دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

در یک تعریف گسترده، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به تمامی تکنیک‌­های بازاریابی و تبلیغات ارائه شده از طریق کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و برنامه‌های تلفن همراه گفته می‌­شود.

بازاریابی دیجیتال روشی است که شرکت­‌ها محصولات و خدمات خود را با استفاده از کانال­‌های رسانه­‌ای آنلاین، به مشتریان معرفی و ارائه می­­‌کنند. امروزه مصرف کنندگان اعتماد زیادی به ابزار­های دیجیتال برای تحقیق در مورد محصولات دارند.

طبق تحقیقات گسترده بازاریابی، 48٪ از مصرف کنندگان جستجوهای خود برای محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو انجام می­‌دهند، در حالی که 33٪ به وب سایت‌های برند­ها و 26٪ در برنامه‌های تلفن همراه جستجو می‌کنند.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

بازاریابی دیجیتال چیست؟

موفقیت در بازاریابی و فروش بیشتر، همیشه ارتباط مستقیمی با برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب داشته است. امروزه مکان مناسب برای ارتباط موثر با مخاطبان، اینترنت است. دیگر روش‌­های بازاریابی سنتی یا بازاریابی آفلاین موثر نبوده و ما را به مشتریان زیادی متصل نمی‌­کنند. این موضوع موجب به وجود آمدن بازاریابی دیجیتال شده است و روزبه‌روز در حال گسترش است.

با وجود اینکه بازاریابی دیجیتال سیستم عظیمی از کانال‌های مختلف است که بازاریابان به‌سادگی می­‌توانند برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود از آن‌­ها استفاده کنند، اما استفاده استراتژیک از بازاریابی دیجیتال بسیار پیچیده‌تر از استفاده از این کانال­‌ها است. به‌منظور دستیابی به پتانسیل واقعی بازاریابی دیجیتال، بازاریاب‌ها باید در دنیای گسترده و پیچیده کانال امروزی کاوش کنند تا استراتژی‌هایی اثربخش را کشف کنند.

بازاریابی دیجیتال روشی است برای ایجاد تعاملات معنی‌دار با مشتریان بالقوه و جذب مشتری بر اساس داده‌هایی که در طول زمان جمع آوری می‌کنید. با مشغول کردن مشتریان در یک فضای دیجیتال، شما آگاهی از برند را ایجاد می‌­کنید، خود را به عنوان رهبر فکری صنعت‌تان به مشتری معرفی ­می­‌کنید و هنگامی که مشتری برای خرید آماده است، کسب‌ و کار خود را برایش در صف مقدم قرار می‌دهید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب

استراتژی مارکتینگ مناسب

با اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب، بازاریابان می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتارهای مخاطبان مورد نظر جمع‌آوری کنند و راه را برای طراحی و اجرای روش‌های جدید تعامل با مشتریان باز ‌کنند. علاوه بر این، شرکت‌ها می‌توانند که رشد ماندگاری داشته باشند.

طبق گزارشی از سوی Invesp، ارائه شده است،شرکت‌هایی که استراتژی­‌های تعاملی قوی در همه کانال­‌ها با مشتریان دارند، به‌طور متوسط در ​​89٪ از مشتریان خود وفاداری ایجاد می­‌کنند. این آمار در مقایسه با شرکت­‌های دارای برنامه ضعیف تعاملی درکانال‌های گسترده فقط 33٪ است.

امروزه بازاریابی دیجیتال هسته اصلی فعالیت­‌‌های بازاریابی است و از “یکی از کارهایی که بازاریابی انجام می‌دهد” به کاری که “بازاریابی انجام می‌دهد” تبدیل شده است.

امروزه برای بهینه سازی استراتژی­‌های بازاریابی، استفاده از بازاریابی دیجیتال اجباری است. بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی درباره آن‌ها جمع‌­آوری کنید و با استفاده از آن­‌ها تیم بازاریابی و فعالیت­‌های بازاریابی خود را تقویت کنید.

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

بازاریابی دیجیتال به شما کمک می­‌کند نسبت به استفاده از روش‌­های سنتی مخاطبان و مشتریان بیشتری را که احتمالا محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند، هدف قرار دهید.

بازاریابی دیجیتال، اغلب به‌صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان می­‌دهد پیشرفت خود را به‌صورت روزمره اندازه گیری کنید و بر اساس برنامه‌­های محوری بازاریابی خود برنامه‌­ریزی کنید.

مزیت­ های عمده بازاریابی دیجیتال

مزیت­ های عمده بازاریابی دیجیتال

در ادامه با بهترین مزیت‌های عمده بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شویم.

1. شما میتوانید تعداد زیادی از مشتریانی را که به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما را خریداری میکنند، هدف قرار دهید

اگر تبلیغاتی را در تلویزیون، در یک مجله یا یک بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی روی اینکه چه کسی تبلیغ را می‌بیند، دارید. البته، شما می‌توانید اطلاعات جمعیتی خاصی را اندازه گیری کنید ازجمله مخاطبان معمول مجله، یا جمعیت یک محله خاص، اما هنوز هم به تعداد کمی از مخاطبان دسترسی دارید.

از طرف دیگر، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاصی با تعداد زیاد را شناسایی و هدف قرار دهید و پیام‌های بازاریابی شخصی و با بازدهی بالا را برای مخاطبان ارسال کنید.

به عنوان مثال، ممکن است با استفاده از ویژگی‌های هدف قرار دادن شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه‌ها یا رفتارها به مخاطبان خاصی نشان دهید. متناوبا، ممکن است از راهکارهای PPC یا SEO برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند یا کلمات کلیدی خاصی را که مربوط به صنعت شما هستند، جستجو کنید.

استاد احمد محمدی
جایگاه موفقیت ملکی نیست، بلکه اجاره‌ای است، برای ماندن در آن جایگاه هر روز باید بهای آن را که، تفکر مثبت و تلاش بی‌وقفه است را پرداخت کنیم.
استاد احمد محمدی

درنهایت، بازاریابی دیجیتال شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را با مرور زمان اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که به مشتریان بالقوه و احتمالی بیشتری برای خرید خواهید رسید.

از همه بهتر، بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا در دید گروه‌های مختلفی از مخاطبان خود قرار بگیرید. اگر محصولات یا خدمات مختلفی را به اشخاص مختلف می‌فروشید، این یک روش ویژه و مفید است.

2. نسبت به روش های سنتی بازاریابی مقرون به صرفه ­تر است

بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صورت روزانه کمپین‌های خود را رصد کرده و در صورت کم بودن ضریب بازگشت سرمایه، هزینه‌ه­ای را که در یک کانال با بازدهی پایین خرج می‌کنید کاهش دهید. در مورد اشکال سنتی تبلیغات نمی‌توان این حرف را زد.

به‌علاوه، با بازاریابی دیجیتال، شما کنترل کاملی روی انتخاب محل انجام هزینه‌­های خود دارید. شاید شما ترجیح دهید به جای پرداخت هزینه‌های کمپین‌های PPC، پول خود را صرف تهیه نرم‌افزار طراحی کنید تا محتوای اینستاگرامی با بازدهی بالا ایجاد کنید.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا به‌طور مداوم گردش سرمایه­ گذاری در کانال‌­های مختلف داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که هرگز در کانال‌­هایی که عملکرد خوبی ندارند، پول تلف نمی‌کنید.

به عنوان مثال، اگر یک کسب ­و ­کار کوچک با بودجه محدود دارید، برایتان بهتر است که سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو را امتحان کنید. سه استراتژی که حتی با صرف حداقل هزینه می‌توانند بازدهی بالایی برای شما داشته باشند.

3. بازاریابی دیجیتال به شما امکان میدهد تا از بازیکنان بزرگتر صنعت خود پیشی بگیرید

بازاریابی دیجیتال به شما امکان میدهد تا از بازیکنان بزرگتر صنعت خود پیشی بگیرید

اگر کسب­ و­ کار کوچکی دارید، احتمالا برایتان سخت باشد که با برندهای بزرگ صنعت خود رقابت کنید، بسیاری از آن‌ها میلیون‌ها دلار سرمایه برای تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات سراسری خرج می­‌کنند. خوشبختانه، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکارهای استراتژیک بازاریابی دیجیتال، از بازیکنان و رقبای بزرگ صنعت خود پیشی بگیرید.

به عنوان مثال، ممکن است برخی از کلمات کلیدی را که مربوط به محصول یا خدمات شما هستند شناسایی کرده و محتوای باکیفیت تولید کنید تا به شما کمک کند در نتایج موتورهای جستجو برای این کلمات کلیدی در رتبه­‌های بالا قرار بگیرید.

موتورهای جستجو برایشان مهم نیست که کدام برند بزرگترین است. موتورهای جستجو محتوایی را که بیشترین بازدید را در بین مخاطبان دارد، در اولویت قرار می‌دهند. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازند تا از طریق بازاریابی تاثیرگذار به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید.

4. بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری است

بازاریابی دیجیتال می‌تواند از همه معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد، از جمله نمایش‌ها، اشتراک‌­ها، بازدیدها، کلیک‌ها و زمان ماندن کاربر در صفحه، یک گزارش جامع به شما ارائه دهد.

این یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال است. در حالی که تبلیغات سنتی می‌تواند برای اهداف خاصی مفید باشد، بزرگترین محدودیت آن قابل اندازه‌گیری نبودن است.

برخلاف بازاریابی سنتی و آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد نتایج دقیق را در زمان واقعی ببینند. اگر تاکنون تبلیغاتی را در روزنامه گذاشته‌اید، می‌دانید که تخمین اینکه تعداد زیادی از افراد درواقع به آن صفحه مراجعه کرده­‌اند و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند، چقدر دشوار است.

هیچ روش مطمئنی وجود ندارد که بفهمید آیا آن تبلیغ عامل فروش کل بوده است یا خیر. از طرف دیگر، با بازاریابی دیجیتال می‌توانید میزان بازده سرمایه‌گذاری را تقریبا در هر زمینه‌ه­ای از تلاش‌های بازاریابی خود بسنجید.

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
  • آنالیز و تحلیل داده
  • بهینه‌سازی موتور جستجو
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • انتشار رپورتاژ آگهی
  • کوتاه‌کننده‌ لینک
  • چت آنلاین

آنالیز و تحلیل داده

هم‌زمان و بعد از اجرای یک کمپین تبلیغاتی، لازم است که به تحلیل کمپین مورد نظر بپردازید. با کمک پلتفرم‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارد می‌توانید داده­‌ها را آنالیز کنید و از آن­‌ها برای بهبود کمپین خود استفاده کنید. با آنالیز و تحلیل دقیق و صحیح اطلاعات کمپین، بازدهی کمپین‌­های خود را افزایش دهید و کمپین‌های بهتری اجرا کنید.

بهینه سازی موتور جستجو

SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو روشی است که به کمک آن می­‌توانید خود را در معرض دید مخاطبان بسیاری قرار دهید. کاربران زیادی بلافاصله پس از اینکه سوالی در ذهنشان شکل می‌گیرد یا به اطلاعاتی در یک زمینه نیاز پیدا می­‌کنند، برای یافتن جواب سوالات خود و اطلاعات در گوگل جستجو می‌کنند.

درنتیجه بسیار حائز اهمیت است که در صدر نتایج جستجو گوگل باشید و در مواقع نیاز، با ارائه‌ اطلاعات، محصول یا خدمات ارزشمند به مخاطبان آن‌­ها را کمک کنید و درون آن‌ها نسبت به خود وفاداری ایجاد کنید. ابزارهای بسیاری در دنیای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می­‌توانید از آن­‌ها برا بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از قوی­ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. در سال ۱۹۷۱ اولین ایمیل جهان ارسال شد. با توجه به سرعت عجیب و غریب پیشرفت و رشد تکنولوژی و ساخته شدن ابزارهای پیام‌رسانی جدید و پیشرفته، همچنان قسمت بزرگی از بودجه‌ دیجیتال مارکتینگ به ایمیل مارکتینگ اختصاص داده می‌­شود.

دلیل آن هم این است که استراتژی­‌های دیجیتال مارکتینگ در افزایش فروش و ایجاد ارتباط مداوم و موثر با مشتریان عملکرد بسیار خوبی داشته‌­اند. ایمیل مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و این نرخ هر سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۴ درصدی داشته است.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی (cost per click) یک روش تبلیغاتی در فضای دیجیتال آنلاین است که شما به‌عنوان یک صاحب کسب ­و ­کار به ازای هر کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه پرداخت می‌کنید.

هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کرده‌اند، محاسبه می­‌شود. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری روی تبلیغ مورد نظرانجام شود، هزینه تبلیغ بیشتر می‌­شود. در تبلیغات کلیکی، باتوجه به قیمت هر کلیک یکه تعیین‌ می‌کنید و متناسب با بودجه‌ای که برای تبلیغات کلیکی خود در نظر می‌گیرید، کلیک دریافت می‌کنید و هزینه می‌پردازید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره‌ بسیاری از مردم جهان تبدیل شده‌اند. مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی اخبار و اتفاقات مهم روز را دنبال می‌کنند. ما از طریق شبکه­‌های اجتماعی مطالب مورد علاقه خود را دنبال می‌­کنیم و اطلاعات زیادی را درباره آن­‌ها دریافت می­‌کنیم و با دوستانمان نیز به اشتراک می‌گذاریم.

استاد احمد محمدی

یا کاری را شروع نکن یا تا موفقیت از آن دست نکش.

استاد احمد محمدی

همچنین از طریق شبکه­‌های اجتماعی با دوستان‌ و آشنایان در ارتباط هستیم. کسب­‌و­کارها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فرصت‌­ها و استراتژی‌های عالی و دقیق برای آگاهی مخاطبان از برند خود ایجاد کنند و با کاربران وارد تعامل شوند و با ایجاد تجربه‌­های لذت بخش برای مخاطبان با آن‌ها رابطه‌های دوستانه برقرار کنند. همچنین انتشار تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر درآمد و رشد کسب‌وکار شما داشته باشد.

انتشار رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی از ابزارهای مهم و قوی در بازاریابی دیجیتال است که به مشاغل و کسب­ و کارها کمک می‌کند با انتشار محتوای مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرند. 

کسب‌وکارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در رسانه‌های مختلف، تحت عنوان رپورتاژ آگهی می‌کنند.

با استفاده از پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های پربازدید به نمایش بگذارید. همچنین این پلتفرم­‌ها با ارائه گزارش‌­های دقیق و کاربردی، شما را در تحلیل و بررسی کمپین‌تان یاری می‌کنند تا بتوانید کمپین­‌های خود را بهینه کرده و موثرتر عمل کنید.

کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک

بسیاری از مواقع نیاز دارید که آدرس سایت یا صفحه­ خاصی از سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار دهید تا دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر آسان کنید و نرخ بازدید از صفحه مورد نظر را افزایش دهید.

بسیاری از لینک‌ها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که موجب می‌شود ازنظر ظاهری آشفته و غیر جذاب به نظر برسند. مثلا در اینستاگرام وجود یک لینک با تعداد کاراکتر بالا، نظم قسمت بیو را به هم می‌­ریزد و فضای زیادی را نیز اشغال کند.

این وضعیت ممکن است روی ذهنیت مخاطب تاثیر منفی داشته باشد و موجب شود که مخاطب وارد لینک موردنظر نشود. با کمک کوتاه کننده‌های لینک می‌توانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و جذاب کنید و در بسیاری از پلتفرم‌های موجود مانند شبکه‌های اجتماعی، پیامک و … لینک موردنظر رابه دست مخاطب برسانید.

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش‌ نوتیفیکیشن یک سرویس پیام‌رسانی شبیه به پیامک (SMS) است که می‌تواند عکس، تیتر و متن کوتاهی را به کاربران شما ارسال کند و آن‌ها را برای بازدید از وب‌سایت یا اپلیکیشن‌تان ترغیب کند.

روزانه میلیون‌ها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال می‌شود. می‌توانید با استفاده از پلتفرم­‌های مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
پادکست فکرانه - بازاریابی و فروش تلفنی

چت آنلاین

چت آنلاین ابزاری است که در ایجاد حس احترام و لذت در مشتری بسیار خوب عمل می­‌کند. این­ روزها بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایت‌ها، چتباکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست برای ارائه خدمات پشتیبانی باز می‌شود و حس خوب پشتیبانی و همراهی همیشگی را در مخاطب ایجاد می‌کند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک می‌کند به‌سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط برقرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید.

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

ممکن است در نظر افراد عادی که آشنایی کافی بازاریابی دیجیتال ندارند این سوال به وجود بیاید که چرا باید از فضایی که شناخت کمی از آن داریم و امکان سو استفاده در آن وجود دارد استفاده کنیم؟ در ادامه با پرداختن به مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ به این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهیم.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  • خرید و فروش بدون محدودیت مکانی
  • حذف هزینه‌هایی مانند کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ‌ها.
  • افزایش میزان سود خرید و فروش
  • افزایش سرعت خرید و فروش
  • از میان برداشتن واسطه‌ها
  • صرفه‌جویی در وقت
  • تسریع و تسهیل فرآیند خرید و فروش
  • امکان خرید و فروش به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته

این­‌ها فقط موارد اندکی از مزایای بازاریابی دیجیتال هستند.

معایب دیجیتال مارکتینگ

  • عدم کنترل دقیق بازاریابی دیجیتال به دلیل وجود عوامل مختلف تعیین کننده.
  • وابستگی شدید به اینترنت و برق که موجب اختلال در برنامه کاری در صورت قطع شدن سیستم می­‌شود.
  • در خطر بودن اطلاعات و نگرانی از تامین امنیت اطلاعات.
  • مشکلات و هزینه‌های به‌روزنگه‌داشتن سیستم بازاریابی دیجیتال.
  • اعتماد سخت و دیرهنگام کاربران به علت قابل لمس نبودن.

موارد ذکر شده تعدادی از معایب بازاریابی دیجیتال است که با توجه به پیشرفت و توسعه فناوری و افزایش اعتماد کاربران به اینترنت این مشکلات اصلا جدی نیست و به‌راحتی قابل‌ کنترل است و راه‌حل‌های بسیاری برای آن وجود دارد.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *