زندگینامه جف بزوس ، بنیان گذار آمازون

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آبان, ۱۴۰۰
زندگینامه جف بزوس ، بنیان گذار آمازون

جف بزوس موسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی آمازون است. او کسب و کارهای دیگری همچون روزنامه واشنگتن پست و شرکت فضایی بلو اوریجین نیز دارد؛ اما معروفیت اصلی خود را از آمازون به دست آورد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیجفری پرستون بِیْزوس
متولد1964
زادگاهالبوکرکی، نیومکزیکو، ایالات متحده
ملیتآمریکایی
پیشهبازرگان، سرمایه‌گذار، کارآفرین، مدیر مالی و مدیر عامل اجرایی

زندگینامه جف بزوس

در این مقاله شما را با زندگینامه جف بزوس (Jeff Bezos) بنیان گذار آمازون آشنا می‌کنیم. در ابتدا وب سایتی که جف بزوس تاسیس کرد، برای فروش کتاب بود اما اکنون وب سایت جف بزوس به بزرگترین و مشهورترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شده است. 

جف بزوس در ۲۷ جولای ۲۰۱۷ با ثروتی بیش از ۹۰ میلیون دلار از بیل گیتس پیشی گرفت و ثروتمندترین فرد دنیا شد که تاکنون توانسته رتبه خود را حفظ کند. Jeff Bezos با بالا رفتن ۲.۵ درصدی سهام آمازون ثروتش به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. با آکادمی بازار برای مطالعه ادامه زندگینامه جف بزوس همراه باشید.

زندگینامه جف بزوس در کودکی و نوجوانی

زندگینامه جف بزوس و همسرش

جف بزوس (Jeffrey Preston Bezos) در سال ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در آلبوکرکی نیومکزیک متولد شد. پدربزرگ مادری‌ جف بزوسلارنس پرستون جایس بود او یکی از اعضای اولیه کمیسیون انرژی‌های اتمی در آمریکا بود؛ او قبل از فعالیت در کمیسیون انرژی، در سازمان دارپا مشغول به کار بود و از اعضای مهم آن حساب می‌شد. جف بزوس پدربزرگش را به‌عنوان الگوی زندگی خود قرار داده است.

مادر جف بزوس، در زمان تولد او تنها ۱۷ سال داشت و ازدواجش با پدر جف تنها حدود یک سال به طول انجامید. در آوریل سال ۱۹۶۸، وقتی جف چهار سال داشت،‌ مادرش با میگوئل مایک بزوس ازدواج کرد. مایک بزوس در دانشگاه نیومکزیکو به کار مشغول بود و پس از ازدواج، جف را به فرزندی پذیرفت. به همین دلیل نام خانوادگی جف از آن به بعد به بزوس تغییر یافت.

جف بزوس از چهار تا شانزده سالگی تابستان‌ها در مزرعه دامپروری پدربزرگش مشغول به کار بود، کارهایی چون تعمیر آسیاب را انجام می‌داد. پس از ازدواج میگوئل با مادر جف بزوس، آن‌ها به هیوستون تگزاس رفتند و پدر خوانده جف در شرکت Exxon مشغول به کار شد. این نقل مکان سبب شد تا جف بزوس سال‌های چهارم تا ششم تحصیل خود را در مدرسه‌ ریور اوکس در هیوستون بگذراند.

از همان سال‌های ابتدایی جف بزوس علاقه خود را به علم و مهارت‌های فنی نشان داد. او در زمان کودکی خود با کیت‌های الکترونیکی مختلف تمرین می‌کرد. او حتی برای اتاق خود آژیر خطری اختراع کرده بود. پس از چند سال او به همراه خانواده‌اش به میامی فلوریدا نقل مکان کردند. جف بزوس تحصیلات دبیرستانی خود را در میامی پالمتو گذراند.

فعالیت های جف بزوس

از مطالعه زندگینامه جف بزوس و راز میلیاردر شدنش در می‌یابیم که او دانش آموز موفق و زرنگ دبیرستان بود و با عضو شدن در برنامه‌های آموزشی در دانشگاه فلوریدا مدال سیلور نایت را دریافت کرد و حتی توانست بورسیه تحصیلی ملی را از دبیرستان خود دریافت کند. جف بزوس در سال 1986 موفق به فارغ التحصیلی رشته الکترونیک و کامپیوتر در مقطع کارشناسی از دانشگاه پرینستون شد.

موفقیت‌های پی در پی او سبب شد که به عنوان عضو افتخاری انجمن علمی فی بتا کاپا انتخاب شود و حتی در دوران تحصیلش برای دریافت مدال تائو بتا پی انتخاب شد. جف بزوس در زمان دانشجویی خود مدیر قسمت پرینستون، سازمان دانشجویی تحقیقات فضایی (SEDS) بود.

جف بزوس پس از فارغ التحصیل شدن به وال استریت رفت و در آنجا شغل‌های مربوط به رشته‌های کامپیوتری را تست کرد. یکی از اولین و بزرگترین پروژه‌های او طراحی و بهبود بخشی شبکه‌ای برای تجارت و بازاریابی جهانی برای شرکتی به نام Fitel بود. که در آن زمان او پیشنهادهایی از شرکت اینتل و بل نیز داشت.

 بعد از آن جف بزوس در بنکرز تراست (Bankers Trust) و سپس در شرکت سرمایه‌گذاری D. E. Shaw & Co شروع به کار کرد. جف بزوس در سال ۱۹۹۴ برای مسافرت از شهر نیویورک به سیاتل می‌رفت که درآن زمان، طرح کسب و کار سایت آمازون را پیاده‌سازی کرد. مانند خیلی از استارتاپ‌های آن زمان کشورآمریکا، آمازون نیز کارش را از یک گاراژ آغاز کرد.

تاسیس شرکت آمازون در زندگینامه جف بزوس

تاسیس شرکت آمازون در زندگینامه جف بزوس

در زندگینامه Jeff Bezos بیان می‌شود که او مشغول کار برای شرکت بسیار بزرگ سرمایه‌گذاری در نیویورک بود و از کار در آن شرکت درآمد بالایی به دست می‌آورد. ولی وقتی جف بزوس متوجه گسترش و محبوبیت اینترنت در بین مردم دنیا شد به این کار بسیار علاقه نشان داد. 

جف بزوس با توجه به اینکه در آن سال ایالات متحده آمریکا شرکت‌های فروش پستی محصول که دارای دفاتر فیزیکی نبودند را از پرداخت مالیات منع کرده بودجه شغل دائم و پر درآمد خود را کنار گذاشت و تصمیم به تشکیل شرکت جدیدی را گرفت.

استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

در این راه والدین جف بزوس حقوق بازنشستگی خود را به عنوان سرمایه اولیه خود در اختیار او قرار دادند. در اوایل روزهای کاری شرکت آمازون آن‌ها یک زنگ را مختص هر خرید توسط مشتریان قرار داده بودند که با به صدا در آمدن هر زنگ آن‌ها برای شناسایی خریدار دور هم جمع می‌شدند.

سپس با گذشت چند هفته تعداد خریدارها افزایش یافت به حدی که آن‌ها مجبور شدند زنگ را قطع کنند. کارمندان شرکت آمازون و کسانی که در مورد این شرکت تحقیق کردند به این نتیجه رسیدن که جف بزوس مدیری بسیار دقیق و جزئی نگر است که باید در مورد همه رویدادها و اتفاقات شرکت آگاهی داشته باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

شرکت بلواوریجین

در زندگینامه جف بزوس می‌خوانیم که او در سال ۲۰۰۰ شرکتی با نام فضایی بلو اوریجین را تاسیس کرد. بزوس همیشه علاقه‌ و توجه بسیاری به فضا داشت او حتی ایده‌های مختلفی برای ایجاد شهرهای فضایی، مراکز تفریحی، گردشی و هتل‌هایی که می‌تواند تا دو میلیون نفر را به دور زمین می‌گردانند، درفکر می‌پروراند.

در سال‌های اولیه تشکیل شرکت بلو اوریجین، با احتیاط و پنهان کاری اطلاعاتی به همراه بود. اما در سال ۲۰۰۶ به‌ صورت رسمی به همه معرفی شد؛ دلیل این شهرت، خرید زمینی بسیار بزرگ برای تشکیل کارخانه آزمایشگاهی در تگزاس بود. جف بزوس هدف اصلی از تاسیس بلو اوریجین را راحت‌تر کردن سفرهای فضایی اعلام کرد. او معتقد بود شرکتش مانند خیلی از استارتاپ‌های دیگر تلاش می‌کند تا افراد مختلف بتوانند به آسانی به فضا سفر کنند.

جف در مصاحبه‌ای که در نوجوانی با میامی هرالد انجام داد، از هدف تشکیل بلو اوریجین صحبت کرد. جف هدف نهایی خود را خالی شدن زمین، تمیز نگه داشتن و تبدیل آن به پارک تفریحی اعلام کرد. جف بزوس مذاکراتی در سال ۲۰۱۳ با ریچارد برانسون، مدیر و موسس ویریجین گروپ و رئیس هیئت مدیره ویرجین گالکتیک انجام داد و هدف و نظریه‌های خود را برای او شرح داد.

جف بزوس برای تحقق اهدافش حاضر بود با افراد مختلف اعم از آن‌هایی که پتانسیل‌های مالی و فکری بالا دارند وارد مذاکره شود. جف سیاره‌های مورد نظر سفرها و آزمایشات بلو اوریجین را بسیار گسترده و زیاد بیان می‌کند و فقط به هدف اصلی یعنی سفر و زندگی مردم در فضا فکر می‌کند. بر اساس اعتقاد و نظریه جف بزوس این هدف نهایی بسیار بلند مدت است؛ ولی ارزش گذاشتن زمان و صرف هزینه‌های زیاد را دارد.

سرمایه گذاری های Jeff Bezos

سرمایه گذاری های Jeff Bezos

Jeff Bezos حتی یکی از اولین سرمایه‌گذاران گوگل است و از دیگر شرکت‌هایی که بزوس در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است می‌توان به شرکت یونیتی بایوتکنولوژی اشاره کرد. که هدف این شرکت کم کردن سرعت یا حتی توقف روند پیری در انسان‌ است. در زندگینامه جف بزوس می‌بینیم که او در سازمان‌های خیریه نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. او حتی موسسه خیریه‌ای با نام بزوس فامیلی فاندیشن را نیز تشکیل داد که یک خیریه‌ در راه تحصیل است.

سرمایه اصلی این خیریه از همان سود اولیه والدین بزوس در سرمایه‌گذاری آمازون تامین شده است. جف بزوس در سال ۱۹۹۹ ازطرف مجله تایم به‌عنوان فرد اول سال انتخاب شد. در سال ۲۰۰۸، او ازسوی مجله یو اس نیوز اند ورلد ریپورت به‌عنوان یکی از بهترین رهبران آمریکا برگزیده شد. جف حتی یک دکترای افتخاری نیز از دانشگاه کارنگی ملون دریافت کرده است.

مجله کسب و کار هاروارد در سال ۲۰۱۴ او را به‌عنوان مدیرعامل سال ۲۰۱۴ برگزید. جف بزوس به مدت سه سال دربین ۵۰ رهبر برتر و خبره جهان از دید مجله فورچن قرار گرفت. 

او در سال ۲۰۱۵ در صدر این لیست قرار گرفت. از کسب آخرین افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه ۲۵۰ هزار دلاری هاینلین برای تجاری‌سازی سفرهای فضایی در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. او این جایزه را به موسسه SEDS که زمانی در آن جا عضو بود بخشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی