مقالاتموفقیت / انگیزشی

سرنوشت و اقبال در فیلم شهر خدا City of God 2002

سرنوشت فیلم شهر خدا را در مقایسه با دیگر اجزاء کارنامه فرناندو میرلس نمی‎توان یک اتفاق دانست؛ اما این ساخته میرلس امروز نامی آشناتر از سازنده‎اش یافته است. هرچند که میرلس نیز به واسطه همین شهر خدا توانست در سائوپائولو برزیل  برای بار اولدر کنار دریافت کارت دعوت آکادمی اسکار از لس آنجلس و لندن تا توکیو؛ میهمان ویژه هالیوود هم برای ساخته بعدیش باشد.

سرنوشت عام و عالم‎گیر به این محصول سه میلیون دلاری برزیل اگر همراه با مرور مولفه‎های بومی ساختارش باشد جذابیت مضاعفی برای نگاه دوباره می‎یابد. استنادِ، پالو لینس که رمانش مایه اصلی فیلمنامه اسکاری شهر خداست؛ برای وصفش از این حاشیه ریودوژانیرو زندگی و حشرونشر هشت ساله خود با آدم‎های رمانش است. میرلس نیز تجربه‎هایش حین فیلم‎برداری در شهر خدا را خیلی متفاوت با ماجرای راکت، قهرمان دوربین به دست قصه اش بازگو نمی‎کند. به عنوان تماشاچی هنگامی که در تیتراژ پایانی قسمتی مستند، از مصاحبه تلوزیونی ناک هد را می‎بینیم تصویرش در مقایسه با آن‎چه در طول فیلم دیده‎ایم غریبه به نظر نمی‎آید.

 

City of God (2002)

 

فیلم شهر خدا و سرنوشت آن برای مخاطب‎ های هم زبان خود آن‎ قدر مورد پذیرش واقع شد، که در میانه انتخابات ریاست جمهوری برزیل به عنوان بازتابی از وضع موجود مورد استناد لولا داسیلوا قرارگرفت و این همه را می‎توان حاصل انتخاب مناسب فرم از سوی فرناندو میرلس برای پرداخت مایه مستند قصه اش دانست. صحبت از سینمای پست مدرن و یا فرم دایره شکل روایت برای شرح شهر خدا لااقل امروز دیگر جذابیتی ندارد.

اگر قرار به فهرست کردن فیلم‎هایی باشد که در ده سال گذشته سرنوشت مشابه شکلی با فرم فیلم شهر خدا داشته‎اند، می‎توان سرفصلی نو در راهنما های فیلم باز کرد. اما اغلب این تجربه‎ها فاقد ساخت‎های لازم این فرم در شخصیت‎پردازی و موقعیت‎ها در فیلمنامه‎اند. انتخاب این فرم از روایت برای اکثر این گونه فیلم‎ها انگار تازه در اتاق تدوین صورت گرفته است. روایت دایره شکل قصه این روزها مُد همه‎گیری است که در عین مناسب بودن برای گرفتن ژست‎های آلترناتیوِ جناب فیلمساز مقبولیتی عام هم دارد.

دکتر احمد محمدی
دکتر احمد محمدی

فیلم شهر خدا در فهرست برترین ۱۰۰ فیلم از دید اعضای سایت IMDb در رده‌ی ۱۷ جای دارد و بسیاری آن را بهترین فیلم سینمای برزیل و شاید سینمای امریکای جنوبی می‌نامند. ـ اگر شما آنقدربدشانس باشید تا در جامه ای ایزوله از لحاظ اقتصادی،اجتماعی به دنیا بیایید که فقر، جنایت و مواد مخدر واقعیت هرروز آن باشد, سرنوشت موفقیت برای شما بسیار دور به نظر میرسد و به طور کلی اوباش نبودن در چنین جامه ای مقاومت و تلاش زیادی را میطلبد تا چه برسد به…

 

City of God (2002)

 

فیلم شهر خدا تجسمی دراماتیک و تاثیرگذار از سرنوشت این مسئله است. صحنه های جنایی که اکثرا توسط کودکان و افراد کم سن و سال انجام می گیرد حتی تصور وجود چنین شهری را در دنیای واقعی مشکل می کند اما در کمال ناباوری در قسمتی از منوی این فیلم مستندی واقعی چهل پنجاه دقیقه ای از این شهر و در گیری پلیس می بینیم، شهر خدا شهرکی است که در دهه‌ی ۶۰ میلادی طی طرح اسکان از طرف دولت در حومه‌ی شهر ریودوژانیرو واقع در برزیل تاسیس شد. خانه‌های بسیار کوچک، کثیف و به‌هم‌چسبیده مانند مرغ‌دانی، مسکن ساکنان شهر خدا است.

شهر خدا در دهه‌ی ۱۹۸۰ با آمار بالای جرم و جنایت خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین منطقه در سراسر آمریکای جنوبی شناخته شد. کمبود امکانات اولیه‌ی شهری و حداقل رفاه اجتماعی از عوامل پیدایش دزدی، قتل و قاچاق مواد مخدر در این منطقه است. از همان ابتدا با تصاویر فرار یک مرغ، تیزکردن چاقو، و جوانان ناآرام مسلح، همراه با موسیقی زیبای برزیلی و تدوین سریع فیلم که عنوان‌بندی فیلم محسوب می‌شود، درمی‌یابیم که با فیلمی متفاوت و تکان‌دهنده از آمریکای جنوبی روبرو خواهیم بود. فیلم شهر خدا که از وجود عناصر تشکیل‌دهنده‌ی یک فیلم مستند و عوامل ساختاری سینمای مدرن بهره می‌برد، یک فیلم مستند، داستان سرنوشت اجتماعی نامیده می‌شود که در فیلم به خوبی یک محیط ناهنجار اجتماعی را به تصویر می‌کشد.

 

City of God (2002)

اگر میخواهید برای رسیدن به موفقیت از تجربیات افراد موفق استفاده کنید باید زندگی نامه آن ها را بخوانید و از آن بهتر، فیلم هایی که برگرفته از زندگی نامه افراد موفق است را تماشا کنید. آکادمی بازار در خدمتی نوین در گرداوری و تولید فیلم های توسعه فردی کوشا بوده و شما می توانید از خدمات آن استفاده کنید. برای مشاهده لیست بخشی از فیلم ها بر روی اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن