زندگینامه شروین پیشه ور ایرانی موفق در سیلیکون ولی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

آکادمی بازار در این مقاله به تشریح زندگینامه شروین پیشه ور می پردازد.

شروین پیشه ور،یکی از کارآفرین ایرانی آمریکایی سیلیکون ولی است که سابقه‌ای  درخشان و طولانی در سرمایه‌گذاری، مشاوره و ایجاد استارتاپ‌های بزرگ و گسترده در این منطقه داشته است. شروین پیشه ور یکی از معروف ترین ایرانی‌های سیلیکون ولی در کشور آمریکا است.

اسم این کارآفرین و سرمایه‌‌گذار سریالی در جمع مدیران و مؤسسان استارتاپ‌های بزرگ این منطقه به چشم می‌خورد. او یکی از ایجاد کنندگان استارتاپ هایپرلوپ وان است. از دیگر مسئولیت‌های واگذار شده به او می‌توان به پست مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرپا کپیتال اشاره کرد.

این شرکت در استارتاپ‌های بزرگی مانند ایر بی‌ان‌بی، اوبر و مانچری سرمایه‌گذاری کرده است.

با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه شروین پیشه ور همراه باشید.

زندگینامه شروین پیشه ور از تولد تا تحصیل

شروین پیشه ور، در سال ۱۹۷۴  در تهران متولد شد. نام پدرش ابراهیم پیشه ور،و  تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های تلویزیونی بود. خانواده‌ی پیشه ور در سال ۱۳۵۷ شمسی ایران را به مقصد ایالات متحده‌ی آمریکا ترک کردند. شغل اول پدر شروین، رانندگی تاکسی در مریلند بود. ابراهیم پیشه ور در کنار شغل رانندگی تاکسی، تحصیلاتش را ادامه داد و موفق شد دکترای خود را در رشته‌ی ارتباطات از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

شروین پیشه ور به خواسته خانواده اش مبنی بر تحصیل در رشته‌های پزشکی، وارد دبیرستان مونت گومری بلیر شد.و تحصیلات خود را با موفقیت سپری کرد و بعد از کسب نتایج درخشان در تحقیقاتی با موضوع زیست سلولی در یو‌سی برکلی، بورسیه‌ی شهروندی برای ادامه‌ی تحصیل را دریافت کرد. شروین پیشه ور در سال ۱۹۹۶ در تألیف مقاله‌ای همکاری کرد که این مقاله بعد ها در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسید. این مقاله پس از مدتی به‌عنوان پایه و اساس پروتکل استانبول مورد استفاده قرار گرفت.

دست آوردهای شروین پیشه ور

در زندگینامه شروین پیشه ور می خوانیم که او به‌عنوان یک سرمایه‌گذار علاوه بر تامین سرمایه، ارتباطی بسیار نزدیک با استارتاپ دارد و روند رشد را نیز مدیریت می‌کند . او تا به امروز در بیش از ۶۰ شرکت بزرگ سیلیکون ولی سرمایه‌گذاری کرده است. حتی به‌عنوان مدیر اجرایی در شرکت مانلو ونچرز مشغول به فعالیت بود و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگی مثل واربی پارکر، تامبلر، ماشین زون و اوبر را اداره می‌کرد.

پیشه ور یکی از مشاوران استراتژی اوبر است و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نیز به‌عنوان عضوی از هیئت مشاوران در این شرکت فعالیت می‌کرد. شروین پیشه ور شرکت‌های متعددی نیز احداث کرده است که از میان آن‌ها می‌توان وبز، وب‌ او‌اس، اس‌جی‌ان و هایپر آفیس را نام برد.

شروین پیشه ور یک ایرانی با مجوز شهروندی آمریکایی است که به دلیل فعالیت‌های بسیار حرفه‌ای در اکوسیستم استارتاپی، جوایز بسیاری نیز به دست آورده است. او در سال ۲۰۱۶ مدال افتخار جزیره‌ی الیس را کسب کرد. در سال ۲۰۱۵ باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی کشور آمریکا، به‌عنوان عضو ناظر برنامه‌ی فولبرایت برگزیده شد.

برنامه‌ی فولبرایت برای شناسایی و کمک‌ های مالی به دانشجویان و شرکت‌های نوپا در آمریکا برگزار می‌شود. و در سال ۲۰۱۲،پیشه ور نشان «آمریکایی برجسته» از طرف دولت آمریکا را کسب کرد. پیشه ور اکنون به‌عنوان عضوی از انجمن جهانی کارآفرینان سازمان ملل و سفیر کارآفرینی نمایندگی‌های آمریکا در خاورمیانه و روسیه نیز مشغول فعالیت است.

زندگینامه شروین پیشه ور

فعالیت کاری

نخستین استارتاپی که شروین پیشه ور به عنوان یک ایرانی موفق  احداث کرد، وب‌او‌اس بود. او در ۲۳ سالگی به جای ادامه‌ دادن درس در رشته‌ی پزشکی، به فناوری اطلاعات و وب روی آورد و استارتاپ فناوری خود را احداث کرد. استارتاپ وب او‌اس، پایه و اساس سیستم‌عاملی مبتنی بر وب را توسعه می بخشید. این سیستم‌عامل فضایی مانند ویندوز داشت و در همه ی مرورگرها به‌ راحتی اجرا می‌شد.

در سال ۱۹۹۹، در مقاله‌ای که توسط پیشه ور در فاینشال تایمز به چاپ رسید، WebOS را نسل جدید کانال توسعه‌ی نرم‌افزار به همگان معرفی کرد که ساختارشکنی بسیار خاصی  در روش تولید و توسعه‌ انجام خواهد داد. در این مقاله، پیشه ور به‌عنوان کابوس بیل گیتس نام گذاشته شد. شروین پیشه ور بعد از احداث WebOS به کابوس بیل گیتس معروف شد.

آغاز فعالیت‌های سرمایه‌گذاری

در سال ۲۰۰۱، نیز شرکت سرمایه‌گذاری Seges Capital توسط شروین پیشه ور این کارآفرین ایرانی موفق احداث شد. این شرکت به‌عنوان یکی از شعب  های شرکت فناوری دانشگاه وندربیلت که بازوی سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیاردی دانشگاه وندربیلت است شناخته شد. پیشه ور بجز جذب سرمایه برای شرکت جدیدش، در جذب سرمایه‌ی ۱۷ شرکت جدید دیگر نیز همکاری داشت.

علاوه بر آن سال ۲۰۰۱، او Ionside interactive را احداث کرد و به‌عنوان سمت مدیر عامل، مدیر قسمت محصولات و مدیر فروش این شرکت به کار مشغول شد. در این زمان پیشه ور در طراحی بهبود و توسعه‌ی موتور گرافیک سه‌بعدی و هوش مصنوعی کامپیوترهای جیبی فعالیت می‌کرد. علاوه بر موارد در زندگینامه شروین پیشه ور بیان شده است که سال‌های اولیه کاری این کارآفرین  جوان ، سبب تأسیس شرکت اپلیکیشن کورپوریشن نیز شد. این شرکت توسعه‌ی سرویس پیام‌رسانی هایپرآفیس را برعهده داشت.

بعد از مدتی فعالیت پیشه ور در قلب فناوری آمریکا، او به‌عنوان مدیری مجرب در جذب سرمایه شرکت شناخته شد. او در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان مؤسس و یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت Webs،  موفق شد سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیون دلار کسب کند. این سرمایه از شرکت‌هایی مانند نوواک بیدل و کلمبیا کپیتال جذب شد. در سال ۲۰۰۸  او از سمت خود در این شرکت استعفا داد و تمرکز خودش را بر روی شرکت اس‌جی‌ان گذاشت و تا سال ۲۰۱۲ در آنجا مشغول به فعالیت شد.

این شرکت با نام Social Gaming Network، در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان  یک زیرمجموعه جدا و مستقل از وبز جدا شد. پیشه ور از سال ۲۰۱۰ به عضویت هیئت مدیره‌ی این شرکت درآمد و در سال ۲۰۱۱، بود که مایندجولت این شرکت را به‌صورت کامل خریداری کرد. از دیگر رخداد زندگی شغلی شروین پیشه ور در این زمان می‌توان به عضویت در تیم مدیریتی موزیلا اشاره کرد.

ایرانی موفق در سیلیکون ولی

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ

در زندگینامه شروین پیشه ور می خوانیم که در سال ۲۰۱۱، سالی بود که پیشه ور خود را به عضویت شرکت‌های بسیار برگ سرمایه‌گذاری درآورد. در این سال  پیشه ور به منلو ونچرز ملحق شد. این شرکت سرمایه‌گذاری در آن موقع سرمایه‌ای در حدوده ۴ میلیارد دلار را تحت مدیریت داشت. پیشه ور بعد از عضویت در شرکت جدید، تمرکز خودش را  در زمینه‌های وب‌سایت‌های اجتماعی، اینترنت برای مصرف‌کنندگان و موبایل گذاشت.

شروین مدیریت قسمت دوم جذب سرمایه‌ی اوبر را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۱۱ به عضویت هیئت مشاوران این شرکت درآمد. از دیگر فعالیت‌های پیشه ور در این زمینه می‌توان فعالیت در هیئت‌های مدیره یا تیم‌های اجرایی شرکت‌هایی مانند: ماسین زون، فب و واربی پارکر را نام برد. علاوه بر این، او در پروژه‌ی سرمایه‌گذاری منلو در سرویس تامبلر نقش بسیار زیادی داشت. این کارآفرین برجسته ایرانی در تأسیس بورسیه‌ی سرمایه‌گذاری منلو تلنت فاند نیز کمک بسیاری کرد. این بورسیه به حدود ۳۵ استارتاپ در مراحل اولیه‌ی جذب سرمایه بسیار کمک کرد.

استقلال کاری با شرپا کپیتال

سال ۲۰۱۳، سال استقلال کامل شروین پیشه ور در حوزه ی سرمایه‌گذاری بود. او در این سال از منلو ونچرز کاملا جدا شد تا بتواند شرکت مستقل خودش را به اسم  Sherpa Capital احداث کند. از همکاران او در احداث این شرکت جدید، اسکات استنفورد،بود که او یکی از مدیران سابق گلدمن ساکس بود.

سرمایه گذاری و استقلال مالی

شرپا کپیتال یکی از سرمایه‌گذاران اصلی اوبر می باشد

شرکت شرپا کپیتال، از شرکت های سرمایه‌گذاری خطرپذیر با فعالیت‌هایی مانند شتابدهندگی استارتاپ‌ها بود. استارتاپ‌های بزرگ حاضر در این شرکت عبارت بودند از اوبر، ایربی‌ان‌بی، مانچری، ایپسی، شیپ، استنس، رنت د ران‌وی، بیپی، پیل‌پک، داکتر آن دماند و کیو هلث است . این شرکت در سال ۲۰۱۴ موفق شد سرمایه‌ای در حدود ۱۵۴ میلیون دلار را به دست آورد. و این مبلغ را در سال ۲۰۱۶ به ۴۷۰ میلیون دلار رساند.

مجله‌ی فورچن در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ بیان کرد که شروین پیشه ور به عنوان یک ایرانی موفق با بازگشت حدود ۵ میلیاردی سرمایه‌ی کسب شده، افزایشی در حدود ۷۲.۴ برابر در سرمایه‌گذاری رقم زده است.

هایپرلوپ وان

در زندگینامه شروین پیشه ور می خوانیم که در سال ۲۰۱۴، ایلان ماسک برای ساخت سیستم حمل و نقل هایپرلوپ طرحی را بیان کرد. او در یک مقاله‌ی توصیفی که اصطلاحا Whitepaper نامیده می‌شود، توضیحات تکمیلی در مورد این سیستم جدید بیان کرد و اسم آن را هایپرلوپ آلفا گذاشت.

شروین پیشه ور به همراه بروگام بام‌بروگان، به این ایده جواب داد و شرکت هایپرلوپ وان را احداث کرد. نخستین سرمایه‌گذار این شرکت با هدف ، شرپا کپیتال بود که با سرمایه‌ای در حدود ۳۷ میلیون دلار وارد این تجارت شد. بام‌بروگان در جولای سال ۲۰۱۶، از هایپرلوپ وان استعفا داد. او مدت زمانی پس از جدا شدن از این شرکت، شکایتی بر علیه هایپرلوپ و شروین پیشه ور تنظیم کرد و او را متهم به نقض قوانین و دروغگویی کرد. که این شکایت‌های قانونی علیه خانواده‌ی پیشه ور، هایپرلوپ وان را وارد مشکلات جدی کرده است.

شروین پیشه ور

جوایز و افتخارات

در مطالعه زندگینامه شروین پیشه ور با افتخارات زیادی از او برخورد می کنیم. شروین پیشه ور موفق به کسب مدال افتخار Ellis Island در سال ۲۰۱۶ شده است. در سال ۲۰۱۵، رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما، پیشه ور را به عضویت هیئت مدیره‌ی بورس کمک‌هزینه‌ی راه‌اندازی کسب و کار ویلیام فول‌برایت انتصاب کرد.

دولت آمریکا،در سال ۲۰۱۲، نشان افتخاری «Outstanfing American by Chice» را به این مهاجر ایرانی اهدا کرد.و جالب است بدانید این جایزه از سوی دولت به آمریکایی‌هایی داده می‌شود که دستاوردهایی بسیار ویژه داشته‌اند. شروین پیشه ور عضو انجمن ۱۰ نفره‌ی شورای کارآفرینان سازمان ملل متحد می باشد. علاوه براین، پیشه ور این کارآفرین توانا به‌عنوان سفیر کارآفرینی در جلسات نمایندگی‌های وزارت امور خارجه‌ی آمریکا که در خاورمیانه و روسیه برگزار شد شرکت داشته است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
راز موفقیت در سال 2020

باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ طرحی با نام سیاست ارتباطات، رسانه و فناوری بیان کرد که شروین پیشه ور عضو مؤلف و مشاور آن بود. شروین پیشه ور همزمان با فعالیت‌های تجاری، در انجمن‌های خیریه و عام‌المنفعه و کمپین‌های سیاسی حمایت از نامزدهای دموکرات در ایالات متحده‌ی آمریکا، نقشی موثر داشته است.

پیشه ور  یکی از حامیان اصلی در کمپین‌ باراک اوباما و هیلاری کلینتون بود. و همراه این موارد، پیشه ور کوشش های بسیاری برای سهولت کار و فعالیت مهاجران در کشور آمریکا انجام داده و در موسسه های خیریه‌ای مانند Invisible Children و Charity:water کار کرده است.

زندگی شخصی شروین پیشه ور

در بخش خصوصی زندگینامه شروین پیشه ور اطلاعات درستی در دسترس قرار نگرفته است. و فقط اطلاعات موجود از خانواده‌ اش ، فرزندانش یعنی سیروس و دریا می باشند. که همراه با پدر مجردشان در شهرسان‌فرانسیسکو زندگی می‌کنند. دخترش دریا پیشه ور به بازیگری علاقه بسیار زیادی دارد و به عنوان یک نقش کوتاه در یک فیلم هالیوودی بازیگری کرده است. اما سیروس دانشور مسیر پدرش را ادامه داده و اکنون در هایپرلوپ وان به کار مشغول فعالیت است.

شما می توانید برای مطالعه زندگینامه سایر افراد موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی