مزیت های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲ مهر, ۱۴۰۰
مزیت های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید

سکوت ذهن به معنای متوقف کردن اندیشه نیست. سکوت به این معناست که هر زمان که باید بیاندیشید، تفکر کنید و زمانی که نیاز به فکر کردن نیست ذهن را آرام نگه دارید. زمانی که می‌توانید ذهن خود را ساکت نگه دارید، تمرکزتان بیشتر می‌شود، شفاف‌‌تر فکر می‌‌کنید، درکتان افزایش می‌یابد و آگاهی‌تان از جهان اطرافتان بالا می‌رود.

زمانی که می‌خواهید به مرکز خرید بروید، دوستان‌تان را ببینید یا به سر کار بروید، در ماشین خود می‌نشینید، موتور ماشین را روشن می‌کنید و به سمت مقصد حرکت می‌کنید. زمانی که به مقصد می‌رسید و ماشین خود را پارک می‌کنید و از آن پیاده می‌شوید.

آیا ماشین خود را روشن می‌گذارید؟ نه شما این کار را نمی‌کنید. چون این کار هدر دادن سوخت است و باعث فرسودگی موتور خودرو می‌شود. آیا همین کار را با ذهن خود انجام می‌دهید؟ آیا پس از حل مسئله هنوز به آن فکر می‌کنید؟ آیا پس از انجام کاری درمورد آن فکر می‌کنید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

سکوت ذهن

سکوت ذهن به معنای متوقف کردن اندیشه نیست. سکوت به این معناست که هر زمان که باید بیاندیشید، تفکر کنید و زمانی که نیاز به فکر کردن نیست ذهن را آرام نگه دارید.

زمانی‌که خبر ناخوشایندی را می‌شنوید آیا یک لحظه به آن فکر می‌کنید و بعد آن را فراموش می‌کنید یا به فکر کردن درمورد آن ادامه می‌دهید؟ اکثر افراد به فکر کردن درمورد نظرات و اتفاقات بی‌اهمیت ادامه می‌دهند. گاهی ذهن‌شان را برای ساعت‌ها به آن موضوع مشغول می‌کنند.

سکوت ذهن و یک داستان درمورد دو راهب

سکوت ذهن و یک داستان درمورد دو راهب

این موضوع مرا به یاد داستانی‌ می‌اندازد که زمانی درمورد دو راهبی خوانده‌ام که از شهری به شهر دیگر می‌رفتند. در مسیرشان به یک چاله‌ بزرگ گل‌آلود رسیدند که باید از آن می‌گذشتند. یک زن جوان آنجا ایستاده بود و به این فکر می‌کرد که آیا وارد چاله شده و خیس شود یا اینکه از راه فرعی طولانی به مسیر خود ادامه دهد. یکی از راهب‌ها به آنجا رسید بی‌درنگ او را بلند کرد و به طرف دیگر گودال برد.

پس از عبور از گودال زن از راهب تشکر کرد. آنگاه دو راهب به مسیر خود ادامه دادند. پس از چند ساعت پیاده‌روی، یکی دیگر از راهبان از راهبی که زن را بلند کرده بود پرسید: “چطور این زن را بر دوش خود حمل کردی؟ ما راهبیم و نباید چنین کاری را انجام دهیم.”

راهب خندید و گفت: “من ساعت‌ها پیش این زن را حمل کردم و بر زمین گذاشتم ولی ظاهرا تو هنوز داری آن را در ذهن خود حمل می‌کنی.”

آیا شما هم مثل آن راهب که به رفتار راهب دیگر فکر می‌کرد به فکر کردن درمورد نظر دیگران ادامه می‌دهید؟ ضرورتی ندارد و صرفا زمان و انرژی شما را می‌گیرد. این رفتار بار غیر ضروری را با خود حمل می‌کند که می‌تواند سلامت جسمی و روانی و احساسات شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

شما در موقعیت های ناخوشایند چگونه رفتار می کنید؟

زمانی که درمورد رویدادهای ناخوشایند فکر می‌کنید، هیچ چیزی به دست نمی‌آورید. آیا بهتر نیست که زمان و انرژی خود را صرف چیز بهتر و مفیدتر کنید؟

  • فرض کنید رئیستان در محل کار از شما انتقاد می‌کند.
  • شما با یک فروشنده گستاخ روبرو می‌شوید.
  • برنامه‌هایتان طبق انتظار شما پیش نمی‌رود.
  • فردی چیزی می‌گوید یا کاری می‌کند که شما دوست ندارید.

زمانی که بفهمید چگونه ذهن خود را ساکت کنید و آرام شوید این امر امکان‌پذیر می‌شود. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا باید به خود زحمت یادگیری سکوت ذهن را بدهید؟

مزایای سکوت ذهن

مزایای سکوت ذهن

سکوت ذهن مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • شما زندگی در گذشته، آسیب‌ها و چیزهایی را که در زندگی‌تان دوست ندارید متوقف می‌کنید، این‌ها زمان زیادی را تلف می‌کند در حالی که این زمان را می‌توان صرف چیزهای مفید کرد.
  • شما ذهن و احساسات خوب خود را از استرس و افکار منفی که مردم اطرافتان به شما القاء می‌کنند، محافظت می‌کنید.
  • خود را از آشفتگی هیجانی، عصبانیت، سرخوردگی و سایر احساسات منفی دور می‌کنید.
  • تصمیمات بهتری می‌گیرید و عاقلانه رفتار می‌کنید زیرا شما می‌توانید بدون تعصب و به آرامی و شفاف بیاندیشید.
استاد احمد محمدی
مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم، هم آن را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

  • زمانی که کارتان به خوبی پیش نمی‌رود، احساس سرخوردگی و خشم ندارید بلکه به جای آن سعی می‌کنید که گزینه‌های دیگر را فورا پیدا کنید.
  • در موقعیت‌های دشوار و خطرناک، شما آرام و خونسرد خواهید بود. بنابراین بهتر و به نحو احسن می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید.
  • شما قادر خواهید بود چیزها را همانطور که در واقع هستند، ببینید و تصمیمات بهتری بگیرید.
  • آیا شما از تجسم خلاقانه استفاده می‌کنید؟ زمانی‌که ذهن آرام است و از استرس به دور است راحت‌تر تجسم‌سازی می‌کند.
  • یک ذهن ساکت زمینه تفکر عمیق‌تر و بهتر را فراهم می‌کند.

ذهن ساکت و با آرامش

تاکید می‌کنم که یک ذهن ساکت ذهنی منفعل و متزلزل نیست. برعکس ذهن ساکت ذهنی قوی است مثل ابزاری قدرتمندی که برای استفاده موثر در هر شرایطی در زندگی‌ در اختیار شماست.

طوفان شدید و خرابی‌هایی ناشی از آن را تصور کنید. این شرایط با زمانی‌که استرس، آشفتگی، افکار دائمی و احساسات منفی دارید، تفاوت چندانی ندارد. حالا مکانی زیبا و آرام را با هوای خوب و مناظر زیبا تصور کنید در حالی که شما هم پرانرژی، آرام و شاد هستید. شما دوست دارید کجا باشید؟

احتمالا حالا می‌پرسید که آیا سکوت ذهن ممکن هست و چگونه می‌توان به آن رسید؟ بله! ممکن است. شما می‌توانید ذهن خود را تا حدی ساکت نگه دارید اما آن به تلاش و آموزش نیاز دارد. راه‌های مختلفی برای آموزش وجود دارد و مجبور نیستید که مرتاض هندی باشید یا تغییراتی در ظاهر زندگی خود ایجاد کنید. حتی چند دقیقه در روز هم تمرین کنید مفید است.

نقل ‎‌قول هایی در مورد اهمیت سکوت ذهن

نقل ‎‌قول هایی در مورد اهمیت سکوت ذهن

“سکوت درونی شفافیت ذهن را افزایش می‌دهد؛ این باعث می‌شود که ما به جهان درونی اهمیت دهیم؛ آن به ما آموزش می‌دهد که هنگام مواجهه با مشکلات و چالش‌ها به دنبال منابع آرامش‌دهنده و الهام‌بخش برویم.”

«دیپاک چوپرا»

“سکوت درونی صرفا به معنای غایب بودن افکار نیست. نه! سکوت اراده راسخ درونی‌مان تقویت می‌کند. سکوت چراغ حکمت درونی ماست.”

«سری چینموی»

“قبل از اینکه حرفی بزنید فکر کنید که آیا آن ضرورتی دارد؟ آیا درست است؟ آیا خوب است؟ به کسی صدمه‌ای نمی‌زند؟ آیا سکوت بهتر نیست؟

«سری ساتیا سای بابا»

“معادل سر و صدای بیرونی، شلوغی افکار درونی است. معادل سکوت ظاهری آرامش و سکوت درونی است.”

«اِکهارت تول»

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مهمترین نامه زندگی

سکوت و آرامش ذهنی

با توجه به توضیحات مقاله فوق متوجه مزایای سکوت ذهنی و آرامش حاصل از آن می‌گردیم. بنابراین هنگامی که افکار منفی و بیهوده ذهن خود را ساکت کنیم، آرامش خواهیم داشت و مانند افراد موفق می‌توانیم بی هیچ دغدغه‌ای کارهای خود را با بازدهی بالا انجام دهیم و به هنگام برخوردن به مشکلی، راه حل مناسبی برای آن ارائه دهیم. 

در سمینار موفقیت پیش رو که توسط آکادمی بازار برگزار می‌گردد، استاد احمد محمدی در مورد مهارت‌هایی که افراد موفق با داشتن آن‌ها به موفقیت و اهداف خود دست یافته‌اند از جمله مهارت ساکت کردن ذهن و آرامش ذهنی با شما صحبت خواهند کرد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

17 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی