کارآفرینی / کسب و کار

راهکارهای یکپارچگی سازمانی و ارتقا جو اخلاقی

راهکارهای یکپارچگی سازمانی و ارتقا جو اخلاقی را می‌توانید فرا گرفته و در سازمان خود به کار ببرید.

Norman E. Bowie، مولف کتاب اخلاق کسب و کار در قرن ۲۱، در فصل یازدهم از کتاب خود به بحث در مورد «یکپارچگی سازمانی» می­ پردازد که از منظر مدیریت منابع انسانی دربردارنده نکات ظریف و جالب توجهی است. آنچه در ادامه می­ خوانید چکیده ­ای از مطالب مطرح و نتایج به دست آمده در این فصل می باشد. افراد دارای یکپارچگی، اشخاصی هستند که مسئولیت هرگونه نتیجه­ منفی را که از اقدامات آن ­ها ناشی شده باشد می پذیرند.

با ما برای مطالعه بیشتر درباره راهکارهای یکپارچگی سازمانی همراه باشید. با آکادمی بازار برای آشنایی با راهکارهای یکپارچگی سازمانی همراه باشید.

مطالعه بیشتر: برنامه‌ریزی فروش راهکاری برای موفقیت سازمان‌ها در افزایش فروش

مطالعه بیشتر: عوامل موثر بر افزایش انگیزه کارکنان در یک سازمان

می‌توانید از طریق فروشگاه محصولات آکادمی بازار درجریان محصولات از جمله کتاب صوتی، فیلم آموزشی، محصولات بازاریابی و فروش، محصولات مربوط به توسعه فردی، محصولات مربوط به کارآفرینی و آموزش مالی و همچنین دوره آموزشی غیرحضوری قرار بگیرید. همچنین می‌توانید در قسمت بلاگ آکادمی بازار، آخرین مقاله‌های مربوط به بازاریابی و فروش، موفقیت، ذهن قدرتمند و …را مطالعه کنید و درجریان آخرین گزارش دوره‌های آموزشی آکادمی بازار قرار بگیرید.

استاد احمد محمدی

راهکارهای یکپارچگی سازمانی

سازمانی برخوردار از یکپارچگیاست که دارای جوی اخلاقی باشد. کلیه مسائل و مشکلات در حوزه های گوناگون، خود معلول عامل مهمتری، تحت عنوان فرهنگ است و فقدان بستر فکری و نگرش مناسب علت اصلی مشکلات است.

میان باورهای فرهنگی یعنی اعتقادات و ارزش های درونی و پذیرفته شده و توسعه تکنولوژیک و صنعتی رابطه ای مستقیم وجود دارد، لذا به منظور هر گونه تحول در حوزه های یاد شده باید ابتدا تحولات فکری را که منتهی به نگرشی نو می­ شود، ایجاد کرد.

اعتبار شرکت­ های یکپارچه سازمانی، بخشی از نشان تجاری­ آنها می ­باشد که هم ادبیات پژوهشی و هم تجربه­ تجاری اظهار می­ کند که تغییر جو اخلاقی، زمانی که بخشی از فرهنگ شرکت شده باشد دشوار است.

هدف از رعایت اصول اخلاقی در سازمان های تجاری و صنعتی اتخاذ تصمیم های مدیریتی است که بتواند میان عملکرد اقتصادی سازمان اعم از درآمدها، هزینه ها، سودها، سهم سهامداران و عملکرد اجتماعی آنان اعم از تعهدات در قبال کارکنان، مشتریان، اعتبار دهندگان، عرضه کنندگان، توزیع کنندگان و کل اعضای جامعه و نیز محیط زیست آشتی ایجاد کند و حساسیت های جامعه و ارزش ها و هنجارهای آن را مدنظر قرار داده و آن ها را در فرهنگ های سازمانی خود جای دهد.

 

جو اخلاقی :جو اخلاقی خوب از راهکارهای یکپارچگی سازمانی است. جو اخلاقی تعهدات اخلاقی را شامل می­ شود که مبنای ارزشی داشته و در شخصیت اعضای سازمانی، امور عادی سازمان و ساختارهای تشویقی مجسم گردیده ­اند و موارد زیر را شامل می­ باشند:

مدیریت ذینفعان: کسب و کار باید نهادی برای ایجاد ارزش باشد و با هدف افزایش سود ذینفعان مختلف شرکت مدیریت شود. ایجاد ثروت یک ارزش مسلم است؛ ولی نه تنها ارزشی که مطرح باشد.

دیدن سازمان به عنوان یک شرکت تعاونی: این نیز یکی از راهکارهای یکپارچگی سازمانی محسوب می شود. یک سازمان تجاری باید به عنوان یک اتحادیه اجتماعی و نه صرفاً مجموعه ­ای از روابط اقتصادی نگریسته شود.  همکاری دیگران لازم است؛ زیرا پایداری سازمان را به دنبال دارد، آن را قادر به بردباری می­ سازد و به افراد امکان می ­دهد تا هم توانایی خود را بشناسند و هم صفاتی را که به موفقیت سازمانی رهنمون می­ سازند، در سایرین ببینند.

 قواعد عدالت: برقراری قواعد عدلت از دیگر راهکارهای یکپارچی فضایی است. منافعی که از فعالیت سازمانی ناشی می ­شوند باید مطابق با سطح مشارکت افراد در آن توزیع گردند. جایی که مشارکت قابل اندازه­ گیری است، پاداش باید متناسب با کمک صورت گرفته باشد.

جایی که منافعی ناشی از تلاش چند جانبه محقق شده باشد که در آن میزان مشارکت قابل اندازه­ گیری نیست، افراد باید به طور مساوی در منافع سهیم شوند. دخالت دادن کارمندان در تصمیم­ گیری ­ها، میزان پذیرش عواقب تصمیمات ناسازگار را از جانب آن ­ها افزایش می ­دهد.

قیمت محصولات آکادمی بازار
کسب و کار

درستکاری:  یعنی ایجاد هماهنگی بین آنچه که به آن باور داریم و آنچه که به آن عمل می کنیم. انجام آنچه که می دانیم درست است وگفتن حرف راست در تمام زمانها. کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، به شیوه ای که با اصول و عقایدش سازگار باشد، عمل می کند.

بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات: یکی از نتایج رعایت اخلاق کار در سازمان، تنظیم بهتر روابط در سازمان است که از راهکارهای یکپارچگی سازمانی است. این به نوبه خود باعث افزایش جو تفاهم در سازمان و کاهش تعارضات بین افراد و گروه ها شده، عملکرد تیمی را بهبود می بخشد.

شاید بیشترین تأثیرات اصول اخلاقی مربوط به رفتار نیروی انسانی است. از آنجا که اخلاق، بخشی از فرهنگ است، بیشتر نظریه هایی که بر رابطه بین فرهنگی در سازمان تأکید می کنند، خود به خود بر اهمیت نقش اخلاق در این زمینه توجه دارند. فــرهنگ ســـازمانی در یک سازمان می تواند کارکنان را به افرادی پیرو قانون یا قانون شکن تبدیل کند .

افزایش تعهد و مسئولیت‌پذیری کارکنان: چنان که گفته شد، اخلاق بر فعالیت انسان ها تأثیر قابل توجهی دارد و لازمه عملکرد مناسب، تعهد و مسئولیت پذیری کارکنان است. انتظار بروز خلاقیت توسط کسانی که کار خود را از لحاظ اخلاقی، ناپسند تلقی می کنند، واقعی و منطقی نیست.

 مواردی که باید در دستیابی و تحقق راهکارهای یکپارچگی سازمانی لحاظ شوند:

۱. مدیران اجرایی باید از ایده­ آل گرایی به واقع­ گرایی روی بیاورند و ملزومات قانونی، ملاحظات هزینه، تحلیل­ های ریسک یا سود، عرف جامعه و علاقه را در نظر داشته باشند.

۲. نظام نامه ­های اخلاق به تنهایی شاخص خوبی برای تعهد سازمان به اخلاق نیستند. آن­ ها به سادگی قابل کپی برداری ­اند و برای آنکه یک نظام نامه­ اخلاق موثر واقع شود، نیاز است تا بخشی از جو اخلاقی وسیع تر باشد.

۳. ساختارهای تشویقی باید بر سازمانی تطبیق یابند که از قبل برخوردار از یکپارچگی بوده است. مشوق­ ها علی­رغم مفید بودنشان می ­توانند مورد سوء استفاده نیز واقع شوند.

۴. تمرکز زیاد بر مسئولیت فردی در حل مشکلات انحطاط اخلاقی، می ­تواند از یکپارچگی سازمانی بکاهد. غالباً مهم­تر آن است که با تغییر در دستورالعمل­ ها یا با ایجاد تمهیدات فناورانه بحران یکپارچگی سازمانی را مرتفع ساخت.

عواملی که مانع از توسعه­ جو اخلاقی می­ شوند

– گروه­ اندیشی: فشار بر اعضای گروه برای اجماع روی تصمیمی واحد

– ذهن ­خوانی: عدم تعادل در پیگیری منافع ذینفعان و تعامل یکسان با آن ­ها

– تعارض منافع: بین اعضا و در نتیجه نگاه ابزاری آن ­ها به سازمان پدید می ­آید

 بسیاری از رفتارها و تصمیم های کارکنان و مدیران در سازمان های امروزی، تحت تأثیر ارزش های اخلاقی آنهاست.  از این رو توجه به اصول اخلاقی برای سازمان ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اخلاق کار از راهکارهای یکپارگی سازمانی است که می تواند از راه تنظیم بهتر روابط ،کاهش اختلاف و تعارض و افزایش جو تفاهم و همکاری ، عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد.

به علاوه هوش اخلاقی موجب افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان شده و به بهبود کارایی فردی و گروهی می انجامد. اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد می تواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد. سلامت اداری می تواند به عنوان پیامد مثبت و فساد اداری به عنوان پیامد منفی انگاشته شود.

یکی از رسالت های مهم آکادمی بازار توسعه علم به روز کسب و کار در بین افراد جویای آن می باشد.

شما برای موفقیت در کسب و کارتان می توانید از مقالات آکادمی بازار از جمله مقالات کارآفرینی و کسب و کار استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

اهمیت استارتاپ چیست؟ ۱۱ قدم تا راه اندازی یک استارتاپ
تعریف تجارت آنلاین و روش راه اندازی آن
بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ
رمز موفقیت در کسب و کار : فقط کار کنید
تاکتیک کسب و کار موفق: وقت طلاست
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن