مقالاتموفقیت / انگیزشی

رژیم های غذایی مناسب برای کنترل استرس

فشار روانی یا استرس از جمله مواردی است که دارای تعریف علمی می باشد. استرس در واقع تنش و نیرویی است که متناسب با عوامل بیرونی بر انسان وارد می شود. برای کنترل و مدیریت استرس روش ها و راهکار های متعددی ارائه شده است. از جمله روش های کاربردی و علمی برای کنترل استرس، استفاده از رژیم های غذایی مناسب می باشد. مواد غذایی سالم و طبیعی به کنترل استرس و کاهش تنش روزمره افراد کمک می کند. در طرف مقابل غذا های چرب و شور باعث افزایش استرس می شود. در این مقاله در مورد رژیم غذایی مناسب برای کنترل استرس پیشنهاداتی ارائه شده است.

استاد احمد محمدی

رژیم غذایی برای کنترل استرس

استرس از جمله مواردی است که برای سلامتی بسیار مضر می باشد. این استرس در بلند مدت می تواند باعث بروز بیماری های جسمانی و روحی شدیدی شود. بیماری های قلبی و فشار خون بالا از جمله بیماری هایی است که از عوارض استرس بالا می باشد. استرس از جمله مواردی است که علاوه بر خود شخص بر روی افراد اطراف او نیز می تواند تاثیر گذار باشد. یکی از روش های مناسب برای کنترل استرس استفاده از رژیم های غذایی سالم و طبیعی است.

میل کردن تمام وعده های غذایی در طول روز از جمله اصلی ترین عوامل کاهش استرس می باشد. صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های روزانه است که تاثیر زیادی در آرامش روزانه افراد دارد. همچنین استفاده از لبنیات و سبزیجات به عنوان میان وعده یکی دیگر از مواردی است که باعث کنترل استرس و کاهش اضطراب می شود. استفاده از یک رژیم غذایی مغذی به مدیریت و کنترل استرس و همچنین افزایش سلامتی بدن کمک می کند.

کنترل استرس با مصرف سبزیجات  

یکی از مواردی که باعث کنترل استرس و کاهش اضطراب در افراد می شود مصرف سبزیجات و میوه جات است. استفاده از سبزیجات خام یکی از بهترین راهکار ها برای کنترل استرس و آرامش فکری در طول روز است. اسفناج، کرفس و هویج یکی از بهترین سبزیجات برای کنترل استرس می باشد. استفاده از ترکیب این سبزیجات به عنوان سالاد در طول روز می تواند کمک زیادی به آرامش فکری شما کند. در کنار سبزیجات، استفاده از میوه جات روزانه از جمله اصلی ترین روش ها برای کنترل استرس در طول روز است. آووکادو و پرتقال از جمله میوه جات مناسب برای کاهش اضطراب است. البته در مجموع میوه جاتی که منابعی غنی از ویتامین سی هستند گزینه های مناسبی برای آرامش در طول روز است.

کنترل استرس با مصرف کربوهیدرات ها

یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای کنترل استرس استفاده از کربوهیدرات ها در طول روز است. کربوهیدرات ها در مجموع به دو دسته کربوهیدرات های پیچیده و کربوهیدرات های ساده تقسیم کرد. هر دو مورد از این کربوهیدرات ها با تولید سروتینین می تواند به کنترل استرس افراد کمک می کند. این هورمون باعث تسکین اضطراب و کاهش استرس می شود. از جمله مثال های مناسب از کربوهیدرات های ساده می توان به انواع شیرینی ها و نوشیدنی های شکر دار اشاره کرد.

کربوهیدرات های پیچیده نیز به تولید این هورمون در مغز کمک می کنند. از جمله مواد غذایی که شامل این کربوهیدرات می باشند عبارتند از بیسکوییت ها، نان ها و پاستا که با آرد گندم و یا جو ساخته شده اند. این مواد غذایی سطح کورتیزول و آدرنالین بدن را به شدت کاهش می دهند و باعث افزایش آرامش افراد می شود.

کنترل استرس با نوشیدنی های گرم

از جمله روش های کاربردی دیگر برای کنترل استرس و کاهش اضطراب، استفاده از نوشیدنی های گرم است. استفاده از لبنیات مناسب و طبیعی نیز از جمله دیگر عوامل کاهش اضطراب است. شیر یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تسکین اضطراب افراد است. نوشیدن شیر به خصوص قبل از خواب به آرامش فکری افراد کمک می کند. محققان در این مورد به این نتیجه رسیده اند که خوردن یک لیوان شیر قبل از خاب موجب کاهش اضطراب و بی خوابی می شود. انواع دمنوش های گیاهی از جمله بهترین نوشیدنی ها برای کنترل استرس است. از جمله مکمل های گیاهی که اضافه کردن آن به نوشیدنی های گرم می تواند به تسکین استرس کمک کند عبارتند از گل راعی و علف چای که هر کدام دارای خصوصیاتی منحصر به فرد هستند.

در کنار تمامی رژیم های غذایی که به آن اشاره شد، فعالیت بدنی و تمرین های ورزشی روزانه کمک زیادی به آرامش فکری و کنترل استرس افراد می کند.

مطالب مرتبط

استرس چیست؟ روش‌های کنترل استرس
تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش
۹ روش کاهش استرس در محل کار
مدیریت استرس با استفاده از شناخت عوامل آن
رابطه میان استرس و اعتماد به نفس
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن