مشاوره کسب و کار چیست | چگونه می‌توان از بهترین مشاوران کمک گرفت؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ آذر, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور, ۱۴۰۱
مشاوره کسب و کار چیست و چگونه می‌توان از بهترین مشاوران کمک گرفت؟

شاید برای پی بردن به تعریفی جامع از مشاوره کسب و کار و آشنایی با مشاور کسب و کار نخست باید، شخص خود مشاور را برایتان تعریف کنیم. اصلا مشاور کسب و کار کیست؟ و قرار است چه کاری برای شما انجام دهد که شما نتوانسته‌اید یا نمی‌توانید آن را انجام دهید؟ آیا او قرار است کسب و کار شما را از ورشکستگی نجات دهد یا معجزه کسب و کار شما باشد؟

زمانی که شما برای مشاوره کسب و کار مراجعه می‌کنید همه جوانب مختلف کاری با کمک مشاوران این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این رابطه به نکات و مواردی اشاره می‌شود که شاید اصلا خودتان به‌طور جدی به آن فکر نکرده بودید.

اینکه مشاور کسب و کار چیست و چه می‌کند نیازمند تعریف شغل و حرفه شما است و سپس نیازمند تعریف وظایف فرد یا گروهی است که قرار است در غالب مشاور به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

مشاور کسب و کار کیست و چه کاری انجام می دهد؟

برای تعریف بهتر وظیفه یک مشاور کسب و کار شاید بهتر باشد به یک داستان اشاره کنم. داستانی که قرار است از طریق آن فرق بین وظایف یک گروه یا فرد مشاور با وظایف یا محدودیت‌های یک مالک یا دارنده کسب و کار مشخص شود.

هنگامی که ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد با مشکل کوچکی روبرو شد. آن‌ها دریافتند که خودکارهایشان در فضای بدون جاذبه کار نمی‌کند(جوهر خودکار به سمت پائین جریان نمی‌یابد و روی سطح کاغذ نمی‌ریزد.) برای حل این مشکل آن‌ها شرکت مشاورین اندرسون را انتخاب کردند.

تحقیقات بیش از یک دهه طول کشید و 12 میلیون دلار صرف شد و در نهایت آن‌ها خودکاری طراحی کردند که در محیط بدون جاذبه می‌نوشت، زیر آب کار می‌کرد. روی هر سطحی حتی کریستال هم می‌توانست بنویسد و در دمای زیر صفر تا 300 درجه سانتی گراد هم کار می‌کرد. اما؛ روس‌ها راه‌حل ساده‌تری داشتند: آن‌ها از مداد استفاده کردند.

چنین داستانی مصداقی روشن برای مقایسه دو روش در حل مسئله است؛ تمرکز روی مشکل (نوشتن در فضا) یا تمرکز روی راه حل (نوشتن در فضا با خودکار یا مداد).

داشتن فردی با تجربه، موفقیت در کسب و کار را برایتان آسان می کند

داشتن فردی با تجربه، موفقیت در کسب و کار را برایتان آسان می کند

آنچه برای شما به عنوان کارفرما یا مالک مهم است نه فقط دیدن مشکل بلکه تمرکز روی حل مشکل است اکنون شما هستید که باید انتخاب کنید چه چیزی برای شما مهم است.

قطعا حل این مشکل برای شما به عنوان مالک یا کارفرما به تنهایی میسر نخواهد شد چرا که ارائه راهکار برای حل بسیاری از موانع یا ارائه راهکار برای حل مشکلات بعضا به فکر جمعی و در بسیاری از موارد نیز به فکر و تجربه افراد یا گروه احتیاج دارد از این‌روی تجربه همه این موارد برای شما به عنوان مالک یا صاحب کسب و کار نه مقرون به صرفه است و نه چنین ریسکی ارزش تجربه را دارد.

از این‌روی استفاده از تجربه افرادی که با چنین مواردی از قبل به کرات روبرو شده‌اند و دارای تجربه هستند به کار شما به عنوان یک کارفرما سرعت خواهند بخشید.

