علت خستگی مفرط و بی انرژی بودن چیست؟ راه‌های افزایش تمرکز در کار چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

راه‌های افزایش تمرکز در کار کدامند؟ علت کمبود انرژی، خستگی، بی‌حالی و ناتوانی چیست؟ چرا نمی‌توانیم به همه کارهای خودمان برسیم و وقت کم می‌آوریم؟

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که تمرکز در کار خودتان ندارید؟ آیا احساس خستگی مفرط می‌کنید؟ یا بی‌حال هستید و توان کار کردن ندارید؟ نداشتن انرژی برای انجام کار یک طرف و نداشتن تمرکز در طرف دیگر ما را گرفتار گرفته است. راهکار چیست؟ چه باید کرد؟ می توانید مقاله‌ی چرا نمی‌توانم روی کارهایم تمرکز لازم را داشته باشم؟ را نیز مطالعه کنید ولی در این مقاله قصد داریم روی علت و دلایل دیگری صحبت کنیم.

چرا برخی افراد را می‌بینیم که حرف از بی‌حال بودن، خستگی مفرط، عدم تمرکز در کار می‌زنند؟ راهکار چیست و چگونه می‌توان به همه‌ی کارها رسید؟برخی افراد معقدند که هیچ‌وقت نمی‌توانند به کارهای خودشان برسند. همیشه وقت کم می‌آورند و مشکل  دارند. مثلا می‌گویند حتی اگر زمان کافی داشته باشم و زمان خودم را مدیریت کنم، باز هم با مشکل بی‌حالی و کمبود انرژی روبه‌رو هستم.

علت این همه خستگی چیست؟ برخی افراد را می‌بینیم که می‌گویند حالت افرادی را دارم که گویی در طی روز آنقدر کار کرده که دیگر توان ندارد. برخی تصور می‌کنند، علت این همه خستگی کمبود ویتامین است. حتی برخی افراد را دیده‌ایم که برای درمان خستگی مفرط به پزشک مراجعه می‌کنند. اما با تست‌ها و آزمایش مشخص می‌شود خبری از کمبود ویتامین نیست و فرد مربوطه از نظر جسمی صحیح و سالم است.

بعد فرد مربوطه به این نتیجه می‌رسد که ممکن است دچار بیماری‌های ذهنی و روانی شده باشد و باید به مشاور یا روانپزشک مراجعه کند. البته که چنین رویکردی، روشی کاملا هوشمندانه و خوب است. ولی در برخی موارد فرد با مراجعه به مشاوره باز هم به این نتیجه می‌رسد که مشکل خاصی ندارد.

پس مشکل اصلی از کجاست؟ علت این همه خستگی چیست؟ برخی تصور می‌کنند که علت این وضعیت، نداشتن تحرک و ورزش نکردن است. درنتیجه برای حل مشکل به سراغ کلاس‌های ورزشی می‌روند. شما برای رفع خستگی مفرط و بی‌حالی چه کار می‌کنید؟ می‌‌توانید نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

نگرش مثبت
نگرش مثبت

علت خستگی مفرط چیست؟ چرا به کارهای خودمان نمی‌رسیم؟ 

علت خستگی مفرط، می‌تواند بیماری‌های جسمی، کمبود ویتامین‌ یا مشکلات ذهنی و روانی باشد. حتی عدم تحرک هم می‌تواند مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند. در صورتی که دیدید نمی‌توانید به کارهای خودتان برسید باید چاره‌ای بیندیشید.

برخی از دلایل خستگی مفرط، بی‌حالی و بی انرژی بودن مطرح شد. کمبود برخی ویتامین‌ها واقعا می‌تواند باعث بی‌حالی و خستگی شود. عدم تغذیه‌ی مناسب هم همین وضعیت را دارد. بی‌تحرک بودن و نداشتن فعالیت بدنی باعث می‌شود سوخت و ساز بدن دچار مشکل شود. فشارهای روانی هم عاملی بر خستگی بیش از حد ما هستند.

اما در بین همه‌ی دلایل ذکر شده مسایل دیگری نیز وجود دارد. تصور کنید می‌خواهید به خرید بروید ولی پول کافی ندارید. آیا بدون داشتن پول کافی می‌توانید خرید کنید؟ هیچ کس نمی‌تواند بدون صرف پول، خرید کند. وقتی پولی در بساط نداشته باشیم و به فروشگاه مراجعه کنیم، نمی‌توانیم خرید کنیم.

به همین شکل وقتی انرژی کافی برای کارهایمان نداشته باشیم، نمی‌توانیم کارهای خودمان را پیش ببریم. برای انجام کارها باید انرژی و تمرکز کافی داشته باشیم. ولی چرا تمرکز کافی نداریم؟ چرا انرژی کافی نداریم؟ چطور می‌توانیم سطح انرژی خودمان را بالا ببریم؟

سوال مهم این است که انرژی خودتان را صرف چه کارهایی می‌کنید؟ می‌گویند انسان موجودی نامحدود با توانمندی نامحدود است. پس چرا ما چنین وضعیتی نداریم؟ آیا واقعا ما شبیه به افرادی هستیم که ظرفیت توانمندی نامحدودی دارند؟ انرژی ما صرف چه کارهایی می‌شود که برای کارهای اصلی خودمان انرژی نداریم؟

وقت و انرژی خودتان را صرف چه کارهایی می‌کنید؟ 

باید ببینید وقت و انرژی خودتان را صرف چه کارهایی می‌کنید؟ آیا انرژی خودتان را صرف کارهای مهم و ضروری می‌کنید؟ برخی افراد فهرستی از کارهای مهم و ضروری خود را استخراج می‌کنند ولی در عمل توان به انجام رساندن آن فهرست را ندارند. یعنی فقط فهرست کارها تهیه می‌شود ولی روی کاغذ باقی می‌ماند و به انجام نمی‌رسد.

وقتی از فرد می‌پرسیم که چرا فهرست تهیه شده را اجرا نمی‌کند، بهانه‌های مختلفی ردیف می‌شود. اما چرا نمی‌توانیم کارها را به سرانجام برسانیم؟ کاغذ و قلم بردارید و فهرست کارهایی که در طی روز انجام می‌دهید یادداشت کنید. می‌توانید چند روز همین روال را در پیش بگیرید. طی یک هفته وضعیت شما مشخص می‌شود.

می‌توانید ببینید زمان خودتان را صرف چه کارهایی کرده‌اید. چه زمان‌هایی را هدر داده‌اید. باید به دقت هر کاری که انجام می‌دهید در فهرست خود بیاورید. مثلا ممکن است بدین نتیجه برسید که ساعت‌ها با تلفن صحبت کرده‌اید و صحبت شما آنقدرها هم مهم نبوده و حرف‌های اضافی زده‌اید. شاید ساعت‌ها روی مبل دراز کشیده‌اید و برای موضوعات مختلف خیال‌پردای کرده‌اید.

یا حتی ممکن است ساعت‌های زیادی را در محیط‌های منفی و در کنار افراد منفی گذرانده باشید. برخی کارهای هستند ارزش افزوده‌ای ندارند و با انجام دادن چنین کارهایی هیچ ارزش افزوده‌ای دریافت نخواهید کرد. در واقع در چنین شرایطی شما انرژی و زمان خود را هدر داده‌اید و برای کارهای اصلی خودتان زمان کافی در اختیار ندارید.

مراقبه زمان و انرژی را یاد بگیرید

باید یاد بگیریم زمان خودمان را مدیریت کنیم و روی مصرف انرژی و زمان مراقبه کنیم. یادگیری مهارت مدیریت زمان بسیار کمک کننده است. کتاب‌های بسیاری در مورد آموزش مدیریت زمان در بازار وجود دارد. می‌توانید این مهارت را به‌راحتی یاد بگیرید و کارهای مهم و ضروری را مشخص کرده و به پیش بروید.

می‌توانید خیلی راحت، روی مصرف کردن درست زمان مراقبه کنید. یکی دیگر از کارهای مهم شما این است که باید روی مصرف انرژی خودتان هم مراقبه کنید. شاید مهارت مدیریت زمان را بتوانید به ‌راحتی یاد بگیرید اما برای مصرف انرژی چه باید کرد؟

تصور کنید شب به موقع خوابیده‌اید و اول صبح باید کارهای متعددی را انجام دهید. صبح شده و اول صبح به یکی از آشنایان خودتان که معمولا فرد مثبت اندیشی نیست تماس می‌گیرید. تماس تلفنی شما کاملا بی هدف انجام می‌شود و کار خاصی هم با وی ندارید. باید به شما بگویم اول صبح را خوب آغاز نکرده‌اید.

اول صبح خودتان را هدر داده‌اید و انرژی را بی جهت مصرف کرده‌اید. در واقع انرژی اول صبح شما صرف صحبت‌های منفی شده و خودتان هم خبر ندارید که با همان انرژی می‌توانستید یکی از کارهای مهم آن روز را انجام بدهید.

معمولا ما با کارهایی که در طی روز انجام می‌دهیم انرژی خودمان را هدر می‌دهیم. مثلا به محل کار می‌رویم و با افرادی که شاید روحیه‌ی منفی دارند هم کلام می‌شویم. آنها در مورد ضعف‌ها و مشکلات صحبت می‌کنند و گله و شکایت زیادی دارند. شکایت‌هایی که هیچ قدمی برای حل آنها برنمی‌دارند و همیشه نقش آدمی را بازی می‌کنند که از زمین و زمان شکایت دارند. می‌‌توانید مقاله‌ی چگونه در محیط کار شاد و پرانرژی باشیم را مطالعه کنید.

سوار اتوبوس و تاکسی می‌شویم و مردم در حال ناله هستند. با آشنایان صحبت می‌کنیم و حرف از گرانی و عدم موفقیت در بازار کار و بیماری و … می‌زنند. به کلمات امروز خودتان توجه کنید. زندگی ما آینه‌ی کلماتی است که به زبان می‌آوریم. وقتی تمام روز از مشکلات و سختی‌ها و ضعف های می‌گوییم، آیا قرار است اتفاق عجیبی جز همین موارد برای ما بیفتد؟

به ارتباطات خود توجه کنید. بخشی از انرژی شما صرف همین موارد می‌شود. ظاهرا بی اهمیت به نظر می‌رسند ولی محصول همین ارتباطات هرز انرژی و بی‌حالی و خستگی است.

تفکر مثبت

از طبیعت انرژی بگیرید

به جای آنکه به مکان‌هایی بروید که انرژی شما در آن مکان‌‌ها هدر می‌رود، به سراغ مکان‌هایی بروید که می‌توانید در آن انرژی کسب کنید. مثلا تصور کنید فردی عادت کرده ساعاتی از روز را بین افراد سیگاری بگذراند. ببینید انرژی محیطی که در آن سیگار کشیده می‌شود، چقدر با انرژی کوه و دشت و رودخانه متفاوت است؟

طبیعت سرشار از انرژی مثبت است. می‌توانید زمان‌هایی را برای کسب انرژی مثبت به طبیعت بروید. روش‌های دیگری نیز برای کسب انرژی مثبت وجود دارد. به جای آنکه انرژی خود را هدر بدهید همین انرژی که دارید را افزایش دهید. به مکان‌های مثبت و با انرژی بروید. با افراد مثبت همنشین شوید. به کارهای مثبت بپردازید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های افزایش و تقویت تمرکز

آکادمی بازار تاکنون مقاله‌های متعددی در مورد انرژی مثبت منتشر کرده است. مقاله‌ی چگونه می توان با تجسم خلاق به خود انرژی مضاعف داد؟ را مطالعه کنید تا با راهکارهای مختلف برای جذب انرژی مثبت آشنا شوید. همچنین می‌توانید مقاله‌ی هفت روش برای جذب انرژی مثبت در زندگی را مطالعه کنید و زندگی شادتری را تجربه کرده و انرژی لازم برای کارهای خودتان داشته باشید.

کلمات تاکیدی مثبت را فراموش نکنید

برای جذب انرگی بیشتر در زندگی و حتی برای متعادل کردن ذهن و زندگی‌تان کلمات تاکیدی یا همان جملات تاکیدی مثبت را فراموش نکنید. مقاله‌ی ۳۴ جمله مثبت و انرژی بخش که می تواند زندگی شما را تغییر دهد را مطالعه کنید. جملات تاکیدی مثبت می‌توانند انرژی خوبی را به زندگی شما تزریق کنند. به جای کلام منفی می‌توانید کلمات مثبت به کار ببرید و نتایج آن را در زندگی خودتان ببینید.

شما چه راهکارهایی برای مدیریت انرژی و زمان در پیش می‌گیرید. هر کسی باتوجه به شرایط زندگی خودش باید بتواند مدیریت خوبی بر انرژی و زمان داشته باشد. مدیریت زمان و انرژی اصول اولیه و مهمی دارد ولی هر کسی باید بتواند چنین اصولی را در زندگی خودش پیاده سازی کند.

از همین امروز شروع کنید و زندگی خودتان را بسازید. نگذارید وقت و انرژی شما هدر برود، صرف کارهای بیهوده شود. انرژی و زمان خودتان را صرف کارهای مثبت کنید. کارهای مهم و ضروی که باید به انجام برسند. دکتر احمد محمدی، مشاور و مدرس انگیزشی در ویدئوی انگیزشی در مورد این موضوع توضیحاتی ارائه می‌دهند که می‌تواند بسیار مفید باشد. قبل از مشاهده‌ی ویدئو انگیزشی قلم و کاغذ بردارید و نکات مهم آن را یادداشت کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی