قانون پارتو یا قانون هشتاد بیست – دکتر احمد محمدی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۳ آذر, ۱۴۰۰
قانون پارتو یا قانون هشتاد بیست - دکتر احمد محمدی

بر جهان هستی قانون‌های مختلفی مانند قانون مورفی یا قانون جذب حکم فرما است. اما آیا چیزی در مورد pareto principle قانون ۸۰/۲۰ شنیده‌اید؟ اگر دانشجو یا فارغ التحصیل رشته‌هایی مانند اقتصاد یا بازرگانی باشید، با این قانون آشنایی دارید.

این قانون یکی از دلایل موفقیت کمپانی‌‌ها و کسب و کارهای بزرگ است. ابر قدرت‌‌های دنیا ترجیح می‌دهند که شما از این قانون بی اطلاع باشید. چرا که این قانون را می‌توان رمز موفقیت آن‌ها دانست. تصور نکنید که قانون ۸۰/۲۰ یک قانون بدون پایه و اساس علمی است. بالعکس، بی شک‌ این قانون را در همه چیز دید. با یاد گرفتن این قانون می‌توانید حتی زمان خود را در روز مدیریت کنید و بازده خود را تا هشتاد درصد بالا ببرید.

پس اگر فرد منظمی هستید و برنامه ریزی را دوست دارید یا حتی دانش آموز هستید و برای کنکور برنامه ریزی می‌کنید ولی با شکست روبه‌رو می‌شوید و از همه مهم‌تر، اگر در زمینه کسب و کار مشغول هستید، این مقاله مخصوص شماست. بعد از خواندن این مقاله همه چیز تغییر خواهد کرد پس با ما همراه باشید.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تعیین اهمیت کارهای روزانه

قانون پارتو (Pareto principle) یا قانون هشت / بیست در این مقاله بررسی می‌شود. برای درک بهتر لیستی از کارهای روزانه خود تهیه کنید. با نگاه کردن به آن چه چیزی را متوجه می‌شوید؟ در اینجا به کشف جالبی می‌رسیم. انجام هر کدام از کارهای موجود در لیست شما ممکن است به یک اندازه وقت شما را بگیرد ولی انجام یک یا دوتای آن‌ها چند برابر هر یک از سایر موارد برای شما سودمند خواهد بود.

گاهی پیش می‌آید که ارزش یکی از ده کار یا فعالیتی که شما در لیست خود دارید به تنهایی می‌تواند بیش از مجموع سایر فعالیت‌ها در موفقیت شما ارزشمند باشد. این کار بی تردید همان قورباغه‌ تریسی است که باید اول از همه قورت بدهید. می‌توانید حدس بزنید که یک فرد معمولی احتمالا در انجام چه کارهایی بیشتر تنبلی می‌کند؟

واقعیت تاسف بار این است که اکثر مردم در مورد انجام همان ده یا بیست درصد از فعالیت‌هایی که در صدر قرار دارند و بیشترین ارزش و اهمیت را دارند تنبلی می‌کنند یعنی در مورد همان اقلیت بسیار مهم. در عوض وقت خود را صرف هشتاد درصد فعالیت‌هایی می‌کنند که در موفقیت آن‌ها اهمیت بسیار کمی دارد و تاثیر ناچیزی در دستیابی به نتایج ارزشمند می‌گذارد.

Pareto principle یا 80/20 از کجا آمده و به چه معناست؟

Pareto principle یا 80/20 از کجا آمده و به چه معناست؟

قانون پارتو (Pareto Principle) به نام کاشف آن آقای ویلفردو فدریکو داماسو پارتو نامگذاری شده است. ویلفردو بعدها به اقتصاددان و فیلسوفی مطرح در زمانه خود تبدیل شد. او به این صورت که پارتو دریافت که ۸۰ درصد نخود فرنگی‌هایی که در باغچه خود کاشته بود، نتیجه نداده‌اند و تنها ۲۰ درصد از آن‌ها رشد کرده‌اند.

این رویداد سبب شد که فکری به ذهن ویلفردو برسد و تصمیم بگیرد که این موضوع را در ابعاد بزرگتری یعنی اقتصاد کلان مورد آزمایش قرار دهد و جالب بود که به طور باور نکردنی این بررسی به نتیجه خوبی رسید. پارتو متوجه شد که ۲۰ درصد ایتالیایی‌ها مالک ۸۰ درصد سرزمین خود بودند.

او در جامعه شناسی، صنایع مختلف و حتی شرکت‌های بازرگانی هم تحقیقاتی انجام داد تا صحت فرضیه خود را تست کند و به طرزی خیلی زیبا متوجه شد که در شرکت‌ها هم، همانند باغچه او، ۸۰ درصد تولیدات از ۲۰ درصد مولد تاثیرگذار ناشی می‌شود. در نهایت این قانون به نام کاشف آن، قانون پارتو نام گذاری شد. که معمولا به آن قانون ۲۰-۸۰ هم گفته می‌شود.

به زبانی بسیار ساده این قانون بیان کننده این مسئله است که ۸۰ درصد خروجی‌های فعالیتی، در نتیجه ۲۰ درصد از ورودی‌ها یا فعالیت‌ها است.

Pareto principle یک پدیده روزمره است

قانون پارتو را می‌توانید در همه چیز ببینید. فقط کافیست که با دقت نگاه کنید. برای مثال در مسئله فروش شرکت‌ها، ۲۰ درصد فروشندگان بزرگ، ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند. یک سر به سوپرمارکت محلتان بزنید تا این موضوع برایتان ثابت شود.

استاد احمد محمدی
اصول موفقیت آن‌قدر ساده و قابل دسترس‌اند، که عموم افراد ناباورانه از آن‌ها چشم پوشی می‌کنند.
استاد احمد محمدی

این موضوع در زندگی عادی نیز به چشم می‌خورد. اکثر ما کمدهای پر از لباس و کفش داریم. اما ترجیح می‌دهیم که بیشتر اوقات فقط ۲۰ درصد از لباس‌های مورد علاقه خودمان را بپوشیم. یا یک خانه بزرگ را در نظر بگیرید. آیا از همه اتاق‌های این خانه به یک اندازه استفاده می‌شود؟‌ ۲۰ درصد اتاق‌ها ۸۰ درصد استفاده را دارند.

یا مثلا گوشی تلفن همراه خود را در نظر بگیرید. برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و … بیشترین استفاده را دارند و ۸۰ درصد دیگر برنامه‌ها فقط ۲۰ درصد استفاده روزانه شما از گوشی‌تان را به خود اختصاص می‌دهند.

قانون پارتو در زندگی و کسب و کار چه کاربردهایی دارد؟ 

قانون پارتو در زندگی و کسب و کار چه کاربردهایی دارد؟

قانون پارتو (Pareto principle) یا ۲۰-۸۰ علاوه بر کشت گیاه و شرکت‌ها، در زندگی روزمره هم کاربرد دارد. برای نمونه، شما می‌توانید ۲۰ درصد از فعالیت‌های موثر زندگی روزانه خود را بیابید و با انجام آنان، ۸۰ درصد اهداف روزانه خود را بدست بیاورید.

در شغل فروش،‌ طبق قانون پارتو (Pareto principle) تنها ۲۰ درصد از مشتری‌ها، ۸۰ درصد سود نهایی را به ما می‌دهند. پس به طور مخصوص باید بر 20 درصد اصلی تمرکز کنیم.

فروشگاه‌های بزرگ هم قانون پارتو (Pareto principle) را به کار می‌برند و متوجه شده‌اند که ۸۰ درصد فروش آن‌ها توسط ۲۰ درصد مشتری‌ها انجام می‌پذیرد. پس برای جلب رضایت مشتریان خود از مشاوره کسب و کار استفاده می‌کنند تا بتوانند بر 20 درصد اصلی بیشترین تاثیر را بگذارند و کار را به یک متخصص برای راه اندازی کسب و کار می‌سپارند.

کارمندان شرکت‌های بزرگ دنیا هم باید در کنار یادگیری اصول اولیه، قانون پارتو (Pareto Principle) را بدانند. چراکه هر کارمند خودش اثر مستقیمی بر شرکت می‌گذارد. بنابراین باید به بهترین شکل آموزش ببینند.

افزایش بازدهی کارخانجات با قانون ۸۰/۲۰

افزایش بازدهی کارخانجات با قانون ۸۰/۲۰

قانون ۸۰/۲۰ توانسته است بازدهی کارخانه‌ها را تا صد در صد افزایش دهد، زیرا کارفرما می‌تواند:

  • ۸۰ درصد فعالیت‌های بی بازده را شناسایی و حذف کند. (کاهش هزینه‌ها)
  • ۲۰ درصد فعالیت‌های سودآور را شناسایی و افزایش دهد. (افزایش سودآوری)

قانون ۸۰/۲۰ تنها در فروش کاربرد ندارد، بلکه ۸۰/۲۰ اصلی است، که می‌تواند در همه مشاغل و مسائل زندگی استفاده گردد. دانستن این قانون و بهره گیری از آن، شما را در مسیر موفقیت یاری می‌دهد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قانون یکم بیشتر

نقش استاد احمد محمدی و آکادمی بازار در آموزش قانون Pareto principle

در ویدئوی فوق، آقای احمد محمدی به شیوه‌ای خلاصه و مفید مطالبی را در مورد قانون ۸۰/۲۰ یا (Pareto Principle) ارائه می‌دهند؛ که امیدواریم مورد توجه واقع گردد.

استاد احمد محمدی در سمینار موفقیت از اهمیت اصل پارتو و نقش آن در موفقیت در تمامی زمینه‌های زندگی سخن خواهند گفت.

می‌توانید با شرکت در سمینار بزرگ موفقیت از تدریس عالی استاد احمد محمدی بهره‌مند گردید و قدمی بزرگ به سوی موفقیت‌های بیشتر خود در آینده بردارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام و محتوای آموزشی آن، کافی است با ما تماس بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی