روش‌های کاهش استرس در محل کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا در محل کارتان دچار استرس می‌شوید و نمی‌توانید به درستی کارتان پیش ببرید؟ آیا هنگام صحبت کردن با همکاران خود اضطراب بر شما غلبه می‌کند؟ منشا استرسی که در محل کار حس می‌کنیم چیست و چطور می‌توانیم آن را از بین ببریم؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل استرس

فشار‌ها و مسئولیت‌های کاری در طول روز می‌تواند موجب بر هم ریختگی تعادل فکری شما شده و استرس شما را تشدید کند. اضطراب روزمره در محل کاری امری اجتناب ناپذیر است.

این موضوع در طولانی مدت می‌تواند موجب کاهش بازده عملکردی افراد می‌شود. روش‌های مختلفی برای کنترل استرس و کاهش آن در محل کار وجود دارد.

برای کنترل اضطراب در محل کار می‌تواند از روش‌های کلی و عمومی که برای کاهش استرس وجود دارد استفاده کنید. در این مقاله در مورد روش‌های کاهش و کنترل استرس در محل کار صحبت می‌شود.

عوامل ایجاد استرس در محل کار

همواره عوامل و دلایل مختلفی برای ایجاد استرس چه در محل کار و چه در زندگی روزمره وجود دارد. این دلایل می‌تواند با عوامل درونی دیگر ترکیب شده و این استرس را شدت ببخشد.

استاد احمد محمدی
فیلمنامه زندگی‌ات را دوباره بازنویسی کن، نقش اول را به خودت بده، قهرمان زندگی‌ات شو.
استاد احمد محمدی

به عنوان مثال فردی که کودکی سختی را گذرانده است همواره در معرض اضطراب و در پی آن خشونت می‌باشد. این موارد اگر در کنار مسئولیت‌های سنگین موجود در محل کار بروز پیدا کند می‌تواند تاثیر منفی شدیدی بر روی عملکرد فرد بگذارد.

عامل استرس

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

در کنار مسئولیت‌های کاری عواملی می‌تواند باعث تشدید استرس شود عبارت‌اند از ازدواج یا طلاق، مشکلات مالی، جا‌به‌جایی، وضعیت اقتصادی، بیماری اعضای خانواده، مرگ اعضا خانواده‌ یا نزدیکان، دوری از فرزندتان و از دست دادن شغل و بیکاری می‌باشد.

البته این عوامل به تنهایی نمی‌تواند باعث ا‌سترس شدید شود. در بسیاری از مواقع چند عامل در کنار یکدیگر باعث ایجاد مشکل می‌شود.

تاخیر در انجام امور کاری، بحث‌های بی‌مورد در محل کار و بی‌حوصلگی برای انجام کار از جمله عوامل استرس در محل کار هستند. برای جلوگیری از بروز این موارد یا کنترل آن باید از روش‌های زیر استفاده شود.

تحرک بدنی

یکی از بهترین راهکار‌ها برای کنترل استرس، تحرک بدنی کافی است. شما می‌توانید در هر زمانی که فرصت پیدا کردید، ورزش کنید. این عمل می‌تواند از یک کشش ساده عضلانی بوده یا حتی پیاده روی ساده باشد. قبل از کار یا بعد از انجام امور می‌توانید با انجام حرکات ورزشی استرس را از خود دور نگه دارید.

برای کنترل و مدیریت اضطراب نیاز است که فعالیت بدنی مناسبی به طور روزانه داشته باشید. این موضوع کمک می‌کند تا این مسائل را به نحو خوبی فراموش کنید.

انرژی مثبت در واقع کمک می‌کند تا از استرس در جهت مثبت آن استفاده کرده و براساس این تفکر پیشرفت کنید. البته جلسات مشاوره می‌تواند کمک زیادی برای ارائه راهکار‌های کاربردی بکند.

حضور در اجتماعات خانوادگی و دوستانه

حضور در اجتماعات و جمع‌های محل کار می‌تواند مدتی ما را از استرس کار دور نگه دارد. ایجاد ارتباط می‌تواند احتمال ترشح هورمون‌های مربوط به بروز اضطراب را به تاخیر بیاندازد.

بیان سختی‌های کار به همکاران دیدی وسیع از مشکلات‌تان می‌دهد زیرا این مشکلات از دیدگاه فردی دیگر دیده شده‌اند. نظرات وی را جویا شوید تا بتوانید تصمیماتی درستی در روز‌های پر‌کار بگیرید.

رفتار‌های خود را سرکوب نکنید. سعی کنید هر آنچه که در لحظه احساس می‌کنید را بیان کرده و با مشورت به دنبال راه حل درست بروید.

خاصیت انتقاد پذیری خود را افزایش دهید

ویژگی انتقاد پذیری یکی از معیار‌هایی است که می‌تواند به کنترل استرس کمک کند. رفتار سرکوب گرایانه و تهاجمی به انتقادات می‌تواند موجب افزایش تنش و ایجاد خصومت بین افراد شده که خود باعث تشدید اضطراب می‌شود.

در هنگام کار اگر فردی با لحن نا‌مناسبی از شما انتقاد کرد سعی کنید به صورت منطقی با وی برخورد کنید. برخورد تهاجمی موجب تشدید استرس می‌شود. استفاده از دخانیات و الکل می‌تواند در لحظه شما را آرام کند اما عوارض نا‌مناسبی در بلند مدت دارد.

تلاش کنید با استفاده از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم سنتی خود را آرام کنید و از فکر کردن در مورد معضلات و مشکلات بپرهیزید.

تنظیم ساعت خواب

یکی از موارد مهم دیگر در زمینه کنترل استرس تنظیم ساعت خواب است. خواب خود را طوری برنامه ریزی کنید که به موقع به محل کار خود رسیده و با روحیه سرحال کار خود را شروع کنید.

تنظیم لیست مورد نظر برای انجام امور کاری می‌تواند به کنترل استر‌س شما کمک کند.

افراد موفق نیز در شغل و حرفه خود گاهی اوقات دچار سردرگمی و استر‌س می‌شوند. اما آن‌ها با روش‌های مخصوص خود بر این موضوع غلبه کرده و اضطراب خود را کاهش می‌دهند. جهت آشنایی با این روش‌ها می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی