مقالاتموفقیت / انگیزشی

روش های کاربردی درمان خجالت زدگی

خجالت زدگی یکی از خصوصیات نا مناسب رفتاری است که گاها در موقعیت های خاص در افراد ایجاد می شود. این رفتار از جمله واکنش های طبیعی ذهن انسان در برخورد با شرایط خاص است. روش های مختلفی برای کنترل این احساس در انسان ها وجود دارد که موجب می شود افراد در موقعیت های خاص عملکردی بهتر و بهینه تر داشته باشند. در واقعیت این روش ها می توانند بروز این رفتار را در انسان ها کنترل کنند. در حالت طبیعی این رفتار جزو خواص شخصیتی هر انسانی است و نباید سرکوب شود. در این مقاله در مورد روش های مناسب کنترل آن صحبت می شود.

استاد احمد محمدی

در مورد نکات مثبت رفتاری خود صحبت کنید

یکی از مواردی که موجب تشدید این رفتار در انسان ها می شود تمرکز بر روی نکات منفی رفتاری است. این مورد می تواند به مرور زمان حتی موجب افسردگی و بیماری های خطرناک روحی شود. تا جای ممکن سعی کنید در مورد نکات مثبت رفتاری و اخلاقی خود صحبت کنید. سعی کنید شخصیت خود را با تمامی جنبه ها بپذیرید. هر فردی دارای رفتار های مثبت و منفی مختلفی است که در کنار یکدیگر وجود او را معنا می کند. افراد خجالتی معمولا تلاش می کنند به شدت از خود انتقاد کنند و در هر اتفاقی خود را مقصر می دانند.

در مورد تمامی جنبه های رفتاری و شخصیتی خود در جمع صحبت کنید. از این موضوع نهراسید که مورد قضاوت قرار می گیرید. این موضوع در تمامی جوامع دنیا وجود دارد. سعی کنید آنچه در ذهن دارید را بدون فیلتر بیان کنید تا به مرور زمان از حالت منفی گرایی بیرون بیایید.

در جمع های دوستانه فعال باشید

یکی از عواما اساسی در خجالت زدگی افراد عدم شرکت در بحث ها و جمع های دوستانه است. سعی کنید با تمام وجود در این بحث ها شرکت کنید و از حضور خود این جمع ها لذت ببرید. ساکت بودن و عدم توانایی در ایجاد ارتباط می تواند باعث تشدید این حس در شما شود. افراد متناسب با شرایط رشد و محیطی که در آن زندگی می کنند دارای خصوصیات اخلاقی مختلفی هستند و براساس آن در محیط های اجتماعی رفتار می کنند. شناخت مناسب افراد اطراف می تواند به ایجاد یک رابطه مستمر و مثبت کمک کند. محیط های اجتماعی بهترین موقعیت ها برای آزمایش میزان بر طرف شدن این حس در افراد است.

زمان حضور در جمع های مختلف را برنامه ریزی کنید. حضور در جمع های مختلف بدون هیچ پیش زمینه ای می تواند باعث ایجاد مشکل برای شما شود. در اجتماع هایی که می دانید افراد بیشتری را می شناسید و ارتباط بهتری می توانید برقرار کنید، حضور بیشتری داشته باشید.

خود را سرکوب نکنید

این موضوع در قسمت های قبل نیز اشاره شد. منفی گرایی و منتقد بودن راجع به تمام جنبه های زندگی موجب از بین رفتن اعتماد به نفس افراد شده و در نهایت احتمال بروز حس خجالت را در افراد افزایش می دهد. توجه به نکات مثبت رفتاری و ایجاد زمینه ای برای تمرکز روی این جنبه از رفتار می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و در نهایت کنترل حس خجالت شود.  سرکوب شخصیتی یکی از شایع ترین رفتار های افراد خجالت زده است.

کم رویی و کم حرفی یک رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. هر کدام از این دو عامل می تواند موجب ایجاد قسمتی از رفتار دیگر شود. حضور در موقعیت های اجتماعی مختلف در کنار بحث در مورد موضوعات مشترک می تواند موجب کاهش احتمال بروز خجالت زدگی در افراد شود. ارائه زبان بدن و همچنین ارتباط چشمی مناسب کمک زیادی به پیشبرد این هدف می کند. از مواردی که موجب بروز روحیه منفی در شما می شود دوری کنید.

رو به جلو باشید

از جمله خصوصیات افراد موفق خاصیت تلاشگر بودن آن ها است. در هر زمان از زندگی افراد دارای امید و روحیه برای پیشبرد زندگی هستند. در زندگی اجتماعی سعی کنید در لحظه زندگی کنید و به آینده امیدوار باشید. توجه به اتفاقات گذشته می تواند باعث عقبگرد شما در زندگی شود. اتفاقات پیش آمده در گذشته نمی تواند تاثیری بر روی اتفاقات آینده شما بگذارد. این موضوع همچنین می تواند به افزایش اعتماد به نفس و کنترل حس کمرویی در افراد شود. در مجموع استفاده از این راهکار ها به کنترل حس خجالت زدگی در شما کمک می کند.

مطالب مرتبط

احساس خجالت زدگی را چگونه بر طرف کنیم ؟
روش های طلایی برای از بین بردن خجالت زدگی
کاربردی ترین روش ها برای رفع خجالت زدگی
بر طرف کردن احساس کمرویی
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن