دیجیتال مارکتینگ چیست؛بررسی مزایا و معایب +۱۰ استراتژی مهم بازاریابی دیجیتال

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به تمامی تکنیک‌­های بازاریابی و تبلیغات ارائه شده از طریق کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و برنامه‌های تلفن همراه گفته می‌­شود.

بازاریابی دیجیتال روشی است که شرکت­‌ها محصولات و خدمات خود را با استفاده از کانال­‌های رسانه­‌ای آنلاین، به مشتریان معرفی و ارائه می­­‌کنند. امروزه مصرف کنندگان اعتماد زیادی به ابزار­های دیجیتال برای تحقیق در مورد محصولات دارند.

طبق تحقیقات گسترده بازاریابی، 48٪ از مصرف کنندگان جستجوهای خود برای محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو انجام می­‌دهند، در حالی که 33٪ به وب سایت‌های برند­ها و 26٪ در برنامه‌های تلفن همراه جستجو می‌کنند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

موفقیت در بازاریابی و فروش بیشتر، همیشه ارتباط مستقیمی با برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب داشته است. امروزه مکان مناسب برای ارتباط موثر با مخاطبان، اینترنت است. دیگر روش‌­های بازاریابی سنتی یا بازاریابی آفلاین موثر نبوده و ما را به مشتریان زیادی متصل نمی‌­کنند. این موضوع موجب به وجود آمدن بازاریابی دیجیتال شده است و روزبه‌روز در حال گسترش است.

با وجود اینکه بازاریابی دیجیتال سیستم عظیمی از کانال‌های مختلف است که بازاریابان به‌سادگی می­‌توانند برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود از آن‌­ها استفاده کنند، اما استفاده استراتژیک از بازاریابی دیجیتال بسیار پیچیده‌تر از استفاده از این کانال­‌ها است. به‌منظور دستیابی به پتانسیل واقعی بازاریابی دیجیتال، بازاریاب‌ها باید در دنیای گسترده و پیچیده کانال امروزی کاوش کنند تا استراتژی‌هایی اثربخش را کشف کنند.

بازاریابی دیجیتال روشی است برای ایجاد تعاملات معنی‌دار با مشتریان بالقوه و جذب مشتری بر اساس داده‌هایی که در طول زمان جمع آوری می‌کنید. با مشغول کردن مشتریان در یک فضای دیجیتال، شما آگاهی از برند را ایجاد می‌­کنید، خود را به عنوان رهبر فکری صنعت‌تان به مشتری معرفی ­می­‌کنید و هنگامی که مشتری برای خرید آماده است، کسب‌ و کار خود را برایش در صف مقدم قرار می‌دهید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب

استراتژی مارکتینگ مناسب

با اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب، بازاریابان می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتارهای مخاطبان مورد نظر جمع‌آوری کنند و راه را برای طراحی و اجرای روش‌های جدید تعامل با مشتریان باز ‌کنند. علاوه بر این، شرکت‌ها می‌توانند که رشد ماندگاری داشته باشند.

طبق گزارشی از سوی Invesp، ارائه شده است،شرکت‌هایی که استراتژی­‌های تعاملی قوی در همه کانال­‌ها با مشتریان دارند، به‌طور متوسط در ​​89٪ از مشتریان خود وفاداری ایجاد می­‌کنند. این آمار در مقایسه با شرکت­‌های دارای برنامه ضعیف تعاملی درکانال‌های گسترده فقط 33٪ است.

امروزه بازاریابی دیجیتال هسته اصلی فعالیت­‌‌های بازاریابی است و از “یکی از کارهایی که بازاریابی انجام می‌دهد” به کاری که “بازاریابی انجام می‌دهد” تبدیل شده است.

امروزه برای بهینه سازی استراتژی­‌های بازاریابی، استفاده از بازاریابی دیجیتال اجباری است. بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی درباره آن‌ها جمع‌­آوری کنید و با استفاده از آن­‌ها تیم بازاریابی و فعالیت­‌های بازاریابی خود را تقویت کنید.

5 دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می­‌کند نسبت به استفاده از روش‌­های سنتی مخاطبان و مشتریان بیشتری را که احتمالا محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند، هدف قرار دهید.

بازاریابی دیجیتال، اغلب به‌صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان می­‌دهد پیشرفت خود را به‌صورت روزمره اندازه گیری کنید و بر اساس برنامه‌­های محوری بازاریابی خود برنامه‌­ریزی کنید.

1.دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر کسب و کار

در یک دهه اخیر دنیا جهش بزرگی به سمت فضای دیجیتال داشته است و اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر شده است. مردم بیشتر زمان خود را آنلاین هستند. بنابراین خرید و فروش و تجارت کمتر به شکل سنتی و حضوری رواج دارد.

بنابر این تغییر بزرگ در دنیای تجارت، اهمیت دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) یا بازاریابی دیجیتال، روز به روز افزایش می‌یابد. اهمیت دیجیتال مارکتینگ نه تنها برای شرکت‌ها است، بلکه برای کاربران و خریداران نیز هست. چرا که روز به روز تعداد افراد آنلاین بیشتر می‌شود و مردم به خرید اینترنتی مشتاق‌تر می‌شوند.

2.دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر رشد تجارت‌‌های کوچک

تحلیل نشان داده است که دیجیتال مارکتینگ هر روز در دنیای پهناور اینترنت رشد می‌کند. بنابراین اندازه و سرمایه تجارت شما اهمیتی ندارد. شما می‌توانید با راه اندازی یک وب سایت و حتی یک صفحه در اینستاگرام کسب و کار خود را شروع کنید. کافی‌ست به دانش تولید محتوا آگاه باشید و از کلمات کلیدی صحیح استفاده کنید.

بنابراین حتی اگر سرمایه‌ای ندارید، نیازی به تبلیغات با قیمت‌های بالای نیست. جذابیت محتوای تجارت، کیفیت تولیدات و زمان و انرژی که صرف کارتان می‌کنید، کمک بسزایی در کسب موفقیت می‌کند.

3.مسیر مستقیم مشتری به کسب و کار شماست

آیا در یک شهرستان کوچک کار می‌کنید یا در کلان شهری همچون تهران؟ در محلی خلوت کار می‌کنید یا در فروشگاهی شلوغ؟ صبح‌ها کار می‌کنید یا شب‌ها؟ ترافیک در محل کارتان زیاد است و هیچ وقت جای پارک مناسب پیدا نمی‌شود؟

دیگر در دنیای دیجیتال امروزی این مسائل اهمیتی ندارد! شما در هر شهر و محلی می‌توانید پشت کامپیوتر خود بنشینید و با تولید محتوای جذاب، خواننده را مشتاق محصول و تولیدات خود کنید.

کانال‌های رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و وب سایت این بستر را برای شما فراهم کرده تا در هر مکان و زمانی با مشتری خود در ارتباط باشید. چرا که اکثر افراد بیشترین زمان روزانه خود را در اینترنت سپری می‌کنند. در بستر دیجیتال مارکتینگ نه تنها می‌توانید محتوای خود را معرفی کنید و توسعه بخشید، بلکه می‌توانید به اهدف فروش خود نزدیک‌تر شوید.

4.دیجیتال مارکتینگ عامل معرفی برند شما

تجارت در سایه دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا برند شخصی و تولیدات خود را بسازید و مشهور شوید. یک وب سایت سازمان یافته، پست‌های منظم در وبلاگ، تولید محتوا و آپلود تصاویر جذاب از محصولات در شبکه‌های مجازی این امکان را به شما می‌دهند تا برند خود را معرفی کنید.

بنابراین شما در این دنیای پهناور دیجیتال هیچ محدودیتی برای جذب مشتری و فروش ندارید. دنیای دیجیتال در اختیار شماست. کافیست هنر تولید محتوای خود را به نمایش بگذارید.

5.مشتری اشتیاق بیشتری در فضای دیجیتال مارکتینگ دارد

شما در بازاریابی سنتی می‌توانید در عین واحد تنها یک مشتری را درگیر و مشتاق یک محصول کنید. اما با پیشرفت فضای مجازی، تعداد مخاطبان، کاربران و تولیدات بیشتر شده است.  نکته مثبت توسعه فضای مجازی این است که شما مجبور نیستید به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط باشید.

با این حال اهمیت دیجیتال مارکتینگ در این است که شما می‌توانید یک یا چند محصول را به چندین مشتری در یک زمان معرفی کنید و بفروشید. بنابراین تعداد مشتریان افزایش می‌یابد. مشتری بر اساس نیاز خود وارد صفحه جستجوگر گوگل می‌شود و کلمه‌ای را تایپ می‌کند. بنابراین هرچه قدرت کلمات کلیدی و جذابیت محتوا بیشتر باشد، امکان حضور وب‌سایت‌تان در صفحه نخست جستجوی گوگل بیشتر خواهد بود.

حضور و ارتباط شما با مخاطب تنها با متن، تصویر و ویدیو صورت می‌گیرد. بنابراین محتوای وب سایت باید به گونه‌‌ای هدف دار طراحی شود که بتواند بازدیدکننده را درگیر و مشتاق به شناخت بیشتر تولیدات و خرید کند. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا تنها با تولید محتوای با کیفیت چندین مخاطب را به هدف خود نزدیک کنید.

مزیت­ های عمده دیجیتال مارکتینگ

مزیت­ های عمده بازاریابی دیجیتال

در ادامه با بهترین مزیت‌های عمده بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شویم.

1.با دیجیتال مارکتینگ میتوانید مشتریانی که محصول یا خدمات شما را خریداری میکنند، هدف قرار دهید

اگر تبلیغاتی را در تلویزیون، در یک مجله یا یک بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی روی اینکه چه کسی تبلیغ را می‌بیند، دارید. البته، شما می‌توانید اطلاعات جمعیتی خاصی را اندازه گیری کنید ازجمله مخاطبان معمول مجله، یا جمعیت یک محله خاص، اما هنوز هم به تعداد کمی از مخاطبان دسترسی دارید.

از طرف دیگر، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاصی با تعداد زیاد را شناسایی و هدف قرار دهید و پیام‌های بازاریابی شخصی و با بازدهی بالا را برای مخاطبان ارسال کنید.

به عنوان مثال، ممکن است با استفاده از ویژگی‌های هدف قرار دادن شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه‌ها یا رفتارها به مخاطبان خاصی نشان دهید. متناوبا، ممکن است از راهکارهای PPC یا SEO برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند یا کلمات کلیدی خاصی را که مربوط به صنعت شما هستند، جستجو کنید.اطلاعات بیشتر در این زمینه را میتوانید در مقاله بازاریابی اینترنتی مطالعه نمایید.

استاد احمد محمدی
شما نمی توانید دکمه "خرید" را در وب سایت قرار دهید و انتظار داشته باشید بازدیدکنندگان از شما خرید کنند.
استاد احمد محمدی

درنهایت، بازاریابی دیجیتال شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را با مرور زمان اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که به مشتریان بالقوه و احتمالی بیشتری برای خرید خواهید رسید.

از همه بهتر، بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا در دید گروه‌های مختلفی از مخاطبان خود قرار بگیرید. اگر محصولات یا خدمات مختلفی را به اشخاص مختلف می‌فروشید، این یک روش ویژه و مفید است.

2.دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش های سنتی بازاریابی مقرون به صرفه ­تر است

بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صورت روزانه کمپین‌های خود را رصد کرده و در صورت کم بودن ضریب بازگشت سرمایه، هزینه‌ه­ای را که در یک کانال با بازدهی پایین خرج می‌کنید کاهش دهید. در مورد اشکال سنتی تبلیغات نمی‌توان این حرف را زد.

به‌علاوه، با بازاریابی دیجیتال، شما کنترل کاملی روی انتخاب محل انجام هزینه‌­های خود دارید. شاید شما ترجیح دهید به جای پرداخت هزینه‌های کمپین‌های PPC، پول خود را صرف تهیه نرم‌افزار طراحی کنید تا محتوای اینستاگرامی با بازدهی بالا ایجاد کنید.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا به‌طور مداوم گردش سرمایه­ گذاری در کانال‌­های مختلف داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که هرگز در کانال‌­هایی که عملکرد خوبی ندارند، پول تلف نمی‌کنید.

به عنوان مثال، اگر یک کسب ­و ­کار کوچک با بودجه محدود دارید، برایتان بهتر است که سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو را امتحان کنید. سه استراتژی که حتی با صرف حداقل هزینه می‌توانند بازدهی بالایی برای شما داشته باشند.

3. بازاریابی دیجیتال به شما امکان میدهد تا از بازیکنان بزرگتر صنعت خود پیشی بگیرید

بازاریابی دیجیتال به شما امکان میدهد تا از بازیکنان بزرگتر صنعت خود پیشی بگیرید

اگر کسب­ و­ کار کوچکی دارید، احتمالا برایتان سخت باشد که با برندهای بزرگ صنعت خود رقابت کنید، بسیاری از آن‌ها میلیون‌ها دلار سرمایه برای تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات سراسری خرج می­‌کنند. خوشبختانه، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکارهای استراتژیک بازاریابی دیجیتال، از بازیکنان و رقبای بزرگ صنعت خود پیشی بگیرید.

به عنوان مثال، ممکن است برخی از کلمات کلیدی را که مربوط به محصول یا خدمات شما هستند شناسایی کرده و محتوای باکیفیت تولید کنید تا به شما کمک کند در نتایج موتورهای جستجو برای این کلمات کلیدی در رتبه­‌های بالا قرار بگیرید.

موتورهای جستجو برایشان مهم نیست که کدام برند بزرگترین است. موتورهای جستجو محتوایی را که بیشترین بازدید را در بین مخاطبان دارد، در اولویت قرار می‌دهند. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازند تا از طریق بازاریابی تاثیرگذار به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید.

4.دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است

بازاریابی دیجیتال می‌تواند از همه معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد، از جمله نمایش‌ها، اشتراک‌­ها، بازدیدها، کلیک‌ها و زمان ماندن کاربر در صفحه، یک گزارش جامع به شما ارائه دهد.

این یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال است. در حالی که تبلیغات سنتی می‌تواند برای اهداف خاصی مفید باشد، بزرگترین محدودیت آن قابل اندازه‌گیری نبودن است.

برخلاف بازاریابی سنتی و آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد نتایج دقیق را در زمان واقعی ببینند. اگر تاکنون تبلیغاتی را در روزنامه گذاشته‌اید، می‌دانید که تخمین اینکه تعداد زیادی از افراد درواقع به آن صفحه مراجعه کرده­‌اند و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند، چقدر دشوار است.

هیچ روش مطمئنی وجود ندارد که بفهمید آیا آن تبلیغ عامل فروش کل بوده است یا خیر. از طرف دیگر، با بازاریابی دیجیتال می‌توانید میزان بازده سرمایه‌گذاری را تقریبا در هر زمینه‌ه­ای از تلاش‌های بازاریابی خود بسنجید.

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
  • آنالیز و تحلیل داده
  • بهینه‌سازی موتور جستجو
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • انتشار رپورتاژ آگهی
  • کوتاه‌کننده‌ لینک
  • چت آنلاین

آنالیز و تحلیل داده در دیجیتال مارکتینگ

هم‌زمان و بعد از اجرای یک کمپین تبلیغاتی، لازم است که به تحلیل کمپین مورد نظر بپردازید. با کمک پلتفرم‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارد می‌توانید داده­‌ها را آنالیز کنید و از آن­‌ها برای بهبود کمپین خود استفاده کنید. با آنالیز و تحلیل دقیق و صحیح اطلاعات کمپین، بازدهی کمپین‌­های خود را افزایش دهید و کمپین‌های بهتری اجرا کنید.

بهینه سازی موتور جستجو

SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو روشی است که به کمک آن می­‌توانید خود را در معرض دید مخاطبان بسیاری قرار دهید. کاربران زیادی بلافاصله پس از اینکه سوالی در ذهنشان شکل می‌گیرد یا به اطلاعاتی در یک زمینه نیاز پیدا می­‌کنند، برای یافتن جواب سوالات خود و اطلاعات در گوگل جستجو می‌کنند.

درنتیجه بسیار حائز اهمیت است که در صدر نتایج جستجو گوگل باشید و در مواقع نیاز، با ارائه‌ اطلاعات، محصول یا خدمات ارزشمند به مخاطبان آن‌­ها را کمک کنید و درون آن‌ها نسبت به خود وفاداری ایجاد کنید. ابزارهای بسیاری در دنیای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می­‌توانید از آن­‌ها برا بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده کنید.

بازاریابی دیجیتال با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از قوی­ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. در سال ۱۹۷۱ اولین ایمیل جهان ارسال شد. با توجه به سرعت عجیب و غریب پیشرفت و رشد تکنولوژی و ساخته شدن ابزارهای پیام‌رسانی جدید و پیشرفته، همچنان قسمت بزرگی از بودجه‌ دیجیتال مارکتینگ به ایمیل مارکتینگ اختصاص داده می‌­شود.

دلیل آن هم این است که استراتژی­‌های دیجیتال مارکتینگ در افزایش فروش و ایجاد ارتباط مداوم و موثر با مشتریان عملکرد بسیار خوبی داشته‌­اند. ایمیل مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و این نرخ هر سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۴ درصدی داشته است.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی (Pay-per-click) یک روش تبلیغاتی در فضای دیجیتال آنلاین است که شما به‌عنوان یک صاحب کسب ­و ­کار به ازای هر کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه پرداخت می‌کنید.

هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کرده‌اند، محاسبه می­‌شود. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری روی تبلیغ مورد نظرانجام شود، هزینه تبلیغ بیشتر می‌­شود. در تبلیغات کلیکی، باتوجه به قیمت هر کلیک یکه تعیین‌ می‌کنید و متناسب با بودجه‌ای که برای تبلیغات کلیکی خود در نظر می‌گیرید، کلیک دریافت می‌کنید و هزینه می‌پردازید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره‌ بسیاری از مردم جهان تبدیل شده‌اند. مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی اخبار و اتفاقات مهم روز را دنبال می‌کنند. ما از طریق شبکه­‌های اجتماعی مطالب مورد علاقه خود را دنبال می‌­کنیم و اطلاعات زیادی را درباره آن­‌ها دریافت می­‌کنیم و با دوستانمان نیز به اشتراک می‌گذاریم.

همچنین از طریق شبکه­‌های اجتماعی با دوستان‌ و آشنایان در ارتباط هستیم. کسب­‌و­کارها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فرصت‌­ها و استراتژی‌های عالی و دقیق برای آگاهی مخاطبان از برند خود ایجاد کنند و با کاربران وارد تعامل شوند و با ایجاد تجربه‌­های لذت بخش برای مخاطبان با آن‌ها رابطه‌های دوستانه برقرار کنند. همچنین انتشار تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر درآمد و رشد کسب‌وکار شما داشته باشد.

انتشار رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی از ابزارهای مهم و قوی در بازاریابی دیجیتال است که به مشاغل و کسب­ و کارها کمک می‌کند با انتشار محتوای مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرند. 

کسب‌وکارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در رسانه‌های مختلف، تحت عنوان رپورتاژ آگهی می‌کنند.

با استفاده از پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های پربازدید به نمایش بگذارید. همچنین این پلتفرم­‌ها با ارائه گزارش‌­های دقیق و کاربردی، شما را در تحلیل و بررسی کمپین‌تان یاری می‌کنند تا بتوانید کمپین­‌های خود را بهینه کرده و موثرتر عمل کنید.

کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک

بسیاری از مواقع نیاز دارید که آدرس سایت یا صفحه­ خاصی از سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار دهید تا دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر آسان کنید و نرخ بازدید از صفحه مورد نظر را افزایش دهید.

بسیاری از لینک‌ها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که موجب می‌شود ازنظر ظاهری آشفته و غیر جذاب به نظر برسند. مثلا در اینستاگرام وجود یک لینک با تعداد کاراکتر بالا، نظم قسمت بیو را به هم می‌­ریزد و فضای زیادی را نیز اشغال کند.

این وضعیت ممکن است روی ذهنیت مخاطب تاثیر منفی داشته باشد و موجب شود که مخاطب وارد لینک موردنظر نشود. با کمک کوتاه کننده‌های لینک می‌توانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و جذاب کنید و در بسیاری از پلتفرم‌های موجود مانند شبکه‌های اجتماعی، پیامک و … لینک موردنظر رابه دست مخاطب برسانید.

دیجیتال مارکتینگ با ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش‌ نوتیفیکیشن یک سرویس پیام‌رسانی شبیه به پیامک (SMS) است که می‌تواند عکس، تیتر و متن کوتاهی را به کاربران شما ارسال کند و آن‌ها را برای بازدید از وب‌سایت یا اپلیکیشن‌تان ترغیب کند.

روزانه میلیون‌ها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال می‌شود. می‌توانید با استفاده از پلتفرم­‌های مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.

چت آنلاین

چت آنلاین ابزاری است که در ایجاد حس احترام و لذت در مشتری بسیار خوب عمل می­‌کند. این­ روزها بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایت‌ها، چتباکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست برای ارائه خدمات پشتیبانی باز می‌شود و حس خوب پشتیبانی و همراهی همیشگی را در مخاطب ایجاد می‌کند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک می‌کند به‌سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط برقرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید.

برای یادگیری در مورد روش های دیگر و راه های مختلفت برای دیجیتال مارکتینگ میتوانید به مقالعه روش های دیجیتال مارکتینگ مراجعه فرمایید.

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

ممکن است در نظر افراد عادی که آشنایی کافی بازاریابی دیجیتال ندارند این سوال به وجود بیاید که چرا باید از فضایی که شناخت کمی از آن داریم و امکان سو استفاده در آن وجود دارد استفاده کنیم؟ در ادامه با پرداختن به مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ به این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهیم.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  • خرید و فروش بدون محدودیت مکانی
  • حذف هزینه‌هایی مانند کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ‌ها.
  • افزایش میزان سود خرید و فروش
  • افزایش سرعت خرید و فروش
  • از میان برداشتن واسطه‌ها
  • صرفه‌جویی در وقت
  • تسریع و تسهیل فرآیند خرید و فروش
  • امکان خرید و فروش به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته

این­‌ها فقط موارد اندکی از مزایای بازاریابی دیجیتال هستند.