چرا که شما به جای تجربه تمامی این شکست‌ها و پیروزی‌ها قرار است از تجربیات تلخ و شیرین سایر کارآفرینان توسط مشاورینی که بنا به تخصص و تجربه آنان انتخاب شده است استفاده نمایید.

دلایل نیاز به مشاور کسب و کار

در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا باید از مشاوران کسب و کار کمک بگیریم.

1. نمی خواهیم ریسک کنیم

ما به مشاوره کسب و کار احتیاج داریم چون قرار نیست کلیه شکست و پیروزی‌ها برای تداوم یک کسب و کار را خودمان به تنهایی تجربه کنیم.

استفاده از تجربیات گروه مشاورین و متخصصین هر حوزه این امکان را به ما خواهد داد تا هم در هزینه و هم در زمان صرفه جویی کرده و برای یافتن راهکار و پیدا کردن راه حل از تجربه سایرین توسط مشاورین استفاده نماییم.

2. به برون سپاری سازمانی احتیاج داریم

بسیاری از کسب و کارهای هستند که توانایی مالی لازم برای انجام کلیه امور را ندارند یا چه بسا توانایی مالی مناسب برای استخدام و استفاده از مهارت و توانایی نیروهای متخصص را ندارند.

لذا برای دستیابی به مجموعه‌ای از این مهارت‌ها یا تخصص‌ها که داخل سازمان موجود نیست و امکان فراهم کردن آن نیز برای مالک فراهم نیست در راستای تامین و دستیابی به آن هدف ضروری است تا از تخصص و مهارت گروه‌های مشاورین متخصص در آن حوزه استفاده کرد.

نمونه بارز این مهم شرکت‌هایی هستند که در بحث مدیریت فروش تا بازاریابی و بازرگانی یا چه بسا آی تی یا تبلیغات و رسانه و حتی تولید محتوا یا امورات مربوط به رایانه و برنامه نویسی از مشاوره‌های تخصصی و مهارت‌های لازم در این بخش بهره‌مند هستند که می‌توان از تجربه و مهارت آنان استفاده کرد.

3. قادر به شناسایی مشکلات درون سازمانی نیستیم

قادر به شناسایی مشکلات درون سازمانی نیستیم

نباید فراموش کرد که عمده مهارت و تخصص گروه یا افراد مشاور در کسب و کارها شناسایی مشکلات و پی بردن به نقاط قوت و ضعف سازمانی است.

به عبارتی شما تا زمانی که داخل سازمان غرق انجام وظایف خود هستند چه بسا فرصت تجزیه و تحلیل مشکلات را آنگونه که هست نداشته باشید اما مشاوره کسب و کار این فرصت را دارد تا با اشرافی که به مهارت و تخصص خود دارد از بیرون نظاره‌گر فعالیت شما باشد.

4. نیازمند برنامه ریزی برای توسعه کسب و کار هستیم

بعضا کسب و کارهای کوچک برای تهیه برنامه‌هایی در راستای گسترش و توسعه سازمانی یا شرکت نیازمند استفاده از تجربیات و دانش کافی افراد خارج از سازمان هستند. اینکه شما صرفا از توانایی مالی لازم برای راه اندازی یک بنگاه یا کسب و کار‌ برخوردار هستید قطعا برای تداوم کار کافی نیست.

شما به عنوان مالک یا دارنده یک برند یا بنگاه و یک کسب و کا‌ر مشخص به برنامه‌ای طولانی مدت یا چه بسا کوتاه مدت برای ماندگاری و رقابت نیاز دارید از این‌روی دانش و تجربه بسیاری از گروه‌ها در غالب مشاوره کسب و کار به شما در خصوص اجرایی کردن برنامه‌های موفقیت آمیز و برنامه‌های اجرایی و سازمانی کمک خواهد بود.

فراموش نکنید بسیاری از مشاورین کسب و کار از جزئیات بیشتری در بخش‌های تخصصی خود مطلع هستند.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

5. شما نیاز به تغییر دارید

بسیاری از مشاوره‌های کسب و کار توانایی ایجاد تغییر در بنگاه یا کسب و کا‌ر شما را دارد. لذا اگر شما قادر به ایجاد این تغییر نیستید آنان با استفاده از دانش تخصصی و تجربیات خود هم نحوه اجرای این تغییر را به کارکنان شما آموزش خواهند داد و هم در ادامه در نحوه اجرای درست آن نظارت خواهند داشت.

او فرد یا گروهی است که از بیرون روند شکست و پیروزی‌های شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و این فرصت برای او مهیا است تا بتواند مشکلات نهفته سازمانی را بهتر از شما ارزیابی کند و با ارائه برنامه در راستای ارتقای بهره وری سازمان تلاش کند.

6. شانس زنده ماندن و رقابت دارید

شانس زنده ماندن و رقابت دارید

براساس آمار 70 درصد بنگاه یا کسب و کارهایی که از دانش و تجربه مشاوره کسب و کار استفاده کرده‌اند بیش از 5 سال سرپای مانده و شانس رقابت با سایر رقبای را داشته‌اند. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در مجله هاروارد بین 45 مدیر کسب و کار که با مشاور کسب و کار در ارتباط بوده‌اند.

%84 از این مدیران عنوان کرده‌اند که از اشتباهات رایج هزینه بر و زمان‌بر اجتناب کرده و در کارها به سرعت لازم رسیده‌اند. 69% با استفاده از مشاوره کسب و کار تصمیمات بهتری گرفته‌اند. 71% عنوان کرده‌اند که عملکرد شرکت‌شان بهبود یافته است.

7. مشاوره کسب و کار به شما و کارکنان شما انگیزه می دهند

مشاور کسب و کار در غیاب یک رئیس، در روزهای سخت کار همراه شما است و راهنمایی‌های او به شما برای تداوم راه قطعا انگیزه لازم را خواهد داد.

از سویی دیگر استفاده از مشاوره کسب و کار این امکان را به شما می‌دهد تا در راه اندازی کسب و کارهای کوچک، اهداف‌تان را از راه اندازی بنگاه یا کسب و کار مشخص کرده و نسبت به عملیاتی کردن و اجرای صحیح برنامه‌ها همواره از کمک‌های یک همراه متخصص و مجرب استفاده نمایید.

8. مشاور کسب و کا‌ر شبکه کاری شما را گسترش خواهد داد

برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک و حتی کسب و کارهای بزرگ شما می‌توانید از شبکه دوستان و مشتریان اطراف گروه مشاور کسب و کار که حاصل سال‌ها فعالیت و دانش و تجربه اوست استفاده نمایید.

این شبکه کاری یا می‌تواند معرفی نیروهای لازم برای مجموعه شما باشد یا در راه اندازی و استفاده از برنامه‌های توسعه فروش و بازاریابی و حتی بالقوه کردن پتانسیل مشتریان، اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را که حاصل سال‌ها کار مستمر آنان بوده است در اختیار داشته باشید.

با این تعاریف اکنون بهتر می‌توانیم بگوئیم که یک مشاور چیست و چه کمکی می‌تواند به ما بکند. اما در ادامه در توضیح بهترین مشاور کسب و کار کیست و وظایف یک مشاور چیست باید در توضیح هرچه بهتر این مهم با نحوه عملیاتی کردن برنامه‌های یک مشاور بیشتر آشنا شویم.

بهترین مشاور کسب و کار کیست؟

بهترین مشاور کسب و کار کیست؟

بهترین مشاور کسب و کار کسی است که از بیرون ناظر فعالیت‌های شما است. شاید برای توضیح هرچه بهتر این بخش آن را با یک مثال شروع کنیم.

شما می‌توانید مالک یا صاحب یک کارخانه سنگ باشید که برای توسعه و رشد میزان فروش از مشاوره کسب و کار کمک گرفته‌اید. یا شما به عنوان مالک چنین کارخانه‌ای اصلا اعتقادی به مشاوره کسب و کار ندارید که صرفا جهت ارزیابی مشاوره این گروه از آنان دعوت به کار کرده‌اید.

یا بالعکس می‌خواهید از شکست‌ها و تجربیات سایر شرکت‌ها مطلع شده و به جای تجربه کلیه شکست‌ها و پیروزی‌ها در کسب و کار و البته رقابت در بازار که نیازمند زمان و هزینه است از دانش و تجربه مشاورین استفاده نمایید.

برای این کار سراغ مشاورین کسب و کاری می‌روید که با تخصص کسب و کار شما آشنا هستند و قرار است بنا به تخصص و دانشی که خود آنان از آن برخوردار هستند پس از تجزیه و تحلیل کسب و کار شما نقاط ضعف و قوت کسب و کار شما را به شما نشان دهند.

در ادامه با همفکری یکدیگر این نقاط ضعف را پوشش داده و برنامه‌های لازم را برای هدف نهایی که فروش بهتر و رقابت در بازار رقابتی است اجرایی کنند.

چرا یک مشاور نقاط ضعف و قوت بنگاه یا کارخانه مرا به من گوشزد کند؟

شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا یک مشاور کسب و کا‌ر نقاط ضعف و قوت بنگاه یا کارخانه مرا به من گوشزد کند خودم بهتر از هر کسی دیگری با ضعف و قوت تیم خودم آشنا هستم.

شاید این بخش از صحبت‌های شما کمی منطقی باشد اما باید توجه داشته باشید که یک مشاور کسب و کار از مزیت بی‌طرفی برخوردار است.

او از بیرون سازمان شما شاهد فعالیت‌های شرکت یا بنگاه و کارخانه شما است و سال‌ها دانش و تجربه او قرار است با شما از نقاط ضعف و قوت بحث کند. بهترین مشاور کسب و کار ناظر بیرونی فعالیت‌های شماست.

مشاور کسب و کارفرد یا گروهی هستند که از بیرون، پیکره و ساختار شرکت یا سازمان شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و قرار است در ادامه با تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های فروش، بازاریابی یا مدیریت و حتی سیستم اداری، شما را از طریق پیشنهاداتی که ارائه می‌دهند در رسیدن به هدف نهایی که در این بحث فروش بیشتر و حضور در بازارهای رقابتی است شما را همراهی کنند.

مشاوره کسب و کارهای تخصصی

مشاوره کسب و کارهای تخصصی

شاید این پرسش برای شما مطرح شود که کسب و کار شما تخصصی و حرفه‌ای است مشاور کسب و کار چگونه می‌خواهد با کلیه تخصص‌‌های کاری شما آشنا باشد و به شما کمک کند؟ در پاسخ باید گفت: بسیاری از مشاورین کسب و کارها متخصص آن حرفه هستند.

به عبارتی اگر شما نیازمند شناخته شدن در بازار هستید و نقطه ضعف شما در کسب و کارتان مطرح نبودن برند یا گم‌نامی در بازار است باید از مشاوره تبلیغات یا رسانه کمک بگیرید تا به شما در انجام هر چه بهتر تبلیغات و شناخته شدن در بازار بین رقبا کمک کند.

صرف هزینه اندک و زمان کم تا رسیدن به هدف، عمده هدف از انتخاب یک گروه مشاور است اما چه بسا در ادامه برای شما شناخته شدن در بازار صرفا با همراهی یک تیم رسانه یا تبلیغات میسر نشود بلکه کالای شما یا برند و نوع فعالیت شما برای مطرح شدن نیازمند حضور در بازار رقابتی داشته باشد.

پس برای تداوم چنین رقابتی نه صرفا مشاور تبلیغات که بیشتر به مشاورین فروش یا چه بسا مشاورین بازاریابی و بازرگانی نیز احتیاج داشته باشد.

مشاورینی که قرار است بنا به تخصصی که حاصل سال‌ها تحصیل و دانش آنان در آن زمینه است در اجرای برنامه‌های فروش و پیاده سازی برنامه‌های طولانی مدت یا کوتاه مدت با استفاده از تجربیاتی که ناشی از سال‌ها کار و تجربه است به شما در این زمینه مشاوره و راهنمایی‌های لازم را ارائه بدهد.

شرح وظایف مشاور کسب و کار

شاید بهتر باشد برای آشنایی بیشتر با مشاورین کسب و کا‌‌‍ر اشاره‌ای به وظایف این گروه از افراد داشته باشیم در توضیح این بخش نیز باید به چند مورد اشاره داشت از جمله:

1. کشف و مکاشفه بخشی از وظایف آنان است

همانطور که در مقاله Consulting Is More Than Giving Advice از وبسایت hbr.org اشاره شده، بدین معنا که یکی از عمده وظایف مشاوره کسب و کار کشف فعالیت‌ها و توانایی‌های مدیریتی و اجرایی در سازمان شماست.

این گروه قرار است با تجزیه و تحلیل کسب و کار شما اطلاعاتی را راجع به نحوه فعالیت شما به‌دست آورند. از این‌روی لازم است تا برای کسب این اطلاعات با صاحب یا صاحبین آن بنگاه وقت بگذراند یا صحبت کرده و به پرسش‌هایشان پاسخ بدهند.

مشاور خبره و حرفه‌ای قرار است طی دیدار با هیات مدیره یا کارکنان سازمان به تجزیه و تحلیل مالی و چه بسا مواد اولیه و میزان فروش و شیوه بازاریابی سازمان پی ببرد تا در طول این فرآیند با جزئیات و عملکرد سازمان شما بهتر آشنا شده و فعالیت‌های سازمانی شما را کشف کرده و بداند که چه کارها و اقداماتی باید در طول این فرآیند تا رسیدن به هدف نهایی مد نظر او و شما باشد.

فراموش نکنید مشاورین کسب و کارها معمولا خودشان از گروه‌های کارآفرینانی هستند که می‌دانند چه برنامه‌هایی برای موفقیت شما ضروری است.

2. وظیفه دیگر شناسایی مشکلات و فرصت ها است

وظیفه دیگر شناسایی مشکلات و فرصت ها است

از آنجایی که یک تیم مشاوره از تجربیات مختلفی بهره‌مند است و در عین حال کاملا بی‌طرف بوده و از بیرون ناظر فعالیت‌های سازمانی شماست با استفاده از اطلاعاتی که حاصل مکاشفه او بوده است به‌دور از هرگونه هیجان و استرس قرار است از تخصص و دانش خود تا رسیدن به هدف به شما کمک کند.

به عنوان مثال شاید برخی از مشکلات درون سازمانی شما ناشی از بحث‌های مدیریتی یا عدم استفاده موفق از توانایی‌های نیروها و کارکنان‌تان باشد. چه بسا بخشی دیگر از مشکلات مسائلی است که به‌دلیل مشغله‌های ذهنی و درگیری‌های مالی یا غیره با عناصر اصلی مسئله، شما نتوانسته‌اید به درستی درکی از آن مشکل داشته باشید. شاید مشکل در نداشتن برنامه تبلیغات است از این‌روی باید از مشاوره تبلیغات یا مشاور رسانه کمک بگیرید.

چنین مشاوری قطعا برای تداوم راه نخست با مجموعه شما آشنا می‌شود و سپس به ارزیابی بازار و نیازها و امکانات شما می‌پردازد و در ادامه برنامه‌ای برای اجرای درست برنامه‌های تبلیغاتی به شما ارائه می‌دهد برنامه‌هایی که چه بسا به ترتیب؛

  1. مقوله بازاریابی شرکت
  2. مقوله فروش و میزان فروش
  3. نحوه اجرای برنامه‌های تبلیغاتی
  4. تهیه لیستی از امورات لازم
  5. شناخت نیازها و ارائه برنامه قابل اجرا
  6. مسئولیت سایت و برنامه نویسی و طراحی سایت و سپس تولید محتوا و استفاده از المان‌های مختلف تبلیغاتی در سایت
  7. شناسایی ضرورت استفاده از تبلیغات مجازی تا تبلیغات رسانه‌ای نظیر ضرورت میزان حضور در تبیلغات رادیو یا تلویزیون
  8. ضرورت بهره گیری از تبلیغات درون شهری و غیره.

از جمله برنامه‌های یک مشاور تبلیغات درون سازمان شما خواهد بود یا شما بخشی از کار را تا رسیدن به هدف درون سازمان بنا به مشاوره‌های دریافت شده انجام خواهید داد یا به برون سپاری این بخش تن خواهید داد.

3. عملیاتی کردن برنامه ها و پیشنهادات مشاور است

فراموش نکنید مشاور براساس تجربه و تخصص و دانش خود مشکلات و فرصت‌ها را شناسایی و ارزیابی کرده است.

او برنامه‌ای در راستای اجرای فرصت‌ها و راهکارهایی پیرامون حل مشکلات ارائه داده است و در نهایت این مالک آن کسب و کار است که قرار است تصمیم بگیرد تا چه اندازه از این برنامه‌های باید عملیاتی بشوند.

مالک یا صاحب یک برند با استفاده از این برنامه‌ها پیشنهاداتی که از سوی مشاور یا مشاورین کسب و کار به او ارائه شده است را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سپس براساس بعضا نیاز مالی سازمان نسبت به برنامه و طرح بازخوردهایی خواهد داشت و نقطه نظراتی را انتقال خواهد داد.

در ادامه این مشاور کسب و کار است که باید براساس بازتاب‌های صورت گرفته در صورت لزوم یا نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کند یا نسبت به تغییر و اصلاح برنامه فکر کند.

4. گام چهارم مرحله اجرای برنامه هاست

گام چهارم مرحله اجرای برنامه هاست

در این مرحله اگر مالک و مشاور روی اجرای یک طرح یا برنامه اتفاق نظر داشته باشند مشاور باید به مرحله بعدی گام بردارد.

مرحله‌ای با عنوان بازسازی و اجرای طرح. در این مرحله مشاور کسب و کار به همان اندازه که به پیشرفت طرح و برنامه فکر می‌کند باید به نحوه تنظیم و اجرای برنامه مشاوره‌ای خود نیز واقف باشد و آن را ارزیابی کرده و نسبت به اجرای برنامه با در نظر گرفتن مسائلی چون ایجاد سرمایه یا حتی کاهش و حذف بدهی‌های سازمان اقدام کند.

پس از آشنایی با عمده وظایف یک مشاور کسب و کار شاید این پرسش ایجاد بشود که برای تداوم همکاری با چنین افرادی به چه میزان پول یا سرمایه‌ای احتیاج باشد.

چگونه مشاور کسب و کار شویم؟

هیچ کس از پیش خود چیزی نشد، هیچ آهن، خنجر تیزی نشد/ هیچ قنادی نشد استادکار، تا که شاگردِ، شکر ریزی نشد

شاید این بیت از اشعار مولانا بهترین پاسخ برای آنانی باشد که می‌پرسند چگونه مشاور کسب و کا‌ر شویم.

البته گذشته از این بیت شعر، مسلم است که برای ورود به هر حرفه‌ای آموزش حرف نخست آن است اما بسیاری از کسب و کارها هستند که دانش و تخصص در آن حرفه ضرورت اشتغال در آن است. چیزی مشابه مشاور وب یا مشاور کسب و کار یا حتی مشاور رسانه یا تبلیغات.

استاد احمد محمدی

«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه کار کن.

استاد احمد محمدی

این درست است که عنوان می‌شود معمولا بیشتر مشاورین موفق خودشان کارآفرینان موفق آن حوزه هستند و این صرفا به این دلیل است که به ابزارهای لازم در آن حرفه مسلط هستند. اینکه شما چگونه مشاور کسب و کا‌ر خواهید شد باید گفت: دانش در کنار تجربه کاری از جمله رموز ورود و موفقیت در آن است.

برای ورود به بحث مشاور کسب و کار نیز قطعا تحصیلات در حوزه مشخص رمز ورود به آن حوزه و در ادامه تسلط و تجربه کاری در آن بخش رمز موفقیت شما در آن حوزه خواهد بود.

شما می‌توانید مشاور تبلیغات و رسانه‌ای موفقی باشید پس ضروری است که نخست به ابزارهای فنی آن مسلط باشید از تحصیلات آکادمیک گرفته تا تحصیلات فنی و سپس تجربه کاری و همراهی با تیم‌های موفق قطعا به شما در تداوم آن کمک خواهد کرد.

آموزش مشاور کسب و کار

آموزش مشاور کسب و کار

دانشگاه‌های کارآفرینی در این زمینه به شما کمک شایان توجهی خواهد کرد، به عنوان مثال برای آنکه مشاور مدیریت خوبی باشیم ضروری است تا ابتدا مجموعه‌ای از مهارت‌های عمومی را در حوزه کسب و کا‌ر یاد بگیریم و سپس در یک یا دو حوزه مشخص متخصص بشویم.

فراموش نکنید مشاورین حرفه‌ای از برخی ویژگی‌ها همچون موارد زیر بهره‌مند هستند مواردی چون تحصیلات مرتبط با حوزه تخصصی مشاوره کسب و کار دارند؛ معمولا مشاورین کاربلد و همچنین مشاورین مدیریت در یکی از رشته‌های مربوط به کسب و کار مانند مدیریت بازرگانی مدیریت عمومی یا MBA تحصیل کرده‌اند تجربه کافی در رشته مد نظر دارند.

مشاورین کسب و کار و مشاورین مدیریت ضروری است تا سابقه کار کافی در بازار و به ویژه حرفه مشخص داشته باشند تا بتوانند براساس توانایی و تجربه که ضرورت این کار است نسبت به ارائه مشاوره کسب و کار اقدام کنند.

باید یادآور شد در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مشاوران مدیریت و مشاوره کسب و کار در دوره‌های و کارگاه‌های حرفه‌ای شرکت کرده و کسب تجربه می‌کنند و سپس نسبت به کار مشاوره اقدام می‌کنند.

گواهینامه CMC نیز یکی از گواهینامه‌های معتبر بین المللی در بخش مشاور مدیریت است که برای تداوم این کار داشتن این مدرک ضروری است.

قیمت مشاور کسب و کار

عوامل مختلفی در تعیین تعرفه مشاوره کسب و کار تاثیر گذار است از جمله اینکه این مشاوره از چه صورتی انجام گرفته یا چه مسافتی برای ارائه مشاوره پیموده شده و حتی بعضا چند ساعت یا چه میزان وقت و زمان برای انجام کار صرف شده است در تعیین این قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

به ترتیب مسائلی چون نوع و شیوه انجام مشاوره کسب و کار‌ از جمله:

  • مشاوره ایمیلی یا مکاتبه‌ای
  • مشاوره آنلاین یا به صورت چت روم
  • مشاوره تلفنی کسب و کار
  • مشاوره حضوری در محل سازمان یا کسب و کا‌‌ر
  • مشاوره به صورت پروژه‌ای یا یک باره
  • تعداد جلسات و زمان حضور مشاور در دفتر سازمان شما
  • بزرگی و ابعاد یک پروژه

همگی از جمله مسائلی هستند که در تعیین قیمت نهایی مشاوری که انتخاب می‌کنید تاثیرگذار هستند.

از این‌روی به عنوان مثال در تعیین قیمت مشاور کسب و کار با توجه به مسافتی که یک مشاور از مرکز شهر تا شهرستان را طی خواهد کرد نیز باید در ارزیابی‌های تعرفه خدماتی خود و سازمان‌تان بگنجانید.

مشاور کسب و کارهای آنلاین

مشاور کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای آنلاین چیزی مثل فروش آنلاین محصولات و خدماتی که امروزه به دلیل شیوع بیماری کرونا بیشتر با آنان سروکار داریم نمونه بارزی از این مدل کسب و کار هستند.

نمونه کوچک و عینی این مدل کسب و کارها همان سوپر مارکت‌های آنلاینی هستند که برای خرید هر روزه از آنان اقدام می‌کنیم.

قطعا صاحب یا مالک سوپر مارکت شناختی از نت و دنیای دیجیتال مارکتینگ ندارد و راه اندازی و پیاده کردن چنین مدل‌های کسب و کار نیز وظیفه مشاورینی است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

مشاور آنلاین به مالک یا صاحبین مشاغل در ارائه طرح و راه اندازی صفر تا صد کار با ارائه مشاوره و نظارت بر اجرای آن کمک‌های قابل توجهی می‌کنند.

مشاور کسب و کارهای اینترنتی

مشاور کسب و کارهای اینترنتی نیز عملکردی مشابه کسب و کارهای آنلاین دارد با این تفاوت که در این بخش راه اندازی صفحات وب و معرفی محصولات و خدمات شرکت‌ها یا موسسات ولو موسسات و شرکت‌های بزرگ و کوچک اولویت کاری افرادی است که قرار است از طریق اینترنت و دنیای مجازی نسبت به جذب مشتری و فروش اقدام کنند.

برای راه اندازی چنین طرح و برنامه‌ای که امروزه بین کلیه افرادی که در اینترنت و فضای مجازی فعالیت دارند قطعا استفاده از تجربیات یک مشاور کسب و کارهای اینترنتی خالی از لطف نخواهد بود.

چرا که مشاور کسب و کارهای اینترنتی براساس سوابق علمی و تجربیات شرط متمایز عمل کردن را بهتر از سایرین می‌داند.

پادکست - بلیت برنده شما، مشاوره کسب و کار

با نکات گفته شده بهترین مشاوران کسب و کار را برای خود انتخاب کنید

با توجه به تعریفی که از مشاور کسب و کار ارائه دادیم و شرح وظایف کوتاهی که از این حرفه ارائه کردیم در پاسخ به این پرسش نهایی که مشاور کسب و کا‌ر چیست؟ عمدتا باید به نوع حرفه و نقاط ضعف و قوت سازمان شما اشاره کنیم که آیا با توجه به تعاریف ارائه شده شخص شما و سازمان شما ظرفیت لازم برای برخورداری از مشاوره گروه یا افراد مشاور کسب و کار را دارد؟ و آیا این تمایل تا انتها تا برطرف کردن مشکلات و البته استفاده از فرصت‌ها برای شما فراهم خواهد بود یا خیر؟

فراموش نکنید مشاور کسب و کار بعضا خودش از افراد کارآفرین تلقی می‌شود که قرار است مشاوره‌های او شما را در راستای شناسایی فرصت‌ها ترغیب کند و تا زمانیکه خود شما نخواهید، برنامه‌های او عملیاتی نخواهد شد از این روی ضمن اینکه این فرصت برای مشاور کسب و کار فراهم می‌شود تا با سازمان و فعالیت‌های سازمانی شما آشنا بشود.

این شما هستید که به عنوان مالک یا دارنده یک برند ضمن آشنایی با برنامه‌ها و طرح‌های مشاور کسب و کار به او اجازه و فرصت اجرای برنامه‌ها را می‌دهید. لذا ضروری است تا رسیدن به هدف که منجر به انتخاب مشاور شده است ضمن همفکری و بحث پیرامون ضعف و فرصت‌ها، برای پوشش هرچه بهتر تا رسیدن به هدف از نزدیک با نقطه نظرات یکدیگر آشنا شده و در راستای اجرای برنامه‌ها یکدیگر را همراهی کنید.

5/5 - (22 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی