انگیزشی شرکت نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

 

به رشد فردی و کاری تون اهمیت میدین؟
در خبرنامه آکادمی بازار عضو بشین!
با عضویت در خبرنامه می تونید بهترین مطالب، پادکست ها و ویدئوهای سایت را از دست ندید
دنبال موفقیتم
یه امتحانی بکنید! هر وقت بخواهید می تونید اشتراکتون را لغو کنید 🙂

مطالب مرتبط

در این سمینار می‌آموزید چطور به موفقیت برسید
مشاوره راه اندازی استارتاپ چه کمکی به شما می‌کند؟
با مشاوره فروش آکادمی بازار محصولتان را به قیمت بفروشید
دوره «برنامه‌ریزی شغلی و زندگی» یا «Life Planning» با حضور دکتر احمد محمدی برگزار شد
هفت تکنیک‌ ساده برای افزایش اعتماد به نفس را بیاموزید
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
به رشد فردی و کاری تون اهمیت میدین؟
در خبرنامه آکادمی بازار عضو بشین!
با عضویت در خبرنامه می تونید بهترین مطالب، پادکست ها و ویدئوهای سایت را از دست ندید
دنبال موفقیتم
یه امتحانی بکنید! هر وقت بخواهید می تونید اشتراکتون را لغو کنید :)
close-link
بستن