معایب دیجیتال مارکتینگ

  • عدم کنترل دقیق بازاریابی دیجیتال به دلیل وجود عوامل مختلف تعیین کننده.
  • وابستگی شدید به اینترنت و برق که موجب اختلال در برنامه کاری در صورت قطع شدن سیستم می­‌شود.
  • در خطر بودن اطلاعات و نگرانی از تامین امنیت اطلاعات.
  • مشکلات و هزینه‌های به‌روزنگه‌داشتن سیستم بازاریابی دیجیتال.
  • اعتماد سخت و دیرهنگام کاربران به علت قابل لمس نبودن.

موارد ذکر شده تعدادی از معایب بازاریابی دیجیتال است که با توجه به پیشرفت و توسعه فناوری و افزایش اعتماد کاربران به اینترنت این مشکلات اصلا جدی نیست و به‌راحتی قابل‌ کنترل است و راه‌حل‌های بسیاری برای آن وجود دارد.

استاد احمد محمدی

محتوا نیروی محرکه تمام بازاریابی دیجیتال است.

استاد احمد محمدی

۱۰ استراتژی بازاریابی دیجیتال که باید موردتوجه قرار گیرند

بازاریابان برای موفقیت باید بتوانند چشم‌اندازی متفاوت را در پیش‌گرفته و استراتژی‌های نوینی از بازاریابی دیجیتال را اتخاذ و پیاده‌سازی کنند.

1.نقش داده‌ های بزرگ در دیجیتال مارکتینگ

سال‌های بسیار زیادی است که درباره داده های بزرگ صحبت می‌شود اما در حقیقت تابه‌حال هیچ اقدام خاصی در این باره برای کسب‌وکارهای معمولی صورت نگرفته است.

تا به حال کسب‌وکارهایی مانند گوگل و IBM فرصتی به کسب‌وکارهای کوچک برای استفاده از داده‌های بزرگ نداده‌اند، به دلیل اینکه کسب‌وکارهای کوچک و معمولی توان رقابت با این قدرتمندان فن‌آوری ازنظر مالی، سرورها و قدرت پردازش‌های قوی را ندارند.

درواقع داده‌های بزرگ در سالهای جاری، یک استراتژی بازاریابی موثر برای کسب‌وکارها در هراندازه‌ای که هستند. با توجه به رشد و توسعه یادگیری ماشین‌های خودکار دیگر محدودیتی برای کسب‌وکارهای کوچک در استفاده از داده‌های بزرگ با حجم بالا و پردازش و استخراج اطلاعات از آن‌ها وجود نخواهد داشت.

در واقع چالش بزرگ برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر در سال  های آینده، دست‌یابی به داده‌های کافی خواهد بود نه شیوه استفاده از آن‌ها.

2.دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یادگیری ماشین نخستین امکاناتی است که تکنولوژی هوش مصنوعی به کسب‌وکارها می‌دهد و تصمیم دارد تا همه‌چیز را در بازاریابی تغییر دهد.

در روند یادگیری ماشین حجم  بسیار زیادی از داده‌ها، الگوهای زیادی در مجموعه داده‌های مختلف کشف می‌شوند و بر مبنای یافته‌های به‌دست‌آمده، پیش‌بینی‌های متفاوتی انجام خواهد شد.

این الگوریتم‌های به‌دست‌آمده  می تواند به پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده بر مبنای مقادیر بی‌شمار داده هستند، بنابراین این مرحله از اهمیت بسیار بالایی در بازاریابی دیجیتال برخوردار است.

3.شخصی‌ سازی در بازاریابی دیجیتال

شخصی‌ سازی در بازاریابی دیجیتال

شخصی‌سازی نیز موضوعی در بازاریابی دیجیتال است که تا حالا درباره آن صحبت شده، اما هیچوقت عملیاتی نشده است. علت اصلی نیز این بوده است که واقعاً تکنولوژی ویژه ای که بتواند کار شخصی‌سازی را به‌صورت مؤثر و مفید انجام دهد در دسترس نبوده است.

تاکنون مشخص نیست که کاربران اینترنت چگونه به GDPR واکنش نشان می‌دهند و کسب‌وکارها چه تغییراتی ایجاد می کنند و حتی اگر تمام پیش‌بینی‌های منفی محقق شود، برندها بازهم تا حد امکان تمایل به شخصی‌سازی کاربران خود خواهند داشت.

4.حفظ و شفافیت داده‌ها

به‌ طور کلی GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا )در موردحفاظت از داده‌های کاربران و ایجاد فرایندی شفاف در بهره مندی از آن‌ها است. این امر موجب می‌شود که کسب‌وکارها درمورد حفاظت از اطلاعات و شفافیت استفاده و ارائه اطلاعات و داده‌ها مصمم تر باشند.

قبل از گردآوری اطلاعات شخصی از افراد در بازاریابی دیجیتال، باید مشخص شود که با چه هدفی این اطلاعات جمع‌آوری و به آن ها اطلاع‌رسانی شود.

5.هدف‌گذاری متنی

با اجرای GDPR در بازاریابی دیجیتال دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران بسیار سخت‌ می‌شود، بنابراین بازاریابان باید گزینه‌های دیگری را به عنوان هدف قرار دهند. اکنون بهترین گزینه جایگزین، استفاده از هدف گذاری متنی است که به‌هیچ‌وجه بر داده‌های کاربران متکی نیست.

هدف‌گذاری محتوایی، بر خصوصیات شخصی کاربران و محتواهایی که با آن درگیر می‌شوند، تمرکز می‌کند.  یک مثال از هدف‌گذاری متنی، قرار دادن تبلیغات در سایت‌هایی است که مخاطبان هدف از آن استفاده می‌کنند.

مثلا، شرکت‌های دوره آموزش بیمه می‌دانند که هرکسی که ماشین جدیدی را می خرد، باید وضعیت فروش بیمه خود را تغییر دهد براین اساس تبلیغات در وب‌سایت‌های خرده‌فروش خودرو برای آن‌ها موثر خواهد بود.

6.دیجیتال مارکتینگ با هدف‌گیری نسل Z

در دهه گذشته تاکید بسیار زیادی بر هدف‌گیری هزاره سوم بود، اما امروزه نسل Z هستند که پیشتاز جوامع می‌باشند.

افرادی که در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ متولد شدند، قدیمی‌ترین اعضای نسل Y هستند که از دانشگاه ها فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حال تصمیم‌گیری برای زمان بزرگ‌سالی خود هستند.

بنابراین هم اکنون تمرکز اصلی باید بر نسل بعدی مصرف‌کنندگان باشد. هدف قرار دادن نسل جوان اصلا کار ساده‌ای نیست، آنان نسلی هستند که در دنیای ارتباطات متولد شده اند، جایی که اینترنت بخش مهمی از زندگی آن‌ها است.

آنان با تکنولوژی پیچیده، برندهای نه چندان معروف و شگفت انگیز تری نسبت به پیشینیان خود، روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی برند شخصی نیاز دارند که استراتژی‌ های بازاریابی دیجیتال خود را با نیازهای و خواسته های نسل Z و آن دسته از نسل Y که در میان‌سالی قرار دارند، مطابقت دهند.

7.بازاریابی محتوا

قیف بازاریابی پویا

با توجه به مطالعات صورت گرفته بازاریابان، استراتژی بازاریابی محتوا را مهم‌ترین استراتژی بازاریابی دیجیتال در سالهای گذشته می‌دانند.

یقینا بازاریابی کردن بدون محتوا امکان‌پذیر نیست، بنابراین این امر که بازاریابی محتوا بهترین و مهم ترین استراتژی باشد چندان هم تعجب‌آور نیست. اما باید در نظر داشت که این استراتژی در حال اجرا است، بنابراین برای موفقیت باید بالاتر از آن رفت.

8.بازاریابی ویدئویی زنده

رسانه‌های اجتماعی، استفاده از بازاریابی را در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار داده اند. فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و توییتر همه از پخش زنده ویدئو پشتیبانی می‌کنند.

براساس گزارش های به دست آمده، ویدئوها بیش از دوسوم از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند.کسب‌وکارهایی که به‌طور مستقیم با مصرف‌کننده در ارتباط هستند نیز، از قابلیت‌های ویدئوهای زنده استفاده می کنند.

9.رابط کاربری سایت

با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل هوم در بعضی کشورها (این ابزارها در ایران قابل‌دسترسی نیستند)، زمان استفاده از روابط کاری همین‌الان است.

این روند در سالهای آینده با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد، به‌صورتی که این فناوری رشد یافته و مردم به برقراری ارتباط کلامی با ابزارهای دیجیتال در زندگی خود آسان تر برخورد می‌کنند.

 منظور از بهبود این فناوری، هرگونه شیوه ای است که برای طراحی رابط‌ه های کاربری سایت موردنیاز می باشد، از طراحی قسمت جست‌وجوی سایت گرفته تا تکنیک هایی که برای فراخوانی محتوای سایت استفاده می‌شود.

پادکست - مهارت های افزایش فروش اینترنتی

10.قیف بازاریابی پویا

با توجه به اینکه اجرای GDPR در بازاریابی دیجیتال بهره گیری از اطلاعات شخصی را دشوار می‌سازد، بازاریابان باید با اطلاعاتی که از کاربران خوددارند، بیشتر کار کنند.

ترغیب کاربران به قیف‌های فروش از پیش تعیین‌شده هم اکنون وجود دارد و همچنین آموزش ماشین امکانات بیشتری را در سال جاری در اختیار قرار داده است.

وقتی که کاربران در سایت اجازه استفاده از داده‌های خود را می‌دهند، امکان ایجاد قیف‌های فروش پویا را به ما می دهد که با اقدامات قبلی نیز همسو باشد.

بنابراین، به‌جای آنکه کاربران به‌صورت اتفاقی در مسیر فروش محصولات سایت قرار بگیرند، می‌توان با بهره بردن از قیف فروش محتوای سازگار با نیاز کاربر را به او ارائه کرده و آن را در مسیر صحیح دست‌یابی به محصول موردنظرش قرار داد.

نمونه های موفق دیجیتال مارکتینگ

مطالعه موردی نمونه های موفق دیجیتال مارکتینگ ما با رویکردهای گوناگونی آشنا می کند که در زمان و شرایط درست موجب پیشرفت کسب و کارها شده اند.

دیجیتال مارکتینگ شرکت لیفت (Lyft)

دیجیتال مارکتینگ شرکت لیفت (Lyft)

یک موفقیت بزرگ در زمینه دیجیتال مارکتینگ، تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار برند است. این روش باعث می شود که کاربران برای شما مشتریان بیشتری پیدا کنند.

این روش با ایجاد برنامه های وفاداری یا ارائه شرایط ویژه در ازای دعوت دوستان قابل دستیابی است. این رویکرد روشی دیجیتالی برای تشویق و گسترش تبلیغات دهان به دهان است.

این دقیقاً همان کاری است که Lyft انجام داد و بسیار موفق شد. لیفت حتی در رقابت با یک برند بزرگتر در بازار، برنامه rideshare مشوق های مانند سواری رایگان برای کاربرانی که خدمات را به دوستان و خانواده خود معرفی می کنند، ارائه می دهد.

هنگامی که این استراتژی به درستی اجرا شود، به یک پایگاه برای مشتریان جدید تبدیل می شود.

هیچ چیز برای مردم قانع‌کننده تر از این نیست که کسی که به آن اعتماد دارند خدماتی را توصیه کند.

دیجیتال مارکتینگ  دومینو (Domino’s)

دیجیتال مارکتینگ  دومینو (Domino’s)

در میان نمونه های موفق دیجیتال مارکتینگ، Domino’s مورد خوبی برای مطالعه است، برای اینکه بفهمید چگونه دسترسی به فناوری های جدید و اقدام سریع می تواند سودمند باشد.

Domino’s Anyware ابزاری است که بر روی خود محصول متمرکز نیست، بلکه بر نحوه سفارش شما تمرکز دارد. این نرم افزار (در چندین پلتفرم موجود است) به صورت صوتی فعال می شود و با هوش مصنوعی که قادر به تفسیر و درک آنچه شما می خواهید است.

استفاده از این روش دیجیتال مارکتینگ فروش دومینو را بهبود بخشید، اما بیشترین بازده این استراتژی در تصویر برند دومینو بود. شناخته شدن به عنوان شرکتی که فناوری های جدید را می پذیرد و از آنها به روشی جذاب استفاده می کند، یک مزیت بزرگ در میان جمعیت جوان است.

یادگیری تکنیک های دیجیتال مارکتینگ با دوره فروش حرفه ای

خیلی از کسب‌وکارها به علت نداشتن یک برنامه‌ریزی منظم در استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی در توسعه کسب‌وکار خود ناموفق بوده اند. برای موفقیت در این مسئله باید با تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آشنایی داشت که دوره فروش حرفه ای میتواند در این موضوع به شما کمک بسیاری کند.

5/5 - (18 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی