کنترل خشم را در فیلم «بازی تقلید» بیاموزید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۸ فروردین, ۱۴۰۱
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

فیلم سینمایی «بازی تقلید» داستان غم انگیز زندگی ریاضی‌دان مشهور و پدر علم رایانه، آلن تورینگ است. این فیلم که در سال ۲۰۱۴ توسط  مورتن تیلدام ساخته شده است برنده جایزه بهترین فیلم به انتخاب مردم بوده است. داستان فیلم در زمان جنگ جهانی دوم در حال رقم خوردن است، زمانی که ارتش هیتلر در حال نابودی کشورهای اروپایی است و لندن زیر جنگ های ویرانگر آنها کمر خم کرده است. در همین زمان دولت انگلیس گروهی از نخبه‌ها از جمله آلن تورینگ را استخدام میکند که اقدام به رمزگشایی ماشین‌های مکالمات سری نازی‌ها کنند اما…

کنترل خشم برای کسانی که یکباره از کوره در می‌روند و اختیار رفتار و حرف‌هایشان را از دست می‌دهند شاید بزرگترین خواسته و آرزو باشد. همه ما مواقعی که عصبانی می‌شویم ناخواسته اعمالی را مرتکب می‌شوم یا تصمیم‌هایی را می‌گیریم که سرانجامش پشیمانی است و گاهی این اشتباهات عاقبت ناخشنودی را در پی خواهند داشت، گاهی این اشتباهات قابل جبرانند و بیشتر مواقع غیر قابل جبران. پس کاش بهتر باشد با کنترل خشم مقابل تمام این اتفاقات تلخ را گرفت.

نکاتی برای کنترل خشم و رسیدن به آرامش

خشم واکنش طبیعی بدن در مواقعی است که اتفاقات، صحبتها یا رفتارهایی را شاهد هستیم که مورد پسند یا مورد تاییدمان نیست. کنترل خشم پیش از تشدید عصبانیت باعث می‌شود که مقابل بسیاری از پیامدهای تلخ آن را بگیریم و به جای افسوس و پشیمانی به خاطر بروز دادن خشم‌مان، از آن لحظه و اتفاق درس بگیریم. در ادامه راهکارهای ساده‌ای را خواهیم آورد تا به هرکس که خواهان تسلط بر خود و اعمالش است کمک کنیم تا کنترل خشم خود را به دست بگیرید.

۱. هنگام عصبانیت شروع به شمردن کنید

یکی از راهکارها برای کنترل خشم و عصبانیت، شمردن است. زمان‌هایی که کمتر عصبانی هستید می‌توانید فقط تا ۱۰ بشمرید. اما وقتی به‌شدت عصبانی می‌شوید، به شمارش ادامه داده و تا ۱۰۰ بشمرید. انجام این کار در فروکش کردن عصبانیت بسیار مفید خواهد بود.

۲. نفس عمیق بکشید

زمانی که عصبانی می‌شوید ضربان قلب و تنفس شما بالا می‌رود، حالا وقت آن است که از بینی نفس عمیق بکشید و هوا را وارد ریه‌ها کنید و با قدرت از دهان خارج کنید. این کار باعث نرمال شدن ضربان قلب و در نتیجه آرام شدنتان می‌شود.

۳. قدم بزنید

برای کنترل خشم قدم زدن، دوچرخه سواری، پرتاب کردن توپ و این دست فعالیت‌ها بسیار موثر هستند. وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که خشم شما را فرا می‌گیرد شروع به قدم زدن در محیط اطراف‌تان کنید.

۴. ریلکس کنید

زمان عصبانیت اعضای بدن شما نیاز به آرامش دارند، خود را رها کنید، اندام‌تان را شل کنید و به آنها اجازه استراحت دهید. منقبض کردن عضلات باعث تشدید عصبانیت شما می‌شود.

۵. کلمه طلایی‌تان را کشف کنید

کلمه یا جمله‌ای که به شما آرامش می‌دهد را کشف کنید و در این مواقع مدام آن را با خودتان تکرار کنید. کلمه‌ای که به تمرکز مجدد و به آرامش رسیدنتان کمک می‌کند. مثلا «من خوبم، همه چیز درست میشه، خدایا کمکم کن و…» دوباره و دوباره آن را تکرار کنید تا آرام شوید.

۶. کشش عضلات

اگر یوگا کرده باشید حتما از اعجاز حرکات کششی آگاه هستید که چطور به شما آرامش می‌دهد و باعث ریکاوری شدن اعصاب‌تان می‌شود. نیاز به تجهیزات هم ندارد، عضلات شانه و گردن را کشش دهید.

۷. به روحتان بپردازید

اگر امکان دارد در مواقع خشم به اتاقی آرام رفته، بنشینید و صحنه رویایی را تجسم کنید، با جرئیات، صدای آب، رنگ گلها، بوی مطبوع محیط و… رفته رفته روح‌ شما را آرامش فرا خواهد گرفت.

۸. به موسیقی گوش دهید

اجازه دهید موسیقی شما را از این حس بد و ناخوشایند دور کند. آهنگی که به شما آرامش می‌دهد و مورد علاقه‌تان است را پخش کنید، با هندزفری یا در اتومبیل با گوش دادن به موسیقی روحتان را تغذیه کنید.

کنترل خشم
کنترل خشم

۹. ساکت شوید

معمولا در مواقعی که عصبانی می‌شویم هجوم کلماتی را شاهد هستیم که به سمت دهانمان حرکت می‌کنند و همگی می‌خواهند با هم خارج شوند، اما مطمئن باشید که اگر اجازه دهید که آنها از دهان شما بیرون بریزند اصلا نتیجه خوبی را نخواهید یافت. تلاش کنید همانند کودکی لبهایتان را به هم بچسبانید و لام تا کام هیچ حرفی نزنید. اینطور به مغزتان اجازه می‌دهید تا حرفها رو جمع و جور کند و خوبی و بدی‌شان را بسنجد. برای حرف زدن دیر نمی‎‌شود، نگران نباشید.

۱۰. از دیگران فاصله بگیرید

در مواقع عصبانیت، بودن با دیگران و شنیدن حرفهایشان اصلا به نفعتان نخواهد بود. از همه فاصله بگیرید و با خودتان خلوت کنید. تحت تاثیر این و آن قرار نگیرید و وقایع را بی‌طرفانه مرور کنید.

۱۱. عمل کنید

وقتی خشم‌تان را بروز ندادید باید با عملی آن را تخلیه کنید. بهتر است با اقدامی خوب آن را تخلیه کنید، مثل هدیه خریدن برای مادرتان.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های کنترل خشم

۱۲. در دفترچه خاطراتتان آن را بنویسید

آنچه را که نتوانسته‌اید بگویید را بنویسید و اینطور احساسات خود را بیان کنید. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید حس آرامش شما را در بر خواهد گرفت و شاید یهتر بتوانید در مورد آن موضوع قضاوت کنید و عادلانه از آن بگذرید.

3.8/5 - (29 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی