زندگینامه بروسلی ستاره ی کنگ فو

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
بروسلی ( Bruce Lee )

شروع آشنایی بروسلی با هنرهای رزمی به کمک پدرش بود او مهارت‌های ابتدایی این هنر را از پدرش یاد گرفت و همیشه در حاله تمرین هنرهای رزمی بود. بروسلی توسط استادان خبره آموزش دید و در هنر کاراته مهارت بسیاری کسب کرد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیلی جن فان
متولد1940
زادگاهسان فرانسیسکو آمریکا
ملیتچینی، آمریکایی
پیشهاستاد کونگفو و ووشو، بازیگر، کارگردان، فیلسوف، بنیانگذار جیک کان دو، نویسنده

زندگینامه بروسلی

زندگینامه بروسلی ستاره کنگ فو را در این مقاله مطالعه کنید.

در این مقاله آکادمی بازار قصد دارد به تشریح زندگینامه بروسلی (Bruce Lee)، ستاره کنگ فو بپردازد. 

بروسلی در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ در سال اژدها طبق طالع‌ بینی چینی و در یک بیمارستان چینی در سانفرانسیسکو متولد شد.

پدر بروسلی خواننده اپرا بود و مادرش یک دو رگه چینی آلمانی بود. نام اصلی بروسلی جون فان بود که بعدها اسم هنری بروسلی را برای خود انتخاب کرد او در یک خانواده هفت نفره بزرگ شد او دو خواهر و دو برادر داشت.

با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه بروسلی همراه باشید.

آشنایی بروسلی با هنرهای رزمی

آشنایی بروسلی با هنرهای رزمی

در زندگینامه بروسلی می‌خوانیم که شروع آشنایی بروسلی با هنرهای رزمی به کمک پدرش بود او مهارت‌های ابتدایی این هنر را از پدرش یاد گرفت و همیشه در حاله تمرین هنرهای رزمی بود. 

بروسلی توسط استادان خبره آموزش دید و در هنر کاراته مهارت بسیاری کسب کرد. استادش از همکاران و دوستان پدره بروسلی بود. بروس از سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی توسط دوست پدرش تعلیم دید.

 در همه مدارس هنرهای رزمی چینی کلاس‌های سی فو ییپ من به وسیله شاگردان ارشد و درجه بالا آموزش داده می‌شد. در آن زمان یکی از شاگردان ارشد ییپ من وانگ شون لئونگ بود. او یکی از اشخاصی بود که تاثیر زیادی بر یادگیری بروس لی در کونگ فو داشت.

به علت آداب و رسوم خاص چین هیچ کس حاضر نبود به بروسلی آموزش دهد اما ییپ من به طور خصوصی شروع به آموزش بروسلی نمود. 

او علاوه بر کنگ فو بوکس غربی را یاد گرفت و در مسابقات فینال قهرمانی بوکس که در سال ۱۹۵۸برگزار شد با ناک اوت کردن گری الم که در این رقابت‌ها 3 مرتبه پیروز شده بود به پایان رساند. بروس حتی تکنیک‌های شمشیر زنی غربی را هم از برادرش فرا گرفته بود.

بروسلی در دانشگاه

در زندگینامه بروسلی بیان می‌شود که او ۱۹ سال داشت که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت او تنها ۱۰۰ دلار بیشتر نداشت و در مدرسه فنی با نام ادیسون ادامه تحصیل داد. سپس در دانشگاه واشنگتن در رشته فلسفه مشغول به تحصیل گردید.

در دوران دانشجویی‌اش با دختره آمریکایی با نام لیندا آشنا شد و سپس ازدواج کرد. آن‌ها یک فرزند پسر به دنیا آوردند. پسر بروسلی شبیه خودش بود اما موها و رنگ پوستش مانند غربی‌ها بود. 

بروس در زمانی که وارد آمریکا شد برای تامین مخارج زندگیش به عنوان گارسون در رستوران‌ها کار می‌کرد اما این کار را کنار گذاشت و شروع به آموزش دادن کنگ فو کرد که با استقبال فراوان دوستانش مواجه شد.

خیلی از دانشجویان ژاپنی در سیاتل علاقه خاصی به مبارزه با بروسلی و شکست او را داشتند اما همیشه بروسلی پیروز می‌شد.

یادگیری هنرهای رزمی

یادگیری هنرهای رزمی

بروسلی یادگیری هنرهای رزمی در آمریکا را از سال ۱۹۵۵ شروع کرد. در ابتدای کار او وینگ چون آموزش می‌داد. هنری که حاصل برداشت‌‌ها و آموخته‌‌هایش از هنگ کنگ بود. اسمی که او روی هنرهای رزمی خود گذاشته بود.

جان فان کونگ فو (که معنای لغوی آن کونگ فوی بروسلی است) بود که اساسا روش تغییر یافته وی در وینگ چون بود. از اولین شاگردهای بروسلی یک جودو کار به نام “جس گلاور” بود که مدتی بعد از دستیاران او شد. 

او قبل از رفتن به کالیفرنیا، اولین مدرسه هنرهای رزمی‌اش را در سیاتل به اسم “موسسه جان فان کونگ فوی لی” را افتتاح کرد. بروسلی روش‌های لگد زنی‌اش را ارتقا بخشید که در زندگینامه بروسلی بیان می‌شود چندی بعد با مخالفت چینی‌های مقیم آمریکا روبه‌رو شد زیرا آن‌ها مخالف آموزش دادن بروسلی به خارجی‌ها بودند اما بروسلی به حرفه آن‌ها توجه نکرد.

آن‌ها برای مقابله با بروسلی شخصی با نام “وان جک مان” را برای مبارزه فرستادند در این مبارزه وانگ به سختی شکست خورد و دندان‌های جلویش را از دست داد. 

بروس لی بعد از آموزش دادن هنرهای رزمی تصمیم گرفت در مسابقات کاراته شرکت کند تا مردم بیشتر او را بشناسند. به همین دلیل در سال ۱۹۶۴ در میدان ورزشی لانگ بیچ با اجرای چند حرکت نمایشی با سرعت و قدرتی خیره‌کننده نامش را بر سر زبان‌‌ها انداخت.

ورود به عرصه بازیگری

ورود به عرصه بازیگری

پدر بروس لی که یک ستاره مشهور اپرای کانتونیایی بود. توسط پدرش وارد عرصه سینما شد. بروسلی از کودکی به بازیگری علاقه داشت و در کودکی در چند فیلم سیاه و سفید کوتاه بازی نمود. بروسلی نه تنها در کنگ فو بلکه در بازیگری استعداد بسیار زیادی داشت.

او در سن یک سالگی در فیلم (دختر شهر دروازه طلایی) نقش داشت و در شش سالگی در فیلم‌های (سرگذشت یک پسر بچه) و (اژدهای کوچک) و در دوران جوانی نیز در فیلم (ژن‌های گوهم) بازی کرده که این فیلم توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

بروسلی با بازی در این فیلم، تکنیک‌های کاربردی فنون رزمی از کونگ فوی چینی را به تصویر کشید و او موفق شد در این زمینه محبوبیت و شهرت پیدا کند بروسلی در ۱۸ سالگی در یک فیلم نقش آفرینی کرد. 

در سال ۱۹۶۶ بود که بعد از به نمایش گذاشتن لانگ بیچ منجرو به ملاقات یکی از کارگردانان با بروسلی شد و از او برای ایفای نقش در سریال (زنبور سبز) دعوت به همکاری کرد که بروسلی دعوت به ایفای نقش بپردازد و بروسلی هم پذیرفت و این اولین جرقه برای راه یافتن بروس لی به سینما بود.

در سریال (زنبور سبز) در نقش یک مبارز قهرمان ایفای نقش کرد و موفق شد اهمیت و قدرت و جذابیت کنگ فوی چینی را به خوبی به نمایش بگذارد.

بروس لی بعد از نقش آفرینی در چند سریال و فیلم در آمریکا تصمیم گرفت به هنگ گنگ برگردد و در کشور خودش فیلم بازی کند که با استقبال کارگردانان روبه‌رو شد و با بازی در فیلم‌های کارگردان معروف چینی بازی کرد و موفق شد فروش تمامی فیلم‌‌های هنگ کنگی را شکست و این در زندگینامه بروسلی بسیار افتخارآمیز بود.

کارگردانی Bruce Lee

کارگردانی Bruce Lee

پس از بازی در این فیلم همه یقین داشتند که او از بهترین و حرفه‌ای‌ترین رزمی کارها است. پس از آن Bruce Lee تصمیم گرفت خودش کارگردان فیلم‌هایش باشد و در سال ۱۹۷۲ شرکت فیلمسازی خود به نام “کنکورد” را دایر کرد و خود کارگردانی فیلم “راه اژدها” یا بازگشت اژدها را به عهده گرفت.

بروسلی در فیلم راه اژدها با یکی از قهرمانان کاراته مبارزه کرد که مبارزه‌ای بی نظیر و جذاب بود. چند سال بعد با همکاری یک شرکت فیلم سازی فیلم اژدها وارد می‌شود را ساخت و به آرزوی خود رسید و تبدیل یه ستاره در هالیوود شد و این فیلم رکورد قبلی فروش فیلم‌های قبلی را شکست.

از آخرین فیلم‌های بروسلی فیلم بازی با مرگ بود که بروسلی تصمیم داشت قسمتی از فیلم برداری را در کره جنوبی بگیرد اما به علت خستگی زیاد او این تصمیم عملی نشد اتفاق ناگواری افتاد که موجب مرگ او شد. 

به عنوان یاد بود و جاوید نگه داشتن زندگینامه بروسلی پس از مرگش در سال ۱۹۹۳ سازمان‌ها و دانشکده‌های هنری و شرکت‌های تولید کننده فیلم، هالیوود آمریکا تابلویی درخشان و پر نور از پنج ستاره طلا و نقاشی فیلمی که بروس در آن نقش آفرینی کرده بود را در هالیوود نصب کردند.

3.3/5 - (3 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

17 پاسخ

    1. ای بروس لی خدا رحمتش کنه
      بهترین عملی که من بهش وادار شدم ورزش بود . این قدر جوگیرم کرد که روزی ۳ ساعت یواشکی تو اتاقم ورزش میکردم . یک دور عاشق بوکس بودم ولی با علاقه به بروسلی به ورزش کونگ فو علاقه مند شدم و دوست دارم مثل اون بشم . به نظرم یک شخصیت فراموش نشدنیست ….
      از سایت شما کاملا تشکر میکنم که یاد اونو زنده نگه داشتید . متشکرم 👏👏

  1. درضمن خود بروسلی قهرمان کاراته و بوکس غربی شد و سبک جیت کاندو قویترین و سرعتی ترین سبک جهان است و بروسلی ان را سبک بدون مبارزه نامید وترکیبی ازسبک های مختلف است

  2. بعضی ها که درباره ی بروسلی مطالعه نکردند میگن فقط یک بازیگر بود اگه رزمی کار نبود چاک نوریس قهرمان کاراته جهان نمیگفت که بروس لی منو می تونه شکست بده اگه رزمی کارنبود اون مشت با سرعت بالا رانمیتونست بزنه بروسل دنیای رزمی را تغبیر داد بروسلی اون زمان اندامی داشت که هیچ کس نداشت خیلی ازبدن ساز های معروف مانند آرنولد میگوید که وقتی بروسلی پیراهن خودش را در فیلم درمی اورد شگفت زده میشم بروسل واقعا اعجوبه بود اگه میخواین بیشتر با بروسلی اشنا شید فیلم چگونه بروسلی دنیا راتغبیر داد ببینید

  3. بروسلی مردی بود که دیگر تکرار نمی شود..
    ایشان بعدها نام سبک مبارزه اش را از جان فان کونگفو.به جیت کان دو تغییر داد.وی بر این باور بود که این تکنیک رزمی سبک نیست چون سبک محدودیت دارد بنابر این اسم سبک را حذف کرد و گفت روش جیت کان دو نه سبک جیت کان دو…
    brucelle_jeetkundo@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی