قانون پارکینسون و مدیریت زمان

قانون پارکینسون
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
قانون پارکینسون یکی از قوانین شناخته شده در مدیریت زمان است که به ما کمک می‌‌کند تا بهتر و موثرتر بتوانیم از زمان و این دارایی ارزشمند خود استفاده کنیم.

قانون پارکینسون و مدیریت زمان

قانون پارکینسون و مدیریت زمان به شما کمک می‌کند در زندگی به موفقیت‌های خوبی برسید. چقدر از زمان خودتان به درستی و به صورت موثر استفاده می‌کنید؟ چقدر اهل برنامه ریزی و مدیریت زمان هستید؟ آیا برای هر کاری به تناسب، زمانی را اختصاص می‌دهید یا خیر؟ صبح که از خواب بیدار می‌شوید، آیا برای کل روز، روزهای بعد، هفته و ماه‌های بعد برنامه‌ای دارید؟

زمانی که د راین دنیا در اختیار داریم، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های زندگی ما است و می‌توانیم آن را صرف بهترین و موثرترین کارها کنیم. قدر زمان و فرصتی که در زندگی دارید را بدانید. زمان شبانه روز برای همه افراد بیست و چهار ساعت است ولی برخی افراد از این زمان به شکل موثری استفاده می‌کنند و برخی دیگر آن را به هدر می‌دهند.

قانون پارکینسون یکی از قوانین شناخته شده در مدیریت زمان است که به ما کمک می‌‌کند تا بهتر و موثرتر بتوانیم از زمان و این دارایی ارزشمند خود استفاده کنیم.

تعریف قانون پارکینسون

قانون پارکینسون

قانون پارکینسون یکی از قوانین رایج و شناخته شده در مدیریت زمان است. براساس این قانون، هر کاری به اندازه‌ی زمانی که بدان اختصاص داده می‌شود، طول می‌کشد و نیاز به صرف زمان دارد.

در واقع قانون پارکینسون می‌گوید هر کاری به اندازه‌ی زمانی که ما خودمان بدان تخصیص می‌دهیم طول می‌کشد. در واقع گاهی ما برای برخی کارها زمان بیش از آنچه که باید صرف می‌کنیم و گاهی هم با سرعت و تمرکز بیشتری کار می‌کنیم و زمان کمتری را برای انجام همان کار اختصاص می‌دهیم.

قانون پارکینسون توسط سیریل نورث پارکینسون تاریخدان انگلیسی در سال ۱۹۵۵ مطرح شد. در واقع آقای پارکینسون معتقد است مدت زمانی که برای انجام یک کار تخصیص می‌دهیم به میزان اهمیت و ماهیت آن کار ارتباط چندانی ندارد.

شما نیز ممکن است این قانون را در زندگی خودتان تجربه کرده باشید ولی اصلا متوجه آن نشده باشید. در ادامه برای مفهوم تر شدن موضوع مثال‌هایی را برای شما مطرح می‌کنم.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان – برنامه فکرانه – احمد محمدی

قانون پارکینسون در زندگی واقعی

تصور کنید که قصد دارید به سفر بروید و باید مقدمات سفر را در مدت زمانی کوتاه تدارک دیده و مهیای سفر شوید. در حالت عادی اگر می‌خواستید برای چنین سفری برنامه ریزی کنید، ممکن بود چند روز زمان صرف کنید ولی حالا که زمان‌تان فشرده شده و مجبور هستید که سریع آماده شوید، مجبورید همان کارها را با سرعت بیشتری به انجام برسانید.

ما معمولا در حالت عادی با حوصله و سر فرصت مهیای سفر می‌شویم و بعضا زمان زیادی را نیز به هدر می‌دهیم. اما وقتی در فورس زمانی هستیم، مجبوریم کارها را الویت بندی کرده، برای لحطه به لحظه‌ی زمان برنامه داشته باشیم و همه چیز را با دقت تحت نظر داشته باشیم و تا زمان به هدر نرود.

استاد احمد محمدی

زمان در زندگی به میزان بزرگی اهداف، عمق پیدا می‌کند.

استاد احمد محمدی

وقتی در تنگنای زمانی قرار داریم ذهنمان حتی فعال‌تر از قبل اید‌ه‌های جدیدی می‌دهد و خلاقیت‌های ما مجال بروز پیدا می‌کنند. در چنین حالت‌های قانون پارکینسون صدق می‌کنند.

برای همه‌ی ما چنین حالت‌ها و چنین وضعیت‌هایی پیش آمده است و خیلی هم دور از ذهن نیست. مثلا برای خواندن دروس مدرسه و دانشگاه، ماه‌ها زمان داشته‌ایم ولی دو شب مانده به تاریخ آزمون کاری را انجام می‌دهیم که در حالت عادی چندین ماه طول می‌کشید.

مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی

مدیریت زندگی

اگر می‌خواهید رشته‌ی زندگی از دست‌تان در نرود و بتوانید طعم شیرین یک زندگی لذت بخش را تجربه کنید، لازم است مدیریت درستی روی زمان و انرژی خود داشته باشید. مدیریت زمان یعنی مدیریت زندگی. زمان نقش مهمی در زندگی ما دارد.

تصور کنید زندگی شبیه به خودرویی است که شما راننده‌ی آن هستید و باید بتوانید آن را مدیریت کنید. اگر این خودرو بدون راننده در مسیر جاده رها شود چه اتفاقی می‌افتد؟

زندگی نیز همین وضعیت را دارد، اگر بدون سکان دار رها شود، معلوم نیست چه بلایی سرش می‌آید. اگر زندگی خودمان را به حال خودش رها کنیم، نمی‌توانیم به موفق شدن خودمان امیدی داشته باشیم. می‌توانید زمان خود را با استفاده از این نرم افزارهای برنامه ریزی مدیریت زمان نمایید.

در حال حاضر روش‌های علمی و به روزی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن زمان، این طلای ارزشمند زندگی خودتان را مدیریت کنید و از زندگی‌تان بهره و محصول بهتری بگیرید.

بیشتر بخوانید: از ۲۴ ساعت زمان خود به اندازه ۴۸ ساعت بهره ببرید

اگر به همه کارهای خود نمی‌رسید، مدیریت زمان را یاد بگیرید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به کارهای خودتان نمی‌رسید و انبوهی از کارهای انجام نشده دارید، می‌توانید از قانون پارکینسون برای پیشبرد کار خودتان کمک بگیرید. با مدیریت زمان می‌توانید سرمایه‌ی عمر خود را صرف کارهای درست کنید و آن را هدر ندهید.

مدیریت زمان و نظم شخصی می‌تواند زندگی شما را دستخوش تغییرات خوبی قرار دهد. با مدیریت زمان می‌توانید کارهای خود را سرموقع و با دقت انجام دهید. برای زندگی خودتان هدف و برنامه داشته باشید. اهداف و برنامه‌های خود را مکتوب کرده و طبق آن پیش بروید.

استاد احمد محمدی

اگر به فکر فردا نباشی، آینده هم به‌سختی امروز خواهد گذشت.

استاد احمد محمدی

شما می‌توانید فهرست اهداف و برنامه‌های خودتان را تهیه کرده و برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی درستی را در پیش بگیرید و به پیش بروید.

کارهای غیرضروری را کنار بگذارید

کارهای غیرضروری

براساس قانون پارکینسون ما می‌توانیم کارهای غیرضروی و بی اهمیت را از زندگی خودمان حذف کنیم. در واقع زمان خودمان را به کارهای مهم و با اهمیت اختصاص بدهیم. تصور کنید که مدیر شرکتی هستید و باید مدیریت پرسنل و سازمان خود را برعهده داشته باشید.

در این صورت چون مسئولیت تعداد افراد دیگری نیز با شما است، زمان عنصر مهمی در زندگی شما خواهد بود. حالا تصور کنید در مسیر تبدیل شدن به مدیری موفق هستید. در واقع همه‌ی ما فارغ از اینکه مدیر باشیم یا کارمند، در قدم اول، مدیر و مسئول زندگی خودمان هستیم.

به شما توصیه می‌کنم که مقاله‌ی –با این روش بهانه ها را کنار گذاشته و از زمان‌تان بیشترین بهره را ببرید را مطالعه کنید.

چرا مدیریت زمان در زندگی ما اهمیت دارد؟

زمان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌هایی است که در این دنیا داریم. زمان به سرعت می‌گذرد و هر روز اگر نتوانیم محصول و ثمره‌ی خوبی برای خود داشته باشیم عملا آن روز را از دست داده‌ایم و بدون محصول صبح را به شب رسانده‌ایم.

مدیریت زمان به ما کمک می‌کند تا محصول موثر و مطلوبی از زندگی به دست آوریم. اگر بخواهیم در حوزه‌ی کسب و کار خودمان به موفقیت‌‌های خوبی برسیم، باید برای متخصص شدن زمان صرف کنیم و اگر زمان کافی برای رسیدن به موفقیت‌های شغلی در نظر نگیریم شاید روزی برسد که زمان را از دست داده‌ایم.

وقتی زمان خود را به خوبی استفاده می‌کنیم، احساس رضایت مندی بهتر و بیشتری از زندگی خواهیم داشت. فرصت‌های بیشتری در زندگی دراختیار خواهیم داشت. مدیریت زمان باعث افزایش اعتماد به نفس بیشترمان در زندگی می‌شود.

وقتی زمان خودمان را به شکل درستی مدیریت می‌کنیم، امکان تحویل به موقع کارها برایمان فراهم می‌شود و می‌توانیم کارها را با کیفیت بالاتر و در زمان مناسبی تحویل بدهیم. معمولا افرادی که مدیریت زمان را رعایت نمی‌کنند، کارهای بی کیفیت تر یا با کیفیت پایین‌تری ارائه می‌دهند.

چگونه می‌توانیم زمان خودمان را به خوبی مدیریت کنیم؟

مدیریت زمان

اگر می‌‌خواهید زمان خودتان را مدیریت کنید، راهکارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. نظم شخصی و مدیریت زمان می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی شما کمک کند. قبل از هر چیز باید بدانید که تغییر یک شبه رخ نمی‌دهد ولی برای تغییر کردن هم عمر نوح ندارید و باید سریع وارد عمل شوید.

هر شب کارهای روز بعد را یادداشت کنید

برای شروع و در ادامه بهتر است قبل از خوابیدن، کارهای روز بعد خود را یادداشت کرده و برای هر کدام زمانی را اختصاص بدهید. این کار را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید. یادتان باشد هر شب باید برنامه‌های روز بعد و زمان هر کدام را مشخص کنید.

برنامه‌های روز بعد را واقع‌بینانه و واقعی بنویسید و سعی کنید تا حد امکان طبق برنامه پیش بروید. ممکن است روزهای اول نتوانید به صورت کامل و صد درصد همه‌ی برنامه‌ی نوشته شده را اجرا کنید ولی کم کم یاد می‌گیرید که هر روز را با برنامه آغاز و با برنامه به پایان برسانید.

الویت‌ها را در نظر بگیرید

حواستان باشد برخی کارها از الویت بالاتر و برخی دیگر از الویت پایین‌تری برخوردار هستند. باید الویت و ضرورت انجام دادن کارها را به خوبی معلوم کنید. کارهای با الویت بالاتر باید ابتدا مورد توجه قرار گیرند.

برخی اوقات ما زمان خود را صرف کارهای بی الویت و بی اهمیت می‌کنیم که صدمه‌ی زیادی به ما می‌زند. باید الویت‌ها را درنظر گرفته و با دقت پیش برویم.

اگر ندانید چه کارهایی در زندگی شما الویت دارند، زمان خودتان را بیهوده به هدر می‌دهید و انرژی و زمان شما صرف کارهای با الویت پایین تر شده و دیگر زمان و انرژی برای پرداختن به کارهای دیگر نخواهید داشت.

کارهای خود را دسته بندی کنید

بهتر است کارهای خودمان را منظم کنیم و در واقع کارها را دسته بندی کنیم. کارهایی که از یک سنخ هستند باید در یک دسته قرار گیرند. در این صورت بهتر می‌توانیم به زندگی خودمان نظم ببخشیم.

کارهای از یک سنخ را در یک دسته قرار دهید و برای مدیریت زمان آنها، برنامه‌ای مشخص و دقیق داشته باشید. در همین دسته بندی کارها می‌توانید الویت‌ها را نیز مشخص کنید. با دسته بندی کارها، وظایف و مسئولیت‌هایی که الویت بالاتری دارند مشخص خواهند شد.

کارهای مهم، ضروی و لازم را دسته بندی کرده و متناسب با هر کدام برنامه ریزی کنید. برخی کارها ضروری هستند و باید حتما انجام شوند ولی می‌توان از انجام برخی کارها صرف نظر کرد. این موارد را هر کسی خودش باید مشخص کند.

از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مدیریت زمان استفاده کنید

پارکینسون

این روزها علم و فناوری بسیار پیشرفت کرده و می‌توانید خلاقیت‌های جدیدی برای کسب و کار و زندگی خودتان در پیش بگیرید. نرم افزارها و اپلیکشین‌های خوبی برای مدیریت زمان متناسب با نیاز کاربران طراحی شده که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

باید اپلیکیشن و برنامه‌ای متناسب با نیاز خودتان تهیه کرده و از آن برای پیشبرد کارهای خود کمک بگیرید. افراد بسیاری سراسر جهان از چنین امکاناتی به خوبی استفاده می‌کنند و به موفقیت‌های خوبی رسیده‌اند پس شما هم می‌توانید.

اتلاف کننده‌ های زمان را بشناسید

هر یک از ما به تناسب وضعیت زندگی و شرایطی که در آن هستیم، ممکن است درگیر اتلاف‌ کننده‌های مختلفی باشیم. باید عادت‌های بد خودمان را به خوبی بشناسیم و اتلاف کننده‌های زمان را بشناسیم.

مثلا اگر جزو افرادی هستید که زیاد با تلفن صحبت می‌کنید و بخشی از زمان شما صرف حرف زدن‌های بیهوده می‌شود باید این را به عنوان اتلاف کننده زمان بشناسید و برای خلاص شدن از چنین عادت‌هایی تلاش کنید. اتلاف کننده‌های زمان برای هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد.

برای یکی صحبت کردن بیش از حد با تلفن و برای دیگری خوابیدن بیش از حد و … می‌تواند جزو اتلاف کننده‌های زمان باشد که باید آنها را شناسایی کرده و برای خلاص شدن از آنها تلاش کند.

کتاب‌های مدیریت زمان را مطالعه کنید

مطالعه کتاب‌های آموزشی و انگیزشی می‌توانند به ما کمک کنند تا از زندگی بهره‌ی بیشتری ببریم و راه را از چاه به ما نشان می‌دهند. باید بتوانیم دانش و اطلاعات خودمان را در زمینه‌های مختلف به صورت کاربردی بالا ببریم.

اگر عدم مدیریت زمان یکی از چالش‌های اصلی شما در زندگی است، سعی کنید مطالعه‌ی کتاب‌های مدیریت زمان را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

می‌‌توانید مقاله‌ی معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریت زمان در سال ۲۰۱۹ را در برنامه‌ی کار خود قرار دهید. همچنین مطالعه‌ی خلاصه کتاب «۷ عادت مردم بسیار کارآمد» را مطالعه کنید، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

 

با کمک محصولات آکادمی بازار می‌توانید زندگی خود را از نو بسازید و مرزهای جدیدی از نوآوری و خلاقیت را در زندگی خود بیدار کنید.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments