تاثیر نورپردازی بر میزان فروش و جلب توجه مشتری+ایده هایی برای نورپردازی جذاب

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ اسفند, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۲۷ مهر, ۱۴۰۱
تاثیر نورپردازی در بازاریابی

تاثیر نورپردازی در سال های اخیر با افزایش بالا گرفتن رقابت بین شهر ها برای جذب سرمایه، گرایش به سیاست های بازاریابی و نمایش ویژگی های منحصر به فرد در قالب برند شخصی جهانی و یا منطقه ای در ادبیات شهر سازی رواج بسیاری یافته است.تا جایی که امروزه اقدامات مربوط به بازسازی اماکن مختلف در شهر ها و روستاها بر اساس اصول برندینگ و بازاریابی مکان موضوع بسیاری از مداخلات طراحی و برنامه ریزی شهر ها و محلات را تشکیل می دهد.

همچنین مدیریت شهری بیشتر از طریق ارتقاء جایگاه و تصویر ذهنی مردم از شهر ها و محلات مختلف، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

اگر تاثیر نورپردازی در بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد  می تواند ارزش افزوده ی چشمگیری را برای ابنیه و مکان های تاریخی، تجاری، گردشگری و در نهایت خود شهر به ارمغان آورد.

با آکادمی بازار برای بررسی تاثیر نورپزدازی در بازاریابی و افزایش فروش همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تاثیرنور پردازی برمیزان فروش

نورپردازی یکی از عوامل موثر در رونق تجاری و ترقی صنعت بوده و به طور کلی می تواند از مظاهر پیشرفت به شمار آید.

بازاریابی مکان از طریق نورپردازی، تأثیراتی را که در طول روز ممکن نیست به وجود آید ایجاد می کند و منجر به ارتقای جذابیت مکان ها و فضاهای شهری می شود که می تواند افراد زیادی را جذب نماید و زمینه ی سرازیر شدن جمعیت و سرمایه به این مکان فراهم می شود.

این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم بازاریابی مکان و نورپردازی و معرفی اجمالی نمونه های جهانی به ارائه موازین بازاریابی مکان با استفاده از نورپردازی می پردازد.

یکی از حقایق غیر قابل انکار در دنیای تجارت تاثیر فضای داخلی فروشگاه ها و دکور بر رفتار مشتریان اعم از جذب مشتری و افزایش فروش در فروشگاه می باشد.گرایش صاحبان فروشگاه های مختلف به فراهم آوردن محیطی مناسب با کسب و کار مطلوبشان، دلپذیر و جذاب برای مشتریان خود تائیدی بر این مدعاست.

تاثیر نورپردازی بر نیرو

تاثیر نورپردازی بر نیرو

نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کار ها به کار برد، تاثیر نورپردازی در بازاریابی اینگونه است.

در مقاله How Lighting Affects Mood گفته شده نور می تواند بر خلق و خوی انسان تاثیر بگذارد.آلیسون جینگ ژو، محقق مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث‌ وسترن، مطالعاتی را با هدف بررسی تناقض غیر معمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند که نتایج آن قابل توجه است:

  • عواطف انسانی، چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدید تر احساس می ‌شوند.
  • اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهایی که نور بیشتری می تابد و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی ‌تری را نسبت به روزهای خنک ‌تر تجربه می کنند، قوی‌ تر است.
  • در روزهای آفتابی افراد درباره بازار سهام خوشبین‌ تر هستند و مدعی ‌اند از سلامتی بیشتری برخوردارند
  • در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده‌ تر می ‌شوند.
  • شرکت‌ کنندگان در جریان انجام یک آزمایش کنترلی در اتاق روشن‌ تری نسبت به وضعیت اول شخصیت­ های بد داستانی را خشن ­تر و زنان را جذابتر ارزیابی کردند
  • درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد واژگان منفی احساس بد تری داشتند
  • تحت نور شفاف از آب ‌میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند. این است تاثیر نورپردازی بر بازاریابی.
استاد احمد محمدی
فروش یک فرایند ادراکی است، باید همیشه نوآوری داشت.
استاد احمد محمدی

انواع نورپردازی

برای تاثیر نور پردازی در فضا می توانید از سه روش برای انجام آن استفاده کنید.

نورپردازی عمومی

از طریق توزیع متوازن نور طبیعی در کل فضا انجام می گیرد و آن را در حد نیاز روشن می کند. سعی می­ شود از ایجاد گوشه های تاریک یا ورود نور خیره کننده جلوگیری شود.

نورپردازی موضعی

معمولاً برای تامین نور جهت فعالیت های خاص مانند مطالعه، صرف غذا و انجام کارهای ظریف مثل آبکاری طلا استفاده می­ شود. این نور معمولاً قابل تنظیم است و باعث تقسیم بندی فضا، افزایش جذابیت آن و تنوع در روشنایی می گردد.

نورهای موضعی استفاده­ رایجی برای روشنایی بخشی به میزهای غذا در رستوران­ ها دارند.

نورپردازی متمرکز

از روشنایی متمرکز برای ایجاد یک نقطه کانونی در فضا استفاده می­ شود. استفاده از نورهای متمرکز می تواند ضمن تفکیک روشنایی از تاریکی، یکنواختی فضا را از بین ببرد. مانند نور پردازی یک تابلو یا مجسمه که در نمایشگاه ­ها و نگارخانه­ ها شاهد هستیم.

فاکتورهای لازم برای تاثیر نورپردازی در فروش شما

فاکتورهای لازم در عملیات نورپردازی

برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه باید عوامل و ویژگی‌های بسیاری را مد نظر داشت تا تاثیر نورپردازی در بازاریابی قابل رویت باشد از جمله:

  • هزینه ی نصب و هزینه‌های جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
  • طول عمر و ماندگاری چراغ ها
  • میزان بهره وری سیستم روشنایی
  • میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
  • شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
  • قابلیت هماهنگی با نور روز
  • میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
  • در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترین‌ها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
  • میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
  • شرایط تعمیر و نگه‌داری چراغ ها
پادکست - تاثیر بازاریابی عصبی بر فروش

تاثیر نورپردازی بخشی مهم در سرفصل های بازاریابی فروشگاهی

تحقیقات جدید نشان می دهد که شش راه برای استفاده از نورپردازی در بازاریابی وجود دارد:

  • از کنتراست استفاده کنید: کنتراست نور به افزایش سطح علاقه مشتریان و توجه آنها به برخی موارد خاص کمک می کند.
  • از رنگ های گرم و سرد استفاده کنید: نورپردازی با رنگ های سرد، مانند رنگ های مایل به آبی حس طبیعی تری به فضا می دهد. استفاده از رنگ های گرم تر مانند زرد و قرمز تصور صمیمیت و راحتی ایجاد می کند. بازی با این رنگ ها تأثیر قابل توجهی بر روی مشتری می گذارد.
  • نور را به شیوه ای موثر استفاده کنید: استفاده درست از نور موجب هدایت مشتریان به سمت دلخواه شما می شود. فروشگاه های IKEA به خوبی از این تکنیک برای راهبری مشتریان در فضای فروشگاه استفاده می کنند.
  • از پنجره ها به شیوه ای جذاب بهره ببرید: استفاده از نور تابیده از پنجره تأثیر قدرتمندی بر نورپردازی فروشگاه می گذارد. همچنین استفاده از روشنایی روز در هزینه های شما صرفه جویی می کند.
  • از نورهای با شدت کم استفاده کنید: نورپردازی پویا با شدت کم در قفسه ها باعث جلب توجه مشتری می شود.
  • نور پس زمینه را روشن انتخاب کنید: یک نور پس زمینه روشن پشت قفسه ها باعث می شود که نورپردازی آنها جذاب تر شود.

موارد یاد شده تنها بخش کوچکی از سرفصل های بازاریابی است. با شرکت در دوره های جامع آموزش بازاریابی حضوری، و به کار بستن تکنیک های عملی آنها، افزایش چشمگیری در میزان فروش را تجربه خواهید کرد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی