خودت را دوست داشته باش

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۶ آبان, ۱۴۰۰
دوست داشتن خود

همه ما افرادی را در زندگی دوست داریم و بیشتر از دیگران به آن‌ها اهمیت می‌دهیم. این اشخاص می‌توانند عضوی از خانوادتان، همسرتان، دوستتان و … باشند اما من به شما می‌گویم اول خودت را دوست داشته باش چراکه اغلب ما برای آن‌ها از خودگذشتگی می‌کنیم و تمام توجه و عشق ما برای آن‌هاست.

اما چه کسی واقعا لایق تمام توجه و محبت شماست؟ مهم‌ترین فرد زندگی‌تان کیست؟ تا بحال به این موضوع که چه کسی همیشه همراه شماست فکر کرده‌اید؟

اگر بگوییم خودتان مهم‌ترین فرد زندگی‌تان هستید ممکن است تعجب کنید. برای درک بهتر این موضوع همراه ما باشید تا به فهم بهتری از این موضوع برسیم و راه‌های دوست داشتن خود را به شما آموزش دهیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

مهم‌ترین فرد زندگی ما کیست؟

این جمله را همیشه به یاد داشته باشید: «خودت را دوست داشته باش» و برای محقق ساختن آن تلاش کنید.

عزیزترین و دوست داشتنی‌ترین فرد زندگی‌تان چه کسی است؟ آیا این فرد برای شما جذابیت دارد؟ چه رفتاری با وی دارید؟ حاضر هستید برای او چه کارهایی انجام بدهید و چه کارهایی را به خاطر او کنار می‌گذارید و انجام نمی‌دهید؟ برای رضایتمندی او حاضر هستید دست به چه کارهایی بزنید؟

عزیزترین و دوست داشتنی‌ترین فرد زندگی شما، چه جایگاهی در زندگی‌تان دارد؟ آیا او را محترم می‌شمارید و دوستش دارید و به منافعش فکر می‌کنید یا اینکه رفتاری غیرمحترمانه و بد با او دارید؟

یک لحظه با خودتان فکر کنید، فردی که عزیزترین فرد زندگی شما است را در ذهن‌تان مجسم کنید، با خودتان مرور کنید اگر این فرد همین الان کنار شما بود با وی چه رفتاری می‌کردید؟ چه برنامه‌هایی برایش داشتید؟ چگونه با او صحبت می‌کردید؟ چگونه با او برخورد می‌کردید؟

حالا تصویر را تغییر دهید و تصور کنید آن شخص خودتان هستید. یعنی به جای عزیزترین فرد زندگی‌تان، خودتان را تصور کنید که البته ساختن چنین تصویری خیلی هم دور از ذهن نیست.

بعد ببینید با خودتان چگونه رفتار می‌کنید؟ چقدر خودتان را دوست دارید؟ آیا برای خودتان احترام قایل هستید؟ آیا برای خودتان ارزش قائل هستید؟ آیا از رفتارهای خودتان راضی هستید؟

خودت را دوست داشته باش

خودت را دوست داشته باش

محبت، عشق، صفا، صمیمیت و همه رفتارهای خوب و درست در درون خود ماست. ما نزدیک‌ترین فرد به خودمان هستیم.

وقتی کسی نتواند خودش را دوست داشته باشد، نمی‌تواند به‌صورت واقعی دیگران را نیز دوست داشته باشد. چطور ممکن است کسی به خودش آسیب برساند و بعد بخواهد از دیگران مراقبت و محافظت کند؟

چطور ممکن است کسی خودش را دوست نداشته باشد و بعد بگوید عاشق بقیه است؟

استاد احمد محمدی
به دنبال رویاهایت برو، جز این در دنیا ماموریتی نداری.
استاد احمد محمدی

عشق از درون ما قلیان می‌کند، پس وقتی در درون خودمان را دوست نداریم و عشقی در وجود ما نیست، چیزی برای عرضه به دیگران هم نداریم.

دیگران محبت درونی ما را دریافت می‌کنند، و وقتی در درون محبتی به خودمان و در وجودمان نباشد، چه چیزی را می‌خواهیم به جهان عرضه کنیم.

این جمله را بنویسید و در موردش فکر کنید: خودت را دوست داشته باش.

سوالاتی درباره دوست داشتن خود

سوالاتی درباره دوست داشتن خود
  • دوست داشتن خودمان یعنی چه؟
  • اصلا چطور می‌توانیم خودمان را دوست نداشته باشیم؟
  • نشانه‌های دوست داشتن خودمان چیست؟
  • از کجا بفهمیم خودمان را دوست داریم یا نداریم؟
  • چگونه می‌توانیم در مسیر دوست داشتن خودمان گام برداریم؟
  • آیا دوست داشتن خودمان معنی خودپرستی نیست؟
  • آیا انسان‌های موفق خودشان را دوست داشته‌اند؟

سوالات بسیاری در ذهن ایجاد می‌شود که خودت را دوست داشته باش یعنی چه؟ برخی معتقدند که افرادی که خودشان را خیلی دوست دارند، دیگر به فکر دیگران نیستند و خود پرست می‌شوند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

چنین افرادی معمولا نمی‌توانند زندگی اجتماعی خوبی داشته باشند. معمولا وقتی پای دوست داشتن خودمان به میان می‌آید، بسیاری جبهه می‌گیرند که برای دوست داشتن خودم باید بقیه را زیر پا بگذارم و نابود کنم تا خودم سرپا بمانم.

اما معنی دوست داشتن خود، خودپرستی یا زیر پا گذاشتن دیگران نیست. ما می‌توانیم و باید خودمان را به ‌صورتی منطقی و بدون آزار رساندن به دیگران دوست داشته باشیم.

دوست داشتن خود یعنی چه؟

دوست داشتن خود یعنی چه؟

تصور کنید می‌خواهید از امروز خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. چه کارهایی انجام می‌دهید و چه کارهایی را دیگر انجام نمی‌دهید؟ دوست داشتن خودمان به معنی نادیده گرفتن دیگران نیست. بلکه وقتی یاد می‌گیریم خودمان را دوست داشته باشیم، تجربه جدیدی از زندگی با کیفیت را خواهیم داشت.

موضوع را با مثالی توضیح می‌دهم. تصور کنید، فرزندی دارید و برایتان بسیار عزیز است. به این سوالات پاسخ بدهید:

  • دوست دارید فرزند شما از نظر جسمی سالم و سلامت باشد یا بیمار و مریض؟
  • دوست دارید فرزند شما اهل ورزش کردن و تحرک باشد یا کودکی بی‌تحرک با اضافه وزن یا لاغری شدید؟
  • تمایل دارید فرزند شما اعتماد به نفس خوبی داشته باشد یا گوشه گیر و خجالتی باشد و نتواند در این دنیا درست زندگی کند؟
  • دوست دارید فرزند شما فردی با افکار منفی و تخریبی باشد یا فردی مثبت اندیش و با انرژی مثبت؟
  • دوست دارید فرزندتان با افراد و محیط‌های مثبت مراوده کند یا با افراد و محیط‌های منفی و مساله‌دار؟

کمی بیشتر فکر کنید و سوالات زیر را مطرح کنید:

  • دوست دارید فرزندتان در زندگی فردی هدفمند و با برنامه ریزی باشد یا فردی بی‌برنامه و بی‌هدف؟
  • تمایل دارید فرزند شما در پی یادگیری موضوعات جدید باشد یا خود را شکست خورده و ضعیف ببیند؟
  • تمایل دارید فرزند شما فردی موفق یا در مسیر موفقیت باشد یا فردی ضعیف و شکست خورده؟
  • دوست دارید فرزندتان تغذیه سالمی داشته باشد یا اینکه به سمت خوردن مشروبات الکلی و سیگار و دود برود؟
  • تمایل دارید فرزند شما اهل مطالعه باشد یا اینکه کلا بی‌سواد بار بیاید؟

آنچه برای فرزندانمان می‌خواهیم معمولا بهترین و کامل‌ترین منویی است که می‌تواند وجود داشته باشد. چرا چنین است؟ چرا تمایل داریم به او بگوییم خودت را دوست داشته باش و برای فرزندان خودمان سنگ تمام بگذاریم؟

با خودتان چگونه رفتار می‌کنید؟

با خودتان چگونه رفتار می‌کنید؟

حالا تصور کنید، این کودک خود شما هستید و آن والد هم خودتان هستید؟ ببینید در چه وضعیتی قرار دارید و برای خودتان چه کارهایی می‌کنید؟ آیا واقعا رفتاری که با خودتان دارید شبیه به پدر و مادری است که فرزندش را دوست دارد؟

معمولا اکثر ما چنین چیزهای خوبی را برای دیگران نسخه می‌پیچیم و وقتی پای خودمان به میان می‌آید، حرف از مسائل و مشکلات و سختی‌ها و گرفتاری‌ها می‌زنیم.

اگر سلامتی جسمی برای کسی که دوستش داریم خوب است، خب برای خودمان چرا بد باشد؟ اگر ورزش کردن برای فرزند ما خوب است، چرا برای خود ما بد باشد؟ اگر آموزش مهارت‌های مختلف و رشد و یادگیری برای عزیزترین‌ افراد زندگی ما خوب است، چرا باید برای خود ما بد باشد؟ مگر این نیست که ما باید خودمان را دوست داشته باشیم.

اگر به فرزندمان آموزش می‌دهیم که فحش دادن بد است، چرا خودمان دهانمان را به کلمات زشت آلوده می‌کنیم؟ هیچ پدر و مادری تاب و توان این را ندارد که ببیند فرزندش در تمام روز به افکار منفی گرفتار شده و ناامید و افسرده زندگی و زمان خودش را تباه می‌کند.

برای هر پدر و مادری سخت‌ترین تصویر، تصویر فرزندی است که زندگی خودش را به فنا می‌دهد و قدر جوانی خودش را نمی‌داند.

اگر داشتن افکار منفی بد است و باعث می‌شود، افسرده بشویم، چرا این خیرخواهی را در مورد خودمان رعایت نمی‌کنیم؟

استاد احمد محمدی

نقص‌های جسمانی‌ات هدیه خداوند به توست.

استاد احمد محمدی

در عمل اکثر ما خودمان را دوست نداریم. برای خودمان وقت نمی‌گذاریم و این موضوع را به گردن دیگران می‌اندازیم و دیگران را مقصر کم‌کاری و کم‌توجهی خودمان نسبت به شخص خودمان می‌دانیم.

مثلا بارها شنیده‌ایم که کسی ورزش نمی‌کند و بعد بهانه می‌آورد که با این همه کار و زندگی وقت ورزش کردن ندارم. این بهانه‌ها برای دوست نداشتن خودمان در زندگی‌مان کم نیست.

برنامه‌هایی برای دوست داشتن خودتان داشته باشید

برنامه‌هایی برای دوست داشتن خودتان داشته باشید

برای آنکه نشان دهید خودتان را دوست دارید، برنامه‌هایی داشته باشید.

در این مقاله ما تنها می‌توانیم برخی برنامه‌ها را به شما پیشنهاد بدهیم ولی هر کسی می‌تواند با توجه به ارتباط درونی که با خودش دارد، در مورد دوست داشتن خودش برنامه ریزی کند.

شما می‌توانید به این توصیه‌ها مواردی را اضافه کرده یا خودتان به‌دلخواه آن‌ها را الویت بندی کنید.

1. اگر خودتان را دوست دارید، هدفمند و با برنامه زندگی کنید

افرادی که خودشان را دوست دارند، برای زندگی و زمان خودشان هدف گذاری می‌‌کنند و طبق برنامه‌ای به پیش می‌روند.

مگر می‌شود که خودش را دوست داشته باشد ولی هیچ برنامه‌ مفیدی برای زندگی خودش نداشته باشد. وقتی هدف داریم، با برنامه به سمت هدف حرکت می‌کنیم و درنتیجه زندگی از رکود و خمودی و سستی خارج می‌شود.

هدف با زندگی ما نور و انرژی تاز‌ه‌ای می‌د‌هد. افراد هدفمند برای رسیدن به اهداف خود، تلاش می‌کنند و به جای خمودگی و سستی به سمت آرمان‌ها و آرزوهای خودشان حرکت می‌‌کنند.

2. اگر خودتان را دوست دارید، افکار منفی را کنار بگذارید

افکار منفی نه تنها به‌صورت اتفاقات بد و ناگوار در زندگی ما نمود پیدا می‌کنند، بلکه افکار منفی باعث می‌شوند که ما از درون نیز بیمار شویم.

وقتی به جای حرکت کردن و پیمودن مسیر درست زندگی، تمام ذهن ما انباشته از افکار منفی است، ترمزی شدید در مسیر موفقیت خودمان کشیده‌ایم و خبر نداریم.

افکار منفی باعث توقف شدیدی در مسیر زندگی ما به سمت موفقیت می‌شوند. افکار منفی از درون به شکل بیماری ظاهر می‌شوند و از بیرون به صورت رخدادهای ناگوار خود را نشان می‌دهند.

افکار منفی، دانه‌های شکست و عدم موفقیتی هستند که در زندگی خودمان می‌کاریم. اگر خودتان را دوست دارید افکار منفی را برای همیشه کنار بگذارید. 

هر زمان افکار منفی به سمت شما هجوم آوردند، نام‌های خداوند را بگویید و به خداوند پناه ببرید.

3. اگر خودتان را دوست دارید به جسم خودتان اهمیت بدهید

خودت را دوست داشته باش و به جسمت اهمیت بده

لاغری بیش از حد یا چاقی مفرط، اگر مربوط به مسائل پزشکی مثل کم‌کاری و پرکاری تیروئید یا مشکلات دیگر نباشد، نشان می‌دهد ما خودمان را دوست نداریم. اگر خودتان را دوست دارید به سلامت جسم خودتان توجه کنید.

برای حرکت در مسیر رویاها باید جسمی سالم و قوی داشته باشید. هیچ فردی نمی‌تواند با قایق شکسته سفر کند.

به تغذیه خودتان اهمیت بدهید. جسم شما باید سالم و توانمند باشد تا بتوانید رویاهای خودتان را دنبال کنید. اگر عضوی از اعضای بدنتان به محبت بیشتری نیاز دارد، این محبت را از آن عضو دریغ نکنید.

4. اگر خودتان را دوست دارید، مهارت‌های جدیدی بیاموزید

مهارت آموزشی و حرکت در مسیر آموزش می‌تواند شما را همیشه سرزنده و با انرژی نگه دارد. وقتی در مسیر یادگیری باشید، با اعتماد به نفس رشد می‌کنید و بالاتری دارید.

اعتماد به نفس بالاتر به شما کمک می‌کنید، موفقیت‌های بیشتری را برای خودتان رقم بزنید. مهارت آموزی و یادگیری را به‌عنوان بخشی از زندگی خود در برنامه‌ روزانه قرار دهید.

افرادی که به مهارت آموزی و یادگیری اهمیت می‌دهند، در دراز مدت افرادی قوی‌تر و توانمندتری می‌شوند. در هر روز زمان مشخصی را به یادگیری اختصاص دهید. اگر خودتان را دوست دارید پس به فکر رشد و توانمندسازی خودتان باشید. با انجام این کار به موجودی جذاب‌تر و دوست داشتنی‌تر هم تبدیل می‌شوید.

5. اگر خودتان را دوست دارید، رویاهایتان را دنبال کنید

برخی تصور می‌کنند باید به خاطر دوست داشتن دیگران رویاهای خودشان را سرکوب کنند.

اگر خودتان را دوست دارید به رویای بزرگ زندگی‌تان وفادار باشید. رویایی که درون‌تان سرچشمه می‌گیرد و برای شما حال خوب و آرامش به همراه دارد.

در این دنیا فرصت محدودی داریم و اگر خواسته و رویایی بزرگ در سر داریم برای رسیدن به آن باید تلاش کنیم و از چیزی نترسیم.

6. اگر خودتان را دوست دارید قدر زمان را بدانید

در این دنیا زمان محدودی داریم. اگر خودتان را دوست دارید به زندگی خودتان نظم بدهید و برای هر روز، هر ساعت و هر دقیقه برنامه داشته باشید. در این صورت به فردی قدرتمند تبدیل خواهید شد.

کلام پایانی

خودت را دوست داشته باش- آکادمی بازار

شما می‌توانید به فهرست بالا موارد بیشتری اضافه کنید یا الویت بندی کنید. هرکس به تناسب شرایطی که در آن زندگی می‌کند می‌تواند برای نشان دادن دوست داشتن خودش کارهایی را انجام دهد.

در عین حال می‌توانید برای خودتان معلوم کنید، چه کارهایی نشان دهنده دوست نداشتن خودتان است.

هر یک از ما در طی روز کارهایی انجام می‌دهیم که نشان می‌دهد خودمان را دوست نداریم. این موارد را نیز یادداشت کنید و سعی کنید کم‌کم بیشتر خودتان را دوست داشته باشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. ادم باید به خودش ، روحش ، جسمش و…اهمیت بده من با یادگیری مهارت های جدیدی کاملا موافقم چون احساس خیلی خوبی به ادم میده

  2. دقیقا منم با این موافقم اگه خودمونو دوست داشته باشیم میتونیم محبت واقعی رو به بقیه بروز بدیم

  3. هر کسی باید به دنبال علاقه اش بره
    من خودم رشته ای که دوست داشتمو فقط به خاطر رضایت مادرپدرم کنار گذاشتم الان واقعا حسرت میخورم

    1. سلام اسی عزیز
      ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی
      اما اینو بدون هیچ وقت برای جبران گذشته دیر نیست

    1. سلام. خیلی هم عالی. درآمد مورد نظرتون را دقیق مشخص کنید. یعنی با عدد و رقم مشخص کنید دقیقا می‌خواهید چه حقوقی داشته باشید. یه رقمی رو معلوم کنید که در باور ذهنی تون بگنجه. اول باید باور کنید لیاقت دریافت این پول را دارید. برای رقم مورد نظرتون هدفگذاری و برنامه ریزی کنید. اگر دیگران تونستن، پس شما هم می‌تونین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی