زندگینامه آلن تورینگ پدر هوش مصنوعی و  محاسبه ی نوین

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مهر, ۱۴۰۰
زندگینامه آلن تورینگ پدر هوش مصنوعی و  محاسبه ی نوین

آلن تورینگ (Alan turing) فیلسوف، منطق دان، ریاضی دان، رمزنگار و دانشمند رایانه و بسیار معروف اهل بریتانیا بود. همه آلن را به عنوان پدر هوش مصنوعی و محاسبه نوین می‌شناسند، زیرا مهم‌ترین جایزه علمی رایانه به افتخار زحمات او «جایزه تورینگ» نامیده شده است.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیآلن ماتیسون تورینگ
متولد1912
زادگاهمیدا ویل، لندن بزرگ
ملیتانگلیسی
پیشهریاضی‌دان، دانشمند رایانه، منطقدان، فیلسوف، زیست-ریاضیدان و رمزنگار

زندگینامه آلن تورینگ در زمان کودکی

همراهان همیشگی آکادمی بازار، ما در این مقاله زندگینامه آلن تورینگ (Alan turing) پدر هوش مصنوعی و محاسبه نوین را شرح داده‌ایم. در ادامه با ما برای آشنایی بیشتر با زندگینامه آلن تورینگ همراه باشید.

او در تاریخ ۲۳ ژوئن سال ۱۹۱۲ در هتلی به نام کولونوید در لندن به دنیا آمد. نام پدرش «ژولیوس ماتیسون تورینگ» بود او یکی از اعضای مامورین شهری کشور هند بود. مادرش «سارا» نام داشت او یک برادر بزرگ‌تر از خود به اسم «جان» داشت.

پدر و مادر آلن به علت شغل پدرش به صورت دائم بین کشور هند و انگلیس در رفت و آمد بودند. وقت‌هایی که آن‌ها به کشور هند می‌رفتند پسرهایشان را به دوستان مورد اعتماد و نزدیک خودشان در کشور انگلستان می‌سپردند. خوب است بدانید هوش سرشار آلن از همان زمان کودکی در او نمایانگر بود، به صورتی که وقتی که تنها شش سال داشت والدینش آلن را در مدرسه «سنت مایکل» اسم نویسی کردند، خیلی سریع مدیر و معلمانش متوجه نبوغ و هوش سرشار آلن شدند.

زندگینامه آلن تورینگ در نوجوانی

زندگینامه آلن تورینگ در نوجوانی

وقتی که آلن چهارده ساله شد، به مدرسه «شربورن» که از مدارس بسیار معروف و پرهزینه دولتی واقع در جنوب غربی کشور انگلستان بود رفت. اولین روز او در ترم جدید با «اعتصاب عمومی» انگلستان همزمان بود، اما آلن به حدی برای رفتن به مدرسه در همان روز اول، بسیار مصمم بود و تنهایی با دوچرخه خود تمام مسیر منزل را تا مدرسه که در حدود ۹۷ کیلومتر بود طی کرد و شب را در یک مسافرخانه سپری کرد. 

ولی علی‌رغم هوش بسیار بالا و تمایل ذاتی‌اش به کسب دانش و ریاضیات، این مقوله اصلا مورد توجه استادان مدرسه قرار نگرفت. آن‌ها فقط روی یادگیری و تمرکز بر مباحث مربوطه تاکید داشتند. 

نارضایتی مدیر مدرسه از روند تحصیل آلن تورینگ به حدی بود که در یک نامه‌ای برای والدینش نوشت: «امیدوارم آلن بین دو مدرسه دچار افت تحصیلی نشود، اگر علاقه دارد در این مدرسه تحصیل کند باید خیلی بیشتر تلاش کند تا به شخصی تحصیل کرده تبدیل شود؛ اما اگر می‌خواهد دانشمند باشد بهتر است وقتش را در یک مدرسه دولتی تلف نکند.»

با وجود همه این مشکلات، باز هم آلن تورینگ توانست استعدادهای فوق العاده خود را در زمینه‌های مورد علاقه‌اش به نمایش بگذارد. آلن در سال ۱۹۲۷ بدون این که از درس حساب دیفرانسیل مقدماتی سر رشته‌ای داشته باشد، موفق شد مسائل بسیار پیچیده را حل کند. 

او در سال ۱۹۲۸ یعنی وقتی که تنها ۱۶ سال داشت، با روش کار «آلبرت انیشتین» روبه‌رو شد و آن را به صورت کامل و درست فهمید، او حتی موفق شد شک انیشتین را در قانون‌های حرکت نیوتن پیش بینی کند، که حتی انیشتین هیچ‌گاه این موضوع را بیان نکرده بود.

شروع فعالیت حرفه ای آلن تورینگ

زندگینامه آلن تولینگ در قسمت تحصیلی آن نشان می‌دهد، تلاش و کوشش‌های بسیار و تمایل باطنی آلن تورینگ به رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر باعث شد به کار کلاسیک دانشگاه توجه بسیاری نداشته باشد. به همین علت او موفق نشد بورسیه تحصیلی «ترتیتی کالج، کمبریج» را کسب کند و به جای آن وارد دانشگاه «کینگس کالج، کمبریج» شد که انتخاب دومش بود.

آلن از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ در این دانشگاه به ادامه تحصیل مشغول بود و درنتیجه در سال ۱۹۳۵ به علت ارائه مقاله خود در مورد «قضیه محدودیت مرکزی» به عنوان یکی از اعضای دانشگاه انتخاب شد. آلن تورینگ در سال ۱۹۳۸ دکترای خودش را از دانشگاه «پرینستون» کسب کرد.

آغاز جنگ جهانی دوم و رمزنگاری

آغاز جنگ جهانی دوم و رمزنگاری

در طی جنگ جهانی دوم آلن تورینگ (Alan turing) که یکی از اعضای اصلی «بلچلی پارک» سازمان کدشکنی کشور انگلیس بود و وظیفه رمزگشایی پیام‌هایی که آلمانی‌ها ردوبدل می‌کردند را برعهده داشت. او با همکاری اعضای کمیته رمز موفق شد روشی را برای شکستن رمز ماشین «انیگما» و «لورنز اس زد 40/42» که انگلیسی‌ها اسم آن را تونی گذاشته بودند، پیدا کند.

تورینگ در آن دوران رئیس «هات ۸» بود، قسمتی که وظیفه‌اش شکستن کدهای نیروی دریایی آلمان بود. در همان ماه‌های نخست ورود او به بِلِچلی پارک، آلن توانست یک ماشین الکترومکانیکی را طراحی کند، که قادر بود کدهای انیگما را خیلی سریع‌تر از بامبای سال ۱۹۳۲ بشکند و اسم آن را «بامب» گذاشت.

استاد احمد محمدی
فیلمنامه زندگی‌ات را دوباره بازنویسی کن، نقش اول را به خودت بده، قهرمان زندگی‌ات شو.
استاد احمد محمدی

این ماشین به یکی از وسایل اصلی و مکانیزه برای ردیابی و شکستن پیام‌های محافظت شده آلمانی‌ها توسط انیگما تبدیل شد. بامب برای اولین بار در تاریخ ۱۸ مارس سال ۱۹۴۰ نصب شد و تا پایان جنگ جهانی بیشتر از دویست بامب مورد استفاده قرار گرفتند.

ساخت دستگاهی برای رمزگشایی پیام های صوتی توسط آلن تورینگ

از دیگر اختراعاتی که آلن در ساخت آن نقش بسیاری داشت «دلیلا» است که برای رمزگشایی پیام‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دستگاه به خوبی کار می‌کرد، ولی برای ساخت آن مدت زمان زیادی صرف شد و متفقین نتوانستند از این وسیله در طول جنگ استفاده کنند.

ساخت دستگاه محاسبه گر اتوماتیک توسط آلن تورینگ

در زندگینامه آلن تورینگ می‌خوانیم که او از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷ در منطقه همپتون لندن زندگی می‌کرد. او در این مدت که در لندن زندگی می‌کرد مشغول طراحی «دستگاه محاسبه گر اتوماتیک» در کتابخانه ملی فیزیک لندن بود.

آلن در ۱۹ فوریه سال ۱۹۴۶ مقاله‌ای در مورد پایه و اساس ساخت کامپیوترهای اولیه با حافظه‌های الکترونیکی را منتشر کرد. دستگاهی که توسط آلن شرح داده شده بود یک طرح اولیه بود، اما هدفش این بود که آن را واقعا بسازد. ولی فعالیت‌های محرمانه او در طی جنگ، ساخت این دستگاه را به عقب انداخت، به صورتی که دیگر او توان و انرژی برای تولید آن را از دست داد.

ولی در سال ۱۹۴۷ وقتی که به کمبریج برگشت، در نبود او ساخت کامپیوتر مورد نظرش آغاز شد. اولین کامپیوتری که با طرح آلن تورینگ ساخته شد و نخستین برنامه خود را در ۱۰ می سال ۱۹۵۰ اجرا نمود. بسیاری از مردم حتی تصوری ندارند از کسی که کارهایی می‌کند که دیگران حتی نمی‌توانند تصور کنند.

زندگی خصوصی و مرگ آلن تورینگ

زندگی خصوصی و مرگ آلن تورینگ

در بخش خصوصی زندگینامه آلن تورینگ بیان می‌شود که او با یکی از همکارانش در پروژه هات ۸، با نام «جُوان کلارک» نامزد کرد، ولی نامزدی آن دو به ازدواج نرسید. سرانجام خدمتکار آلن در ۸ ژوئن سال ۱۹۵۴ با جسد او در اتاق خوابش مواجه شد، شواهد نشان می‌داد که او در روز قبل فوت کرده است. در طی تحقیقاتی که روی جسد وی انجام شد، علت مرگش را مسمومیت با سم سیانید اعلام کردند.

سیانید که برای تجزیه کردن فلز طلا مورد استفاده قرار می‌گرفت و تورینگ یک نمونه کوچک از دستگاه پوشش دهی طلا را در آزمایشگاه شخصی خود نگهداری می‌کرد و احتمال دادند که آلن به علت بی دقتی در نگهداری از مواد شیمیایی و استنشاق این اسید از دستگاه پوشش دهی طلا دچار مسمومیت و این مرگ ناگهانی شده است.

یادبودهای آلن تورینگ

از معتبرترین جوایز علمی کامپیوتر که هر سال از طرف «انجمن ماشین‌های حسابگر» یا همان ACM به برترین فعالان در این صنعت تعلق می‌گیرد، به یاد پدر علم کامپیوتر مدرن «جایزه تورینگ» نام گذاری شده است. همچنین تا به امروز اتاق‌ها، سالن‌های کامپیوتر و بورسیه‌های گوناگونی در دانشگاه‌های بزرگ سراسر دنیا به اسم این دانشمند بزرگ نام گذاری شده است.

فیلم و کتاب در مورد آلن تورینگ

در سال ۲۰۱۴ فیلم (بازی تقلید) به کارگردانی مورتن تیلدام ساخته شد و موضوع این فیلم در مورد آلن تورینگ و چگونگی شکستن رمز ماشین انیگما در بلچلی پارک بود. نقش آلن تورینگ (Alan turing) را «بندیکت کامبربچ» که از بازیگران مطرح و خوش چهره بریتانیایی است برعهده داشت.

در سال ۱۹۹۲ کتابی به اسم «آلن تورینگ: انیگما» توسط ادرو هودگز نوشته شد که در آن کتاب به شرح دادن زندگینامه آلن تورینگ پرداخته شده است. شما می‌توانید برای بهره مندی از زندگینامه سایر افراد موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی