خوشبختی یعنی حافظ اسرار جهان در کتاب زندگی باشیم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

راز خوشبختی در زندگی چیست؟ چگونه می‌توانیم به زندگی ایده‌آل خود دست یابیم؟ اتفاقات اطراف ما چه چیزی را به ما می‌گویند؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اسرار زندگی

از اولین ثانیه‌ای که به دنیا می‌آییم زندگی‌ به ما اعتماد کرده و با خلق پیشامدهای گوناگون سعی می‌کند اسراری را با ما در میان گذاشته که با فردی دیگر در همین شرایط متفاوت است. این اولین سال‌های عمر ماست اما برای زندگی چنین نیست و تجربیات و خاطره‌های بسیاری دارد که درون هر یک از آن‌ها گنجی گرانبها برای موفقیت نهفته است.

از آنجا که جهان اطراف هر کسی در جهت تحقق رویاها و آنچه برای وی مفید است ساخته شده، هر یک از این اسرار پنهان و ارزشمند که با آدم‌ها در میان گذاشته می‌شود، مانند درسی از کتاب نامتناهی زندگی برای آموختن و بکارگیری در اتفاقات دیگر است. زندگی بدون رویا و آرزو شبیه «انجمن شاعران مرده» است.

جهان، کتابخانه‌ زندگی من است

ممکن است زمانی که از پیشامدها و اتفاقات مختلف در زندگی حرف به میان می‌آوریم به یاد مشکلات و چالش‌هایی بیفتیم که مدتی طولانی با آن‌ها درگیر شده‌ایم یا بر سر دوراهی انتخاب قرار گرفته‌ایم.

البته که چالش‌ها و موقعیت‌هایی که در آن‌ها مجبور به تصمیم‌گیری‌های مهم و تاثیرگذار هستیم هم موضوع مورد اشاره ما هستند. اما این همه آنچه باید بدان پرداخته شود نیست. معجزه زندگی خودت باش و مشکلات و سختی‌ها را از پا در بیاور.

در هر روز از عمری که در اختیار داریم و مسئول خلق زندگی شاد در تمام ثانیه‌های آن هستیم مواردی تکرار می‌شوند که از شدت شباهت با هم، دیگر نگاه متفاوت‌مان را از آن‌ها گرفته و گویی چیزی برای دیدن و دریافتن وجود نداشته باشد.

اغلب تصور می‌کنیم درس‌های بزرگ فقط از خلال رویداد‌های چالش برانگیز و به قولی حیاتی برای آموختن مفهومی پر اهمیت وارد جهان ما می‌شوند. استعدادهای خود را بشناسید و با کمک آن زندگی خود را بسازید.

نکته‌های ریزی که در پایان صفحات هر روز نوشته می‌شوند را نمی‌خوانیم. همین نکات چند کلمه‌ای و به نظر بی‌فایده، استثنا را می‌آفریند که با نادیده گرفتن‌شان، شادی یک لحظه‌ی ناب به خاطره‌ای خلاف آنچه انتظار می‌رفت بدل می‌شود.

راز دار زندگی باشیم

همین جمله‌ کوتاهی که خواندید. از کتابی‌ست به نام “لذتی که حرفش بود”. که تجربیات یک عکاس را با ما در میان می‌گذارد. نویسنده‌ کتاب نه به عنوان یک فیلسوف شناخته شده و نه جملات او را به عنوان جملات انگیزشی برای ایجاد تغییر در طریق دیدن و قدم برداشتن‌مان روی دیوار می‌بینیم. جهان گسترده‌ جملات انگیزشی است و تاثیرات آن‌ها بر جنبه‌های متفاوت زندگی انسان‌ بسیار زیاد است.

حتی این جمله در پاراگراف، صفحه یا قسمتی از کتاب نوشته شده که با موضوع حرف‌های ما مرتبط باشد. من این ذره‌ ریز را دیدم.

او را تنها نگذاشتم و برای تفکر بیشتر، راز آن را به شما سپردم. این راز نهان برای‌تان معنی منحصر به فردی دارد که از آن بی‌خبرم. چرا که در جهان هر یک از شما دیدن تصویرهای متفاوتی بدیهی شده و رازداری هر جا به گونه‌ای نقش خویش را ایفا می‌کند.

اگر تمام آنچه برای قدم گذاشتن در مسیر خوشبختی حقیقی بدان نیاز داشتیم مقابل چشم‌مان و یا پنهان در مسائلی که آن‌ها را می‌شناختیم وجود می‌یافتند، که برقراری ارتباط و نگهداری از آن‌ها کار چندان سختی به نظر نمی‌رسید.

و بشر قادر بود در سطح بالایی از رضایت و آسودگی با همراهی امید به زندگی بهتر با اطمینان خاطر در مسیر گام بردارد. اهمیت پرداختن به روی دیگر امید در مسیر موفقیت و خوشبختی با امید به زندگی را جدی بگیرید.

اما این‌گونه نیست. چرا که رمز موفقیت آن دسته از افرادی که به لبخند روزگار پاسخ مثبت می‌دهند در وقایعی پوشیده شده درست در همین دم که می‌گذرد و ما نه تنها برای آموختن کنارش نبودیم که آن قدر در خواب عمیقی فرو رفته‌ایم که حتی بدرقه‌اش نکردیم.

تمرکز بر دقیقه‌های ساکت

بیشتر اوقات تمرکز ما بر روی دقیقه‌هایی‌ست که رنگ‌های درخشانی دارند. و نظر را به راحتی جلب می‌کنند. ما دقیقه‌های کم‌حرف را تنها می‌گذاریم. سکوت‌شان را نمی‌بینیم. سکوت‌شان را نمی‌شنویم و گوش‌های‌مان از صدای تیترهای پررنگ صفحه‌ هر روز پر شده‌اند. راز موفقیت در زندگی در عدم تمرکز بر لحظات و جلوگیری از حفظ اتفاقات گذشته است.

اتفاقات مانند آدم‌ها ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند. بخشی پر جنب و جوش و بخشی آرام هستند. بخشی در میانسالی به سر برده و بخشی ماجراجو و جوان‌اند.

استاد احمد محمدی
اول چرایی زندگی و خوشبختی را بفهمیم و بعد چگونگی آن را یاد بگیریم.
استاد احمد محمدی

گوش دادن موثر را یاد بگیرید و به صدای گرانبهای اتفاقات کهنسال بی‌تفاوت نباشید.

آن‌ها کم‌حرف‌اند و صدای بلندی ندارند. اما هر کلمه‌ هر جمله‌شان ارزشمند و قابل تامل است. شاید فهمیدن رمز جملات‌شان، حوصله‌ بیشتری از پیشامد‌های پر سر و صدا و واضح بخواهد. اما همان نکاتی هستند که با دانستن و پرداختن به هر یک از آن‌ها می‌توانیم چند قدم بلند به جلو برداریم.

در هرچه می‌بینیم تامل کنیم

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خلق باغ زندگی

در خیابان، محل کار، در جمع دوستان و بر هر چه که سر راه‌مان قرار می‌گیرد تمرکز کنیم. حتی وقتی با عجله از محلی عبور می‌کنیم و چند کلمه را از زبان گوینده رادیو می‌شنویم یا در تاکسی کنار مسافران دیگر نشسته‌ایم و به مقصد مورد نظر می‌رسیم.

هر کلمه‌ای می‌توانست جای کلمات آن لحظه گوینده گفته و هر مسافر با هر مشخصاتی هم‌سفر ما باشد. کافی بود چند ثانیه دیرتر می‌رسیدیم. یا مسافر تاکسی بعدی که از راه می‌رسید می‌شدیم. افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است.

به سال‌های دور فکر کنید. سال‌هایی که یک دانش‌آموز دبستانی بودید. به لحظه‌ای که اسم شما کنار اسم هم‌کلاسی‌های دیگرتان نوشته می‌شد. به امروز، به هم‌گروهی‌تان در انجام پرو‌ژه‌ای دانشگاهی و همه‌ کسانی که در پیاده‌رو از کنارتان گذشتند. به صداهایی که از پنجره بی‌اجازه وارد اتاق‌تان می‌شوند توجه کنید.

مدام از خود بپرسید این اتفاق این ثانیه چه چیزی به من می‌گوید؟

برای شناخت راه‌های بیشتر برای خوشبختی در زندگی و هم‌چنین موفق شدن می‌توانید از بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. بدیهیات بزرگترین رازهای جهانند و زندگی، بدیهی‎ترین‎شان.

    “اغلب تصور می‌کنیم درس‌های بزرگ فقط از خلال رویداد‌های چالش‌برانگیز و به قولی حیاتی برای آموختن مفهومی پر اهمیت وارد جهان ما می‌شوند. و نکته‌های ریزی که در پایان صفحات هر روز نوشته می‌شوند را نمی‌خوانیم. همین نکات چند کلمه‌ای و به نظر بی فایده، استثنائاتی را می‌آفرینند که با نادیده گرفتن‌شان، شادی یک لحظه‌ی ناب به خاطره‌ای خلاف آنچه انتظار می‌رفت بدل می‌شود.”

    این بند از نوشته‎تان یادآور بخشی کوتاه از شعر بلندتری از سهراب سپهری‎ست که چنین می‎رود:

    «زندگی، راز بزرگی است که در ما جاریست
    زندگی فاصله آمدن و رفتن ماست
    رود دنیا جاریست
    زندگی ، آبتنی کردن در این رود است»

    مطلب بسیار تامل‎برانگیزی‎ست. زندگی را تمام و کمال دریافتن از برایتان باد و ممنون از مطالبی که می‎نگارید.

    1. بسیار خوش‌حال کننده است که خواندن کلمات این بند یاد شما را در کنار شعری انداخته.. چه چیزی والاتر از شعر برای به یاد آوردن..
      از خدا ممنونم که باعث تامل بسیار شده و می‌شود.. برای شما هم همین‌جور… ممنون از شما که می‌خوانید..
      زندگی، پنجره ای باز، به دنیای وجود
      تا که این پنجره باز است، جهانی با ماست..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی