داشتن ثبات قدم در راه رسیدن به اهداف اولین درس موفقیت است

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ شهریور, ۱۴۰۰
داشتن ثبات قدم در راه رسیدن به اهداف اولین درس موفقیت است

دن دیگن (Dan Deigan) به عنوان یک الهام بخش برای دیگران فعالیت می‌کند؛ انرژی، اشتیاق و حتی خنده‌رویی او مسری است. او یک همسر و پدر فداکار و موسس سایت Little Conversations Today است. دن دوست دارد که نه صرفا یک تغییر، بلکه یک تغییر محرک و پویا در جهان امروز ایجاد کند.

او هر روز از زندگی‌اش را با این شعار می‌گذراند: “غیر ممکن، فقط یک نظر است (Impossible is just an opinion).” من هر روز صبح مثل همیشه، زمانی که از خواب بر می‌خیزم، به سراغ آیپد‌م می‌روم ایمیل‌ها و خبرنامه‌هایی را که در آن‌ها اشتراک دارم می‌خوانم.

شاید شما نیز همین کار را انجام دهید و عادات روزانه‌ مشابهی داشته باشید. به هرحال، از نظر من، این یکی از بهترین راه‌هایی است (حداقل بین روش‌هایی که من یافته‌ام) که می‌توانم روزم را با آن آغاز کنم. به هر حال، عادات روزانه‌تان هرچه باشند، تا زمانی که برایتان عملی باشند و به شما کمک کنند تا روزتان را با احساس شادی و طراوت شروع کنید، خوب هستند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ثبات قدم

چند روز پیش، من یک پیام شگفت انگیز از سث گودین (Seth Godin) دریافت کردم. اگر با آن آشنایی ندارید، سیستم ایمیلی است که هر روز برایتان یک پیام تقریبا دو پاراگرافی ارسال می‌کند. این متون همیشه خوب و ثبات قدم هستند، اما این پیام به خصوص، واقعا فوق‌العاده و غافلگیر کننده بود.

او بحثی را درباره‌ تفاوت درکی که در عموم مردم موجب این می‌شود که خوب بودن را با خوش شانس بودن اشتباه بگیرند، عنوان کرده بود. نکات ساده‌ای که او ذکر کرده است، بسیار جالب توجه و الهام بخش این مقاله هستند. اما قبل از هرچیزی، من یک سوال از شما دارم.

آیا به شانس اعتقاد دارید؟ اگر کسی به موفقیت بزرگی در محل کارتان برسد، ارتقای رتبه پیدا کند، یا صاحب فرزندی باشد که از نظر علمی یا ورزشی نخبه است، یا در مسابقه‌ هجی کلمات مقام آورده یا از طرف مدرسه برای یک سفر خاص انتخاب شده است، آیا فکر می‌کنید شانس در این امر دخیل بوده است؟

فکر می‌کنم این سوال، جرقه‌ای برای شروع یک بحث ایجاد کند. نظر خود من این است که فکر نمی‌کنم که موفقیت آن‌ها اصلا به شانس بستگی داشته و تصادفی باشد. شانس هیچ ربطی به دستیابی به این کارهای برجسته ندارد. رمز موفقیت آن‌ها، در ثبات قدم و مداومت است. بسیاری از مردمی که روی این سیاره‌ شگفت‌انگیز زندگی می‌کنند، خوش شانسی را با خوب بودن و مداومت و تلاش اشتباه می‌گیرند. این باورهای درونی من است که می‌خواهم با شما درمیان بگذارم.

خوش شانس بودن، تاثیری در زندگی شما ندارد

خوش شانس بودن، تاثیری در زندگی شما ندارد

چیزهایی که برای شما اتفاق افتاده‌اند و شما معتقدید از خوش شانسی‌تان بوده است، همچنان اتفاق می‌افتند تا چیزی به ما بیاموزند، چون پشت هر پیش آمدی در زندگی، یک درس است.

در هر قدمی که برمی‌داریم، هر رفتاری که انجام می‌دهیم، هر فکری که از سرمان می‌گذرد و هر عملی که برای آن اقدام می‌کنیم، دلیلی نهفته است. پس وقتی که بحث “دلیل” به میان بیاید، نقش “شانس” چه می‌شود؟

مداومت و استقامت، یکی از مهمترین اصول یک زندگی جدید و زیباست!

البته می‌دانم که عده‌ بسیاری از مردم، به همان چیزی فکر می‌کنند که من قبل از شروع این بیانیه‌های کمی تا قسمتی جسورانه، برای لحظه‌ای به آن فکر کردم. پس افرادی که در بخت‌آزمایی‌ها برنده می‌شوند چطور؟

سوال خوبی است و من همچنان معتقدم که آن‌ها به دلیل خاصی در بخت آزمایی برنده می‌شوند؛ آن‌ها در پی یک درس جدید و هیجان انگیز در زندگی هستند، آن درس و داستان هر چه هست، مطمئنا متفاوت از بحث حال حاضر ماست. نکته‌ اصلی که من در اینجا سعی در بیانش دارم، این است که ثبات قدم و خوب بودن، چیزهایی هستند که عموما به اسم شانس تلقی می‌شوند.

استاد احمد محمدی
کودک راه رفتن را این‌گونه می‌آموزد: زمین خوردن و بلند شدن؛ به همین سادگی.
استاد احمد محمدی

استقامت و مداومت آن دلیل اصلی است که همکارتان در اداره، به آن موفقیت بزرگ دست پیدا می‌کند و ترفیع می‌گیرد. مداومت آن دلیلی است که فرزندتان در مسابقه‌ هجی کلمات برنده می‌شود، او را برای رفتن به آن سفر خاص مدرسه انتخاب می‌کنند یا در دسته‌ برتر تیم ورزشی قرار می‌گیرد. بیایید از زاویه‌ دیگری به این قضیه نگاه کنیم.

داشتن ثبات قدم در راه موفقیت

اگر شما به آن موفقیت بزرگ کاری دست پیدا کنید، احتمالا برای آن بسیار تلاش کرده بودید و برای رسیدن به آن هدف به سختی کار کرده‌اید، احتمالا برخی از اتفاقات و مناسبتی‌های خانوادگی را از دست داده‌اید، در زمینه‌های جدید و هیجان انگیز مطالعه داشته‌اید، چیزهایی که قبلا نسبت به آن‌ها بی توجه بوده‌اید، درست است؟

اگر شما آن ترفیع را دریافت کنید، احتمالا به خاطر این است که تلاش بسیار کرده‌اید، باعث رشد در داخل شرکت شده‌اید، با تحصیل و مطالعه خودتان را رشد داده‌اید، با پستی و بلندی‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اید و در این مسیر، به بسیاری از همکاران‌تان نیز یاری رسانده‌اید.

رمز موفقیت در ثبات قدم است

رمز موفقیت در ثبات قدم است

اگر فرزند شما به یک تیم ورزشی ممتاز راه پیدا می‌کند، به این معنی است که سخت کار کرده است، شاید تمام تابستان را تمرین کرده تا به وضعیت بدنی مناسب برسد، تصمیمی قطعی گرفته است و فرصتی که می‌توانست در کنار دوستانش باشد و با آن‌ها به گردش و تفریح بگذراند یا به هرکاری که آن‌ها انجام می‌دادند ملحق شود، از دست داده تا بتواند روی هدفش متمرکز بماند.

اگر فرزند شما در مسابقه‌ هجی کلمات برنده شده است، وقت زیادی را برای یادگیری و تمرین کلمات صرف کرده است، بی‌وقفه به یادگیری پرداخته و زمانی که باید متمرکز و آماده باشد، از آمادگی خوبی برخوردار بوده چون برای آماده بودن، وقت و تلاش بسیاری صرف کرده است.

پس با بررسی تمام این موارد، من دوباره سوال خودم را تکرار می‌کنم: آیا این افراد صرفا “خوش شانس” بوده‌اند یا در کار یا هدفشان مداومت داشته‌اند و تلاش بسیاری برای خوب بودن و موفقیت در کاری که انجام می‌دهند، کرده‌اند؟

درمورد شخصی که در بخت آزمایی برنده می‌شود. من همچنان باور دارم که دلیل برنده شدن آن‌ها، این است که یک درس بسیار ارزشمند را بیاموزند؛ یا سعی می‌کنند که آن درس را پیدا کنند، به آن گوش فرا دهند یا بر اساس آن عمل کنند، این دیگر تصمیم خودشان است و به خود آن‌ها بستگی دارد. الان که درحال تایپ این کلمات هستم، همسرم می‌گوید :”اصلا این طور نیست، برنده شدن در بخت‌آزمایی کاملا به شانس بستگی دارد” که می‌تواند ایده‌ آغازین یک مقاله‌ دیگر باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تمرکز روی هدف یا تمرکز روی افراد؟

سخن پایانی

هیچ چیز ساده بدست نمی‌آید. اکثر ما زمانی که کار جدیدی را به امید رسیدن به موفقیت شروع می‌کنیم، معمولا تا زمانی خوب پیش می‌رویم که مشکلات کوچکی در راهمان ظاهر می‌شوند. اما با برخورد به مشکلاتی نسبتا بزرگتر و پیچیده‌تر دلسرد می‌شویم.

دیگر راه حل‌های خلاقانه به ذهنمان خطور نمی‌کند. کم کم پیش خود می‌گوییم “من برای اینکار ساخته نشدم” یا عوامل دیگر را مقصر می‌دانیم. اما همیشه زندگی ثابت کرده است که “اگر در شرایط سخت توانستید دوام بیاورید، لایق رسیدن به آرزوهایتان هستید.”

گنجینه‌های با ارزش زندگی تنها به کسانی می‌رسند که تا آخرین لحظه به دنبال آن‌ها هستند. ثابت قدم بودن شما در یک راه تعیین می‌کند که چقدر مایل هستید به چیزی که می‌خواهید برسید. اما ثبات قدم مانند بقیه فاکتورها به تنهایی منجر به موفقیت نمی‌شود. انگیزه، خلاقیت، تلاش، داشتن اعتماد به نفس بالا و هزاران عوامل و مهارت‌های دیگر با همراهی هم می‌توانند شما را به موفقیت برسانند.

با آکادمی بازار همراه شوید تا با این عوامل و مهارت‌های مورد نیازتان برای قدم گذاشتن در راه موفقیت آشنا شوید. با ما موفقیت تنها در چند قدمی شماست!

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی