نظریه انتشار نوآوری چیست و چرا هر کارآفرینی باید آن را بداند؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۷ آبان, ۱۴۰۱
نظریه انتشار نوآوری چیست و چرا هر کارآفرینی باید آن را بداند؟

نظریه انتشار نوآوری را راجرز در دهه‌ شصت برای اولین بار مطرح کرد و لازم است هر کارآفرینی آن را یاد بگیرد. این نظریه خیلی ساده است. جمعیت در انحراف استاندارد یه منحنی پراکنده شده است.

نظریه انتشار نوآوری می‌گوید دو و نیم درصد اول جمعیت نوآور هستند، دوازده و نیم یا سیزده و نیم درصد بعدی جمعیت تبعیت می‌کنند، سی و چهار درصد اکثریت متقدم هستند، سی و چهار درصد بعدی اکثریت متاخر هستند و شانزده درصد آخر، گروه تاخیری هستند.

گروه آخر گروهی است که تنها علتی که گوشی هوشمند می‌خرند این است که دیگر نمی‌شود گوشی‌‌های قدیمی خرید. آن‌هایی که زودتر تبعیت می‌کنند حاضرند ریسک کنند.

آن‌ها حاضرند به غریزه و شهود خود در مواقع تصمیم گیری اعتماد کنند. اکثریت متاخر کمی بدبین‌‌تر و عمل‌گراتر هستند. آن‌هایی که زود تبعیت می‌کنند آدم‌هایی هستند که ساعت‌‌ها در صف صبر می‌کنند تا وقتی که آیفون جدید به بازار بیاید و آن را خریداری کنند در صورتی که می‌شود هفته‌ بعد به مغازه رفت و خریداری کرد.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

نظریه انتشار نوآوری

در این مقاله به سخنان سایمون سینک نویسنده، سخنران انگیزشی و مشاور بازاریابی درباره اینکه نظریه انتشار نوآوری چیست، چرا هر کارآفرینی باید آن را بداند و تاثیری که پیروی از این نظریه در موفقیت‌‌هایش داشته صحبت می‌کنیم.

با آکادمی بازار همراه باشید تا با نظرات سایمون سینک درباره نظریه انتشار نوآوری آشنا شوید.

نظریه انتشار نوآوری چیست؟

نظریه انتشار نوآوری چیست؟

نظریه‌ای است که به چگونگی و چرایی پخش شدن یک ایده جدید در سازمان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ می‌پردازد. این انتشار فرایندی است که یک نوآوری در طول زمان و با استفاده از کانال‌های مشخص بین اعضای یک نظام اجتماعی پخش می‌شود.

مدل فرایند انتشار نوآوری (DOI یا IDT) اسم دیگر این مدل، IDT می‌باشد. این مدل توسط Rogers در سال ۱۹۹۵ مطرح شد. در این نظریه، پذیرش نوآوری به صورت یک فرایند جمع‌آوری اطلاعات و کاهش عدم اطمینان با نگاه به سوی ارزیابی فناوری مدل می‌شود.

استاد احمد محمدی
فقر و ثروت نتیجه افکار و رفتار تو هستند و افکار و رفتارت قابل تغییر.
استاد احمد محمدی

تصمیم فرد برای اینکه از یک فناوری استفاده کند بر مبنای دریافت‌‌های فرد از تکنولوژی مانند مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، قابلیت آزمون‌ پذیری و مشاهده‌ پذیری می‌باشد.

سخنان سایمون سینک درباره کارآفرینی

هر کارآفرینی که قصد دارد موفقیت عمده‌‌ای در بازار به دست بیاورد، باید اکثریت را هدف قرار دهد ولی حقیقت این است که شکلی که ایده‌‌ها توسعه پیدا می‌کند، شکلی که چیزها اتفاق می‌افتند و بازاریابی عمده می‌شوند معکوس است. یکی از دلایلی که اکثریت سریع سراغ چیزی نمی‌روند این است که صبر می‌کنند یک نفر اول آن را امتحان کند.

نظریه انتشار نوآوری بسیار ساده می‌‌گوید برای ایجاد نقطه‌ تغییر باید بین 15 تا 18 درصد مشارکت داشته باشید. نه الزاما از کل بازار، بلکه فقط بین کسانی که به چیزی که باور دارید، باور دارند.

این یعنی به مردم درباره‌ قیمت، کیفیت و قابلیت‌ها اطلاع‌ رسانی کنید، بازی بسیار دشوار و وحشتناکی است. مانند بازی موش و گربه است. اکثریت به اندازه‌ گروه اولی که وقتی به آن‌ها می‌گوییم به چه چیزی باور دارند زود از آن تبعیت می‌کنند و بگوییم تاثیر ندارد و اگه آن‌ها هم چیزی که شما باور دارید را باور کنند،‌ جذب می‌شوند. من به شدت درگیر این مدل کوچیک شدم و احساس می‌کنم دلیل گسترش کار من این بوده است.

کارآفرینی و نظریه انتشار نوآوری

کارآفرینی و نظریه انتشار نوآوری

من ناشر ندارم، هیچکدام از کتاب‌‌هایم توسط نیویورک‌تایمز یا جاهای دیگر نقد نشده است، من هیچ گونه نقدی در رسانه‌‌های جمعی نداشتم، من هیچکس را استخدام نکردم که از سایت آمازون مطالب تقلبی پست کند تا امتیاز من بالا بیاید، همه‌اش واقعی بوده است.

دلیلش هم این بوده که هیچوقت هدف من اکثریت نبوده است. من به طرز وسواسی درباره چیزی که باور دارم، چیزی که باور دارم، چیزی که باور دارم، صحبت کردم. کسانی که چیزهایی که من باور دارم رو باور دارند، کسانی که دنیایی رو تصور می‌کنند که من تصور می‌کنم، جذب کار من می‌‌شوند و اگر به نظرشان جالب بود، به دوستانشان پیشنهاد می‌کنند.

به همان دلیلی که من هم به دوستانم خیلی چیزها را می‌گویم. چون وقتی چیزی زیبا می‌بینیم دوست داریم با افرادی که دوستشان داریم به اشتراک بگذاریم.

وقتی یه فیلم خوب می‌بینی، به دوستانت زنگ می‌زنی و می‌گویی باید این فیلم را ببینی. وقتی این آدم‌ها را در کنار خود دارید که اعتبارشان خیلی از من، یا هر بازاریاب و تبلیغات‌ چی و روزنامه‌ نگاری بیشتر است. وقتی دوستتان می‌گوید باید این را بخوانی، از دیگران الهام‌ بخش‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

پادکست - مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق

سخنان سایمون سینک درباره نظریه انتشار نوآوری

من به شکل وسواسی به دنبال نظریه انتشار نوآوری بودم و هستم که افرادی را پیدا کنم که باوری که من دارم را داشته باشند و افرادی که به من بگویند به ما ثابت کن چرا باید کتاب تو را بخوانیم.

به ما ثابت کن چرا باید به حرف‌هایت گوش کنیم. جواب آن‌ها این است که، نخوان. گوش نکن. بعدا به شما می‌‌رسم. هیچوقت تلاش نمی‌کنم کسی را قانع کنم که چیزی جالب است یا همچین چیزی را به او قالب کنم. به آن‌هایی که درکش می‌کنند علاقه بیشتری دارم.

کارآفرینان برای راه‌ اندازی و مدیریت یک کسب و کار موفق، به مهارت‌‌های متفاوتی نیاز دارند. توانایی در بکارگیری صحیح دانش کسب شده و استفاده از آن در اداره کسب و کار، نشان دهنده سطح مهارت‌‌های تخصصی یک کارآفرین است. این مهارت‌‌ها در کسب و کارهای گوناگون متفاوت است و یقینا هر کسب و کاری به مهارت و دانش تخصصی ویژه‌ای نیاز دارد.

در این راستا پیشنهاد آکادمی بازار به شما استفاده از مقالات و سخنرانی‌های استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

6 پاسخ

    1. سلام مخاطب عزیز برای هر گوه پرسش و کسب اطلاعات لازم می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

    1. سلام مخاطب عزیز برای هر گونه پرسش و کسب اطلاعات لازم می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی