رژیم‌های غذایی مناسب برای کنترل استرس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۸ آذر, ۱۴۰۲

کنترل استرس راه‌های مختلفی دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از مواد غذایی ضد اضطراب است‌. در این مقاله با بعضی از این مواد آشنا می‌شویم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل ا‌سترس

فشار روانی یا استرس از جمله مواردی است که دارای تعریف علمی می‌باشد. استرس در واقع تنش و نیرویی است که متناسب با عوامل بیرونی بر انسان وارد می‌شود. برای کنترل و مدیریت استرس روش‌ها و راهکار‌های متعددی ارائه شده است.

چگونه میزان استرس خود را تنظیم کنیم؟ از جمله روش‌های کاربردی و علمی برای کنترل ا‌سترس، استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب می‌باشد. مواد غذایی سالم و طبیعی به کنترل استرس و کاهش تنش روزمره افراد کمک می‌کند.

در طرف مقابل غذا‌های چرب و شور باعث افزایش استرس می‎‌شود. در این مقاله در مورد رژیم غذایی مناسب برای کنترل استرس پیشنهاداتی ارائه شده است.

رژیم غذایی برای کنترل ا‌سترس

استرس از جمله مواردی است که برای سلامتی بسیار مضر می‌باشد. این ا‌سترس در بلند مدت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جسمانی و روحی شدیدی شود. بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی است که از عوارض ا‌سترس بالا می‌باشد.

ا‌‌سترس از جمله مواردی است که علاوه بر خود شخص بر روی افراد اطراف او نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. یکی از روش‌های مناسب برای کنترل ا‌‌‌سترس استفاده از رژیم های غذایی سالم و طبیعی است.

استاد احمد محمدی
فقط خودت در قبال زندگی‌ات مسئول هستی، نه جامعه، نه خانواده، نه دیگران، فقط خودت!
استاد احمد محمدی

میل کردن تمام وعده‌های غذایی در طول روز از جمله اصلی‌ترین عوامل کاهش ا‌سترس می‌باشد. صبحانه یکی از اصلی‌ترین وعده‌های روزانه است که تاثیر زیادی در آرامش روزانه افراد دارد.

هم‌چنین استفاده از لبنیات و سبزیجات به عنوان میان وعده از جمله مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس و کاهش اضطراب است. استفاده از یک رژیم غذایی مغذی به مدیریت و کنترل ا‌سترس و هم‌چنین افزایش سلامتی بدن کمک می‌کند.

کنترل ا‌سترس با مصرف سبزیجات

یکی از مواردی که باعث کنترل ا‌‌سترس و کاهش اضطراب در افراد می‎شود مصرف سبزیجات و میوه‌جات است. استفاده از سبزیجات خام یکی از بهترین راهکارها برای کنترل ا‌سترس و آرامش فکری در طول روز است.

اسفناج، کرفس و هویج یکی از بهترین سبزیجات برای کنترل استرس می‌باشد که البته رژیم غذایی مناسب و کاربردی برای کنترل خشم و عصبانیت نیز هستند. استفاده از ترکیب این سبزیجات به عنوان سالاد در طول روز می‌تواند کمک زیادی به آرامش فکری شما کند.

در کنار سبزیجات، استفاده از میوه‌جات روزانه از جمله اصلی‌ترین روش‌ها برای کنترل ا‌سترس در طول روز است. آووکادو و پرتقال از جمله میوه‌جات مناسب برای کاهش اضطراب است. البته در مجموع میوه‌جاتی که منابعی غنی از ویتامین سی هستند گزینه‌های مناسبی برای آرامش در طول روز است.

کنترل استرس با مصرف کربوهیدرات‌ها

یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای کنترل ا‌‌سترس استفاده از کربوهیدرات‌ها در طول روز است. کربوهیدرات در مجموع به دو دسته کربوهیدرات‌های پیچیده و کربوهیدرات‌های ساده تقسیم کرد.

هر دو مورد از این کربوهیدرات‌ها با تولید سروتینین می‌تواند به کنترل استرس افراد کمک می‌کند. این هورمون باعث تسکین اضطراب و کاهش استرس می‌شود.

از جمله مثال‌های مناسب از کربوهیدرات‌های ساده می‌توان به انواع شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شکردار اشاره کرد. مواد غذایی از تکنیک‌های شگفت انگیز برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس‌های شدید است.

کربوهیدرات‌های پیچیده نیز به تولید این هورمون در مغز کمک می‌کنند. از جمله مواد غذایی که شامل این کربوهیدرات می‌باشند عبارت‌اند از بیسکوییت‌ها، نان‌ها و پاستا که با آرد گندم و یا جو ساخته شده‌اند. این مواد غذایی سطح کورتیزول و آدرنالین بدن را به شدت کاهش می‌دهند و باعث افزایش آرامش افراد می‌شود.

کنترل ا‌سترس با نوشیدنی‌های گرم

از جمله روش‌های کاربردی دیگر برای کنتر‌ل ا‌سترس و کاهش اضطراب، استفاده از نوشیدنی‌های گرم است. استفاده از لبنیات مناسب و طبیعی نیز از جمله دیگر عوامل کاهش ا‌ضطراب است. شیر یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای تسکین ا‌ضطراب افراد است.

نوشیدن شیر به خصوص قبل از خواب به آرامش فکری افراد کمک می‌کند. محققان در این مورد به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن یک لیوان شیر قبل از خاب موجب کاهش ا‌ضطراب و بی‌خوابی می‌شود. انواع دمنوش‌‎های گیاهی از جمله بهترین نوشیدنی‌ها برای کنترل‌ استرس است.

از جمله مکمل‌های گیاهی که اضافه کردن آن به نوشیدنی‌های گرم می‌تواند به تسکین استرس کمک کند عبارت‌اند از گل راعی و علف چای که هر کدام دارای خصوصیاتی منحصر به فرد هستند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
رژیم غذایی و رژیم ذهنی

در کنار تمامی رژیم‌های غذایی که به آن اشاره شد، فعالیت بدنی و تمرین‌های ورزشی روزانه کمک زیادی به آرامش فکری و کنترل استرس افراد می‌کند. با انجام تمرینات ورزشی سلامت ذهنی و روانی خود را بهبود بخشید.

استفاده از مواد غدایی ضد ا‌سترس یکی از راه‌های مقابله و کنترل‌ است که افراد موفق از آن استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با راه‌های دیگر کنترل استرس می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده کنید‌.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی