رشد معنوی چیست و چه فوایدی دارد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
رشد معنوی چیست و چه فوایدی دارد؟

انسان از کودکی مراحل مختلفی را طی می‌کند تا بتواند رشد کند. از وقتی که به دنیا می‌آییم تمام اطرافیانتان سعی دارند تا به ما در رشد ظاهریمان کمک کنند. پدر و مادرمان از ما مراقبت می‌کنند تا رشد کنیم و بزرگ شویم.

چیزی که به آن کمتر اهمیت داده می‌شود رشد معنوی ماست. در واقع رسیدن به رشد معنوی بر عهده خودمان است. شاید برایتان سوال شود که رشد معنوی چیست؟ رشد معنوی فرآیندی است که در آن عادت‌ها و عقیدهای کهنه ما از بین می‌رود و با چشم بازتری می‌توانیم اطرافمان را درک کنیم و افق‌های جدیدی از زندگی را‌‌ کشف می‌کنیم.

اگر رشد معنوی پیدا کنید در زندگی فرد موفق‌تری خواهید شد و می‌توانید بر دردهای دنیای غلبه کنید. رشد معنوی موهبتی الهی است که بسیاری از افراد از آن بی‌خبرند. با کمک رشد معنوی انسان می‌تواند به خوشبختی و سعادتی که آرزویش را دارد برسد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

رشد معنوی چیست؟

به احتمال زیاد شما بارها با اصطلاح «رشد معنوی» برخورد کرده‌اید. شاید معنای آن را دقیق ندانید. قبل از اینکه بخواهیم درمورد فواید رشد معنوی صحبت کنیم اجازه دهید که آن را تعریف کنیم.

رشد معنوی فرآیندی درونی برای از بین بردن عادات و ایده‌های کهنه، مفاهیم غلط، باورهای نادرست درمورد زندگی و … است. این فرآیند گسترش افق‌های آگاهی شما و درک بعضی از حقایق درونی است.

گرچه همه مذاهب درمورد معنویت سخن می‌گویند، این مفهوم منحصرا به هیچ دین و سنتی تعلق ندارد. برای رشد معنوی نیازی نیست که دینی داشته باشید. درواقع هرچه ذهن‌تان از هر مفهومی رها باشد، راحت‌تر پیشرفت می‌کنید.

این فرآیند برای همه افراد مفید است؛ اعم از افراد مذهبی و سکولار، افرادی که زندگی معمولی دارند و افراد موفق در تمام زمینه‌ها، کسانی که در جستجوی بیداری معنوی هستند، افرادی که در صومعه‌ها و مکان‌های مذهبی زندگی می‌کنند و حتی مردمی که در شهر زندگی و کار می‌کنند. درواقع این اصطلاح انسان را به غلط می‌اندازد.

چگونه رشد معنوی کنیم؟

چگونه رشد معنوی کنیم؟

براساس منابع مختلف روح نیاز به رشد دارد. توضیح بهتری از این اصطلاح در ادامه آمده است:

  • از بین رفتن مفاهیم قدیمی و غلط
  • آگاه شدن از اینکه واقعا چه کسی هستید
  • پذیرفتن این ایده که شما یک روح با جسم هستید نه یک جسم همراه با روح

رشد معنوی برای داشتن یک زندگی متعادل‌تر، شادتر، بهتر و بدون استرس و تنش ضروری است. روح هر فردی بخش لاینفکی از یک روح کلی است که در هر جایی حضور دارد.

این شبیه جریان برق در سیم‌های برق کل شهر است که تمام ماشین‌ها و وسایل را به حرکت وامی‌دارد و خانه‌ها و خیابان‌ها را روشن می‌کند. این همان نیروی الکتریکی است که در تمام شهر در جریان است و برای هر وسیله‌ای برقی جداگانه وجود ندارد.

به همین ترتیب تنها «یک روح کلی»، «نیروی زندگی» وجود دارد که تمام مخلوقات زنده، گیاهان، درختان و هر چیزی در کیهان را به جریان درمی‌آورد. این به این معناست که روح درون شما و تمامی افراد درواقع «روح کلی» است که از طریق مخلوقات زنده، مردم، حیوانات و گیاهان متجلی می‌شود. اگر این ایده را بپذیرید نگرشتان نسبت به زندگی تغییر می‌کند.

فرآیند رشد روح

در فرآیند رشد معنوی از باورها و مفاهیم غلط رها می‌شوید و بینش جدیدی نسبت به هویت خود و جهانی که در آن زندگی می‌کنید، به دست خواهید آورد. در این فرآیند شما باورها، افکار و عادات محدود‌کننده و منفی را رها می‌کنید و به خود درونی‌تان اجازه می‌دهید که ظاهر شود.

استاد احمد محمدی
اول چرایی زندگی و خوشبختی را بفهمیم و بعد چگونگی آن را یاد بگیریم.
استاد احمد محمدی

این فرآیند جستجویی در درون شماست، از شر توهمات راحت می‌شوید، ماهیت حقیقی شما آشکار می‌شود که در واقع همیشه حاضر است اما پس پرده‌ی باورها، عادات و افکارتان پنهان شده است.

فواید رشد معنوی چیست؟

فواید رشد معنوی چیست؟

رشد معنوی فوایدی دارد که تمام افراد اعم از مذهبی، سکولار و حتی منکر خدا می‌تواند از آن بهره ببرد.

  1. می‌فهمید که شما خویشتن، جسم و ذهن نیستید بلکه چیزی بزرگتر و فراتر از آنید.
  2. از احساس شادی و سعادت درونی‌ خود آگاه می‌شوید.
  3. به آرامش درونی دست می‌یابید.
  4. قادر خواهید شد که آرامشتان را حفظ کنید و تحت تاثیر شرایط و موقعیت‌ها قرار نگیرید.
  5. صبورتر و باحوصله‌تر می‌شوید.
  6. از افکار و احساسات بد و منفی خودداری می‌کنید.
  7. قدرت درونی و اعتماد به نفستان پرورش پیدا می‌کند.
  8. شجاع‌تر می‌شوید و از اینکه از منطقه امن خود خارج شوید ترسی ندارید.
  9. منطقی‌تر رفتار می‌کنید و هر چیزی را همانطور که واقعا هست، می‌بینید.

راه های رشد معنوی

یک لامپ روشن را تصور کنید که با پرده تاریکی پوشیده شده و نورش مخفی است. برای اینکه لامپ اطرافش را روشن کند شما نباید نور لامپ را زیاد کنید یا لامپ را عوض کنید.

شما باید پرده‌ای که دور لامپ پیچیده شده را بردارید. به همین ترتیب شما با از بین بردن افکار محدود، عادات منفی و باورهای غلط روح درون شما ظاهر می‌شود. آیا شما تمارینی را که باعث “رشد معنوی” می‌شود، دنبال می‌کنید؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
نقش باور و اعتقاد در زندگی ما

این بستگی به تصمیم شما دارد که این کار را انجام دهید یا نه. ابزار این فرآیند چه هستند و کجا می‌توان اطلاعات و توصیه‌هایی برای آن یافت؟ ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما اگر واقعا می‌خواهید در این راه قدم بردارید، مقالات و کتب بسیاری برای مطالعه در این زمینه یافت می‌شود. اگر اشتیاق شما زیاد باشد هر آنچه را که نیاز دارید، پیدا می‌کنید. پس شروع کنید.

موفقیت با روحیه قوی

موفقیت با روحیه قوی

یک فرد موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا حتما از لحاظ جسمی باید در شرایط خوبی باشد؟ آیا ضریب هوشی بسیار بالایی دارد؟ اگر بخواهیم به این سوالات با بله و خیر جواب بدهیم، باید بدانیم که این فرد موفق در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟

مثلا یک وزنه بردار برای موفقیت در یک مسابقه به قوای جسمی زیادی نیاز دارد یا برای شرکت و برد در یک المپیاد ریاضی باید از هوش بالایی برخوردار باشیم. اما یک ورزشکار بسیار قوی یا یک شرکت کننده المپیاد بسیار باهوش بدون داشتن روحیه بالا، اعتماد به نفس، صبر،پشتکار و حتی بدون قدرت پذیرش شکست نمی‌تواند موفق باشند.

به عبارتی، یک ویژگی مشترک بین تمام افراد موفق وجود دارد و آن داشتن روحی قوی است. قدرت شروع دوباره بعد از شکست، به دلیل داشتن بدنی قوی و تنومند نیست؛ بلکه باید روحتان آنقدر قوی باشد که پس از شکست‌های متوالی، دوباره بتوانید از نوع شروع کنید.

اگر شما نیز می‌خواهید در مسیر دلخواهتان به موفقیت برسید، پس همین حالا دست به کار شوید! آکادمی بازار انتخاب خوبی برای کسب مهارت‌های مورد نیازتان است! شما می‌توانید اولین قدمتان را برای رسیدن به موفقیت، با شرکت در سمینار موفقیت دکتر احمد محمدی بردارید!

3.7/5 - (4 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

24 پاسخ

  1. در ضمن چیزی به نام خوب و بد مثبت و منفی وجود نداره.این فقط یک اسم گذاری از سوی ما هست ما میتونیم اتفاقی رو که از نظر فرد دیگری بد هست خوب در نظر بگیریم این بستگی به خودمون داره این چیزی هست که من در یک جمله خلاصه میگم:کلمات به خودی خود قدرت ندارن ما به کلمات قدرت میدیم یکی از دلایلی که نیاز به باور مثبت البته از نظر خودم داریم این هست که زندگی یعنی حرکت ما باید در زندگی حرکت کنیم و مدام و مدام خودمون رو تغییر بدیم تا به اون هدفمون برسیم در مسیر شکست هایی رو متحمل میشیم و همینجاست که عقیده مون نسبت به شکستی که متحمل شدیم مهم هست شما میتونین این شکست رو یک توقف همیشگی برای زندگی تون در نظر بگیرین یا میتونین اون رو فرصتی برای رشد و تغییر به حساب بیارین

    1. سلام کاربر عزیز
      طرز تفکر شما و درکتون از دنیای اطرافتون فوق العاده اس. ممنون که با نظر زیباتون مقاله ما رو تکمیل کردید.

  2. در مورد بخش 4:30 فیلم:راستش به نظر من زندگی مجموعه ای از تضاد ها هست اتفاقات خوب و اتفاقات بد من نه زندگی رو خوب و عالی و پر از مهر و محبت میبینم نه پر از بدی و خشم و اتفاقات بد چون زندگی اگه یکنواخت باشه اصلا لذتی نداره و همین تضاد ها و اتفاقات متعددش هست که جالبش میکنه

    1. سلام کاربر عزیز
      بله، زندگی پر از فراز و نشیب ها و اتفاقات تلخ و شیرین هست که زندگی کردن رو برامون پر از هیجان میکنه.

  3. سلام متنتون خوب بود و بلاخره کسی تونست بدون حمایت از هیچ گونه عقیده ای و تقریبا بی طرفانه (چون از نظر من هر فردی حداقل تا درصد کمی هم که شده عقیده خودش رو به حرفاش تزریق میکنه بدون اینکه خودش بدونه)متاسفانه در ویدیوی اول که خودتون هم اشاره کردین نمیدونم چقدر از مردم ولی خب همون جمعیت فکر میکنن که مادیت و معنویت از هم دیگه جدا هستند در حالی که اصلا اینطور نیست و اگر تعادل یکی از اینا بهم بخوره در زندگی آدمی مشکل به وجود میاد اینطوری هم نیست که تضاد هم باشند و دقیقا هم برابر باشند از نظر مقدار و…

    1. سلام کاربر عزیز
      از اینکه با مقاله ما همراه بودید و رضایت داشتید بسیار خرسندیم. ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید…

    1. سلام کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی