جف بزوس و راز میلیاردر شدنش

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۵ شهریور, ۱۴۰۰
جف بزوس و راز میلیاردر شدنش

رازهای رسیدن به موفقیت فقط در دستان افراد موفق و ثروتمند نیست، خیلی از ما آن‌ها را می‌شناسیم یا شنیده‌ایم، اما تعداد کمی از ما هستیم که آن‌ها را در زندگی روزمره خودمان به کار می‌بریم و به آن‌ها پایبند می‌مانیم.

جف بزوس یکی از اشخاصی است که علاوه‌ بر اینکه رازهای موفقیت را در زندگی خود اجرا کرده است، حتی رازهای جدیدی نیز برای خودش ساخته و او ثروتمندترین فرد جهان است.

طبق آخرین آماری که فوربس در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، جف بزوس با ثروتی در حدود ۱۱۲میلیارد دلار، یکی از ثروتمندترین افراد جهان شناخته شده است. اما یقینا او به سادگی به این جایگاه نرسیده است.

 

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

راز میلیاردر شدن جف بزوس

جف بزوس یک مولتی میلیاردر و یک فرد موفق خودساخته می‌باشد. او کسب‌وکارش را از صفر آغاز کرد و آن را به یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا تبدیل کرد. داستان موفقیت جف بزوس از گاراژ خانه‌اش در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و تا آمازونی که اکنون شاهده رشدش هستیم، ادامه پیدا می‌کند.

سایت آمازون، که کارش را از یک کتاب فروشی آنلاین آغاز کرد، برای همیشه فضای فروشگاه‌های اینترنتی پس از خود را تغییر داد. جف بزوس تصمیم گرفت که به جای تاسیس یک فروشگاه کتاب آنلاین، یک مجموعه بزرگ از تمام کالاها خلق کند.

اگر شما نیز به دنبال رازهای رسیدن به موفقیت می‌گردید و قصد دارید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید یا آن را رونق دهید این توصیه‌ها از ثروتمندترین فرد جهان یعنی جف بزوس را به خاطر بسپارید:

۱. همیشه و هر زمان به فلسفه «اولین روز» پایبند باشید

مثل جف بزوس مشتری محور باشید

ایده «اولین روز» در روزهای ابتدایی بنا کردن آمازون به ذهن جف بزوس رسید. این فلسفه بیان می‌کند که همه کارمندان و اعضای آمازون همیشه باید این ذهنیت را درون خود داشته باشند که در اولین روز احداث شرکت قرار دارند.

بزوس می‌گوید: دومین روز از احداث شرکت برابر با سکون است که نتیجه به دست آمده از آن انجام امور نامربوط و در نهایت مرگ آن کسب‌وکار می‌باشد. جف بزوس بر این باور است که یکی از رازهای موفقیت شرکت آمازون همین طرز فکر است.

این فلسفه سبب می‌شود که شرکت و کارمندانش به صورت مداوم به دنبال آینده‌نگری و پیشرفت کارشان باشند و برای دستیابی به خواسته‌هایشان قدم‌های محکم و جسورانه بردارند.

۲. مثل جف بزوس مشتری محور باشید

از دیگر رازهای مهم موفقیت در کسب‌وکار، داشتن دغدغه مشتری و برطرف کردن نیازهای اوست. جف بزوس بر این باور است که باید روی مشتریان متمرکز بود، نه روی رقبا. جف می‌گوید: به جای اینکه به دنبال راه‌هایی برای از میان برداشتن رقبا یا جلو زدن از آن‌ها باشید، به دنبال راه‌هایی باشید که سبب شود مشتریان‌تان به هیجان ‌آورده شوند و آن‌ها را راضی می‌کند.

با این کار شما می‌توانید در بازار اول باشید. بازار خودتان را بشناسید و آگاهی داشته باشید که مشتریان به دنبال چه چیزی هستند. اگر چیزی که می‌خواهند را به آن‌ها بدهید، آن‌ها بار دیگر هم به سراغتان می‌آیند و این رویه شما و کسب‌وکارتان را نجات می‌دهد.

استاد احمد محمدی
به همان میزان که از دیگران «نه» می‌شنوی، به پاسخ «بله» نزدیک خواهی شد.
استاد احمد محمدی

بزوس در سال ۲۰۱۷ برای سهامدارانش نوشت: چیزی که در مورد مشتریان برایم جالب توجه است، این است که آن‌ها به شکل‌های مختلف و عجیبی همیشه ناراضی هستند. انتظاراتشان هیچ گاه ثابت نیست و دائما افزایش پیدا می‌کند. در این دنیا نمی‌توانید یک شرکتی را راه‌اندازی کنید و بعد گوشه‌ای بنشینید و استراحت کنید. زیرا مشتریان این اجازه را هرگز به شما نمی‌دهند.

۳. خودتان را همیشه ۸۰ ساله تصور کنید

در دنیای پر از رقابت امروزی، فهمیدن اینکه کدام فرصت برای کسب‌وکارمان ما مناسب و بهتر است و کدام مناسب نمی‌باشد، کاری سخت و بسیار دشوار است. چطور باید متوجه شویم که کدام راه را انتخاب کنیم؟ یکی از رازهای موفقیت جف بزوس هم تشخیص دادن درست این موارد است.

قبل از راه‌اندازی آمازون، بزوس شغل خوبی در بخش سرمایه‌گذاری داشت، وقتی ایده فروشگاه آنلاین به ذهنش خطور کرد، دریافت که اینترنت به سرعت در حاله رشد و همگانی شدن است و این را می‌دانست که پتانسیل بسیار بالایی در آن وجود دارد، اما چطور او جرات کرد و شغل ایده‌آل خودش را کنار گذاشت؟

بزوس می‌گوید: یکی از بزرگترین حسرت‌های ما معمولا در کارهایی است که هرگز انجام نداده‌ایم و همیشه گوشه ذهن‌مان با آن‌ها درگیر می‌باشیم. من همیشه خود را در سن ۸۰ سالگی تصور می‌کنم و از خود این سوال را می‌پرسم آیا از اینکه شانس امتحان نکردن آن را به خودم نداده‌ام پشیمان هستم؟ اگر پاسخ مثبت باشد، حتما آن کار را انجام می‌دهم. درست مانند سایت آمازون.

۴. بهترین افراد را پیدا کنید

بهترین افراد را پیدا کنید

رازهای موفقیت در کسب وکار وابستگی بسیاری به افرادی دارد که برای آن کار استخدام می‌شوند. فلسفه جف بزوس این است که او افراد بسیار مناسب را سرکار قرار داده و سهمی از شرکت را به آن‌ها اختصاص می‌دهد تا برای موفقیت شرکت، انگیزه داشته باشند.

او در طی نامه‌ای به سهامدارانش در سال ۲۰۱۷ نوشته بود: (این را می‌دانم که موفقیت آمازون تا حد بسیاری به استخدام و حفظ کارمندان با انگیزه، مربوط می‌شود. تک تک آن‌ها باید تصور کنند که مالک آمازون هستند، پس باید واقعا هم مالک آن باشند.)

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
با معنویت ثروتمند شو

همین کار سبب شده تا اشتیاق کارمندان برای رسیدن به موفقیت افزایش زیادی پیدا کند. شرکت آمازون حتی به کارمندانش پیشنهاد کرده است که اگر کار در آمازون را دوست ندارند، در صورتی که استعفا بدهد، ۵ هزار دلار جایزه می‌گیرند و او با این کار همه کارمندان بی‌انگیزه را از شرکت جداکرده است و در دیدگاه بلندمدت، سود بسیار زیادی به شرکت سرریز کرده است.

۵. برای موفق شدن، ریسک کنید و شکست را قبول کنید

یکی از رازهای موفقیت در هر کسب‌وکاری، نوع نگاه افراد به آن شکست می‌باشد. جف بزوس اعتقاد دارد که با وجود امکان شکست خوردن، باید راه‌های بسیاری را امتحان کرد و ریسک‌های حساب شده داشت.

او می‌گوید که بدون ریسک کردن هرگز نمی‌توان فهمید که چه کارهایی مفید و صحیح و چه کارهایی بی‌نتیجه هستند. بزوس کارش را زمانی که آمازون یک فروشگاه آنلاین کتاب بود آغاز کرد و فقط ۳۰ درصد شانس موفقیت را برای خودش در نظر گرفت و گفت من آماده تمام شدن تمام پولم و شکست کامل بودم و همین موضوع باعث شد آزادی خوبی برای انجام ریسک‌های مختلف را به من بدهد و این یعنی کسب موفقیت‌های بیشتر.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی