فروش مویرگی چیست + راهنمای جامع بازاریابی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ آبان, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۷ بهمن, ۱۴۰۲
فروش مویرگی

فروش مویرگی یا پخش مویرگی یک روش و استراتژی فروش محصولات مورد نیاز به مشتریان است که در آن محصول به طور مستقیم و بدون واسطه به مصرف‌کنندگان نهایی عرضه می‌شود.

در این مقاله از سری مقالات آموزش فروش آکادمی بازار، علاوه بر توضیح فروش مویرگی، در مورد انواع فروش مویرگی، قوانین پخش مویرگی، فرآیند فروش مویرگی، مزایا و معایب آن صحبت شده است، در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

فروش مویرگی چیست؟

در واقع می‌توان سیستم توزیع مویرگی را رساندن یک محصول به دست آخرین فروشنده تعریف کرد. توزیع مویرگی با الهام گرفتن از سیستم گردش خون در بدن موجودات زنده بنا شده است. گردش خون در بدن موجودات زنده از قلب شروع می‌شود و خون بعد از شاهرگ‌ها و سرخ‌رگ‌ها به وسیله مویرگ‌ها به تمام نقاط بدن منتقل می‌شود.

قلب به عنوان عضو تپنده و پمپاژ کننده خون در بدن همواره فعال است، این نکته کلیدی در سیستم‌های توزیع مویرگی است و شما زمانی که از یک سیستم مویرگی برای توزیع محصولات خود استفاده می‌کنید، باید یک جریان مستمر، دائمی و بدون وقفه ایجاد کنید.

عوامل بسیار زیادی بر توزیع مویرگی تأثیرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

86 درصد از کارشناسان بازاریابی بر این باور هستند که پخش و توزیع محصولات به طور منسجم برای افزایش فروش بسیار مهم است(RESEARCHLIVE). 

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ویزیتوری

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقی با عنوان تأثیر فروشندگان بر سیستم توزیع مویرگی که توسط آقای کوروش گرامی ارائه شده است می‌توان به این موضوع پی برد که علاوه بر عواملی مانند انبارداری، حمل و نقل و دریافت اطلاعات بازار که بر عملکرد توزیع مویرگی تأثیرگذار هستند، فروشندگان نیز در یک سیستم توزیع نقش بسیار حیاتی دارند.

نقش فروشندگان در تهیه گزارش‌های فروش، وصول مطالبات و در نتیجه مقدار نقدینگی و سرمایه در گردش حساب شرکت، توسعه شرکت، حضور مستمر در بازار، رقابت سالم و در نهایت در عملکرد کلی شرکت تأثیرگذار خواهند بود.

حمل و نقل محصولات:

حمل و نقل محصولات

یکی از عواملی که نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در سیستم توزیع مویرگی دارد، ناوگان حمل و نقل است که وظیفه آن تحویل کالا در زمان و مکان مناسب به مشتریان است. وجود یک ناوگان حمل و نقل ماهر و با تجربه در هر سیستم توزیعی بسیار حیاتی است.

در نظر بگیرید که یک محصول با کیفیت توسط فلان شرکت تولید و آماده عرضه به بازار است، بازاریاب و مسئول فروش کار خود را به درستی انجام داده‌اند و محصولات زیادی را به فروش رسانده اند. اکنون که نوبت به تحویل کالا است، کمیت شرکت شما لنگ باشد و نمی تواند محصول را به موقع به مشتری برساند.

در اینجور مواقع مشتریان قطعاً از عملکرد شما ناراضی خواهند بود و هیچ وقت نخواهید توانست مشتریان وفادار برای خود دست و پا کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش وفاداری مشتری با 10 روش فوق العاده!

بر اساس نتایجی منتشر شده در تحقیق RESEARCHLIVE مشخص شد، 45 درصد از سفارش دهندگان بر این باور هستند که محصولات سفارش داده شده در تایم معین به دستشان نمی‌رسد.

انبارداری و ذخیره کالا:

هر محصولی که در انبار یک شرکت وجود دارد جزو دارایی‌های شرکت به شمار می‌رود و حفظ و نگهداری از این محصولات بسیار مهم و حیاتی است. شاید شما فکر کنید که انبارداری کار راحتی است و نیاز به تخصص خاصی هم ندارد، یک سوله یا سالن اجاره می‌کنیم و تمام اجناس را آنجا دپو و تل انبار می‌کنیم؛

اما این باور اشتباه کاملاً اشتباه است و در انبارداری دو موضوع چیدمان و ذخیره کالا بسیار حائز اهمیت است. در خصوص نحوه صحیح انبار کردن کالا باید حجم مناسب و مطلوب را شناسایی کنید تا از تبعات اضافه ماندن (فاسد شدن محصولات) و کمبود (عدم تأمین نیاز مشتریان) بار در انبار در امان باشید.

در نظر داشته باشید که چیدمان محصولات در انبار بسیار حائز اهمیت است، چیدن زیاد محصولات بر روی یکدیگر موجب وارد شدن خسارت به کالاهای شما خواهد شد از طرفی چیدمان کمتر نیز باعث می‌شود تا از فضای انبار به درستی استفاده نشود.

وصول مطالبات:

یکی دیگر از مسئولیت‌های که بر دوش سیستم توزیع مویرگی قرار داده شده است، وصول مطالبات است. بسیاری از خرده فروشان در محل فروش خود از جملاتی مانند “نسیه دادن ممنوع حتی شما دوست عزیز”، “حساب دفتری نداریم” و … استفاده می‌کنند و از دادن جنس به صورت نسیه خودداری می‌کنند؛

اما وقتی شما یک محصول را توزیع می‌کنید، خواه یا ناخواه باید نسیه و مدت دار نیز کار کنید. شبکه مویرگی باید حسابرسی دقیقی داشته باشد و در زمان موعد و مناسب نسبت به وصول مطالبات اقدام کند.

دریافت و مدیریت اطلاعات بازار:

برای آگاهی از سلیقه مشتریان و دانستن این موضوع که آن‌ها به دنبال چه محصولی هستند و یا رقبای شما در بازار مشغول چه فعالیت‌های هستند، به اطلاعات دقیق و درستی از بازار نیاز خواهید داشت. هر مقدار که فعالیت شرکت شما گسترده‌تر باشد به اطلاعات وسیع‌تر و عمیق‌تری از بازار نیاز خواهید داشت.

مجید کوزه گر خلجی در مقاله‌ای با عنوان نقش مدیریت بازاریابی در توزیع مویرگی و صنعت فروش (The Role of Marketing Management in Capillary Distribution and Sales Industry) نشان می دهد که بازاریابی رابطه مستقیم با توزیع مویرگی دارد و این به معنی است که اگر بازاریابی درستی انجام نشود، سیستم توزیع مویرگی نمی‌تواند کارایی خود را به خوبی نشان دهد و شما در بازار با مشکل و احتمالا شکست روبه‌رو خواهید شد.

انواع فروش مویرگی

انواع فروش مویرگی

پخش گرم (Hot Sale):

یکی از روش‌های پخش مویرگی کالا، پخش گرم یا همان Hot Sale است، فروش گرم به معنی فروش محصولات در محل مشتری است. در این روش فروش، ویزیتور، راننده و ماشین حمل و نقل محصولات به سراغ مشتریان می‌روند و عملیات ویزیت، دریافت سفارش و تحویل بار با هم انجام می‌شود.

در این روش هزینه تأمین نیرو انسانی و هزینه حمل و نقل محصولات بیشتر از پخش سرد است. از پخش گرم معمولاً برای تحویل مواد غذایی، لبنیات (به ویژه شیر) که مدت انقضای آن‌ها کوتاه است، استفاده می‌شود.

پخش سرد (Cold Sale):

یکی دیگر از روش‌های پخش محصولات در سیستم توزیع مویرگی، پخش سرد است. در این روش فروش در ابتدا فروشنده (ویزیتور) به مشتریان مراجعه می‌کند و عملیات ویزیت، اخذ سفارش و همچنین صدور فاکتور را انجام می‌دهد و در روز دیگر (بسته به زمان تحویل محصول) راننده محصول را به مشتریان تحویل می‌دهد.

در پخش سرد هر سه فروشنده به یک راننده نیاز دارند، این در حالتی است که در پخش گرم هر فروشنده به یک ماشین نیاز دارد. معمولاً برای پخش محصولاتی که تاریخ انقضای بالاتری دارند، از روش پخش سرد استفاده می‌شود.

قوانین پخش مویرگی

قوانین پخش مویرگی مجموعه‌ای از قوانین است که برای توزیع کارآمد و موثر محصولات به دست مصرف‌کنندگان نهایی استفاده می‌شود. در ادامه به قوانین پخش مویرگی اشاره شده است:

انتخاب محصول

محصول باید در طول زمان جذابیت خود را حفظ کند و همچنین حاشیه سود مناسب داشته باشد تا هزینه پخش مویرگی را پوشش دهد. 

انتخاب کانال توزیع محصول

کانال توزیع باید به مشتری نهایی دسترسی داشته و با نوع محصول و نیاز مشتریان سازگاری داشته باشد و همچنین اعتمادسازی در این زمینه اهمیت زیادی دارد. 

قیمت‌گذاری مناسب

قیمت محصولات باید رقابتی و مناسب باشد و حاشیه سود مناسبی را برای کانال‌های توزیع ایجاد کند. همچنین استراتژی قیمت‌گذاری محصولات باید متناسب با جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی باشد. 

بازاریابی و تبلیغات محصولات

باید برای معرفی و شناخت محصولات به مشتریان از کانال‌های بازاریابی و تبلیغات مناسب استفاده کنید.

ارائه خدمات به مشتریان

باید خدمات متناسب با نیاز مشتریان و در جهت وفاداری و رضایت آنها ارائه شود. برای ارائه خدمات می‌توان از کانال‌های مختلف از جمله ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، تلفن و …. استفاده کرد. 

بررسی و کنترل

باید به طور مداوم سیستم توزیع مویرگی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و از نقاط ضعف به منظور بهبود عملکرد و افزایش کارایی استفاده شود.

 فرآیند فروش مویرگی

فرآیند فروش مویرگی شامل موارد زیر است که عبارتند از:

  • تولید: در این مرحله به وسیله مواد اولیه و فرآیندهای مشخص محصول تولید می‌شود. 
  • انبارداری: پس از تولید محصول به انبار منتقل شده تا در آنجا ذخیره شود. 
  • سفارش‌گیری: در این مرحله از طریق کانال‌های مختلف سفارشات مشتریان دریافت می‌شود. 
  • پردازش سفارش: پس از پرداخت سفارش، جزئیات محصول باید به طور کامل ثبت شود.
  • آماده‌سازی: محصولات بسته‌بندی شده از طریق روش حمل و نقل مناسب به مشتریان منتقل می‌شود. 
  • تحویل: مشتری محصول را تحویل گرفته و در صورت نیاز باید خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه شود. 

فرآیند فروش مویرگی باید طبق استراتژی مشخص انجام شده تا از اتلاف هزینه و وقت جلوگیری شود.

مزایا و معایب فروش مویرگی

مزایای فروش مویرگی

توزیع مویرگی مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای توزیع و فروش مویرگی اشاره شده است:

– کاهش ریسک بازگشت پول

افراد فعال در زمینه بازارهای مالی از اصطلاح “تمام تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار” بسیار زیاد استفاده می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که بهتر است به جای سرمایه‌گذاری کل سرمایه‌تان در یک سهم، سرمایه خود را تقسیم بندی و در چند سهم سرمایه‌گذاری کنید.

سیستم توزیع مویرگی نیز دقیقاً شبیه به این موضوع است و شما به جای کار کردن با یک یا چند عمده فروش بزرگ با چندین مشتری در ارتباط هستید و به همین دلیل ریسک بازگشت سرمایه شما نسبت به زمانی که تنها یک بازار فروش دارید، بسیار کاهش خواهد یافت.

– گسترش سهم محصولات در بازار

سیستم توزیع مویرگی بسیار فراگیر است و محصولات شما را در دسترس بسیاری از خرده فروش‌ها و عمده فروش‌ها قرار می‌دهد. یک سیستم توزیع مویرگی صحیح است که محصول شما در یک بقالی کوچک تا یک عمده فروشی بزرگ جای می‌دهد.

محمد شاهرودی در مقاله‌ای با عنوان مطالعه و مرور روش‌های اجرایی برای توزیع مویرگی در ایران (STUDY AND REVIEW THE EXECUTIVE METHODS FOR CAPILLARY DISTRIBUTION IN IRAN) به بررسی رویه اجرایی فروش مویرگی توسط شرکت شیر ایران پرداخته است، نتایج این تحقیق نشان داد که رویه شرکت برای اجرای یک سیستم توزیع مویرگی به طور متوسط 64 درصد کارایی دارند و می‌توان با مدیریت بهتر کارایی شبکه توزیع مویرگی را افزایش داد.

این نمونه وطنی از پخش مویرگی مورد مطالعاتی بسیار مفیدی برای شما خواهد بود.

– افزایش سود در بلند مدت

در سیستم مویرگی دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود و شرکت محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار خرده فروشان قرار می‌دهد، این موضوع سبب سود آوری شرکت در بلند مدت می‌شود.

بر اساس نتایج منتشر شده در مقاله RESEARCHLIVE مشخص شده است که 42 درصد از خرده فروشان نیمی از بودجه بازاریابی خود را صرف انجام فروش مویرگی می‌کنند.

– این امکان وجود دارد که تفکرات شرکت در بازار به سرعت انجام شود

داشتن یک سیستم توزیع منحصر به فرد و مختص به خود شرکت باعث می‌شود که شما هر ایده و نظری که در خصوص عرضه محصولات خود دارید را به سرعت به عوامل اجرایی ابلاغ و نسبت به تغییر سیاست‌های خود برای توزیع محصولات بپردازید.

برای مثال در نظر بگیرید که یک شرکت قصد دارد تا محصولات خود را به صورت چک‌های چند ماهه در اختیار خرده فروشان و عمده فروشان قرار دهد. به سرعت این موضوع به عاملان فروش و توزیع ابلاغ می‌کرد و در کسری از زمان سیاست‌های توزیع تغییر خواهد کرد.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

– افزایش میزان فروش

معمولاً اگر یک سیستم توزیع مویرگی به درستی اجرا شود، نتایج مقدار فروش به مقدار قابل توجهی تغییر خواهد کرد و شما با سرعت بیشتری نسبت به سایر روش‌های توزیع محصول به فروش ایده آل می‌رسید.

به علاوه شما می‌توانید تیم خود را برای فروش مویرگی آماده کنید و آن‌ها را برای رسیدن به حداکثر مقدار فروش تربیت کنید. این موضوعات از جمله دلایل مهم برای ترغیب شرکت‌ها در انتخاب شیوه توزیع مویرگی برای محصولات خود است.

هر چقدر هم که سیستم توزیع مناسبی داشته باشید، این فروشنده‌ها هستند که اجناس شما را به فروش می‌رسانند، برای تبدیل شدن به یک فروشنده همه فن حریف نیاز به آموزش دارید.

بیشتر بخوانید : چگونه یک تیم فروش موفق داشته باشیم

– امکان انتخاب مشتریان در این سیستم توزیع وجود دارد

در سایر کانال‌های توزیع به دلیلی وابستگی به خریداران عمده و تعهد قراردادهای کاری که بین تولید کنندگان و توزیع کنندگان وجود دارد به سختی امکان حذف و یا تعدیل یک فروشنده وجود دارد.

اما در سیستم توزیع مویرگی به دلیل اینکه شما با تعداد بسیار زیادی مشتری در ارتباط هستید به راحتی می‌توانید، مشتری‌هایی که با سیستم‌های شرکت شما در تضاد هستند کنار بگذارید.

– ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان

در سیستم توزیع مویرگی صفر تا صد ارائه خدمات به دست شماست و کیفیت ارائه خدمات تنها به شما و سیاست‌های شما بستگی دارد. شما می‌توانید به مشتریان خود اعلام کنید که تنها در عرض چند ساعت بعد از ثبت سفارش، سفارش شما تحویل داده می‌شود یا به آن‌ها اعلام کنید که در ازای خرید حجم مشخصی از محصولات، مقداری محصول به شما به عنوان جایزه تعلق می‌گیرد. این سیاست‌های پیش پا افتاده می‌تواند، فروش یک شرکت را متحول کند.

– افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات بازار

بازار پر از چالش است و بازی‌های مخصوص به خود را دارد، اگر شما بخواهید سال‌های زیادی را با یک سیاست در بازار کار کنید به ناچار از بازار کنار گذاشته می‌شوید. برای سود آوری در بازار باید در جهت جریان آن شنا کنید و در صورت نیاز سیاست‌های خود را تغییر دهید.

اگر شما سیستم توزیع خودتان را داشته باشید، به محض دریافت اطلاعات بازار مبنی بر تغییر رویکرد مشتریان می‌توانید، سیاست‌های خود را تغییر دهید و هم جهت با بازار حرکت کنید.

– کنترل بیشتر بر برند

صفر تا صد توزیع یک محصول در سیستم توزیع مویرگی بر عهده شما است، نمایندگان فروش و ویزیتورهای شما هستند که مسئولیت بازاریابی را بر عهده دارند، با یک برنامه بازاریابی مناسب و سیستم حمل و نقل به موقع می‌توانید برند خود را به عنوان یک برند خوشنام و خوش سابقه به بازار معرفی کنید.

72 درصد از فروشندگان ترجیحشان بر این است که از طریق توزیع مویرگی با برندها ارتباط برقرار کنند.(RESEARCHLIVE)

– هم راستا قرار دادن هدف‌های شرکت با مشتریان

با توجه به اینکه توزیع محصول در سیستم توزیع مویرگی در اختیار شماست و شما مدام با خرده فروشان در ارتباط هستید، می‌توانید به راحتی از نیاز مشتریان خود آگاه شوید و سیاست‌های خود را در جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان تدوین کنید.

– حمایت از خرده فروشان

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، شبکه توزیع مویرگی دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند، کوتاه شده دست واسطه‌ها به معنی خرید خرده فروش با قیمت کمتر است.

– مدیریت بهتر و بیشتر بر موجودی انبار

یکی از مشکلاتی که بسیاری از شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم مدیریت صحیح انبار است. با داشتن سیستم توزیع مویرگی شما به راحتی از موجودی انبار خود اطلاع دارید و برنامه انبارگردانی خود را تعیین می‌کنید.

  • در سیستم توزیع مویرگی بین شرکت و خرده فروش‌ها رابطه صمیمی شکل می‌گیرد که این موضوع سبب رشد چشمگیر مشتریان بالقوه خواهد شد.
  • در سیستم توزیع مویرگی شما به راحتی می‌توانید، تعداد اجناس مرجوعی را مدیریت کنید و به اصطلاح پشتیبانی بهتری از محصولات خود به عمل آورید.

معایب فروش مویرگی

معایب فروش مویرگی

هر سیستم پخش و توزیع در کنار مزایای خود، دارای یکسری معایب است که سیستم توزیع مویرگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه لیستی از معایب این سیستم کارآمد برای شما تهیه شده است.

– سیستم مویرگی پر هزینه و گسترده است

این سیستم توزیع بسیار گسترده است و شما به نفرات زیاد و همچنین ماشین‌های زیاد برای ترابری و حمل محصولات خود به نقاط مختلف نیاز دارید. این گستردگی باعث می‌شود تا هزینه و مدیریت سیستم مویرگی تا حد زیادی بالا باشد. پس در زمان انتخاب این روش می‌بایست برآورد بودجه‌ای کاملی داشته باشید تا سود حاصل از این روش هزینه‌ها را جبران کند.

– عدم امکان گسترش مویرگ‌ها به برخی نقاط

در بعضی از مکان‌ها امکان گسترش مویرگ‌ها وجود ندارد و امکان توزیع محصولات شما در این مکان‌ها به هیچ وجه وجود ندارد.

– ریسک باز پرداخت کالا فروخته شده بالا می‌رود

زمانی که شما یک محصول را بازاریابی می‌کنید و کالای خود را به خدمت خرده فروشان می‌برید به ناچار برای فروش باید با آن‌ها کنار بیاید. بسیاری از افرادی که از سیستم مویرگی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند، مجبور هستند تا محصولات خود را به صورت نسیه در اختیار خرده فروشان قرار دهند، این موضوع ریسک عدم بازپرداخت توسط خرده فروشان را افزایش می‌دهد.

– شبکه توزیع در اختیار بنکداران قرار می‌گیرد

شبکه توزیع به شکل شبه انحصاری در اختیار بنکداران در می‌آید که این موضوع در بلند مدت برای شرکت‌ها خطرناک است و شرکت عملاً از مکانیسم توزیع محصولات خود کنار می‌رود.

دلیل اهمیت فروش مویرگی و هدف فروش مویرگی

بسیاری از محصولات در بازار پر مصرف هستند و به عنوان نیاز روزانه اشخاص به شمار می‌روند، یعنی برای این محصولات به‌طور قطع مشتری‌های زیادی وجود دارد و این اجناس به هیچ عنوان در قفسه خرده فروشی‌ها باقی نمی‌مانند. از جمله این محصولات می‌توان به صابون، کبریت، انواع نوشیدنی، لبنیات و … اشاره کرد.

با توجه به اینکه این محصولات مشتری‌های زیادی را خواهند داشت، تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها اقدام به تولید و عرضه این محصولات به بازار می‌کنند. بیشتر این محصولات مصرفی هستند و افراد به‌طور روزانه به این مواد نیاز دارند و حتی در صورتی که در فروشگاه‌ها برندهای دلخواه این اشخاص وجود نداشته باشد، این اشخاص محکوم به خرید هستند.

سیستم توزیع مویرگی در چنین شرایطی به روی کار می‌آید و شما با در دسترس قرار دادن محصولات خود برای خرید، می‌توانید سهمی از بازار را برای خود کنار بگذارید.

تنها 60 درصد از مصرف کنندگان به دنبال استفاده از تنها یک برند هستند و مابقی خریداران از برندهای دیگر نیز برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کنند (RESEARCHLIVE).

شبکه توزیع مویرگی قوانین مختص به خود را دارد و شما تنها با رعایت این قوانین است که می‌توانید، کارها را به نحو احسنت و با بالاترین راندمان انجام دهید.

در ادامه به برخی از قوانین که برای یک سیستم توزیع مویرگی مناسب و ضروری هستند، اشاره خواهیم کرد:

  • قوانینی برای نحوه دریافت کالا از تولید کنندگان وضع کنید.
  • با فروشگاه‌ها قراردادهای محکم و درست ببندید تا برای وصول مطالبات خود به مشکل و دردسر بر نخورید.
  • در هنگام پخش مویرگی باید بسیار باهوش باشید و مسائلی مانند توان خرید، موقعیت جغرافیایی، فرهنگ و… را در نظر بگیرید.
  • همیشه مشغول حساب و کتاب باشید و هزینه‌های سیستم توزیع مویرگی را به درستی برآورد کنید تا با مشکلات مالی و حسابرسی مواجه نشوید.

اگر سیستم توزیع مویرگی برای پخش محصولات خود انتخاب کرده‌اید و علی‌رغم صرف هزینه و وقت زیاد هنوز به کارایی لازم نرسیده‌اید، احتمالا قطعه گم شده‌ی پازل شما برای توزیع فروشنده ماهر است.

منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

در ابتدای این مقاله به شما گفتیم که منظور از توزیع کالا چیست و شما را با سطوح مختلف توزیع آشنا کردیم، سپس به معرفی انواع سیستم‌های توزیع پرداختیم و به دنبال آن سیستم توزیع مویرگی را برای شما تعریف کردیم.

بعد از مشخص کردن مزایا و معایب توزیع مویرگی به بررسی اهمیت این سیستم توزیع برای فروش محصولات اشاره شد و در نهایت چند مقاله علمی که در خصوص تأثیر توزیع مویرگی بر مقدار فروش شرکت‌ها بود را بررسی کردیم.

همان‌طور که مطالعه فرمودید در این مقاله سعی شد تا شما را با صفر تا صد توزیع مویرگی آشنا کنیم (امیدواریم در این امر توانسته باشیم موفق عمل کنیم)، اگر مایل هستید تا بیشتر با توزیع مویرگی و اجزای آن آشنا شوید؛ منابع ذیل بسیار کمک کننده هستند.

کتاب‌های پیشنهادی شامل کتاب‌های تألیفی، کتاب‌های ترجمه شده و همچنین منابع زبان اصلی روز جهان به ترتیب برای شما آمده است:

•             کتاب مدیریت کانال‌های توزیع و فروش با تأکید بر سیستم پخش مویرگی (نگرشی کاربردی)، اثر محمود زمانی، محمد حقیقی

کتاب مدیریت کانال‌های توزیع و فروش با تأکید بر سیستم پخش مویرگی

•             کتاب اصول و مبانی بازاریابی و پخش مویرگی در تهران، اثر امیر همایون کاشانی کیا، حمیده حجتی

کتاب اصول و مبانی بازاریابی و پخش مویرگی در تهران، اثر امیر همایون کاشانی کیا، حمیده حجتی

•             کتاب کنترل و برنامه‌ریزی پخش: مدیریت در حیطه زنجیره تأمین، نویسنده دی‍وی‍د ف‍ردری‍ک‌ راس‌

کتاب کنترل و برنامه‌ریزی پخش: مدیریت در حیطه زنجیره تأمین، نویسنده دی‍وی‍د ف‍ردری‍ک‌ راس‌

•             Sales and Marketing Channels : How to Build and Manage Distribution Strategy  نوشته Julian Dent و  Michael White

کانال های فروش و بازاریابی: نحوه ایجاد و مدیریت استراتژی توزیع

•             The Managers Guide to Distribution  نوشته Linda Gorchels

راهنمای مدیران برای توزیع

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل با فرآیند فروش مویرگی، قوانین توزیع مویرگی، مزایا و معایب آن آشنا شدید. در حقیقت فروش مویرگی یک روش موثر به منظور توزیع محصولات به طور مستقیم به مشتریان است که با تدوین استراتژی مناسب می‌توانید از مزایای آن برای افزایش فروش و درآمد استفاده کنید. 

5/5 - (34 امتیاز)

سوالات متداول

بازاریابی مویرگی به معنی توزیع فشرده محصول و رسیدن آن به آخرین فروشنده است. در ابتدا از روش توزیع مویرگی تنها برای فروش محصولات دارویی و غذایی استفاده می‌شد، اما امروزه بسیاری از تولید کنندگان و شرکت‌ها برای فروش محصولات خود از این روش توزیع استفاده می‌کنند.
اگر یک سیستم توزیع مویرگی توسط تیم توسعه دهنده آن به درستی اجرا شود، مقدار فروش شرکت به شکل معنا داری تغییر خواهد کرد و شما با نهایت سرعت می‌توانید به فروش ایده آل و مورد نظر خود برسید. البته این موضوع مستلزم درست اجرا شدن سیستم توزیع مویرگی است، چرا که هزینه پیاده کردن یک سیستم توزیع مویرگی بیشتر از سایر روش‌های توزیع محصول است و اگر به درستی اجرا نشود، هزینه‌های این سیستم می‌تواند برای شما سنگین تمام شود. موضوع دیگری که در توزیع مویرگی وجود دارد، امکان تربیت و دست‌چین کردن اشخاص برای حضور در تیم فروش مویرگی شماست. این موضوع به شما کمک می‌کند که تیم قوی فروش خود را داشته باشید و برای آن‌ها امکان آموزش فروش مویرگی را فراهم آورید.
در فروش گرم بازاریابی، صدور فاکتور و تحویل جنس در همان لحظه انجام می‌شود، این روش فروش نیاز به نیروی انسانی و خودروی حمل بار زیاد دارد. در فروش سرد بازاریاب یا نماینده فروش اول به سراغ خرده فروشان می‌رود و اقدام به ثبت سفارش آن‌ها و صدور فاکتور می‌کند و بعد از چند روز ماشین حمل محصول، جنس خریداری شده را به خریدار تحویل می‌دهد. معمولاً از تکنیک فروش گرم برای فروش محصولاتی که تاریخ انقضای کمی دارند، مانند لبنیات استفاده می‌شود. برای خشکبار و موادی که مدت انقضای طولانی‌ مدت‌تری دارند، تکنیک فروش سرد بسیار مناسب‌تر است.
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی