تکنیک‌های زندگی کردن در زمان حال را بیاموزیم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰
تکنیک‌های زندگی کردن در زمان حال را بیاموزیم

لذت بردن از زمان حال و بی‌توجهی به گذشته یک توانایی درونی است‌ که نیاز به تمرین دارد. باید سعی کنیم تمرکز خودمان را از آینده و گذشته به حال ببریم و از مسیر زندگی لذت ببریم. زندگی در زمان حال یک مهارت است.

خیلی از افراد تمام مدت به گذشته و کارهایی که در گذشته انجام داده‌اند فکر می‌کنند و تمام مدت درگیر این موضوع هستند که کاش اینکارها را انجام نمی‌دادم یا جور دیگری عمل می‌کردم. برخی دیگر هم تمام مدت به این فکر می‌کنند که چه اتفاقی در آینده برایشان می‌افتد و نگران اتفاقی هستند که دور از ذهن و شاید حتی غیر ممکن است.

گذشته نیز تاریخ است و شما هرکاری هم که انجام دهید باز هم نمی‌توانید آن را تغییر دهید. بهترین کار لذت و استفاده از زمان حال حاضر است. اگر در زمان حال زندگی کنید، کیفیت زندگی‌تان افزایش پیدا می‌کند و همچنین آینده بهتری نیز خواهید داشت.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

زندگی کردن در زمان حال

دراین مقاله قصد داریم تکنیک‌های زندگی کردن در زمان حال را بیاموزیم. چگونه از زمان حال لذت ببریم؟ به اطراف‌تان نگاه کنید. ببینید که اکنون کجا هستید. به آینده نگاهی بیندازید. از کجا بفهمیم در آینده موفق خواهیم شد یا خیر؟ صورت‌تان را ببینید. این شما هستید. این شما، در این‌جا و در این لحظه هستید؛ خود خود شما در لحظه اکنون.

نترسید. شما در اینجا گیر نیفتاده‌اید. شما هنوز هم می‌توانید به هر کجا که دلتان می‌خواهد بروید بدون این‌که لازم باشد منتظر بهترین زمان ممکنه باشید و بدون اینکه لازم باشد به اما و اگرها فکر کنید و نگرانش باشید. تکنیک‌هایی که به شما زندگی کردن در لحظه حال را یاد می‌دهند فرا بگیرید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که توانایی انجام آن‌ها را پیدا کنید. دقت کنید که من گفتم پیدا کنید. شما در همین لحظه توانایی و قدرت لازم را در درون‌تان دارید اما ممکن است ندانید که این قدرت در کجا قرار دارد. امیدوارم این چند نکته به شما کمک کند.

زندگی در لحظه اصلا بدین معنا نیست که شما دست از رشد کردن می‌کشید

زندگی در لحظه اصلا بدین معنا نیست که شما دست از رشد کردن می‌کشید

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مدام به ما می‌گوید باید در شغل‌مان پیشرفت کنیم یا از آنچه که هستیم، بهتر و بهتر شویم و افزایش درآمد را با ارتقای شغلی خود ممکن سازید. ما روزهایمان را به خیال بافی درباره آینده‌مان می‌گذرانیم و سعی می‌کنیم آینده خود را در دست بگیریم. اگر می‌توانستم … اگر امکانش را داشتم … یا اگر می‌شد … .

ببینید؛ این ای کاش‌ها و اگر‌ها به شما هیچ کمکی نخواهند کرد؛ این اگر‌ها نه تنها شما را به پیش نمی‌رانند، بلکه شما را متوقف ساخته و جلوی رشدتان را می‌گیرند چرا که شما نمی‌توانید وقتی خودتان را غرق در آینده خیالی‌تان کرده‌اید، بر لحظه اکنون و الان، تمرکز کنید.

مانتراها و جملات تاکیدی مثبت را بیهوده نپندارید

جملات تاکیدی مثبت، می‌توانند تا حد قابل توجهی ما را متوجه احوالات‌مان سازند. مجموعه‌ای از عبارت تاکیدی و جملات تاکیدی مثبت را فرا بگیرید. بیایید پیامی برای خودمان آماده کنیم.

موردی مثبت را پیدا کنید و آن را روزی چند بار با خود تکرار کنید؛ سعی کنید موردی را انتخاب کنید که وقتی ذهن‌تان از زمان حال دور شده و غرق در آینده شده است، شما را به زمان حال برگرداند و کاری کند تا شما در لحظه اکنون باقی بمانید.

سپس، این جمله را روی کاغذی نوشته و آن را روی آینه، فرمان ماشین یا جایی که به صورت مداوم بتوانید آن را ببینید، قرار دهید؛ هربار که چشم‌تان به آن افتاد، آن را با خود تکرار کنید. پس از اندک زمانی، شما متوجه تاثیر آن خواهید شد؛ فقط لطفا قول دهید بدون پیش داوری آن را انجام دهید تا خودتان شاهد نتایجش باشید.

سرعت کارهایتان را در زمان حال پایین بیاورید

سرعت کارهایتان را پایین بیاورید

اینقدر عجول نباشید؛ ترمزها را بکشید و از صندلی راننده پایین بیایید. روش درست تصمیم گیری را یاد بگیرید. البته درک این جمله، برای آن دسته از افرادی که نمی‌توانند در لحظه حال زندگی کنند، کمی دشوار است.

آن‌ها مدام از نقطه الف به سمت نقطه ب حرکت می‌کنند و از این جلسه و قرار به جلسات دیگر و سپس به خانه، آشپزی، تمیز کاری و … می‌پردازند؛ نهایتا ۵-۶ ساعت وقت برای خوابیدن دارند؛ که همانطور که می‌توانید تجسم کنید، آرامش و استراحت لازم را برای آن‌ها فراهم نخواهد کرد. با تکنیک‌‌های طلایی مدیریت زمان که می‌تواند زندگی شما را متحول کند آشنا شوید.

استاد احمد محمدی
زمان در زندگی به میزان بزرگی اهداف، عمق پیدا می‌کند.
استاد احمد محمدی

اما همین اکنون دست از کارهایتان بکشید؛ قرار نیست این گونه به زندگی‌تان ادامه دهید. اگر واقعا می‌خواهید از زندگی‌تان رضایت داشته باشید و آینده‌ای بهتر و البته سالم‌تر برای خود رقم بزنید، باید کمی از این سرعت بکاهید:

  • کارتان را کمتر کنید.
  • روابط اجتماعی و کاریتان را اولویت‌بندی کنید و موارد قابل حذف را کنار بگذارید.
  • هر روز دست کم ۵ دقیقه را برای خودتان صرف کنید و با خودتان خلوت کنید.
  • موارد مهم و با اهمیت را به خودتان یادآوری کنید و زمان‌تان را به آن‌ها اختصاص دهید.
  • ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

به مسائل ریز و جزئی هم توجه کنید

به مسائل ریز و جزئی هم توجه کنید

گاهی اوقات آن‌قدر درگیر مسائل بزرگ و فوری در زندگی می‌شویم که جزییاتی که نقش مهمی هم در زندگی‌مان ایفا می‌کنند را نادیده می‌گیریم. ما می‌توانیم با لذت بردن از یک فنجان قهوه، غذای خوشمزه، گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌مان توجه‌مان را به حال معطوف کنیم و روحیه‌مان را هم بهبود بخشیم.

با نوشتن این موارد روی یک برگ کاغذ، بهتر می‌توانیم تاثیر مثبت آن‌ها را در زندگی‌مان ببینیم. شاید خانه فعلیتان،‌ همان خانه رویاییتان نباشد، اما سقفی بالای سر خود دارید؛ شاید ماشین‌تان همان ماشینی که آرزویش را داشتید نباشد، اما شما را از خانه به محل کارتان می‌رساند و شما مجبور نیستید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

با یادآوری این موارد به ظاهر جزیی، توجه‌تان را به زمان حال برگردانید و در لحظه اکنون زندگی کنید. مثبت اندیشی مهارتی است که یادگیری آن کلید طلایی خوشبختی است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
حال خوب

ضمنا، یادتان باشد اگر فکر و ذکرتان مدام معطوف به آینده باشد، حتی وقتی که به مقصد رسیدید هم متوجه رسیدن‌تان نخواهید شد؛ فکرتان فقط منتظر و درگیر مسئله بعدی است و شما با تمرکز روی مقصد، لذت عبور از مسیر را از خودتان دریغ خواهید کرد. اهمیت ذهن متمرکز برای داشتن یک زندگی لذتبخش را دست کم نگیرید.

سخن پایانی

توجه بیش از حد به آینده و اظهار پشیمانی از تجربه‌های تلخ گذشته، سبب می‌شود از زمان حال خود غافل شویم و بعد از رسیدن به هدف خود پی ببریم که زندگی خود را حیف کرده‌ایم و چقدر ساده می‌توانستیم از زمان حال خود در عین عبرت گرفتن از گذشته و به کارگیری آنان و تلاش برای دستیابی به اهداف خود، لذت ببریم. برای جلوگیری از این پشیمانی می‌توانیم از راهکارهای ارائه شده در مقاله فوق بهره ببریم.

هم‌چنین می‌توانید جهت یادگیری روش‌های موفقیت و دست‌یابی به اهداف‌تان، از بسته آموزشی : «موفقیت دست یافتنی است» و بسته آموزشی : چگونه به اهداف خود برسیم؟ ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز موفقیت و ویژگی‌های مشترک انسان‌های موفق، را بیاموزید و همچنین از زمان حال خود نیز لذت ببرید.

5/5 - (10 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی