خوش بینی بیش از اندازه منجر به رفتار های غیر منطقی می شود

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
خوش بینی
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

” برای موفقیت خوش بینی ضروری است و همچنین خوش بینی پایۀ شجاعت و پیشرفت درست است.”

«نیکولاس موری باتلر»

” اکثر دل‌های بی‌باک، رؤیاپردازان بی‌پروا همیشه درکی از خوش بینی را حفظ کرده‌اند که اغلب در برابر شواهد قابل دسترس به پرواز درمی‌آیند.”

« مارتین اومالی»

” یکی از چیزهایی که من به سختی آموختم این بود که دلسرد نشوم. پرمشغله بودن و خوش بینی به مسیر زندگی می‌تواند ایمان به خودتان را به شما بازگرداند.”

«لوسیل بال»

خوش بینی نگرش مثبتی است که نور را به زندگی شخصی می‌آورد. وقتی خوش‌ بین هستید، هرچیزی متفاوت و امیدبخش به نظر می‌رسد و سختی مسائل و مشکلات کمتر به چشم می‌آید. وقتی که دیدگاهی خوش‌ بینانه دارید، باور و انتظار شما این است که همه چیز به خوبی پیش می‌رود و این دیدگاه شانس موفقیتتان را افزایش می‌دهد. با خوش بینی به فردی شادتر و خندان‌ تبدیل می‌شوید. گاهی خوش بینی بیش از اندازه می‌شود و از مرز خودش عبور می‌کند و به سمت انتظارات و افکار غیرمنطقی می‌رود. خوش بینی و ریسک‌پذیری بدون فکر اولیه و استفاده نکردن از عقل و منطق باعث مشکلات بسیاری می‌شود.

خوش بینی و رفتارهای غیرمنطقی

optimism bias leads to irrational behaviors

در عین حال که خوش‌ بین هستید، باید محتاطانه رفتار کنید. رفتن به بیرون در یک روز سرد زمستانی بدون پوشیدن لباس گرم کار عاقلانه‌ای نیست. شاید فکر کنید که شما سرما نمی‌خورید اما در هر صورت این کاری درست نیست. این کاری غیرمنطقی و سهل‌انگارانه است که به امید قبولی در امتحان، مطالعه‌ای نداشته باشید. کار درست و عاقلانه‌ای نیست که بدون داشتن نقشه و بدون اینکه از کسی آدرس را بپرسید به مسیری بروید که با آن آشنایی ندارید. کار صحیحی نیست که ماشینتان را بدون سوخت بگذارید و به پمپ بنزین هم نروید، به امید اینکه در مسیرتان شاید پمپ ‌بنزینی را پیدا کنید.

خوش بین بودن و باور داشتن به دستیابی به موفقیت هنگام شروع کسب و کار بسیار عالی است اما قبل از شروع باید برنامه‌ریزی کنید، حساب و کتاب کنید و رقبایتان را بشناسید. وقتی خودتان را باور دارید و منتظر بهترین چیزها هستید و درعین حال از عقل سلیم خود بهره می‌برید، عاقلانه رفتار می‌کنید و کارهای مثبت انجام می‌دهید، خوش بینی به یک سرمایه تبدیل می‌شود. با این نگرش مسیر پیش‌رو را می‌بینید و متوجه خطرها می‌شوید اما بااعتماد به نفس و مثبت هستید و به چیزی اجازه نمی‌دهید که سد معبر شما شود.

گاهی برخی ظاهراً خوش‌بین به نظر می‌رسند اما در عقبۀ ذهنشان نگرانی‌ها و ترس‌هایی وجود دارد. این نوع نگرش مفید نیست. خوش بینی به معنای این است که افکار مثبت داشته باشید و به افکار منفی و نگرانی‌ها اجازه ندهید تا ذهنتان را به خود مشغول کنند. صرف اینکه خوش‌ بین باشید و دست به کاری نزنید کافی نیست. این حالت می‌تواند منجر به ناامیدی شود. مطمئن باشید که نگرش خوش‌ بینانه به شما کمک می‌کند تا تغییرات مثبت مورد انتظار را به وجود آورید. شما به جای رؤیاپردازی باید اهل عمل باشید.

همیشه از مرز جداکنندۀ بین خوش بینی و رفتارهای غیرمنطقی آگاه باشید و مراقب باشید که از آن حد عبور نکنید. خوش‌ بین باشید اما از عقلتان هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خوش بینی عقلانی و خوش‌ بینی غیرمنطقی هر دو وجود دارد. مراقب باشید که کدام را انتخاب می‌کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خوش بینی و بدبینی

افراط  و زیاده روی در هر چیزی منجر به بروز مشکل می شود. حتی در مثبت اندیشی. اینکه ما همیشه بپنداریم که همه چیز روبه  راه است و هیچ مشکلی وجود ندارد مانند این است که چشم هایمان را روی واقعیت ها ببندیم. واقعیت همیشه خوش و شیرین نیست بلکه توام با سختی ها و تلخی های زیادی است. منظور من این نیست که نمی شود با این تلخی ها جنگید بلکه با نادیده گرفتن آن ها و اینکه بپنداریم وجود ندارند نمی شود بر آن ها غلبه کرد. مثبت اندیشی بیش از اندازه، به جای حل مشکلات می تواند مشکلی نیز اضافه کند. باید همیشه تعادل را رعایت کرد وگرنه افراط همیشه باعث بروز یک مشکل دیگر می شود. البته منشا این رفتار را می توان در درک اشتباه از مثبت اندیشی و مثبت گرایی دانست. در سمینار استاد احمد محمدی در مورد مقوله مثبت گرایی و دیگر مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت سخنان معتبر و جامعی گفته می شود که می توانید با بهره گیری از آن ها با ثبات قدم بیشتری در مسیر رسیدن به اهدافتان گام بردارید. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات سمینار روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی