کارآفرینی چیست و کارآفرینان چه کسانی هستند؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۶ خرداد, ۱۴۰۲
کارآفرینی

آیا می‌دانستید شما هم می‌توانید با رعایت اصول و قواعدی به‌راحتی کارآفرین باشید؟ فقط کافی است کمی درباره کارآفرینان مطالعه کنید تا متوجه شوید آنان چه ویژگی‌هایی دارند. هرکسی دوست دارد که رئیس خود باشد و حتی بتواند برای دیگران شغل ایجاد کند.

کارآفرینی این امکان را به شما می‌دهد تا کسب و کار خود را شروع کنید و در این راه ایده‌های نو و خلاقانه خود را پیاده‌سازی کنید. برای تبدیل شدن به یک کارآفرین ابتدا باید ویژگی‌های افراد کارآفرین را بشناسید و بدانید که از کجا شروع کنید. داشتن ایده نو، اگر همراه با دانستن ویژگی‌های افراد کارآفرین نباشد مسلما به نتیجه نخواهد رسید.

با شناخت کارآفرینان و استفاده از تجربه این افراد، موانع و عوامل شکست را می‌شناسید و سعی می‌کنید که آن‌ها را تکرار نکنید. پس داشتن یک مشاور و راهنما در مسیر راه اندازی کسب و کار شما باعث می‌شود تا سرعت‌تان در این راه افزایش پیدا کند و سریع‌تر به آنچه که می‌خواهید برسید. در این مقاله ما از راهنمایی بهترین کارآفرینان دنیا استفاده کرده‌ایم و سوال‌های شما را از آن‌ها پرسیده‌ایم. با کمک راهنمایی‌ این افراد خبره به موفقیت خواهید رسید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یا Entrepreneurship در واقع داشتن ظرفیت و آمادگی برای پیشرفت، سازمان‌دهی و مدیریت سرمایه‌گذاری برای کارآفرین در کسب و کار و هرگونه خطرات مختلفی است که در مسیر رسیدن به سود وجود دارد. بارزترین نمونه‌ کارآفرینی شروع یک کسب و کار جدید است.

کارآفرینی در علم اقتصاد

در علم اقتصاد، کارآفرینی که با زمین، نیروی کار، منابع طبیعی و سرمایه همراه باشد، می‌تواند به سود دهی برسد. روحیه کارآفرینی با نوآوری و ریسک‌پذیری توصیف می‌شود و بخش مهم توانایی یک ملت برای دستیابی به موفقیت در بازار جهانی است که همیشه در حال تغییر و به طور فزاینده‌ای رقابتی است.

کارآفرینی، آمادگی برای پذیرش ریسک و پیشرفت، سازمان‌دهی و مدیریت سرمایه‌گذاری در بازار جهانی رقابتی است که دائما در حال تغییر است. 

کارآفرینان چه کسانی هستند؟

کارآفرینان چه کسانی هستند؟

کارآفرینان انسان‌هایی پیشگام، نوآور، رهبر و مبتکر هستند. آن‌ها در حوزه‌های کاری‌شان، در تفکرات رو به جلوی‌شان و در تمایل‌شان برای گذشتن از مرزها و محدودیت‌ها در خط مقدم جنبش‌های فناوری و اجتماعی قرار دارند. آن‌ها رویاپرداز و از همه مهم‌تر، مرد عمل هستند.

کارآفرینی برای آدم‌های مختلف معانی مختلفی دارد. برخی‌ها کارآفرین را در هیات نوابغ فناوری متعلق به سیلیکون ولی تصور می‌کنند، درحالی که برخی دیگر، صاحبان کسب و کار‌های کوچکی را نیز که در خیابان‌های مهم شهر اقدام به تاسیس مغازه می‌کنند، کارآفرین می‌دانند.

در نهایت، کارآفرینی همه‌ این‌ها و خیلی چیزهای دیگر مربوط به سرمایه‌گذاری در کسب و کار را شامل می‌شود که در آن‌ها، یک کارآفرین وظیفه‌ خود را در تبدیل یک ایده به کسب و کاری سود ده ایفا می‌کند.

کارآفرینی موفق مستلزم چیست؟

افرادی که در فکر راه‌اندازی کسب و کارشان هستند باید این حقیقت را درک کنند که کارآفرینی موفق مستلزم داشتن مواردی بسیار فراتر از یک ایده‌ بزرگ است.

این گفته‌ الیزابت امینی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آنتی ایجینگ گیمز ال‌ال‌سی، شرکت توسعه‌ دهنده‌ بازی‌های برخط (آنلاین) برای پرورش ذهن و تمرکز و هم‌چنین استادیار دانشکده‌ کسب و کار مارشال در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.

امینی در مصاحبه‌ای با بیزینس ‌نیوز دیلی گفت: ‌بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند کارآفرینی یعنی این ‌که فقط ایده‌ای را در ذهن‌تان بپرورانید، ولی این فقط یک بخش از کارآفرینی است. هم‌چنین بسیار مهم است که از همان ابتدا بدانید، چگونه با یک راه موثر و مقرون‌ به صرفه می‌توانید به مشتریان وفادار دست یابید.‌

بیشتر بخوانید: شرایط کارآفرینی چیست؟ راهنمایی های لازم قبل از شروع کسب و کار

کارآفرینی یک طرز فکر است

بروس باچنهایمر، استاد مدیریت و مدیر اجرایی پژوهشگاه کارآفرینی در دانشگاه پیس نیز می‌افزاید: ‌کارآفرینی بسیار گسترده‌تر از سرمایه‌گذاری در کسب و کار است؛ در اصل، یک طرز فکر است؛ راهی برای تفکر و عمل. کارآفرینی به تصویر کشیدن راه‌های جدیدی است برای حل مشکلات و خلق ارزش.‌

کارآفرینان چه خصوصیاتی دارند؟

کارآفرینان چه خصوصیاتی دارند؟

خصوصیت‌های ویژه‌ای وجود ندارند که همه کارآفرینان در آن‌ها مشترک باشند، ولی بسیاری از آن‌ها در چند ویژگی مشترک هستند.

جنی تا، بنیان‌گذار و مدیرعامل شبکه‌ اجتماعی و تجاری اسکیکی، در مقاله‌ای دیگری در بیزینس نیوز دیلی گفته است، کارآفرینان موفق معمولا جسور و باانگیزه هستند. آن‌ها سرسخت‌اند ولی حد و حدودشان را می‌دانند.

کارآفرینان شجاع هستند

کارآفرین موفق به‌جای پیروی از وضع موجود، به شکل مثبت و سالمی به اصول و قواعد بی‌توجه هستند و غالبا دست به کارهایی می‌زنند که دیگران جرات انجام دادن‌شان را ندارند. آن‌ها هم‌چنین همیشه برای شکست و شروعی دوباره آماده هستند و از این شکست‌ها درس می‌آموزند تا چیزهای جدید و اصلاح‌یافته‌ای خلق کنند.

استاد احمد محمدی
هر وقت از کاری ترسیدی، فقط انجامش بده.
استاد احمد محمدی

ام‌جی گوتلیب، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ هاسل برندینگ و نویسنده‌ کتاب “چگونه بدون تلاش زیاد یک کسب و کار را نابود کنید‌” (انتشارات مورگان جیمز، ۲۰۱۴) معتقد است، برای کارآفرین موفق بودن لازم است یک نوع شخصیت خاص داشته باشید.

تعریف کارآفرینی در منظر نویسندگان

گوتلیب می‌گوید: ‌کارآفرین کسی است که می‌تواند هر ایده‌ای را در ذهنش بپروراند؛ خواه ایده یک محصول یا یک امر خدماتی باشد. همچنین دارای مجموعه‌ای از مهارت‌ها، اراده و شجاعت است که برای تبدیل آن ایده به واقعیت، به هر ریسک بزرگی دست می‌زند و نه تنها آن را وارد بازار می‌کند بلکه محصول یا خدمات کاربردی و مفیدی از آن می‌سازد که افراد آن را می‌خواهند یا به آن نیاز پیدا می‌کنند.‌

پژوهش‌هایی در مورد کارآفرینی

پژوهش‌هایی در مورد کارآفرینی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند آمریکایی‌ها بیش از پیش به کارآفرینی روی آورده‌‌اند و آن را انتخاب می‌کنند. مطالعه‌ای که موسسه‌ اینتلیجت آفیس به عمل آمد، نشان داد تقریبا ۶۵ درصد از کارکنان آمریکایی ترجیح می‌دهند به جای کار کردن در یک اداره، به صورت کارمند مستقل یا به عنوان یک کارآفرین به کار بپردازند.

به علاوه، طبق اطلاعات برگرفته از شاخص فعالیت‌های کارآفرینی موسسه‌ اوینگ ماریون کافمن در ۲۰۱۵، تراکم کسب و کار‌های کوچک در ایالات متحده افزایش یافته است و به سطحی بسیار بالاتر از دوران پیش از رکود رسیده است.

نکاتی برای کارآفرینان مشتاق

اگر آماده ورود به دنیای کارآفرینی هستید، بهتر است نکات مهم زیر را همیشه به خاطر بسپارید.

  • از شکست‌های دیگران درس بیاموزید
  • به جای این‌که دائما رشد موفقیت‌آمیز درصد اندکی از کسب و کارها را تحسین کنید، بیش‌تر در مورد کسب‌ و کارهایی مطالعه کنید که کارشان به شکست ختم شده است.

به عقیده‌ گوتلیب، این پژوهش می‌تواند تا حد زیادی احتمال موفقیت‌تان را افزایش دهد، زیرا بیش‌تر شرکت‌ها اشتباهات مشترکی را مرتکب می‌شوند که به شکست و مرگشان منجر می‌شود. به گفته‌ وی، راز موفقیت این است که پیش از ارتکاب چنین اشتباهاتی از جانب خودتان، فروتنانه از اشتباهات دیگر درس عبرت بگیرید.

مطمئن شوید، این همان چیزی است که می‌خواهید

مطمئن شوید، این همان چیزی است که می‌خواهید

به گفته‌ امینی، از آنجا که کارآفرینی مستلزم سخت‌کوشی و تلاش بسیار است، بسیار ضروری است که از درستی راهی که در پیش گرفته‌اید، اطمینان حاصل کنید.

وی می‌گوید: “اگر این همان چیزی است که واقعا می‌خواهید، باید به صورت بلندمدت به آن فکر کنید و با پشتکار باشید. اکثریت قریب به اتفاق کارآفرینان بزرگ، پیش از آن‌که به همان ایده‌ کسب و کار‌ی برسند که آن‌ها را بلند کرده و به موفقیت سوق داده است، بارها و بارها شکست خورده‌اند.‌”

کارآفرینان در جستجو مشکلات

به گفته‌ آجای بام، سخنران مدرسه‌ کسب و کار برکلی هاس در دانشگاه کالیفرنیا، کارآفرینان همیشه باید در جست‌وجو مشکلات باشند، تا آن‌ها را حل کنند و غیر از این هم نباید باشد.

به عبارت دیگر، وی می‌گوید: “آن‌ها نباید منتظر مشکلات باشند تا خودشان را نشان دهند.‌” پر از شور و اشتیاق باشید. به اعتقاد باچنهایمر، ‌کارآفرینان موفق از همان ابتدا با نیاز به موفقیت و آرزو برای ایجاد تغییرات بزرگ کارشان را باانگیزه شروع می‌کنند.

وی می‌گوید: “مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارآفرین شور و اشتیاق و پشتکار او است، ولی این ویژگی‌ها نباید با غرور و یک‌دندگی اشتباه گرفته شوند.‌”

برای کارآفرینی مشورت کنید

برای کارآفرینی مشورت کنید

از هر جایی که لازم است مشورت بگیرید. امینی توصیه می‌کند صاحبان کسب و کار باید به دنبال مشورت با مربیان موفق بگردند. هم‌چنین کتاب‌های مختلف مطالعه کنند، با آدم‌های مورد تحسین‌شان ارتباط داشته باشند و دنبال برنامه‌های آموزشی خوب بروند تا در فرآیند رسیدن به موفقیت، بتوانند از کمک‌ همه‌ آن‌ها بهره‌مند شوند.

به ذهن بسیاری از ما ایده‌های عالی می‌رسد. ولی تنها تعداد محدودی از افراد هستند که این ایده‌ها را دنبال می‌کنند، به‌ خصوص اگر این ایده‌ها مربوط به کسب و کار باشند، زیرا در نظر افراد دنبال نمودن این ایده‌ها ریسک بالایی دارد.

پادکست - مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق

در مجموعه آکادمی بازار بسته آموزشی «چگونه یک کار آفرین شویم؟» تمام ابزارهای لازم برای موفقیت و عملی کردن ایده‌هایتان را به شما خواهند آموخت.

مسلما بعد از یادگیری این موارد و به دست آوردن انگیزه کافی، درخواهید یافت که همه می‌توانند کارآفرین گردند، تنها کافی است مهارت‌هایی ازجمله شجاعت و ریسک‌پذیری را در خود پرورش داد و با پشتکار به یک کارآفرین واقعی تبدیل گردید. 

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی