کارآفرینی / کسب و کار

مشاور استارتاپ چه خدماتی را به شما ارائه میدهد؟

احتمالا تا به حال در مورد همکاری با مشاور استارتاپ چیزهایی شنیده اید. گاهی واقعا وجود چنین مشاوری در کنار مدیر و صاحب استارتاپ امری ضروری است و گاهی هم نیازی به حضورش نیست و فقط هزینه اضافی است.گاهی داشتن مشاور استارتاپ و کسب و کار ایده خوبی برای شما نیست و حضورش ممکن است کمک کننده نباشد. برعکس گاهی مهمترین قدمی که باید بردارید  همین باشد. همکاری با یک مشاور برای پیشبرد ایده‌ای که در ذهن‌تان است.

مرکز مشاوره بازاریابی و فروش آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی می‌تواند در این مسیر نقش موثری  داشته باشد. شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی از خدمات آکادمی بازار برای فروش بیشتر و موفقیت در کار بهره برده‌اند. مقاله‌های متعددی در زمینه‌ی راه‌اندازی استارتاپ در آکادمی بازار منتشر شده است. می‌توانید خلاصه «کتاب  استارتاپ ناب» نوشته اریک رایز را نیز مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر: مشاوره راه اندازی استارتاپ چه کمکی به شما می‌کند؟

مطالعه بیشتر: چرا مشاوره برای استارتاپ ها امری ضروری است؟

درباره خدمات مشاور استارتاپ چه می‌دانید؟

به دلایلی ممکن است همکاری با مشاور استارتاپ همیشه یک ایده عالی نباشد البته نمی‌توان گفت آنها هرگز ایده خوبی نیستند. اما، قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، اجازه دهید درباره خدماتی که واقعاً یک مشاور استارتاپ انجام می دهد صحبت کنیم.

شاید بین تعارف پیمانکار، مشاور و مربی نقاط مشترکی وجود داشته باشد یا گاهی هم نتوان تفاوت بین خدماتی که آنها ارائه می‌دهند را متوجه شد، پس بگذارید کمی در مورد این موضوع توضیح دهیم.

مشاور استارتاپ: مشاور استارتاپ شخصی است که به صورت کوتاه مدت به یک استارتاپ معرفی می شود تا بتواند جنبه خاصی از شرکت را به جلو حرکت دهد. او بخشی از تیم نیست، بلکه یک نیروی خارجی است که تخصص کسب کرده و با ارزش است. به دلیل این تخصص، آنها به طور کلی مفید هستند.

پیمانکار: پیمانکار کسی است که معمولاً در یک نقش خاص، جزئی از تیم می شود. آنها معمولاً بیشتر از یک مشاور استارتاپ درگیر در کار روزانه یک استارتاپ هستند.

مربی: مربی کسی است که به راهنمایی اعضای تیم می‌پردازند. آنها معمولاً نسبت به مشاور یا پیمانکار وقت کمتری برای تعهد دارند. آنها به دلیل تخصص و دانش خود ارزش‌مندند.

مشاور استارتاپ
مشاور استارتاپ

چه زمانی حضور یک مشاور استارتاپ ضروری است؟

همکاری با یک مشاوران استارتاپ ایده خوبی است که می تواند در جنبه خاصی از تجارت شما به شما کمک کند. شاید تیم شما در زمینه طراحی و برنامه نویسی عالی باشد، اما تجربه بازاریابی ندارید. شاید شما یک بازاریاب باشید و بنیانگذار آن یک طراح باشد، اما شما در مورد برنامه های تجاری نیازمند کمک هستید. شرایط خاص شما هرچه باشد، مشاوران برای کارهای کوتاه مدت و هدفمند عالی هستند.

دیوید تورنتون هنرپیشه آمریکایی دریافت که حضور یک مشاور تاثیر مثبت و طولانی مدتی در شروع کاری وی دارد. تورنتون می‌گوید: « مشاور بیشتر به عنوان یک تسهیل کننده عمل می کرد، او در جلسات پیشنهاد اصلی فروش را ارائه کرد. این یک نظر مفید و متمرکز بود. حضور یک مشاور در دفتر و  پرسیدن سؤالات مناسب، تعیین اهداف مناسب، می تواند به معنای این باشد که آنها می توانند بسیار مثمر ثمر باشند.» برای یک مدیر دور شدن از فشار روزمره باید در اولویت باشد.

دکتر احمد محمدی
دکتر احمد محمدی

دلیل دیگر برای حضور مشاور، دسترسی به شبکه ارتباطات آنهاست. افراد حرفه ای در رأس حوزه های خود سالها صرف ساختن شبکه های بزرگی کرده اند. پرسیدن سؤال از مشاوران باهوش در صنعت شما می تواند راهی عالی برای دریافت فرصت ها باشد. فراتر از دانش آنها، مشاوران معمولاً افرادی هستند که دارای شبکه ای با حجم بالا و مجرب هستند. این به تنهایی می تواند تأثیر زیادی در رشد شما داشته باشد.

چه زمانی نباید سراغ مشاور استارتاپ رفت؟

اما گاهی حضور مشاوران چندان مفید نیست، به عنوان مثال برای افراد تازه کار که می‌خواهند کسب و کاری نوپا را راه اندازی کنند و سرمایه چندانی ندارند، حضور یک مشاور استارتاپ یک خرج‌تراشی بزرگ است و فقط برایتان هزینه اضافی است.

یکی دیگر از اشتباهات این است که مدیر یک شرکت تمام ملاک ارزیابی شرکت را به مشاور یا یک تیم مشاوره میسپارد. بنابر تجربه افراد بزرگ، مشاوران آن اشتیاق و غیرتی که یک مدیر به شرکت خود دارد را ندارند و  نباید تمام کارها را به آنها واگذار کرد، آنها تنها مشاور شما هستند و باید به سوالات شما پاسخ داده و راهنمای شما باشند.

یکی از خطراتی که با سرمایه گذاری در یک مشاور استارتاپ ایجاد می شود این‌است که مشاوره یا توصیه آنها ممکن است روشی را که شما می خواهید پیاده نکند. که متأسفانه می تواند خطای انسانی باشد. شاید آنها مناسب شرکت شما نبودند. شاید آنها به همان اندازه که ادعا می کردند نمی دانستند. یا شاید شما واقعاً از توصیه هایی که به شما داده اند پیروی نکرده اید.

هر یک از این شرایط ممکن است از بی‌اعتمادی به مشاوران استارتاپ ناشی شده باشد. از این گذشته، چه کسی می خواهد کلی پول خرج کند و در عوض هیچ چیز ملموسی را دریافت نکند؟

و آخرین توصیه اینکه، هرگز و هرگز سراغ مشاوری نروید که تجربه مشاوره در حوزه استارتاپ را نداشته است. یک مشاور استارتاپ عالی باید تجربه راه‌اندازی چندین استارتاپ را در کارنامه کاری خود داشته باشد.

برای موفقیت در کسب و کارتان می توانید از مقالات آکادمی بازار از جمله مقالات کارآفرینی و کسب و کار استفاده کنید. 

مطالب مرتبط

مشاوره راه اندازی استارتاپ چه کمکی به شما می‌کند؟
در انتخاب مشاور چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟
چرا مشاوره برای استارتاپ ها امری ضروری است؟
اهمیت استارتاپ چیست؟ ۱۱ قدم تا راه اندازی یک استارتاپ
بهترین روش جذب سرمایه برای کسب و کار چیست ؟
برچسب ها

فاطمه رضوانی پور

میخوانم تا بنویسم برایتان، اکنون بهترین موهبت برای من نوشتن است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن