خود انگیزشی چیست و چرا بدون آن موفق نمی‌شویم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۰

خود انگیزشی چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟ چه عواملی در از بین رفتن یا تقویت انگیزه نقش دارند؟ افراد موفق چگونه از این مهارت استفاده می‌کنند؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خود انگیزشی

بسیاری از افراد باهوش، در زندگی، در کار و در روابط‌‌شان بدون خود انگیزشی با شکست مواجه می‌شوند. بسیاری از افراد موفق از فرصت‌های موفقیتی که برای‌شان پیش می‌آید استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از افراد باهوش، یک فرصت استثنایی که به دست آورده‌اند را تبدیل به شکست کرده‌اند.

بسیاری از افراد بسیار باهوش، مدارک و مهارت‌های‌شان را روی هم انباشته‌اند و همچنان موفقیتی که از آن‌ها توقع می‌رود را به دست نیاورده‌اند‌ و به نظر شما، عموما دلیل اصلی ناموفق بودن چیست؟

کمبود خود انگیزشی!

تمام آن استعداد‌ها و فرصت‌ها و دانشی که از کتاب‌ها آموخته‌اید، بدون وجود انگیزه برای استفاده از آن‌ها، هیچ است.

در اینجا ۱۰ دلیل برای این‌که چرا خود انگیزشی تنها روش برای دستیابی به موفقیت است، مطرح می‌شود.

خود انگیزشی چیست؟

اگر به یک بچه بگویید که در صورت جمع کردن اسباب بازی‌هایش، پاداشی می‌گیرد (یا اگر این کار را نکند تنبیه می‌شود) انگیزه برای آن کار پیدا می‌کند.

کسی از بیرون و از خارج از ذهن او این انگیزه را برایش ایجاد کرده است. اگر آن انگیزه خارجی وجود نداشته باشد، احتمالا آن بچه به آن سرعت اسباب بازی‌هایش را جمع نمی‌کند. یک بچه خود انگیزشی ندارد.

وقتی که ما بالغ می‌شویم، هر کدام‌مان به  یک فرد خود هدایت‌گر تبدیل می‌شویم. تمام انگیزه‌های ما برای دستیابی به چیزها جمع می‌شود. گاهی هم نمی‌شود. اگر ما خود هدایت‌گر نشویم، به موفقیت نخواهیم رسید و دلیل آن این است:

۱. بدون خود انگیزشی اهداف تنظیم نمی‌شوند

افراد موفق، اهدافی تنظیم می‌کنند و آن‌ها را دنبال می‌کنند. آن اهداف از درون شخص، و بنا‌بر علایق او سرچشمه می‌گیرند.

اگر هدفی تعریف شده باشد هم فردی که خود انگیزشی ندارد، اهداف بسیار کوتاه و گذرایی تعیین خواهد کرد.

مانند پیدا کردن شغلی که بتواند با آن از پس مخارجش بربیاید یا برای رفتن به یک سفر با یک دوست پس اندازی جمع کند. آن‌ها اغلب کوچک و کوتاه مدت هستند.

۲. بدون خود انگیزشی، هیچ برنامه‌ای ایجاد نمی‌شود

اگر یک فرد بدون انگیزه بتواند یک هدف بلند مدت هم تعیین کند، در مرحله بعدی نخواهد توانست برای رسیدن به آن برنامه ریزی کند و آن هدف صرفا یک رویا برای “یک روزی” خواهد بود.

شخصی که باانگیزه است، یک برنامه دقیق عملی تعیین می‌کند، دائما آن برنامه را بازنگری می‌کند، در صورت نیاز تغییراتی اعمال می‌کند و در مسیر می‌ماند.

۳. بدون خود انگیزشی ریسک پذیری هم وجود ندارد

افراد موفق گاهی ریسک می‌کنند. در واقع، آن‌ها به سوی ریسک جذب می‌شوند، چون می‌دانند که در غیر آن صورت، راکد می‌مانند و پیشرفت نمی‌کنند.

افراد بی‌انگیزه همیشه بهانه‌هایی برای فرار از ریسک پیدا می‌کنند و آن بهانه‌ها و اتهامات را توجیهی برای عدم پیشرفت خود می‌دانند: الان وقت مناسبی نیست؛ دیگران در آن زمینه تلاش کردند و شکست خورده‌اند؛ دوستم می‌گوید این ایده‌‌ احمقانه‌ای است؛ خانواده‌ام از من حمایت نمی‌کنند.

۴.  بدون خود انگیزشی، خوش‌بینی وجود ندارد

خود انگیزشی فرد موفق

خوش‌بینی، باور امید به آینده است و شور و اشتیاق و انرژی لازم را برای ادامه‌ راه تامین می‌کند. افراد باانگیزه، درمورد آینده‌شان خوشبین هستند .

افراد بی‌انگیزه احساس ترس و ناامنی درمورد آینده دارند، بنابراین می‌خواهند در منطقه امن‌شان بمانند و در آنجا احساس راحتی و امنیت داشته باشند و ترس از آینده نامعلوم آزارشان ندهد.

۵. بدون خود انگیزشی دیگران همواره متهم‌اند

شخص با انگیزه، می‌داند که تنها خود او مسئول موفقیت‌ها و شکست‌هایش است.

وقتی که با شکست مواجه می‌شود، می‌تواند به آن بازگردد و روی آن فکر کند، اشتباهش را پیدا کرده و رفتار و شرایط را عوض کند تا به آن موفقیت مد نظر دست پیدا کند.

فرد بی‌انگیزه، مرتب دیگران را مسبب شکست‌‌هایش می‌داند و بنابراین، هیچوقت نمی‌تواند به عقب برگردد و ایراد کارش را متوجه شود.

۶. بدون خود انگیزشی، مسیری برای دنبال کردن نخواهد بود

فرد با انگیزه، وقتی که مسیر خود به سوی موفقیت را مشخص می‌کند، دست از حرف زدن برمی‌دارد و اقدام می‌کند.

او لیستی از کارهای روزانه تهیه می‌کند و هر روزی که از خواب برمی‌خیزد، برنامه‌ای برای انجام دادن دارد.

استاد احمد محمدی
باید زندگی را از سطحی که تحویل گرفته‌ایم بهتر تحویل دهیم؛ با ساختن خود، با رشد کردن. آنگاه به معنای واقعی زندگی کرده‌ایم.
استاد احمد محمدی

فرد بی انگیزه، شاید اقداماتی در جهت انتخاب مسیرش انجام دهد، اما مرتب درباره‌ کارهایی که قصد انجام‌شان را دارد صحبت می‌کند و هیچ‌وقت کاری در آن راستا انجام نمی‌دهد.

۷. بدون خود انگیزشی اعتماد به نفس هم نخواهد بود

شخص با انگیزه به دلیل اقداماتی که انجام داده و موفقیت‌های هرچند کوچکی که به دست آورده است، اعتماد به نفس بیشتری برای اقدام کردن و ادامه دادن و روبرو شدن با چالش‌های بزرگ‌تر دارد.

افراد بی‌انگیزه نمی‌توانند اعتماد به نفس‌شان را تقویت کنند و با یک چالش روبرو شوند.

۸. بدون خود انگیزشی، هیچ اشتیاقی وجود ندارد

شور و اشتیاق، از یک احساس عشق و آرزوی عمیق به چیزی که یک فرد به آن متعهد است و دنبال می‌کند ایجاد می‌شود.

افراد با انگیزه، می‌توانند اشتیاق را احساس کنند و همین، آن‌ها را در راه‌های سخت و ناهموار استوار نگاه می‌دارد.

افراد بی‌انگیزه، به محض اینکه یک مانع بر سر راه‌شان قرار بگیرد، سریعا التهاب آن شور و اشتیاق در آن‌ها خاموش می‌شود، چون هیچ احساس آرزومندی درونی در آن‌ها وجود ندارد که باعث به جلو راندن‌شان شود.

۹. بدون خود انگیزشی، تمرکز وجود ندارد

افراد بی انگیزه، به راحتی دچار حوا‌س پرتی می‌شوند و تمرکزشان را از دست می‌دهند. آن‌ها ممکن است پروژه‌ای را شروع کنند و آن را ناتمام رها کنند.

آن‌ها در زندگی هم همین‌کار را می‌کنند. هدفی را مشخص می‌کنند، شروع به برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند و بعد اتفاقات و شرایط، فکرشان را از آن هدف یا وظیفه منحرف می‌شود.

شخص با انگیزه هرگز چشم از هدفش بر نمی‌دارد و تحت هر شرایطی ذهنش را متمرکز نگاه می‌دارد و به جلو حرکت می‌کند.

۱۰. بدون خود انگیزشی فرصت‌ها از دست می‌روند

انگیزه در افراد موفق

شخص با انگیزه، به دلیل اشتیاقی که برای کارش و اهدافی که تعیین کرده، حتی گاهی برای ارتقاء آن‌ها به سراغ غریبه‌ها هم می‌رود. او از هر فرصتی برای ارتباط با آدم‌های هم فکر استفاده می‌کند و سعی می‌کند با آدم‌های با‌ انگیزه دیگر معاشرت کند.

تمام این دوستی‌ها و ارتباطات، فرصت‌هایی را برای شراکت، سرمایه گذاری و هر نوع پشتیبانی فراهم می‌کند. افراد بی انگیزه، به دنبال این ارتباطات نیستند و فرصت‌ها را از دست می‌دهند. اشتیاق، حرکت، برنامه‌ریزی، تمرکز و اقدامات پایدار، خصیصه‌ها و نشانه‌های افراد با انگیزه است.

این‌ها چیزهایی هستند که هر فرد موفق به عنوان کلیدهای موفقیت به ما می‌گوید. هرکدام از آن‌ها شروع متفاوت و زندگی متفاوتی داشته‌اند، اما همه این‌ها در قلمرو یک چیز است: خود انگیزشی.

عادات افراد موفق

مهارت و عادت خود انگیزشی از مواردی است که افراد موفق در آن بیشتر از سایر مهارت‌ها حرفه‌ای هستند. بدون خود انگیزشی شاید بتوان به هدف‌های کوچک و کوتاه مدت دست یافت، ولی دستیابی به اهداف عالی و بلند مدت ناممکن است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

با خود انگیزشی است که می‌توان سایر مهارت‌ها و عادات افراد موفق را در خود تقویت نمود. در مقاله فوق به خوبی توضیح داده شد که اگر خود انگیزشی در فرد وجود نداشته باشد، چه پیامدهایی خواهد داشت.

حال که برای یادگیری خودانگیزشی به اندازه کافی دلیل و انگیزه دارید! بهتر است از معجزه اعتماد به نفس کمک بگیرید تا سطح اعتماد به نفس خود را بالا برده و با کمک آن انگیزه خود را بالا ببرید.

1/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی