قدرت تفکر | مسیر ساز زندگی و پیشامدها

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۶ شهریور, ۱۴۰۱
معرفی دانیل گالمن نویسنده قدرت هوش هیجانی

ما تنها مخلوق روی کره زمین هستیم که قدرت تفکر داریم و با تفکرمان، می‌توانیم هر لحظه‌ خود را خلق کنیم؛ با یک فکر می‌توانیم خودمان را بیچاره کنیم، با فکری دیگر خوشحال شویم و با فکری دیگر احساس شرمندگی، هیجان، غرور و افتخار یا هر احساس دیگری داشته باشیم.

می‌توانید همین حالا این مسئله را به خودتان اثبات کنید! همین حالا به چیزی فکر کنید که در زندگی‌تان بیش از هر چیزی به آن افتخار می‌کنید و درست مانند زمانی که احساس غرور و افتخار دارید، نفس بکشید؛ حالت صورت‌تان را شبیه زمانی کنید که احساس سربلندی دارید. شانه‌هایتان را بالا بیاندازید و لبخند بزنید!

در کل، تمام حالات بدنی‌تان را شبیه به آن زمان کنید. این کار را همین حالا انجام دهید. آیا احساس نکردید که انرژی‌تان افزایش یافته است؟ دلیلش چیست؟ می‌خواهیم در این مقاله، دلیل علمی این مسئله را بررسی کنیم.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

قدرت تفکر

هر تفکر با تحریک کردن هورمون‌های خاصی، احساسی را در شما ایجاد می‌کند. افکار شما می‌توانند خودآگاهانه یا ناخودآگاهانه باشند. اما نکته مهم این است که شما می‌توانید افکارتان را خودتان کنترل کنید و در نتیجه، احساس‌تان را نیز خودتان تعیین کنید.

شاید شنیده باشید که می‌گویند: «شادی، یک امر درونی است». این بدان معناست که احساس شادی، وابسته به محیط بیرون و شرایط خارجی نمی‌باشد، بلکه شما با تمرکز و فکر خود، می‌توانید احساس شادی را در خود ایجاد کنید؛ درست مانند تمرینی که در خصوص حس غرور و افتخار انجام دادیم.

ذهن شما بسیار قدرتمند و در عین حال، بسیار ساده لوح است! قدرتمند از آن نظر که تمام زندگی شما وابسته بدان است و هر اتفاق خوب و بدی که در زندگی‌تان رخ می‌دهد، ناشی از افکار و باورهای ذهنی شماست و ساده لوح از این نظر که ذهن شما نمی‌تواند تفاوت بین واقعیت و عدم واقعیت را تشخیص دهد!

برای درک بهتر این موضوع، کافی است لیموترشی را در نظر بگیرید که بسیار ترش است … بسیار بسیار ترش و آبدار! شما آن را بین دندان‌هایتان می‌فشارید؛ ترشی بسیار زیاد آن، زبان شما را می‌سوزاند.

قطع به یقین، اگر به فکر کردن و تجسم کردن این لیمو ترش در ذهن‌تان ادامه دهید، بزاق دهان شما ترشح می‌شود! این یعنی ذهن شما نمی‌تواند تفاوت بین واقعیت و غیر واقعیت را تشخیص دهد. شما روی هر چیز تمرکز کنید، احساسش می‌کنید؛ خواه واقعی باشد، خواه نباشد! و این موضوع، کاملا به نفع شماست! زیرا می‌توانید در هر لحظه و در هر شرایط، ذهن‌تان را گول بزنید و احساس‌تان را خودتان انتخاب کنید!

به دنبال تفکر باشید که بهترین احساس را در شما ایجاد کند

قدرت تفکر

همیشه انتخاب تفکر متفاوت، واکنش احساسی متفاوتی ایجاد می‌کند. بنابراین می‌توانید بگویید: «من افکارم را آگاهانه انتخاب می‌کنم، پس می‌توانم احساس بهتری داشته باشم.» این عبارت تاکیدی، بسیار کاربردی و ارزشمند خواهد بود.

اگر تصمیم دارید خوشی را جستجو کنید، اما بر جنبه‌هایی از زندگی توجه می‌کنید که به هیچ وجه رنگ و بویی از خوشی ندارد، تصمیم‌تان برای یافتن خوشی، بی‌فایده خواهد بود.

زیرا قانون جذب، نمی‌تواند این همه تناقضات ارتعاشی را درک کند. اما اگر تصمیم‌تان این است که به دنبال افکاری باشید که احساس بهتری را در شما ایجاد کند، این تصمیم به آسانی قابل دسترس است.

شرطی سازی ذهنی

ذهن ما در حالت طبیعی باید مثبت، آزاد، ریلکس و آرام باشد. این حالت طبیعی ذهن ماست. اما به دلیل اینکه ما در دنیای فیزیکی با تجربیات و وقایع مختلفی در روز سر و کار داریم یا به اخباری توجه می‌کنیم که تماما منفی هستند، مطالبی می‌خوانیم که پایان خوشی ندارند یا اطرافمان را افراد منفی احاطه کرده‌اند، ذهن ما نسبت به این شرایط شرطی شده است.

استاد احمد محمدی
جایگاه موفقیت ملکی نیست، بلکه اجاره‌ای است، برای ماندن در آن جایگاه هرروز باید بهای آن را که، تفکر مثبت و تلاش بی‌وقفه است را پرداخت کنیم.
استاد احمد محمدی

یعنی ذهن ما به جای اینکه در حالت طبیعی خود باشد، مدام به چیزهای منفی توجه می‌کند. اما اگر مدتی تمرین کنید و ذهن‌تان را در جهت عکس شرطی سازی کنید، حالت ذهنی شما و تفکر شما غالبا مثبت می‌شوند و بدین ترتیب، حتی زمانی که حواستان نیست، در حال ارسال ارتعاش مثبت به جهان هستی خواهید بود و بالطبع، وقایع و تجربیات مثبت را هم به زندگی خود جذب می‌کنید.

روش های شرطی سازی مثبت ذهن

روش های شرطی سازی مثبت ذهن

در قانون جذب، تمارین مختلف و متعددی برای شرطی سازی ذهن وجود دارد. اما در این مقاله، به دو تا از قدرتمندترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از فنون بسیار قدرتمند، استفاده از «عبارات تاکیدی» است. عبارات تاکیدی، با تغییر تدریجی باورهای شما، حالت ذهنی شما را به حالتی مثبت تبدیل می‌کند. عبارات تاکیدی را باید روزانه، بین 100 تا 200 بار (و حتی بیشتر) تکرار کنید. عبارات تاکیدی، عباراتی کوتاه، مثبت و به زمان حال هستند که تکرار آن‌ها به مرور زمان تاثیرگذار است. نمونه‌هایی از عبارات تاکیدی مثبت را در زیر خواهیم داشت:

  • «من هر روز، سلامت‌تر می‌شوم.»
  • «من هر روز، ثروتمندتر می‌شوم.»
  • «رابطه من و همسرم، هر روز بهتر و عاشقانه‌تر می‌شود.»
  • «جریان پول و ثروت، به سوی من روانه است.»

این‌ها نمونه‌هایی از عبارات تاکیدی مثبت هستند که شما خودتان، با توجه به جنبه خاصی از زندگی‌تان که می‌خواهید بهبود یابد، می‌توانید آن‌ها را بسازید.

روش قدرتمند دیگری که برای شرطی سازی ذهن وجود دارد، «شکرگزاری» است. شکرگزاری به روش گفته شده در مقالات قبلی، توجه شما را به سمت داشته‌ها و نکات مثبت زندگی‌تان معطوف می‌دارد. در نتیجه، ذهن شما عادت می‌کند تا همیشه چیزهای خوب و مثبت را ببیند.

تفکر خود را کنترل کنید

تفکر خود را کنترل کنید

دوست من، همواره به افکارت توجه کن و سعی کن همیشه حالت طبیعی ذهنت را که حالتی مثبت است، حفظ کنی. چرا که تمام زندگی‌ات در گرو افکاری است که در همین لحظه در ذهنت می‌پرورانی!

پادکست - افزایش مهارت تفکر

به گفته فیلیپ مک گرا: «هرکسی روزی هیچ کس بود با اندیشه‌ای درخشان!» با اندیشه‌ات سرنوشت خود را بساز و منتظر نشو مفهومی واهی به نام «سرنوشت» برای تو تصمیم بگیرد.

راه‌های زیادی برای بهتر کردن کیفیت سطح زندگی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم، یا به شکلی دیگر، روش‌هایی برای بهتر زندگی کردن وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌دانیم، اما یا آن‌ها را بکار نمی‌گیریم، یا مشغله‌هایی که داریم، باعث کم‌رنگ‌تر شدن استفاده از آن شده است. زندگی رویایی خود را داشته باشید.

4.9/5 - (9 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی